نقد و بررسی

نقد و بررسی Port Royale 4

رویای یک بازرگان موفق

چیزی بی همتا در مورد دریای کارائیب فریبنده است. امواج آبی، آسمان آفتابی، کوههای سرسبز احاطه شده توسط سواحل سفید و سر و صدای مرغ های دریایی هنگام پرواز در اطراف قبل از اینکه توسط مثلث برمودا بلعیده شوند. این یک مکان خاص و در عین حال جهنمی است و ما پس از 8 سال با انتشار نسخه چهارم عنوان Port Royale به آن بازگشته ایم.

این بازی یک شبیه ساز مدیریت مستعمرات است که در دوران کشتیرانی دنبال می شود، جدیدترین بازی استراتژی منتشر شده توسط استودیو Kalypso تمام کارائیب را به عنوان یک زمین بازی در اختیار شما قرار می دهد، از سرزمین های فلوریدا و مکزیک تا سواحل ونزوئلا و هر چیزی که بین آنها قرار دارد. ده ها شهر، بندر و جزیره نقشه بازی را پر کرده اند و شما در ماجراجویی بی پایان خود می توانید به هر جایی بروید.

شما بیشتر اوقات بازی را با یک کشتی آغاز می کنید و در یکی از شهر های کارائیب مستقر و در خدمت پادشاهی انگلستان، اسپانیا، هلند یا فرانسه هستید. اگر مراقب اطلاعات عرضه و تقاضای جزایر باشید می توانید کالاهای مورد نیاز را در مکانی ارزان خریده و در مکانی دیگر گران عرضه کنید تا بتوانید سود حاصل از این تجارت را بدست بیاورید.

وقتی پول کافی بدست آوردید، می توانید کشتی های دست دوم را خریداری کنید یا سفارش ساخت کشتی های جدید را بدهید تا اندازه ناوگان خود را افزایش دهید. می توانید ناوگان متعددی در اطراف داشته باشید که از دو کشتی تجاری و نظامی تشکیل شده اند و از آنها برای گسترش نفوذ خود در جزایر استفاده می کنید.

بازی برای کسانی که از مدیریت کردن متنفر هستند گزینه ای قرار داده که تمام تجارت ها را به صورت خودکار انجام می دهد، از کالا های مورد نیاز برای معامله گرفته تا عبور از بندرگاه مناسب، تمام این مدیریت ها را می توان اجازه داد که به طور خودکار انجام شود تا کاروان شما همیشه از مسیر درست عبور کند. مسیر درست بسیار مهم است زیرا Port Royale 4 از یک نقشه باد شبیه سازی شده استفاده می کند، بنابراین مسیرهای مطلوب در جهت باد می تواند به طور موثر مسیرهای تجاری شما را از چند هفته به چند روز کوتاه کند.

هنگامی که به اندازه کافی پس انداز کردید و با انجام کارها و ماموریت ها، نایب السلطنه ملت خود را تحت تأثیر قرار دادید، می توانید کنترل کامل یک مستعمره را برعهده بگیرید. داشتن یک مستعمره این قابلیت را به شما می دهد که در مورد توسعه کلونی خود تصمیم گیری کنید، چه چیزی ساخته و در کجا قرار گیرد، خانه ها، کلیسا، انبارها، میخانه ها و موارد دیگر که توسط بازیکن قابل ساخت خواهند بود. همچنین به شما این امکان را می دهد که برای نشان دادن قدرت اقتصادی خود محصولات خود را از تولید تا فروش کاملا شخصی سازی کنید.

در حالی که روند مدیریتی و اقتصادی بازی از ریشه و هسته اصلی آن است، دارای جنگ هم است. تحت تاثیر قرار دادن نایب السلطنه و انجام کارها معمولی به شما شهرت می دهد که از آن می توان برای استخدام کاپیتان ها جهت کنترل کشتی های جنگی استفاده کرد که بعدا می تواند توسط ملوانان اداره شود، این یک مکانیک بسیار عجیب است! چرا که تمام مدیریت شخصیتی که شما انجام می دهید به کشتی های جنگی ختم می شود. در حال حاضر هیچ راهی برای مدیریت خدمه و فرماندهان ناوگان دریایی نیست، که البته این ویژگی باعث می شود بازی در قسمت شخصیت پردازی بهتر عمل کند.

همچنین، لازم به ذکر است که این شخصیت پردازی فقط در قسمت نظامی بازی دیده می شود. با اینکه این ویژگی جز قسمت های مثبت بازی است، اما نبردهای بازی بسیار بد طراحی شده اند و باعث می شوند ویژگی های مثبت در این قسمت کم رنگ شوند. به جای اینکه سازنده به دنبال نبرد های دریایی شبیه به بازی Total War: Napoleon باشد تصمیم گرفته از یک سیستم نوبتی شش گوشه ( Hex ) استفاده کند که کشتی ها به سرعت یک اسکی جت و به شکلی غیر طبیعی باید راه خود را از بین این شش ضلعی ها به سمت دشمن باز کنند، قابلیت های جنگی متعددی در اختیارتان قرار می گیرد که نه تنها آن حس و حال تاریخی را منتقل نمی کند بلکه یک گیم چلی کاملا خسته کننده و ضعیف را به نمایش می گذارد.

خوشبختانه، گرافیک فوق العاده بازی در نقطه مقابل سیستم مبارزه افتضاح آن قرار دارد. به ندرت پیش می آید که عناوین استراتژیک با تیم و بودجه ضعیف ما را تحت تاثیر قرار دهند و حتی عناوین بزرگ با تیم و بودجه قوی هم اینگونه است اما Port Royal 4 یک عنوان موفق و واقعا زیبا است. جزایر سبز، دریای آبی، امواج و ابرهای روان و ابرهای سربه فلک کشیده پراز طوفان و رعد و برق تصاویر باشکوهی را به وجود آورده اند. کشتی های شما در میان این طبیعت زیبا عکس های فوقالعاده ای خلق می کنند.

نقاط ضعف و قوت

گزینه های خوب مدیریتی
از ویژگی های مثبت بازی لذت ببرید و نگذارید که مدیریت های ذره بینی باعث خراب شدن تجربه شما شوند.
نقشه بزرگ و وسیع است
گرافیک فوقالعاده

سیستم مبارزه افتضاح
نبود خدمه و سیستم کارمند باعث می شود بازی فاقد شخصیت باشد زیرا بیشتر روی اعداد تمرکز می کند تا افراد.

نمرات

گیم پلی - 9
گرافیک - 9
سیستم مبارزه - 4.5
موسیقی - 8.5

7.8

نمره کل

در مجموع، Port Royale 4 یک بازی مدیریتی خوب با تصاویر فوق العاده است و آزادی کافی را در اختیار شما قرار می دهد تا بتوانید امپراتوری بازرگانی خود را در کارائیب بسازید. مدیریت افراد کم است و جنگ به شدت نامید کننده است، اما بازی به اندازه ای خوب است که هر یک از طرفداران سبک مدیریت (خصوصاً استعماری) حتماً باید آن را امتحان کنند.

4 1 رای
امتیازدهی به مقاله
باخبرم کن
باخبر شدن از

2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
نمایش تمام دیدگاه ها