نقد و بررسی

نقد و بررسی Warcraft III: Reforged

آیا این یک ریمستر موفق است؟

سبک بازی: real  time Strategy
تاریخ انتشار بازی: January 28, 2020
سازنده: Blizzard Entertainment
ناشر: Blizzard Entertainment
دانلود بازی: همچنان کرک نشده


واقعاً باورش سخته که بیست سال از عرضه وارکرافت3 (Warcraft III) گذشته است! هنوز لحظه‌ای که جعبه بازی رو توی قسمت قطعات الکترونیکی خرده‌فروشان بازی دیدم دقیقاً یادمِ، همان زمانی که هنوز کپی‌های فیزیکی و کتابچه‌های راهنما ارزش داشتند. حالا بلیزارد تصمیم گرفته که آخرین نسخه بازی وارکرافت، که اولین نسخه سه‌بعدی این مجموعه است، را ریمستر (Remaster) کند. بسته‌ای که هدفش سرگرم و راضی کردن هم طرفداران قدیمی و هم بازیکنان جدید است.

بزارید یک‌چیزی رو همین‌جا مشخص کنیم، این بررسی در مورد بازی است. درست است که بلیزارد تقریباً هر جنبه پیرامون انتشار بازی را موردنقد و بررسی قرار داده، از اون بخش مضحک که می‌گفت “فرزند اول خود را به ما بدهید” تا اون روشی که بدون هیچ اطلاع قبلی حتی بدون یک هشدار از وارکرافت کلاسیک (قدیمی) پرده برداشت. اما این بررسی‌ها در مورد جوانب پیرامون نیست، بلکه در مورد این است که یک بازی چقدر می‌تواند خوب باشد؛ بررسی‌ای که هم تعهد حرفه‌ای خودش را حفظ کند و هم محصولی باشد که ارزش پول خواننده را داشته باشد و این چیزی است که ما در اینجا روی آن تمرکز داریم.

Warcraft III: Reforged یک بازی استراتژی لحظه‌ای با تمام زرق‌وبرق‌ها و ریزه‌کاری‌هایی است که دو دهه قبل این ژانر را ساخته‌اند. تمرکز گیم‌پلی بازی بر کنترل تعداد انگشت‌شماری نیرو و دسته‌ای از ساختمان‌ها است. داستان بازی روایت کننده اولین تلاش ارتش اهریمنیِ Burning Legion برای نابود کردن دنیای Azeroth است و این موضوع را به‌درستی به تصویر کشیده است.

پیشرفت های گرافیکی

باوجود قهرمانانی که نقش شخصیت‌های اصلی رادارند و شمشیرزنان، تفنگ‌داران و سواره‌نظام‌های سرخ‌پوش، اساس گیم‌پلی بازی شیوه کلاسیک جمع‌آوری منابع را دنبال می‌کند و باید از آن‌ها برای احداث ساختمان‌ها و آموزش نیروها استفاده کنید قبل از اینکه دشمن آنها را نابود سازد. چرخه تاریخی که واقعاً خوشحالم که بعد از بازی Age of Empire 3 آن را پشت سر گذاشتیم، بااین‌حال این مورد یک امر طبیعی در وارکرافت 3 است که باید دست‌نخورده باقی بماند.

بلیزارد برای اینکه گیم‌پلی بازی را جذاب‌تر کند، همه جنبه‌های گرافیکی بازی از مدل نیروها و چهره‌ آن‌ها گرفته تا جزئیات نقشه و رابط کاربر را از نو پیاده‌سازی کرده است (بازسازی کرده است). همراه با سبک هنری کارتونی که دقیقاً شبیه World of Warcraft به نظر می‌رسد و رابط جمع و جورتر که عاری از نوارهای اضافه می‌باشد. نوارهایی که باعث افت منوهای غیر عریض در مانیتورهای عریض می‌شوند؛ باعث شده است که بازی و میان‌پرده‌های بخش مأموریتی آن حیرت‌انگیزی به نظر برسند.

خط داستانی جذاب

این میان‌پرده‌ها یکی از جنبه‌های جذاب‌تر وارکرافت است، حتی اگر خط داستانی وارکرافت3 امروزی سرزمینی تباه و قدیمی باشد.  مقدار محتوایی که این بازی ارائه می‌دهد طبق استانداردهای امروزه غیرمعمول است. بخش مأموریت بازی روایت کننده ماجراجویی‌های Thrall رئیس Orcها، پهلوان افسانه‌ای و ولیعهد انسان‌ها Lordaeron Arthas Menethil و Whisperwind رهبر Night Elven است که همگی در بحبوحه خط داستانی به یکدیگر می‌رسند. دقیقاً همان ساختاری که Down of War 3 چند سال پیش از آن کپی کرده بود به‌جز اِجرای خیلی بهتر آن.

