نقد و بررسی

نقد و بررسی Iron Harvest

برای پولانیا!

بازی Iron harvest در سال 2018 شروع بسیار موفق و امیدوار کننده ای را به عنوان یک بازی استراتژی کلاسیک به نمایش گذاشت. بازی به همراه بخش کمپین یک نفره فوق العاده و بخش چند نفره آنلاین عرضه شده که در سال 1920 اتفاق می افتند.  شرکت KING Art دنیای طراحی شده توسط جیکوب روزالسکی را در قالب یک بازی استراتژیک کلاسیک طراحی و معرفی کرد.

آن ها از کمپانی های بزرگ و افراد معروف من جمله شخص جیکوب روزالسکی برای طراحی این بازی کمک گرفتند.

آیا کمپانی KING Art توانسته است به خوبی از پس طراحی این بازی بر بیاید؟

ترکیبی از انسان و تکنولوژی

برای کسانی که با دنیای “1920+” آشنایی ندارند، بازیکن با دنیایی درست شبیه دنیای خودمان روبرو می شود، جایی که کشور های ساکسون، روزویت و پولانیا و دیگر کشور ها درگیر جنگی بین المللی و بزرگ هستند. فضا و حسی که مردم و تکنولوژی بازی می دهد درست به مانند شکل و شمایل سال های 1920 است اما تغییری بسیار جالب توجه در بازی دیده می شود یعنی مهندسین.

در دنیای 1920+، همه کشور ها از مهندسان خاص خود در بخش ماشین های بخار استفاده میکنند و این ماشین ها تاثیر بسیار زیادی در روند بازی دارند. در واقع آن ها مهم ترین بخش بازی Iron Harvest هستند.  این ماشین ها نه تنها بسیار از نظر گرافیکی چشم نواز هستند بلکه یکی از مهم ترین مهره های جنگی است و می تواند ورق جنگ را به طرز چشمگیری تغییر دهد.

به دلیل همین ماشین های جنگی است که بازی Iron Harvest در گیم پلی های مشابه خود بسیار خاص ظاهر شده است. هر جناح جنگ نقاط قوت خاص خود را دارند که در مهندسی ماشین ها و سازه های جنگی آن ها کاملا مشخص است. برای مثال کشور پولانیا دارای سازه هایی با زره های سبک، اما سریع و کشنده دارد در حالی که سازه های ساکسون دارای زره های سنگین و قدرتمند هستند که سرعت آن ها بسیار پایین تر است اما سطح تحمل آن ها در برابر حملات مختلف بیشتر است و سازه های روزویتی که مناسب حمله های نزدیک هستند و برد کوتاهی دارند.

این فناوری ها اولین چیزی است که بازیکن را جذب می کند و در واقع هیجان ترین جنبه بازی را تشکیل می دهند و سطح اکشن و جنگ آن از بسیاری از بازی های مشابه بهتر شبیه سازی شده است.

نمایشی دراماتیک

کشور پولانیا در واقع میان آتش جنگ ساکسون و روزویت گرفتار شده است. پولانیا تمرکز اصلی بخش تک نفره بازی است، که بازیکن در آن در جبهه مقاومت ایفای نقش خواهد کرد. بازیکن باید با استفاده از جوخه های کوچک و به صورت مخفیانه، به دشمن ضربه بزند. داستان بازی در ابتدا درباره آنا تک تیرانداز جبهه مقاوت و خانواده اش است، اما داستان بازی به سرعت تغییر می کند و به چیزی بسیار وسیع تر تبدیل می شود. بخش کمپین ساکسون و روزویت تقریبا داستانی شبیه به هم دارند ولی هردو به داستانی بسیار بزرگتر و باشکوه تر می پیوندند.

اینجاست که یکی از نقاط قوت و ضعف بازی Iron Harvest آشکار می شود. از بسیاری جهات کارکتر های بازی، قابلیت هایی بر اساس جناحی که در آن هستند، دارند که بازیکن را با توجه به ویژگی های خود بیشتر درگیر می کنند. این سبک یادآور بازی های استراتژی قدیمی مانند Command & Conquer و Starcraft می باشد که بازیکن باید تمرکز خود را روی ویژگی های کارکتر ها و نحوه استفاده از آن ها بگذارد.

و اما نقطه ضعف بازی صداگذاری آن است. برخی صداگذاری ها نشان دهنده این است که شرکت KING Art به علت نداشتن بودجه کافی کمی از کیفیت صداگذاری دریغ کرده است. همچنین صحنه های کات سین بازی گرافیک پایینی دارد به طوری که بازیکن را یاد بازی های 10 سال پیش می اندازد. و به این دلایل شرکت KING Art نمی تواند بهترین تجربه از بازی را ارائه دهد.

