مقاله

نگاهی بر رتبه‌بندی سری Age of Empires

بهترین Age of Empires کدام است؟

زمانی که صحبت از بازی‌های بزرگ استراتژی لحظه‌ای (RTS یا Real Time Strategy) می‌شود، Age of Empires یکی از اولین نام‌هایی‌ست که به ذهن می‌آید. این مجموعه که در سال 1997 برای اولین بار منتشر شد، همچنان پس از دو دهه در بهترین فرم خود قرار دارد.

سری Age of Empires ورودی‌های اصلی و فرعی و حتی یک اسپین‌آف داشته که هرکدام نام این مجموعه را تا اینجا یدک کشیدند. انتشار نسخه چهارم این سری باعث شد تا باری دیگر نام AOE بر سر زبان‌ها بیفتد. شاید برای‌تان سوال پیش آمده که کدام اپیزود از این سری بهترین نسخۀ آن است. در این مقاله قصد داریم این موضوع را بررسی کنیم. رتبه‌بندی انجام شده شخصی نیست و براساس محبوبیت هر بازی بین طرفداران انجام گرفته است. با وب‌سایت استراتژیک کلاب و ادامۀ این مطلب همراه باشید.

Age of Empires: Castle Siege


شاخصۀ سری Age of Empires ترکیب مدیریت منابع و استراتژی تاکتیکال و نظامی با یکدیگر است. این محبوبیت باعث شده تا این فرانچایز مقیاس‌های مختلف را سنجیده و نظر گیمرهای بیشتری را جلب کند.

بازی AOE: Castle Siege یک مثال نقض در رابطه با گفته‌های ابتدایی ماست. این بازی ویدیویی آنلاین و مالتی‌پلیر که در سبک Tower Defense تولید شده، آمده تا شکل جدیدی به این سری بدهد. همچون اکثر بازی‌های Tower Defense، هدف شما مراقبت از قلعۀ خود و نابود کردن سازه‌های دشمن است. این توضیحات بخش زیادی از گیم‌پلی بازی را شامل می‌شود. جدایی غیرمعمول بازی از روند همیشگی سری و فاصله گرفتن از واقع‌گرایی تاریخی باعث شد تا AOE: Castle Siege برای طرفداران همیشگی این سری جذابیت چندانی نداشته باشد.

Age of Empires Online


این بازی هم رقم‌زنندۀ یک جدایی دیگر از سبک و سیاق همیشگی سری است. AOE Online به جای تمرکز روی یک داستان تک‌نفره، تجربه‌ای چندنفره را به شما ارائه می‌دهد. گیمرها کنترل یک تمدن را برعهده گرفته و می‌توانند به صورت PvE (Player vs. Environment) یا PvP (Player vs. Player) به بازی بپردازند.

سرورهای این بازی در سال 2014 به طور کل خاموش شدند. با این حال، AOE Online توسط گروهی از توسعه‌دهندگان مستقل تحت نام Project Celeste بازیابی شد. این پروژه همان فرمول F2P (یا Free to Play) همیشگی را ارائه می‌دهد و اگر چندان به یاد ماندنی نباشد، حداقل یک سرگرمی جدید و تازه نسبت به بازی‌های اصلی‌ست.

Age of Empires


این بازی آغازی بود بر طلوع سری Age of Empires. اولین نسخه از این مجموعه که در سال 1997 انتشار یافت، به شما امکان کنترل یک تمدن از بین 12 حکومت بازی را می‌دهد. گیمرها در این بازی شاهد پیشرفت امپراتوری خود خواهند بود. بازی دارای چهار کمپین مجزاست که روی فرمانروایی بابِل، مصر، یونان و ژاپن (دورۀ یاماتو) تمرکز دارد. همچنین بسته گسترش‌دهندۀ Rise of Rome نگاهی به امپراتوری روم باستان خواهد داشت.

این بازی یکی از بهترین‌ها در زمان انتشارش بود. با عرضۀ نسخه‌های بعدی، مکانیک‌های کنترل قدیمی و دشوار بازی دچار تغییر و بهبود شدند. گرافیک بازی هم چیزی نیست که در این سال‌ها چشم‌نواز به نظر برسد. تنها دلیلی که می‌تواند باعث شود به سراغ تجربۀ این اثر بروید، نوستالژی حاصل از پیشروی در آن است.

Age of Empires III


نسخه سوم Age of Empires دورۀ تاریخی جدید برای روایت انتخاب کرده است. به جای قرون وسطی یا دوران باستان، بازی تاریخ مستعمراتی ایالات آمریکا را نشان می‌دهد. کمپین بازی داستان خاندان بلک (Black) را طی سه نسل روایت می‌کند. دو بسته گسترش‌دهنده با نام‌های The WarChiefs و The Asian Dynasties برای این عنوان عرضه شد که تمدن‌ها و محتوای داستانی بیشتری به نسخۀ سوم می‌آورد.

