نقد و بررسی

نقد و بررسی بازی UNITED 1944

آشپز که دوتا شد...

جنگ جهانی دوم همیشه جز موضوعات جذاب برای بازی‌سازان بوده و تقریباً هیچ سالی نبوده است که بازی در دوران جنگ جهانی دوم منتشر نشده باشد. با این حال، اغلب بازی‌های انتشار یافته در این دوران اگر بد نباشند، چندان هم خاص نیستند و بیشتر آن‌ها صرفاً کپی از عناوین گذشته‌شان هستند و چیزی جدیدی به میان نیاورده‌اند.

در این بین اما برخی عناوین منحصر به فرد مانند UNITED 1944 نیز عرضه می‌شوند. این بازی توسط یک استودیو بازی‌سازی مستقل به نام Novarama ساخته و عرضه شده است که چندین گیم پلی و مکانیک آشنا و جذاب را با یکدیگر ترکیب کرده‌است.  

بازی UNITED 1944 یک عنوان شوتر خلاقانه (innovative) است که ویژگی‌هایی چون ساخت سلاح، ساخت پایگاه و ویژگی‌های استراتزی تیمی را ترکیب کرده و در بازی گنجانده است. این بازی در حال حاضر به صورت دسترسی زودهنگام منتشر شده است و دارای دو گیم‌ماد متفاوت است که یکی از آن‌ها یک حالت بقا (Survivor) است و دیگری شما را در بحبوحه یک جنگ چریکی 16 به 16 بازیکن قرار می‌دهد.

در این مقاله از استراتژیک کلاب، می‌خواهیم به نقد و بررسی بازی‎ UNITED 1944 ‎بپردازیم. همان‌طور که گفته شد، این نقد و بررسی بر اساس نسخه دسترسی زودهنگام این بازی نوشته شده که این بدان معنی است که این بازی ممکن است در دراز‌مدت تغییر کند و مشکلاتی که اکنون در این مقاله به آن‌ها اشاره می‌کنیم برطرف شوند. این نقد و بررسی بر اساس نسخه ارسالی سازندگان به استراتژیک کلاب نوشته شده است‎. ‎

عنوانی با ظاهر ساده، اما دارای مکانیسم‌های بسیار و پیچیده

با نگاهی به تریلر‌ها و تصاویر بازی United 1944 خیلی زود می‌توانیم متوجه شویم که با عنوانی مشابه و ساده با دیگر بازی‌های شووتر جنگ جهانی دوم طرف هستیم: تیراندازی، انفجار، ساختمان‌های مخروبه و موسیقی هیجان‌انگیز. با این حال، بازی آن‌قدر‌ها هم که تصور می‌کنید ساده نیست و تنها با گذرندان قسمت آموزشی ابتدایی بازی، متوجه می‌شوید که بازی کلی ویژگی‌های متنوع برای ارائه دارد.

بازیکنان در این بازی علاوه بر مبارزه با دشمنان، می‌توانند بیس و ساختمان‌های خود را بسازند. علاوه بر آن، ساخت تجهیزات و سلاح‌ها نیز امکان‌پذیر است و بنابراین جمع‌آوری منابع و ساخت و ساز بخش بزرگی از گیم پلی بازی را تشکیل می‌دهند.

در یکی از گیم‌ماد‌های بازی، شما در یک نقشه نه چندان وسیع با سبک جنگ جهانی دوم هستید که در نقش دو گروه 16 نفره‌ی قرمز و آبی که هر کدامتان یک ساختمان مرکزی (HQ) دارید به مقابل هم می‌روید. بازی استراتژیکی را تصور کنید که شما در مقر خود نیرو می‌سازید و سپس آن‌ها را برای تصرف نقاط خاصی روی نقشه به مصاف دشمن می‌فرستید. روند بازی UNITED 1944 دقیقاً به همین شکل است، با این تفاوت که شما خودتان آن سرباز هستید و باید ساخت مقر‌های جانبی، محافظت از مقر اصلی و پیشروی را انجام دهید.