حتی بعد از 18 سال همچنان کیفیت نوشته‌ها و بیان آن‌ها واضح است. بعضی فیلم‌ها، کتاب‌ها و بازی‌ها چند سال بعد از عرضه تاریخ انقضایشان سر می‌رسد، اما قطعاً این ویژگی بازی وارکرافت مبهوت‌کننده است. افرادی که برای اولین بار این عنوان را تجربه می‌کنند به‌سرعت متوجه جذبه طولانی‌مدت این بازی تنها با بخش مأموریتی آن می‌شوند.

جدا از داستان‌های بخش تک نفرِ (Single-player) و  بخش زدوخوردها (Skrimish)، بازی دسته‌بندی معمول برای بخش چندنفره را نیز به بازیکن پیشنهاد می‌دهد. طرفداران قدیمی این بازی ممکن است متوجه حذف بعضی از حالت‌ها و ویژگی‌ها مانند کلن‌ها، مسابقات خودکار، بازی به‌صورت LAN یا آفلاین، رده‌بندی نردبانی و خیلی چیزهای دیگر بشوند که خود به‌منزله جهنمی برای بازیکن هستند. بااین‌حال، حالت‌های بخش مسابقات پایه (Basic Match) همچنان دست‌نخورده باقی‌مانده‌اند.

تغییر بین گرافیک جدید و قدیمی

یک تغییر زیبا در Reforged توانایی تغییر بین گرافیک جدید و قدیمی در بازی است. این تغییرات نمی‌توانند در هنگام مسابقه انجام شوند و باید در بخش تنظیماتِ منوی اصلی تغییر کنند. این تغییر به‌وضوح نشان می‌دهد که چه مقدار از سبک هنری تغییر و برای این نسخه بازی به‌روزرسانی شده است. من به‌شخصه به دلیل عدم دل‌بستگی و ضعف‌های گرافیک قدیمی نتوانستم با گرافیک قدیمی مدت زیادی بازی کنم، اما طرفداران مکتب قدیمی و کسانی که دل‌تنگ این گرافیک قدیمی هستند مطمئناً از تنظیمات اضافه‌شده لذت بیشتری خواهند برد.

باوجود تمام این بحث‌های اطراف بازی، حقیقت این است: Warcraft3: Reforged بازی خوبی است. این بازی بیشترِ جنبه‌های یک بازی استراتژی لحظه‌ای را با موفقیت به‌روزرسانی کرده است؛ که برای کسی که علاقه‌مند به دانستن داستان دومین حمله اهریمنی به Azeroth یا کسی که برای اولین بار می‌خواهد این بازی را تجربه کند نقطه شروعی عالی است. این خود یکی از بخش‌هایی است که برای بازیکن‌های قدیمی دارای ارزش است، بااین‌حال درد از دست دادن بسیاری از ویژگی‌ها و همچنین نسخه قدیمی می‌توانند موانع بزرگی برای عبور باشند. به‌هرحال اگر واقعاً علاقه دارید که این بازی 2002ایی را با یک رابط مدرن تجربه کنید، Reforged آنچه لازم است و برای آن برنامه‌ریزی‌شده است را به شما منتقل می‌کند به شرطی که احساسات قوی نسبت به نسخه اصلی آن نداشته باشید (تعصب نداشته باشید).

نقاط ضعف و قوت

طراحی گرافیک و سبک هنری فوق‌العاده
رابط کاربری به‌درستی به‌روزرسانی شده است، اما دقیقاً همان موقعیت کلی را حفظ می‌کند
داستان عالی

حذف تعداد زیادی از ویژگی‌ها و حالت‌های بخش چندنفره
ناتوانی در تغییر گرافیک بین جدید و قدیم در حین بازی
احساس اینکه تغییرات بیشتری می‌توانست در قالب به‌روزرسانی به این ریمَستر انجام شود.

نمرات

گیم پلی - 7
گرافیک - 7
کمپین - 7.5
موسیقی - 6.5

7

نمره کل

به‌روزرسانی موفق برای یک بازی بزرگ که باعث حذف ویژگی‌هایی می‌شود که ممکن است دل طرفداران قدیمی را به رنج آورد.

1 1 رای
امتیازدهی به مقاله
باخبرم کن
باخبر شدن از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
نمایش تمام دیدگاه ها