نقد و بررسی

نقد و بررسی بازی Trinity Fusion

همکاری گروهی برای نجات جهان

سال 2023 زمان خوبی برای درخشش بازی های Indie بود و با ناامیدی بازیکنان نسبت به کیفیت پایین بازی‌های AAA، سازندگان مستقل این فرصت را پیدا کرده اند تا کیفیت خوب بازی های خود را نمایش دهند. Trinity Fusion از جمله این بازی ها به شمار می رود که چندی پیش در اختیار علاقه مندان روگ لایت قرار گرفت.

با وجود گرافیک جذاب 2 بعدی در تصاویر و ویدیوهای منتشر شده بازی، گیم پلی در سبک روگ لایت حرف آخر را می زند و به نظر می‌رسد که Trinity Fusion در این بخش نیز موفق ظاهر شده است. اگر هنوز برای خرید و تجربه این بازی مطمئن نیستید، مطالعه ادامه این مقاله و نقد و بررسی بازی Trinity Fusion را از دست ندهید.

در ‏این مقاله از استراتژیک کلاب، می‌خواهیم به نقد و بررسی بازی‎ Trinity Fusion ‎بپردازیم. این نقد و ‏بررسی بر اساس نسخه ارسالی سازندگان به استراتژیک کلاب نوشته شده است‎.

نجات مولتی ورس

Trinity Fusion در آینده دور و در زمانی جریان دارد که موجودات پیشرفته، مولتی ورس را ساخته‌اند. جهان بازی از چند دنیای مختلف تشکیل شده است که در مولتی ورس به یکدیگر متصل هستند، در حالی که در ابتدا همه چیز خوب به نظر می‌رسید، اما بر اثر اتفاقاتی مولتی ورس به هرج و مرج کشیده شده است و تاریکی هر جهان را فرا گرفته است.

حال این وظیفه شما است تا با ورود به هر جهان و مبارزه با دشمنان، تکنولوژی‌های مورد نیاز را به دست‌آورید و نظرم را دوباره به مولتی ورس برگردانید.

بازی از داستان چندان پیشرفته و پیچیده‌ای برخوردار نیست که به خودی خود موضوع بدی به شمار نمی‌رود، همانطور که گفته شد در این بازی‌ها گیم پلی بیشترین اهمیت را دارد.

داستان بازی توسط شخصیت‌های مختلف بازی و به شکل متن و صدا در طول مسیر بازی روایت می‌شود، مسیر داستانی چندان خطی نیست و براساس کاراکتر انتخابی و مسیری که طی می‌کنید ممکن است زودتر یا دیرتر با برخی موضوعات مواجه شوید. سازندگان تلاش کرده‌اند که در داستان بازی برخی پیچش‌ها را نیز قرار دهند که به جذابیت بیشتر آن کمک کرده است و باعث شده است تا چندان قابل پیش‌بینی نباشد.

روایت داستان
داستان بازی به شکل دیالوگ و در میان مراحل روایت می‌شود

از شمشیر تا تفنگ، همه چیز در اختیار شما

بازی Trinity Fusion سبک گیم پلی خود را روگ لایت (Rogue-Lite) معرفی می‌کند. با وجود برخی شباهت‌ها میان روگ لایت و روگ لایک (RogueLike)، این دو سبک تفاوت‌های مهمی با یکدیگر دارند.

در هر دو سبک، تجربه مرگ بخشی از روند بازی است و بازیکنان ممکن است بار‌ها و بار‌ها در طول مسیر خود بمیرند تا با افزایش مهارت خود و آشنایی با ویژگی‌ها و نحوه رفتار دشمنان بازی، دفعه بعدی پیشروی بیشتری داشته باشند.

در هر دو سبک با هربار مرگ بازیکنان آیتم‌ها و قدرت‌های به دست آمده خود را از دست می‌دهند، با این حال روگ لایت این فرصت را در اختیار بازیکنان قرار می‌دهد تا پس از هربار مرگ، قدرت کاراکتر خود را بیشتر کنند. بنابراین با توجه به اینکه بازی Trinity Fusion نیز گیم پلی روگ لایت دارد، باید انتظار تجربه مرگ‌های مداوم را داشته باشید، اما هربار می‌توانید قوی‌تر شوید و با استراتژی درست، دشمنان را راحت‌تر از گذشته شکست دهید.

