نقد و بررسی

نقد و بررسی بازی Blood West

این بازی اَشکِتان را در می‌آورد

مسلماً بازی‌های زیادی وجود دارد که دارای ویژگی‌های مخفی‌کاری هستند و این امکان را به شما می‌دهند که در کنار پر سروصدا بودن، بتوانید بدون به صدا درآوردن زنگ‌های خطر و جلب‌توجه دیگران، دشمنان خود را یکی پس از دیگری از سر راه خود بردارید. چیزی که بین تمامی این سبک بازی‌ها مشترک است، این است که شما همیشه امکان انتخاب بین دو گزینه بی‌سروصدا و پرسروصدا را دارید و اغلب ما عادت داریم که گزینه پرسروصدا را انتخاب کنیم چرا که راحت است و صدالبته هیجانش نیز بیشتر است. اکنون، تصور کنید که چنین گزینه‌ای نباشد و شما محکوم به مخفی‌کاری باشید، در این شرایط چه خواهید کرد؟

بازی Blood West یک عنوان اول شخص در سبک FPS و مبتنی بر مخفی‌کاری است که نسخه نهایی آن به تازگی توسط استودیو Hyperstrange منتشر شده است. نسخه نهایی این عنوان یک تجربه‌ی نقش‌آفرینی چالش‌برانگیز با عناصر ترسناک و بقا در اختیارتان قرار می‌دهد و تجربه‌ی فوق‌العاده‌ای را برای طرفداران بازی‌های ترسناک، سولزلایک و مخفی‌کاری به ارمغان می‌آورد. در ‏این مقاله از استراتژیک کلاب، می‌خواهیم به نقد و بررسی بازی‎ Blood West ‎بپردازیم. این نقد و ‏بررسی بر اساس نسخه نهایی این بازی نوشته شده است. همچنین این نقد و بررسی بر اساس نسخه ارسالی سازندگان به استراتژیک کلاب نوشته شده است‎.‎

اتحاد نامقدس سبک مخفی‌کاری و شووتر

در اغلب بازی‌های سبک شووتر یا حتی مخفی‌کاری، شما شکارچی هستید و هیچ‌کسی حریف شما نیست، اما در این بازی همه‌چیز متفاوت است. شما شاید در حال شکار هیولاها و موجودات عجیب باشید، اما شکارچی نیستید، بلکه دارید برای بقا تلاش می‌کنید. شما در این بازی در موقعیت‌هایی گرفتار خواهید شد که اسلحه شما هر چقدرم گلوله داشته باشد کافی نیست، در موقعیت‌هایی گرفتار می‌شود که چیزی جز وحشت به سراغتان نمی‌آید: این بازی همین‌قدر خاص و چالش‌برانگیز است!

بازی با یک کات‌سین کوتاه آغاز می‌شود که در آن شخصیت اصلی بازی به بازیکن معرفی می‌شود. شما در نقش یک هفت‌تیرکش مرده و ناشناس قرار دارید که به طور اتفاقی توسط یک غیب‌گو به زندگی بازمی‌گردید و سفر خود را در غرب وحشی نفرین شده و مملو از هیولاها و مرده‌های ترسناک که می‌خواهند به خاک بازگردانده شوند آغاز می‌کنید. دنیای بازی خشن است و هیچ رحمی به شما نشان نمی‌دهد. شما بازی را با جان (HP)، استقامت (stamina) و مهمات (ammo) بسیار محدود آغاز می‌کنید که این شاید بزرگ‌ترین چالش شما در این بازی باشد و مدتی طول بکشد تا بتوانید خودتان را با فضا و شرایط وفق دهید.

صحبت از وفق پیدا کردن با شرایط شد. بازی سخت است و ممکن است در نگاه شما اغراق‌آمیز به نظر برسد، اما اگر بازی را تجربه کنید خود متوجه این دشواری آن می‌شوید. شاید حتی وادار شوید که بازی را بارها و بارها از اول بیاورید. با این حال، مطمئن باشید که در نهایت بازی را درک می‌کنید و آنجا است که دیگر از تمام جنبه‌های بازی لذت می‌برید. مدیریت منابع، احتیاط، خریدوفروش، هر کاری که در این بازی فکر می‌کنید اهمیتی ندارد، دارای اهمیت است و انجام ندادنش به ضرر خودتان تمام می‌شود.

