نقد و بررسی

نقد و بررسی Axis & Allies

جنگ جهانی، جذابیت بی پایان برای بازیکنان

سبک بازی: real  time Strategy
تاریخ انتشار بازی: November 2, 2004
سازنده: TimeGate Studios
ناشر: Atari
دانلود بازی: دانلود بازی Axis & Allies


یکی از محبوب ترین سبک ها در بازی های رایانه ای، جنگ جهانی دوم است. دامنه این درگیری بزرگ جهان را پوشانده بود، و هنوز هم تا به امروز پیامدهایی را به همراه داشته است، که همین پیامدها سبب خلق جذابیت بی پایان برای پلیر ها به خصوص استراتژیک پلیر ها شده است. همین موضوع پرطرفدار باعث ساخت عناوین بسیاری در سبک جنگ جهانی شده، که در این شلوغی عناوین مختلف می خواهم بازی را معرفی کنم که در عین قدیمی بودن همچنان زنده است، عنوان Axis & Allies که اولین بار در سال 2004 منتشر شد.

مبارزات دریایی بسیار جالب توجه است و از تنوع بالایی برخوردار است

مراحل داستانی بسیار زیاد

با اینکه بازی Axis and Allies در ابتدا به صورت یک بازی رو میزی در سال 1998 ساخته و منتشر شد، اما بازی رایانه ای آن تفاوت های بسیاری دارد. در حقیقت، این دو بازی در یک بازی گنجانده شده اند، یک بازی تاکتیکی بسیار چالش برانگیز و یک کمپین نوبتی، که به نظر می رسد در جزئیات چندان دقیق نیست. بگذارید واضح بگم، این یک شبیه سازی دقیق از جنگ جهانی دوم در سطح استراتژیک یا تاکتیکی نیست، بلکه بیشتر شبیه یک تصویر هنری از جنگ جهانی دوم است. اما قبل از ادامه، بگذارید این را هم بگویم، این یک بازی سرگرم کننده و چالش برانگیز است که اگر فرصتی به آن بدهید، می تواند ساعت های زیادی شما را جذب کند.

بازی دارای مراحل داستانی بسیار زیاد برای دو جبهه متفقین و متحدین است. از العلمین تا سقوط برلین و تصرف ایوو جیما و اوکیناوا، بازیکن در کمپین متفقین کنترل نیروهای نظامی سه قدرت آمریکا، انگلیس و شوروی را کنترل می کند. هر سناریو شامل گرفتن شهرها و میدان های هوایی و از بین بردن دشمن است و با پیشرفت به مرحله های بعدی، بازی به تدریج دشوارتر می شود. در اوایل نبردها بسیار ساده و کوتاه است، اما تقریباً از مرحله چهارم به بعد، می فهمید که این چندان آسان نیست. تاکتیک بلیتسکریگ همیشه جوابگو است، اما با پیشرفت به مراحل بعد، این فلز سنگین را می بینید که به راحتی توسط واحدهای ضد تانک از پا در می آید و در آخر چیزی جز دود از آنها نمی بینید. نکته اصلی این است که نیروها را برای مقابله با آنچه که ارتش دشمن به آن مجهز است، در هم آمیخته و منطبق کنید.

گرافیک موجود در بازی بسیار خوب است به خصوص انفجارها، واقعاً عالیست

پیاده نظام، نیروی هوایی و ناوگان دریایی

ساخت نیرو در بازی تقریبا همانند اکثر بازی های RTS است اما کمی متفاوت. در آغاز بازی شما تنها با چند نیرو و یک دفتر مرکزی ارتش شروع می کنید که باید به هر قیمتی از آن محافظت کنید، زیرا این تنها واحدی است که می تواند مرکز های تخصصی تر تولید کند. انواع مختلفی از مرکز های تخصصی وجود دارد که باید آنها را به ترتیب سفارش داده و بنا کنید، اولین آنها پیاده نظام هست بعد از آن یگان موتوریزه و در نهایت واحد های بسیار دیگه. اگر انتظار دارید ارتش خود را نیز حفظ کنید، باید کامیون های مهمات و سوخت را نیز تولید کنید. مهندسین  و کامیون های توپخانه نیز مورد نیاز هستند، هر واحد نیرو های جدید باز می کند و باعث پیشرفت در فن آوری هم می شود که باعث بهبود واحدهای موجود می شود. پول شما مبتنی بر تعداد مرکز و شهرهایی است که شما نگهداری می کنید و یگان های جنگی و استحکامات با این تعداد کم و زیاد می شوند.