در این بازی شما در نقش مایا بازی می‌کنید، زنی که از طریق دستگاه و تکنولوژی‌های پیشرفته آینده به سه شخصیت موازی خود در جهان‌های مختلف متصل شده است. موضوعی که به این کاراکتر‌ها این امکان را می‌دهد تا در راه نجات دنیا به مبارزه دشمنان بروند و با هر بار مرگ، دوباره به تلاش خود را ادامه دهند.

قبل از شروع هر مرحله، باید کاراکتر خود را انتخاب کنید. هم اکنون سه کاراکتر قابل بازی Altara، Kera و Naira نام دارند. هرکدام از این شخصیت‌ها شما را در دنیای مختلفی قرار می‌دهند و گیم پلی متنوعی دارند، به عنوان مثال Naira می‌تواند از اسلحه استفاده کند، در حالی که Altara توانایی استفاده از قابلیت‌های مختلف مانند شلیک لیزر را دارد.

بنابراین گیم پلی و جهان هرکدام از این شخصیت‌ها متنوع است که باعث شده است تا از تکراری شدن بازی جلوگیری شود. علاوه بر آن، در مراحل این فرصت را دارید تا با یکی دیگر از کاراکتر‌ها ترکیب شوید تا به عنوان مثال همزمان از سلاح‌های Naira و قابلیت‌های Altara استفاده کنید.

هر کاراکتر دو سلاح دارد، یک سلاح اصلی و یک سلاح ثانویه. سلاح اصلی تمام کاراکتر‌ها مشابه یکدیگر و شمشیری برای نبرد نزدیک است. سلاح ثانویه برای هر کاراکتر متفاوت است و نیازمند صرف انرژی برای بهره بردن از آن هستید، بنابراین نمی‌توان از سلاح ثانویه به صورت مداوم استفاده کرد.

روند کلی گیم پلی بازی به این صورت است که با تجربه مراحل و شکست دشمنان، کاراکتر خود را باید به مرور زمان قوی‌تر کنید و با ارتقای قدرت سلاح‌های اصلی و ثانویه، دشمنانی که به مرور زمان قوی‌تر می‌شوند را شکست دهید تا در نهایت به باس مرحله برسید و با نابودی آن، به بیس برگردید.

تنوع بسیار خوبی در سلاح‌های بازی وجود دارد که هرکدام ویژگی‌ها، انیمیشن، مزایا و معایب منحصر به فرد خود را دارند. گیم پلی تقریباً تمام سلاح‌های بازی جذاب و سرگرم‌کننده است و برای هر استراتژی که مد نظر دارید، ابزار‌های کافی در اختیار شما قرار می‌گیرد.

سلاح بازی
تنوع خوبی در سلاح‌های بازی وجود دارد و براساس نیاز خود می‌توانید به طیف وسیعی از ابزار و سلاح دسترسی داشته باشید

علاوه بر سلاح، کاراکتر‌های بازی می‌توانند برخی قابلیت‌های دیگر مانند استفاده از Drone را داشته باشند که به مرور زمان و با شکست باس‌های بازی آن‌ها را به دست می‌آورید و می‌توانید در مراحل آینده، از آن‌ها برای دسترسی به بخش‌های مخفی مراحل یا آسان‌تر شدن مبارزات استفاده کنید. بنابراین شکست باس‌ها به معنی پایان بازی نیست و همچنان پس از آن می‌توانید تا هر زمان که بخواهید به بازی ادامه دهید و قدرت‌های خود را افزایش دهید.

مراحل بازی به صورت رندوم و از ده‌ها اتاق به هم پیوسته تشکیل می‌شوند. مراحل اندازه مناسبی دارند و بیش از حد بزرگ یا بیش از حد کوچک نیستند. همچنین هر مرحله دو خروجی دارد، خروجی اصلی Fusion Gate نام دارد که شما را به مرحله بعدی هدایت می‌کند و خروجی دوم In-Between است که جدیدا به بازی اضافه شده است.