همان غرب وحشی، اما وحشی‌تر!

بازی در غرب وحشی و دنیایی آشنا روایت می‌شود و به خوبی می‌توانید آن حس و حال وسترن را از آن بگیرید، اگرچه شما هر چه جلوتر بروید، زیست‌بوم‌ بازی نیز تغییر پیدا می‌کند، اما با این وجود همچنان آن حس و حال ابتدایی‌اش را حفظ می‌کند. بازی Blood West علیرغم سادگی‌اش، به خوبی از تمام جوانب محیط و  دنیای اطرافش استفاده و شما را درگیر می‌کند. سازه‌های چوبی فرسوده، تونل‌های پیچ‌درپیچ و دیگر مکان‌های پنهان که همه با دشمنان بسیار پر شده‌اند.

مرگ در این بازی دارای جنبه‌های منفی است و عواقبی دارد. یکی از عواقب آن این است که با هر بار مردن، یکسری از دشمنانی که شما قبلاً کشته‌اید مجدد به زندگی بازمی‌گردند و این می‌تواند بسیار شما را به چالش بکشد و عقب بیندازد، به خصوص اینکه مهمات در این بازی به شدت محدود است و مواقعی پیش می‌آید که چاره‌ای جز مبارزه تن‌به‌تن نخواهید داشت. فکر می‌کنم که ذکر این نکته لازم باشد که دشمنان شما اصلاً و ابداً ضعیف نیستند و هر ضربه آن‌ها می‌تواند مهلک باشد. مهمات را می‌توانید از روی دشمنان خود غارت کنید یا از تاجر بخرید و این موضوع تا حدودی قابل مدیریت است، اما نفرین شدن عاقبت دیگر هر بار مردن شما است که باید حواستان را به آن بدهید.

در این بازی اگر سه بار پشت سر هم بمیرید، نفرین می‌شوید و این نفرین‌ها جنبه‌های منفی دارند. برای مثال اگر برای اولین بار سه بار بمیرید، مقدار XP که دریافت می‌کنید 5 درصد کمتر می‌شود چرا که شما نفرین شده‌اید. برای شکستن نفرین باید به دنبال یکسری آیتم‌های خاص بگردید و آن را ارواح عجیبی بدهید که با شما بر روی یک جمجمه گاو بدخلق صحبت می‌کنند. این جمجمه گاوی نیز اطلاعات بیشتری از دنیا، مأموریت و داستان بازی در اختیارتان قرار می‌دهد. البته لازم به ذکر است که در طول داستان با دیگر شخصیت‌های فرعی آشنا می‌شوید که هر کدام قصه خودشان را دارند.

جانوران وحشی، مردگان در تابوت و فاحشه‌های جهش یافته همه‌جا هستند!

بر خلاف اغلب بازی‌ها که شامل دشمنان ضعیف و چند باس‌فایت می‌شوند، بازی Blood West دارای موجودات بزرگ نیست و هر موجودی در این بازی رفتار و عملکرد خاص به خود را دارد. هر کدام به نحوی می‌توانند شما را آزار دهند و به طور کلی می‌توان گفت که هیچ موجودی در این بازی ضعیف نیست چرا که حتی ضعیف‌ترین جانور وحشی این بازی نیز می‌تواند حسابی شما را به چالش بکشد. موجودات این بازی بی‌شمارند و کوچک و بزرگ ندارند و همان‌طور که گفته شد، هر کدام عملکرد خاص خود را دارند: موجودی به شما تیر می‌اندازد و دیگری به سمت شما می‌دود. وظیفه شما این است که این موجودات را بشناسید و بدانید که نسبت به چه چیزی ضعف بیشتری دارند.

