نقد و بررسی

نقد و بررسی Command & Conquer 4: Tiberian Twilight

یک بازی خوب یا یک فاجعه؟

اگر تکامل چیزی به ما آموخته باشد این است که دلیل اصلی بقا، توانایی در سازگاری با محیط است. این یک اصل اساسی است که همه چیز را احاطه کرده است و بازی های ویدویی از این قاعده مستثنی نیستن. برای یک سری بزرگ و ماندگار مانند Command & Conquer سازگاری خصوصا در ژانر استراتژی بسیار مهم است. اکنون بیایید نگاهی داشته باشیم به آخرین عنوان منتشر شده از حماسه Tiberian که تحت نام Tiberian Twilight منتشر شد.

هر چند که افراد قدیمی استودیو وستوود لایق احترام هستند اما از همان ابتدا مشخص بود که Tiberian Twilight تفاوت های زیادی دارد. این عنوان بعضی ها را فریب داد، خیلی ها را شوکه کرد و کلی حاشیه برای خود ایجاد کرد. تفاوت اصلی این بود که هیچ نوعی از پایگاه ثابت وجود نداشت و به جای پایگاه ها، شما باید از بین سه “کلاس” مختلف از وسایل نقلیه فرماندهی متحرک یکی را که شامل حمله، دفاع و پشتیبانی بود انتخاب می کردید. هر کلاس سبک و واحد مخصوص به خود را داشت و هر کدام استراتژی های مختلف و روش های مختلف حمله را ارائه می دادند.

بعد از بروزرسانی، واکرهای فرماندهی شما نیز می توانند وارد عمل شوند.

نکته جالب این است که، این سبک جدید بازی در واقع کاملاً مناسب داستان بازی است: جهانی را تصور کنید که در یک “عفونت” کشنده (Tiberian) غوطه ور شده و برای انسان بسیار کشنده است و تهدید بزرگی برای نسل بشر است، در همچین موقعیتی شما راهی جز به خدمت گرفتن پایگاه های متحرک فرماندهی نخواهید داشت و این جهانی است که Tiberian Twilight در آن جریان دارد.

صرفاً از نظر گیم پلی، مطمئناً جالب است. هر کلاس نقاط قوت و ضعف خاص خود را دارد، اما برخی از آنها چنان واضح و آشکار هستند که یک انتخاب اشتباه کلاس در لحظه نامناسب می تواند دردسر ایجاد کند و یا فقط اوضاع را بسیار سخت تر کند. شما توانایی تغییر کلاس در طول نبرد را دارید، که این باعث شده اون انعطاف پذیری مورد نیاز را به طور کلی تجربه کنید. دقیقاً مانند Dawn of War یا Company of Heroes، گیم پلی بازی اکنون تنها به تصرف محدود های مشخص شده محدود شده، هر چند گزینه نابودی کامل حریف همیشه روی میز خواهد بود.

بسیاری از دفاعی هایی که در سری های پیشین میساختیم اکنون با یکسری واحد دفاعی ثابت جایگزین شده اند.

هیچ جمع آوری منابعی دیگر وجود ندارد و تنها محدودیت جمعیت و یکسری امتیازها برای آپگرید کردن وجود دارد. همچنین کلاس Support قابلیتی تحت عنوان “Powers” دارد که برای آن نیاز به امتیاز دارید که بعد استفاده دوباره در یک مدت کوتاه قابل استفاده خواهد بود. متاسفانه با توجه به ماهیت این بازی می توان پی برد که سازندگان بازی نه تنها از عنوان های پیشین الگو برداری نکرده اند و سعی بر ایجاد گیم پلی بهتری نکردند، بلکه حتی در طول ساخت این بازی به نظرات کاربران هم اهمیتی نداده اند.

یک بازی استراتژیک بدون میکرو-منیج کردن یعنی هیچ، و ما نبود این موضوع در بازی را مدیون واحدهای آن هستیم. صرف نظر از محدودیت خنده دار ساخت واحدها در بازی، مکانیک انتخاب و ساخت واحدها مثل سنگ-کاعذ-قیچی است، نیروی اشتباه بسازید خیلی سریع از بین می رود. این بازی در واقع به یک نوع تمرین مغز تبدیل شده که در آن فقط باید به یاد بیاورید که چه چیزی چه چیزی را می زند.

هر چند که جنگیدن برای بازیکن بسیار مهم است، اما نابودی واحد های فرمانده ای چندان سخت نیست و می توانید به سرعت به بازی پایان بدید.

یکی دیگر از تغییرهای عجیب و غریب بازی بخش آنلاین آن و سیستم پیشرفت بازیکن است، هر چند که سالهاست بخش آنلاین آن به کلی مرده است اما با این حال بیایید نگاهی به آن داشته باشیم. چه در بخش تک نفره بازی کنید و چه در بخش آنلاین، پیشرفت برای شما ثبت می شود. در طول بازی شما تجربه کسب می کنید و از این تجربه ها می توانید برای ارتقای سطح هر کدام از کلاس ها استفاده کنید. با ارتقا دادن، سطح بالاتری از فن آوری ها و بروزرسانی ها باز می شود و این ها را می توان هم در بخش تک نفره و هم چند نفره استفاده کرد. این موضوع باعث ایجاد یک عدم تعادل بزرگی بین بازیکنان قدیمی و جدید شده بود، هر چند که این موضوع دیگر اهمیت ندارد و نکته جالب اینکه بعد از گذشت این همه سال، هرگز این مشکل را برطرف نکردند.