In-Between به مانند یک آرنا برای مبارزه مداوم با دشمنان عمل می‌کند و در ازای این سختی، به شما پاداش‌های ویژه‌ای می‌دهد. بنابراین، در هر مرحله به جای خروجی اصلی می‌توانید ریسک In-Between را برای ارتقای بیشتر شخصیت خود انتخاب کنید.

مسیر شما در هر مرحله تا حد زیادی به شما بستگی دارد و در حالی که می‌توانید تمام بخش‌های هر مرحله را بررسی و تمام دشمنان مراحل را شکست دهید، الزامی بر این موضوع وجود ندارد و مستقیماً می‌توانید به در‌های خروجی نیز بروید.

پس از هر مرگ یا پایان مسیر مرحله، به بیس خود که Citadel نام دارد برمیگردید و در آنجا می‌توانید با دیگر کاراکتر‌ها ارتباط داشته باشید و قدرت‌های خود را افزایش دهید. در این بخش با پول‌های آبی و طلایی به دست آمده خود در مراحل، می‌توانید کاراکتر خود را ارتقا دهید. این ارتقا‌ها شامل افزایش دمیج، افزایش مقدار جان، شانس دوباره در زمان مرگ و دیگر موارد هستند که اثرات آن‌ها دائمی است و باعث می‌شوند تا در تجربه بعدی قدرت بیشتری داشته باشید.

در بازی امکان تعیین سطح سختی نیز وجود دارد و می‌توانید در هر زمان آن را تغییر دهید. بنابراین بازی بیش از حد سخت نیست و هر بازیکنی با صرف زمان کافی می‌تواند باس‌های بازی را شکست دهد.

تجربه‌ای جذاب همراه با ضعف‌های جزئی

در ابتدای زمان تجربه Trinity Fusion، گرافیک بازی توجه شما را به خود جلب می‌کند. دنیا‌های بازی جذاب و چشم نواز هستند و طراحی دشمنان، کاراکتر و باس‌های بازی به خوبی انجام شده است. انیمیشن‌های بازی نیز در سطح بالایی قرار دارند و چه کاراکتر شما و چه دشمنان از انیمیشن‌های چشم نوازی در زمان حرکت و حملات برخوردار هستند.

گرافیک بازی
طراحی جهان بازی، کاراکترها و دشمنان به خوبی انجام شده است

به طور کلی بازی از گرافیک بسیار خوبی بهره می‌برد و در این بخش ضعفی را مشاهده نخواهید کرد. صداگذاری بازی نیز نمره قبولی را می‌گیرد و علاوه بر موسیقی‌های زیبا، سلاح‌ها، دشمنان و انجام حرکات مختلف صداگذاری خوبی دارند.

در بخش گیم پلی، بازی نقاط مثبت و منفی خود را دارد. به طور کلی گیم پلی بازی سرگرم‌کننده و متنوع است. شما به سلاح‌های مختلفی دسترسی دارید و می‌توانید براساس نیاز و علاقه خود از ابزار‌ها، قابلیت‌ها و قدرت‌های کاراکتر شخصی‌سازی شده خود استفاده کنید.

مبارزات بازی حس خوبی را منتقل می‌کنند و تعامل با محیط و دشمنان جذاب است. دشمنان مختلفی در بازی وجود دارند که هرکدام نحوه حرکت و حملات خود را دارند، کومبو‌های مختلفی برای سلاح‌های بازی نیز وجود دارد که باعث می‌شود تا گیم پلی بازی به صرفاً کلیک کردن پشت سر هم محدود نباشد.

با این حال ضعف‌هایی نیز وجود دارد. بزرگترین مشکل بازی رابط کاربری ساده و عدم ارائه اطلاعات مهم به بازیکنان است. بازی به شکل افراطی از ارائه اطلاعات خودداری می‌کند، در حالی که در چنین بازی‌هایی عدم ارائه اطلاعات و آموزش‌های زیادی طبیعی و حتی برای تجربه بهتر الزامی است، اما در Trinity Fusion این موضوع بیش از حد انجام شده است و بازیکنان به بسیاری از اطلاعات حیاتی و مهم دسترسی ندارند.