شما به مرور و پس از مرگ‌ها و تلاش‌های مجدد بسیار در نهایت با بازی و موجودات آن آشنا می‌شوید، اما باید بدانید که این بازی مخفی‌کاری است و با هر بازی مخفی‌کاری دیگری که دیده‌اید فرق دارد. خبری از امکان Save و Load کردن در صورتی که مرتکب اشتباهی شدید وجود ندارد، شما باید پای اشتباه‌هایتان بایستید و به همین دلیل است که در این بازی دقت و صبور بودن حرف اول را می‌زند. ممکن است با خود بگویید که چنین بازی به شدت سختی چطور می‌تواند جذاب باشد، اما من با اطمینان می‌گویم که به محض درک این بازی، ناخواسته معتاد آن می‌شوید.

داستان جذاب، گرافیک هنری زیبا و صداگذاری عالی: دیگر از این بازی چه می‌خواهید؟

گرافیک بازی شبیه به بازی‌های سبک Retro است، اما کیفیت هنری و توجه آن به جزئیات بسیار بهتر و بیشتر است. گرافیک آن در تصاویر ممکن است کارتونی و بسیار پایین به نظر برسد، اما به محض تجربه‌ی آن متوجه می‌شوید که گرافیک بازی کاملاً مناسب است و به خوبی بر این بازی نشسته است. این بازی بر خلاف انتظار شخصی خودم دارای یک داستان دنبال کننده، عناصر سبک نقش‌آفرینی (RPG) و دیالوگ‌ بود که دیالوگ‌ها نیز به بهترین شکل ممکن صداگذاری شده‌اند. صداگذاری بازی برای چنین عنوان ساده‌ای که توسط استودیو بزرگی نیز ساخته نشده است بسیار خوب و با کیفیت است و شما را حسابی همچون من شوکه می‌کند.

این بازی در مجموع، در هر بخشی که فکر کنید عالی عمل کرده است، شوتر جذاب، عناصر مخفی‌کاری عالی، گرافیک، داستان، صداگذاری، محیط و در کل در هر چیز دیگری که فکرش را کنید عالی است. واقعاً پیدا کردن نکته منفی در چنین بازی بسیار دشوار است و ناعادلانه است که اگر ایرادهای غیرموجه به این بازی بگیریم چرا که واقعاً عالی است. همان‌طور که گفتم، بازی ممکن است در ابتدا بسیار دشوار به نظر برسد و حتی اشکتان را در بیاورد، اما اگر به آن فرصت بدهید و سعی کنید با آن وفق پیدا کنید، خواهید فهمید که چه بازی جذابی است و شروع به لذت بردن از تک تک مراحل آن می‌کنید. تجربه‌ی این بازی به هر کسی که ذره‌ای علاقه به چنین بازی‌هایی دارد، توصیه می‌شود.

نمرات

گیم پلی - 10
گرافیک - 10
داستان - 10
صداگذاری - 10

10

نمره کل

این بازی در مجموع، در هر بخشی که فکر کنید عالی عمل کرده است، شوتر جذاب، عناصر مخفی‌کاری عالی، گرافیک، داستان، صداگذاری، محیط و در کل در هر چیز دیگری که فکرش را کنید عالی است. واقعا پیدا کردن نکته منفی در چنین بازی بسیار دشوار است و ناعادلانه است که اگر ایرادهای غیرموجه به این بازی بگیریم چرا که واقعا عالی است. همان‌طور که گفتم، بازی ممکن است در ابتدا بسیار دشوار به نظر برسد و حتی اشکتان را در بیاورد، اما اگر به آن فرصت بدهید و سعی کنید با آن وفق پیدا کنید، خواهید فهمید که چه بازی جذابی است و شروع به لذت بردن از تک تک مراحل آن می‌کنید. تجربه‌ی این بازی به هر کسی که ذره‌ای علاقه به چنین بازی‌هایی دارد، توصیه می‌شود.

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
باخبرم کن
باخبر شدن از

1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
نمایش تمام دیدگاه ها