اما با نگاهی به گذشته این شرکت و داستان های بسیار زیبایی که در دنیای Iron Harvest منتشر کرده است، بازیکن همچنان با توجه به کارکتر و داستان درام بازی علاقه اش نسبت به بازی حفظ می شود. تنها ایراد بازی این بود که توجه کمتری به صداگذاری و کیفیت کات سین ها شده بود که امید به ارتقای آن وجود دارد.

بخش چند نفره دیوانه وار!

بیشتر علاقه بازیکنان ژانر استراتژیک به بخش چند نفره این بازی هاست. شرکت KING Art در ابتدای ماه آگوست نسخه بتای این بازی را منتشر کرد که از همان زمان شروع به برطرف کردن ایراد های عملکردی و ایجاد تعادل در قدرت های بازی کرد. یکی از این مشکلات قدرت بسیار زیاد کارکتر های خاص بازی در مقابل ارتش های کوچک بود که طی آپدیت هایی که سازنده منتشر کرد این مشکلات حل شد.

نتیجه آن یک بخش چند نفره پویا و رقابتی و در عین حال متعادل می باشد. بخش چند نفره بازی بسیار نزدیک به صحنه های جنگی طراحی شده است که آشوب زیادی در آن به پا می شود که بسیار برای بازیکن جذاب خواهد بود. همچنین سیستمی وجود دارد که بر اساس عملکرد بازیکن در نبرد ها و برنده شدن جوایز و امتیازاتی می دهد اما این امتیازات به این گونه نیست که تعادل بازی را بر هم بزند.

مقایسه موارد مشابه

بسیاری از بازیکنان این بازی را با سری بازی های Company of Heroes مقایسه می کنند و این منطقی است، زیرا سری بازی های CoH نیز تقریبا گیم پلی مشابه با این بازی را دارد که بازیکن باید جوخه های کوچک سربازان را تا پیروزی رهبری کند. هر دو بازی تاکتیک محور هستند یعنی خیلی تمرکز بر ساخت پایگاه ندارند و تعداد ساختمان های بسیار کمتری نسبت به بازی های استراتژیک مشابه دارند.

درحالیکه گیم پلی دو بازی بر روی عناصر مشابهی تمرکز دارند، بازی Iron Harvest به نوبه خود داستانی جداگانه دارد. وقتی به ساختار دو بازی نگاه می کنیم، بازی Iron Harvest تمرکز بیشتری روی بخش کمپین تک نفره و شخصیت های مهم و موثر دارد که این بزرگترین تفاوت آن با بازی های Company of Heroes است. اما در کل هنگامی که بازیکن این بازی را شروع کند متوجه منحصر به فرد بودن بازی و متفاوت بودن آن می شود.

میزان لذتی که بازیکن از هر کدام از بازی های Company of Heroes و Iron Harvest می برد تقریبا به یک اندازه است. درحالیکه صداگذاری و گرافیک محیط بازی های CoH بسیار چشمگیر تر از بازی Iron Harvest است، اما در کل بازی برای تمامی علاقه مندان به سبک استراتژیک بسیار جالب و لذت بخش خواهد بود.

نقاط ضعف و قوت

ماشین های جنگی
مبارزه وابسته به جوخه های کوچک
محیط سال های 1920 به بعد
باز هم ماشین های جنگی!
بخش چند نفره بسیار رقابتی

صداگذاری بازی برخی مواقع واکنشی نشان نمی دهد
افکت های صوتی ضعیف
گرافیک کات سین بسیار پایین

نمرات

گیم پلی - 8.5
گرافیک - 8
کمپین - 8.5
موسیقی - 6.5

7.9

نمره کل

این بازی پس از Company of Heroes 2 بهترین بازی استراتژیک ارائه شده می باشد. خیلی نباید وارد جزئیات و مقایسه این دو بازی شد و باید از آنچه که بازی هست لذت برد. یک بازی استراتژیک وابسته به زمان واقعی، متمرکز بر همکاری تیمی، بخش داستانی فوق العاده و کلاسیک بودن از ویژگی های برجسته بازی Iron Harvest می باشد. اگر بازیکن به دنبال بازی استراتژیک و رقابتی می باشد که بتواند کنترل همه چیز را بر دست بگیرد این بازی حرف های زیادی برای گفتن دارد. کیفیت گرافیک کات سین ها و صداگذاری می توانست خیلی بهتر از این باشد، اما اگر این موارد مهم نباشد این بازی بسیار لذت بخش و سرگرم کننده خواهد بود.

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
باخبرم کن
باخبر شدن از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
نمایش تمام دیدگاه ها