به عنوان مثال در طول تکمیل یک مرحله ممکن است یک قدرت به دست‌آورید که براساس توضیحات آن، می‌توانید دشمنان را یخ بزنید. اما بازی به شما نمی‌گوید که این یخ زدگی چقدر ادامه پیدا می‌کند و چه میزان دمیجی به دشمنان وارد می‌کند. بنابراین شما نمی‌توانید به طور دقیق آن را با دیگر قدرت‌های خود مقایسه کنید و انتخابی آگاهانه داشته باشید.

با توجه به اینکه امکان ذخیره در اواسط مراحل وجود ندارد، شما در این موقعیت یا باید ریسک کنید و در صورت انتخاب اشتباه نتیجه زحمات خود را بر باد بدهید، یا ریسک را قبول نکنید و با همان قابلیت‌هایی که با آن‌ها آشنایی دارید به مسیر ادامه دهید. در نتیجه عدم ارائه اطلاعات کافی می‌تواند به ضرر بازیکنان منجر شود که ویژگی مثبت و جذابی نیست.

هم اکنون تعداد باس‌های بازی نیز کم است و در مدت کوتاهی می‌توانید تمام آن‌ها را شکست دهید. همچنین با وجود برخی المان‌های رندوم در مراحل، اتاق‌ها تا حد زیادی شبیه هم هستند و پس از مدتی بازی کردن بسیاری از مسیر‌ها را حفظ خواهید کرد، موضوعی که به جذابیت تجربه دوباره مراحل آسیب وارد کرده است.

باس بازی
با وجود تعداد کم باس‌های بازی، طراحی خوبی دارند و مبارزات با آن‌ها لذت بخش است

جمع‌بندی

با وجود برخی ضعف‌ها، Trinity Fusion یک بازی سرگرم‌کننده و جذاب است که برای طرفداران سبک روگ لایت می‌تواند انتخاب خوبی باشد. بزرگترین مزیت این بازی در این است که سازندگان بازی به طور مداوم برای بازی به روزرسانی منتشر می‌کنند که تغییرات قابل توجهی را برای بازی از جمله ارتقای گرافیک، معرفی جهان‌های جدید، معرفی باس‌های جدید و رفع باگ‌ها به همراه دارد.

بنابراین قابل پیش‌بینی است که Trinity Fusion طی چند ماه آینده می‌تواند بازی بسیار بهتری باشد و برخی از ضعف‌ها و مشکلات آورده شده در این نقد و بررسی را رفع کند.

نقاط ضعف و قوت

گرافیک و انیمیشن‌های جذاب
صداگذاری خوب
گیم پلی سرگرم‌کننده و تکراری نشدنی
تنوع بالای دشمنان و سلاح‌های بازی

نحوه روایت داستان بازی
رابط کاربری ضعیف
عدم ارائه اطلاعات مهم به بازیکنان

نمرات

گیم پلی - 8.5
گرافیک - 8
روایت داستان - 7
صدا‌گذاری - 8.3

8

نمره کل

با وجود برخی ضعف‌ها، Trinity Fusion یک بازی سرگرم‌کننده و جذاب است که برای طرفداران سبک روگ لایت می‌تواند انتخاب خوبی باشد. بزرگترین مزیت این بازی در این است که سازندگان بازی به طور مداوم برای بازی به روزرسانی منتشر می‌کنند که تغییرات قابل توجهی را برای بازی از جمله ارتقای گرافیک، معرفی جهان‌های جدید، معرفی باس‌های جدید و رفع باگ‌ها به همراه دارد. بنابراین قابل پیش‌بینی است که Trinity Fusion طی چند ماه آینده می‌تواند بازی بسیار بهتری باشد و برخی از ضعف‌ها و مشکلات آورده شده در این نقد و بررسی را رفع کند.

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
باخبرم کن
باخبر شدن از

1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
نمایش تمام دیدگاه ها