بیس بازی
ساخت و دفاع از مقر یا بیس، جزئی اساسی از گیم پلی بازی است

هر گروه باید به دنبال اسناد محرمانه‌ای (Secret Documents) در نقشه بگردد و آن را به HQ تیمش ببرد. این اسناد به بازیکنان این امکان را می‌دهد تا مقر‌های جانبی‌ای در نقاطی که باید تصرف شوند ایجاد کنند و از آنجا پس از هر بار مردن اسپان (Spawn) شوند. در حالی که این رویکرد منحصر به فرد و خلاقانه است، اما به خوبی پیاده‌سازی نشده است.

سازندگان بازی تلاش کرده‌اند تا هم علاقه مندان ساخت و ساز و بقا و هم دوستداران مبارزات را به این بازی جلب کنند. البته برخلاف ظاهر جذاب این ترکیب، در عمل نتیجه چندان خوب نشده است.

ترکیب دو سبک مختلف و بزرگ در یک عنوان شوتر با مپ‌ها و تعداد بازیکنان کوچک باعث شده است تا نه به ساخت و ساز به خوبی پرداخته شود و نه به مبارزات و کار با سلاح‌ها. به نوعی بازی تکلیف خود را نمی‌داند و در زمان بازی به طور مداوم این حس را دارید که نه زمان کافی را برای مبارزات صرف می‌کنید و نه هدف ساخت و ساز به خوبی مشخص است.

علاقه مندان به مبارزات خود را به طور مداوم به دنبال منابع می‌بینند زیرا حتی ساخت ساده‌ترین سلاح‌ها نیز به منابع نیاز دارد و بدون جمع‌آوری منابع و ساخت ساز، نمی‌توانید با دشمنان مبارزه کنید. علاوه بر آن، سیستم تعمیر نیز در بازی پیاده‌سازی شده است و با مدتی استفاده از سلاح، مجبور به ساخت سلاح جدید هستید.  

در نتیجه نمی‌توانید تمرکز کاملی بر مبارزات داشته باشید و همواره ساخت و ساز و جمع‌آوری منابع به عنوان سدی برای لذت بردن شما از مبارزات عمل می‌کنند. جمع‌آوری منابع نیز به ساده‌ترین شکل ممکن در بازی پیاده‌سازی شده است و باید با دویدن و چک کردن گوشه‌های مختلف نقشه، منابع را به صورت تصادفی پیدا کنید.

در حالی که ساخت و ساز بازی در سطح قابل قبولی قرار دارد، اما وجود آن نیز اضافی احساس می‌شود. مپ‌های بازی به شدت کوچک هستند و فرصت‌های کافی برای ساخت و ساز مناسب و کاربردی وجود ندارد.

منابع دردسر ساز
در یک مپ کوچک، بازیکنان ترجیح می‌دهند به جای سر و کله زدن با ده‌ها منابع مختلف به مبارزه مشغول شوند

علاوه بر آن، بازی سیستم اسکواد و نقش‌های مختلف و واضح ندارد و بازی با پلیر‌های تصادفی باعث می‌شود تا نه ساخت و ساز و نه مبارزات به خوبی و هماهنگ پیش برود، شرایطی که صحبت مداوم با هم تیمی‌ها را برای تجربه بهتر بازی الزامی کرده است.

بازی سیستم لول آپ و باز کردن ساخت و ساز و تجهیزات بهتر را نیز دارد که در آن نیز خلاقیت چندانی دیده نمی‌شود و برای هر دو تیم یکسان است. البته لول آپ بازی به خوبی پیاده‌سازی شده است و این امکان را به شما می‌دهد تا براساس شرایط و نیاز‌های تیم، موارد مختلفی مانند دیوار‌های بهتر یا سلاح‌های پیشرفته‌تر را باز کنید.