چیزی که ممکن است باعث شود طرفداران سر سخت سری C&C این بازی را تجربه کنند داستان آن است، اگر بشه بهش گفت داستان البته. بخشهای آغازین نوعی سقوط اخلاقی را نشان می دهد که ما قبلاً بارها در بازیهای استراتژیک مشاهده کرده ایم. از دید یک طرفدار سرسخت که با داستان عنوان های پیشین به خوبی آشنایی دارد ممکن است همه چیز متفاوت به نظر برسد، اما از نگاه یک بازیکن عادی، ابتدای کار کمی عجولانه است. به شما سه ماموریت سریع داده می شود تا به سبک جدید بازی عادت کنید و سپس انتظار می رود که بر اساس احساسات  و اخلاقیات تصمیم بگیرید که کدام طرف را انتخاب کنید. نه تنها این، بلکه به نظر می رسد این بار نیز شما یک همسر دارید، همه ما قطعا احساسات داریم، اما احساس خشمگین شدن از مرگ همسر خیالی که فقط نیم ساعت میشناسیم سخت است.

تنها نکته خوب این بازی این است که در طراحی واحدها کم نگذاشته اند.

با این وجود، از همان ابتدا همه چیز ناخوشایند است، هر طرف را انتخاب کنید گیر می افتید و به آرامی شروع می کنید به پاسخ سوالاتی که از همان ابتدای Command & Conquer اورجینال ذهن شما را درگیر کرده است، مثلا اینکه Kane کی هست؟ (هر چند کی که Kane رو نشناسه). پایان کار کمی شبیه به Deus Ex بود و احتمالاً بسیاری از این پایان احساس نارضایتی کردند، اما متاسفانه این پایان است و این همان چیزی است که به ما قول داده شده بود. طبیعتاً این پایان همه چیز نیست و سری ای با این همه معما قطعا پایان واقعی ندارد و شاید در آینده شاهد عنوانی دیگر از این سری، با حضور مبحوب دلها Joseph D. Kucan در نقش Kane باشیم که در سال گذشته بخاطر بازسازی Command & Conquer با طرفداران صحبت کرد و همچنین با حضور دوبارش در این بازسازی خیلی ها را خوشحال کرد.

واقعا دلم برای Kane تنگ شده و امیدوارم بتونیم به نحوی اون رو در سری های آینده ببینیم….

در آخر، با توجه به علاقه بسیاری که به سبک استراتژیک دارم و همچنین خاطراتی که این سری برای بسیاری از ما رقم زده است. این بازی را به گونه ای یک توهین به تمام طرفداران قدیمی این سری تلقی می کنم. سال 2010 زمان بسیار خوبی برای ساخت دنباله این سری بود اما آیا عناوین جدیدی بر اساس آن ساخته خواهد شد؟ با گذشت حدود 11 سال از انتشار این عنوان قطعا می توان گفت که خیر، اگر من این نقد را در همان سال هم منتشر می کردم با اطمینان می گفتم که خیر چرا که سبک این بازی یک سبک فوق العاده افتضاح و فاجعه بود که حتی دیگر نباید راجب آن صحبتی کنند. در نهایت اینکه اگر از طرفداران قدیمی و سرسخت هستید و به داستان این سری اهمیت میدید، پیشنهاد می کنم که آن را تجربه کنید هر چند که با عذاب همراه خواهد بود، اما اگر یک طرفدار عادی از این سری هستید، پیشنهاد می کنم که اگر زندگی خوب و شادی دارید اصلا به سمت این بازی نرید….

نقاط ضعف و قوت

طراحی خوب واحدها
گرافیک مناسب

گیم پلی فوق العاده ضعیف
داستان ضعیف
طراحی ضعیف نقاط ضعف و قوت واحدها
عدم تعادل در بخش آنلاین بین بازیکنان
خیانت به بازی های پیشین
نبود سیستم جمع آوری منابع به لطف گیم پلی جدید

نمرات

گیم پلی - 0.5
گرافیک - 2
کمپین - 1
موسیقی - 1.5

1.3

نمره کل

در آخر، با توجه به علاقه بسیاری که به سبک استراتژیک دارم و همچنین خاطراتی که این سری برای بسیاری از ما رقم زده است. این بازی را به گونه ای یک توهین به تمام طرفداران قدیمی این سری تلقی می کنم. سال 2010 زمان بسیار خوبی برای ساخت دنباله این سری بود اما آیا عناوین جدیدی بر اساس آن ساخته خواهد شد؟ با گذشت حدود 11 سال از انتشار این عنوان قطعا می توان گفت که خیر، اگر من این نقد را در همان سال هم منتشر می کردم با اطمینان می گفتم که خیر چرا که سبک این بازی یک سبک فوق العاده افتضاح و فاجعه بود که حتی دیگر نباید راجب آن صحبتی کنند. در نهایت اینکه اگر از طرفداران قدیمی و سرسخت هستید و به داستان این سری اهمیت میدید، پیشنهاد می کنم که آن را تجربه کنید هر چند که با عذاب همراه خواهد بود، اما اگر یک طرفدار عادی از این سری هستید، پیشنهاد می کنم که اگر زندگی خوب و شادی دارید اصلا به سمت این بازی نرید....

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
باخبرم کن
باخبر شدن از

3 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
نمایش تمام دیدگاه ها