یکی از نقاط قوت بزرگ AOE 3 گرافیک و جلوه‌های بصری آن بود. سیستم فیزیک جدید بازی باعث می‌شد تا مبارزات حس و حال عجیبی داشته باشد. کانسپت Home City که پایتخت یک تمدن را مشخص می‌کرد، عمق بیشتری به گیم‌پلی و مدیریت منابع می‌بخشید. به لطف این ویژگی، گیمرها می‌توانند از محموله‌های بیشتری بهره ببرند.

Age of Empires II


به عنوان یکی از بهترین نسخه‌های سری، AOE II دل خیلی از منتقدین و هواداران را به دست آورد. عنوانی که در سال 1999 عرضه شد، با گذشت 24 سال از زمان انتشار، هنوز محبوبیتش کاهش پیدا نکرده است. از نظر فنی، بازی دو ورژن بهبود یافته از زمان عرضه دریافت کرد و البته روی سایر پلتفرم‌ها (حتی موبایل) پورت شد. در سال 2000، بسته گسترش‌دهندۀ The Conquerors عرضه شد که کمپین‌های آتیلا (Attila)، قوم هون (Hun) و ال سید (El Cid) را در خود جای داده بود.

نسخه اصلی این سری فوق‌العاده‌ست اما ریلیزهای دوباره باعث شدند تا بازی بیش از اندازه سایه‌اندازی کند. مکانیک‌های کنترل بازی مثل نسخه اول هستند و اگر براساس استاندارد امروزی بگوییم، تاریخ مصرفشان گذشته است. از زمان انتشار در سال 1999، بهبودهای Quality-of-life و چند آپگرید برای بازی انتشار پیدا کردند.

Age of Mythology


همۀ نسخه‌های Age of Empires شبیه‌سازهای تاریخی نیستند. بازی Age of Mythology که در اصل یک اسپین‌آف بر این سری است، جای شوالیه‌ها و تفنگداران را با هیولاها و خدایان افسانه‌ای عوض می‌کند. کلیت گیم‌پلی بازی مشابه با نسخه‌های اصلی سری است با این تفاوت که همه‌چیز حس و حال فانتزی دارد. قاعدتا هیچکس بدش نمی‌آید که با کمک خدایان المپ به دشمن ضربه‌ای جبران نشدنی وارد کند.

AOM بلافاصله پس از انتشار به محبوبیت عظیمی دست پیدا کرد. پس از عرضه، بسته‌های گسترش‌‌دهندۀ The Titans و Tale of the Dragon در دسترس گیمرها قرار گرفتند. مثل سایر نسخه‌های سری، این بازی نیز یک نسخۀ Extended Edition دریافت کرد که آپگریدهای HD به گرافیک بازی می‌آورد.

Age of Empires II: HD Edition


در سال 2013، نسخۀ دوم Age of Empires وارد مرحلۀ پوست‌اندازی شد. با این وجود، طرفداران هیچوقت تسلیم شرایط نشده و به تجربۀ این اثر ادامه دادند. به لطف استودیوی Hidden Path Entertainment، این نسخه باری دیگر راهش به دنیای بازی‌ها را پیدا کرد. ورژن HD Edition این بازی شامل بسته گسترش‌دهندۀ The Forgotten می‌شود که در اصل پروژه‌ای بود که توسط یکی از طرفداران ساخته شد. پشتیبانی از ماد در Steam Workshop نیز از دیگر ویژگی‌های AOE II: HD Edition است.

باوجود اینکه این ریمستر تغییرات زیادی به کلیت بازی نمی‌آورد، اما باری دیگر فرصتی فراهم می‌کند تا گیمرها دوباره سراغ این اثر بروند. با موفقیت‌هایی که این نسخه به دست آورد، دو افزونۀ دیگر هم برای این اثر انتشار یافت که با نام‌های The African Kingdoms و Rise of Rajas شناخته می‌شوند. وقتی یک بازی با این میزان از قدمت بدین شکل پشتیبانی می‌شود، هیچ چیزی به ذهن نمی‌رسد جز عشق بی اندازه طرفداران که باعث دوام ابدی آن محصول شده است.

Age of Empires III: Definitive Edition


زمانی که عبارت Definitive Edition پس از نام یک اثر دیده می‌شود، مخاطب انتظار دارد که آن ورژن بهترین تجربه را از بازی مورد نظر ارائه دهد.عنوان Age of Empires III: Definitive Edition نیز پیرو این قاعده‌ست و چیزهای زیادی وجود دارد که از زمان عرضه بازی انتشار پیدا کردند و حالا به صورت یک‌جا در ورژن Definitive Edition قرار گرفتند.