نیروی هوایی مانند سایر واحدها به کار گرفته می شود، می توانید یک میدان هوایی بسازید و فناوری مربوط به آن را باز کنید اما هر حمله هوایی هزینه دارد و اگر هواپیما های شما توسط ضد هوایی دشمن نابود شوند، ماموریت ها را به تأخیر می افتد، بنابراین باید با احتیاط از نیرو هوایی خود استفاده کنید چرا که همیشه احتمال سرنگونی آنان وجود دارد. عملیات بمباران این بازی بدون توجه به سال سات هواپیماها است و تنها از یک نوع تاریخی استفاده می شود، با این حال تماشای آنها لذت بخش و سرگرم کننده است. استفاده از نیروی هوابرد هم مانند سایر واحدها است، یک دفتر مرکزی بسیازید، و واحدهای هوابرد را در هر کجای نقشه مستقر کنید. ( در صورت داشتن پول )

ضد هوایی ها در طی حمله می توانند توسط نیروهای دشمن آسیب ببینند ، بنابراین مراقب باشید

عملیات های دریایی در بازی بسیار هستند، هیچ حمل و نقل در بازی وجود ندارد، فقط ناوگان جنگی و ناوها هستند. ناوگان های جنگی می توانند دسته تفنگداران دریایی و ستادهای مرکزی را برای تهاجم جذب کنند و ناوها می توانند برای انجام هر مأموریت هوایی واحد هوایی را به پرواز درآورند و حتی یگان هوابرد هم راه اندازی کنند، اما نگران نباشید، چتربازان در این بازی یک پیاده نظام نسبتاً ضعیف هستند و هر یک مرکز از آنها فقط می تواند سه تا از آنها را پشتیبانی کنید

مبارزات نفس گیر

هنگ هر ارتش مشابه دیگری است، آنها از چیزهایی مانند پیاده نظام معمولی، نیروهای خمپاره، ضد تانک و غیره تشکیل شده است. هر نوع برای ساخت و نگهداری هزینه های متفاوتی دارد. تانک ها در سه سطح، سبک، متوسط و سنگین وارد می شوند. در سناریوها، تلاش شده تا نوع صحیح آن دوره مشخص شود، بنابراین در اینجا کمی دقت تاریخی وجود دارد، اما زیاد نیست.

مبارزات با دادن دستورات معمولی و مشابه دیگر بازی های RTS انجام می شود و واحدهای بازی زمانی از بین می روند که یا نابود شوند و یا شما بازی را برده یا باخته باشید. روجیه و تجربه فاکتور های مهمی در بازی هستند و واحدها بر اساس آن می توانند رتبه هایی کسب کنند که به صورت درجه روی واحدها نشان داده می شوند. تماشای حملات هوایی کاملاً سرگرم کننده است، از محدوده بمباران بمب افکن ها خارج شوید، ضد هوایی تلاش می کند آنها را سرنگون کند و اغلب این کار را هم انجام می دهد. ساختمانها و واحدها را می توان تعمیر کرد، ساختمانها توسط مهندسین، واحدها با عدم درگیری و در یک منطقه مهمات که در نزدیکی یک دفتر مرکزی یا یک شهر تصرف شده قرار دارد. این محدوده توسط واحدهای مهمات قابل افزایش است.

محیط های بسیار متنوعی برای انجام نبرد ها وجود دارد.

موسیقی و گرافیک

موسیقی موجود در بازی کاملاً خوب و دراماتیک است و برخی از آن برای هشدار دادن به بازیکنان هنگام ساخت و تخریب واحدها استفاده می شود. این بازی شامل بسیاری از فیلم های سینماتیک است، یکی برای هر قدرت و فیلم برای هر سناریو با موسیقی متن هماهنگ، خیلی شاخ نیست، اما متناسب و با روحیه بازی کاملاً سازگار است. زمین و نقشه های بازی به زیبایی طراحی شده اند و در هر جبهه متناسب با آب و هوای آن منطقه، واحد ها و ساختمان ها نسبت به آب و هوای آن منطقه تغییر می کنند.

نقاط ضعف و قوت

گرافیک پویا و زیبا
دارای سناریو های متفاوت و زیاد
سیستم نبرد جذاب و هیجان انگیز

عدم توجه به برخی واحد های تاریخی
برخی سناریو ها کاملا بر اساس تاریخ دنبال نمی شوند

نمرات

گیم پلی - 7.5
گرافیک - 7
کمپین - 8.5
موسیقی - 7.5

7.6

نمره کل

اگر به دنبال یک شبیه ساز دقیق از جنگ جهانی دوم هستید ، احتمالاً باید در جای دیگری جستجو کنید ، زیرا این بازی چنین نیست. آنچه در آن است، یک بازی سرگرم کننده است که اون احساس دوباره مبارزه در جنگ جهانی دوم، با هوش مصنوعی دشوار و تهاجمی را القا می کند. در حقیقت، سناریوهای Iwo و Okinawa تقریبا غیرقابل باور به نظر می رسند. و بازی در بخش توجه به جزئیات تاریخی بسیار بد عمل کرده است، اما هنوز هم سرگرم کننده و بازی آسان است. اگر دوست دار جنگ و جنگ جهانی دوم هستید، در انتخاب این بازی شک نکنید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
باخبرم کن
باخبر شدن از

1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
نمایش تمام دیدگاه ها