افزون بر گرافیک که تمام اجزای آن با رزولوشن 4K بهبود پیدا کرده، این نسخه شامل تمدن‌های جدید، صدا و انیمیشن بهبود یافته است. هوش مصنوعی پیشرفت کرده تا گیمر مسیر سختی پیش روی خود داشته باشد. با وجود باگ، این نسخه بهتر از بازی اصلی‌ست که در سال 2005 منتشر شد.

Age of Empires: Definitive Edition


بازی کردن نسخۀ اول AOE که در سال 1997 عرضه شد، روی سیستم‌های جدید یک کابوس بی‌پایان است. در سال 2018، شرکت مایکروسافت (Microsoft) تصمیم گرفت تا گرد و غبار نشسته روی این شاهکار باستانی را از بین ببرد. با اینکه مسیر انتشار بازی کمی پر پیچ و خم بود، اما بهترین فرصت را برای تجربۀ این عنوان فراهم می‌کند.

بازی از نظر گرافیکی تغییرات زیادی داشته و درکنار جزئیات HD، پشتیبانی از رزولوشن 4K به آن اضافه شده است. کیفیت صدا در این نسخه بسیار پیشرفت کرده و دیگر مثل قبل نیست. مسیریابی که یکی از حیاتی‌ترین مکانیک‌های بازی به حساب می‌آید، در این نسخه راحت‌تر شده است. درنهایت باید به بهبودهای QOL نیز اشاره کرد که به این ورژن از AOE راه پیدا کرد.

Age of Empires IV


AOE IV یک ورودی خوب دیگر برای ادامۀ نوار پیروزی این فرانچایز است. برای طرفدارانی که دنبال ستینگ قرون وسطایی هستند، اپیزود چهارم AOE بهترین گزینه‌ست. بازی تا جایی که توانسته سادگی و دسترس‌پذیری را در اختیار مخاطب خود قرار داده است. تمدن‌ها در بازی عمق بیشتری پیدا کردند و واحدها، توانایی‌های مخصوص، سازه‌ها و نوع پیشرفت‌شان در طول کمپین چیزهایی‌ست که عمق زیادی به تجربۀ شما می‌بخشد. کمپین‌های بازی درگیرکننده هستند و وقایع تاریخی بیشتری را نسبت به ورودی‌های قبلی پوشش می‌دهند.

البته بازی بی‌ایراد نیست. گرافیک AOE IV آنچنانی نیست و نباید انتظار خاصی داشت. بازی در زمینه مبارزات و مکانیک‌های مربوط به آن به فرمول ثابت مجموعه پایبند است. با اینکه لحظات ابتدایی هر کمپین نفس‌گیر و جذاب هستند، اما عدم خلاقیت باعث شده تا هیچکدام مثل کمپین‌های نسخۀ دوم به یاد ماندنی نباشد. نمایش سناریو به شکل کتاب‌های داستانی و با استفاده از یک راوی انجام می‌شود که مدتی بعد به تکرار میفتد. بازی جزئیات ریز و درشت زیادی را رعایت نکرده و باید امیدوار بود که تمام این ایرادات در نسخۀ بعدی برطرف شوند.

Age of Empires II: Definitive Edition


بر هیچکس پوشیده نیست که Age of Empires II یکی از بهترین نسخه‌های این سری است. ساخت و انتشار نسخۀ Definitive Edition برای این بازی رویای هواداران بود که در سال 2019 به حقیقت پیوست. درنهایت، این الماس به اصطلاح Boundary-maker باری دیگر وارد بازار بازی‌های RTS شد.

یکی از بهترین بهبودها که به این بازی آورده شده، تغییرات هوش مصنوعی بازی است. در نسخۀ Definitive Edition، گیمرها با چالش‌های بیشتری برای رقابت با هوش مصنوعی روبرو هستند و درگیری در بازی به صورت پایاپای دنبال شود. گیمرهایی که نسخۀ اصلی را تجربه کردند، از قابلیت بازیابی مزرعه‌ها خوشحال شدند که ویژگی‌های آزاردهندۀ بازی اصلی را از بین برد. افزونه‌های قدیمی و جدید به این نسخه راه پیدا کردند. بدون شک AOE II: Definitive Edition یک فرصت طلایی برای پیشبرد دوبارۀ این این اثر کلاسیک و بی‌نظیر است.

3.9 7 رای ها
امتیازدهی به مقاله
باخبرم کن
باخبر شدن از

1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
نمایش تمام دیدگاه ها