مد دیگر بازی Survival نام دارد که کاملاً با مد معرفی شده متفاوت است. در این مد، بازیکنان در اسکواد‌های یک نفره یا چند نفره قرار می‌گیرند و وظیفه دارند تا با جستجو در نقشه بازی، منابع به دست آورند و بیس خود را بسازند. سپس با جستجوی نقشه، باید اطلاعات پراکنده شده را به دست آورند و با مبارزه با دیگر بازیکنان و حمله به بیس‌های دیگر ساخته شده در نقشه، لول خود را افزایش دهند.

در نهایت با رسیدن به سطح لول مورد نیاز، بازیکنان این فرصت را دارند تا از نقشه فرار کنند. این حالت بازی شباهت‌هایی با سبک اکسترکت شوتر دارد و ساخت و ساز بازی در اینجا کاربرد خود را نشان می‌دهد. همانطور که گیم پلی بازی به خوبی نشان می‌دهد، سازندگان در نظر داشته‌اند تا Survival را مد اصلی بازی معرفی کنند و مکانیک‌های مختلف بازی در این بخش خود را بهتر نشان می‌دهند.

محیط نقشه بزرگتر است، همکاری تیمی بهتر وجود دارد و ساخت و ساز‌ها در گیم مد Survival نقش مهم و کاربردی دارند. با این وجود، Survival گیم مد جذابی نیست.

در حالی که اکثر المان‌ها و بخش‌های یک اکسترکت شوتر در این گیم مد وجود دارند، اما United 1944 یک اکسترکت شوتر نیست و تلاش نمی‌کند که چنین بازی‌ای باشد. همانطور که گفته شد، به نوعی خود سازندگان بازی نیز نمی‌دانند دقیقاً به دنبال چه چیزی هستند و این سردرگمی در هر دو گیم مد بازی واضح است.

گرافیک و صدا

بازی از گرافیک خوبی بهره می‌برد و جلوه‌های انفجار، نابودی ساختمان‌ها و دیگر موارد به خوبی پیاده‌سازی شده است. نقشه‌های بازی نیز جزئیات خوبی دارند و تنوع مناسبی در محیط‌های بازی دیده می‌شود.

گرافیک بازی
گرافیک بازی زیبا است، اما به شدت از منابع سیستم کار می‌کشد

با این حال در قسمت صدا بازی چندان عملکرد خوبی ندارد و به خصوص سلاح‌های بازی به هیچ وجه صدا‌های خوبی ندارند. صدای پا نیز چندان واضح نیست که باعث می‌شود در برخی موارد نتوانید درک خوبی از محیط پیرامون خود و موقعیت دشمنان داشته باشید.

جمع‌بندی

United 1944 ترکیبی از ایده‌ها و سبک‌های بازی جذاب و سرگرم‌کننده بازی است، اما نتیجه نهایی این ترکیب چندان خوب نبوده است و ضعف‌های بزرگی در بخش‌های مختلف دیده می‌شود. در حالی که شرایط گیم پلی و گیم مد‌های حال حاضر این بازی خوب نیست، اما United 1944 پتانسیل رشد و بهبود بسیار زیادی دارد و پس از آنکه توسعه‌دهندگان بازی تکلیف خود را مشخص کنند، می‌توانند با آپدیت و اعمال برخی تغییرات مهم در گیم مد‌ها دستپخت کاملاً بهتری را تحویل دهند. دستپختی که به طور کامل از پتانسیل سیستم ساخت و ساز، کرفت و مبارزات استفاده کند.

متأسفانه این بازی در حال حاضر از پتانسیل هیچکدام از المان‌های گیم پلی خود به خوبی استفاده نکرده است و تجربه لذت بخشی را منتقل نمی‌کند، موضوعی که باعث شده است تا سرور‌های بازی به سرعت خالی شوند.

نقاط ضعف و قوت

ایده منحصر به فرد
سیستم لول آپ کاربردی و جذاب
تنوع سلاح و تجهیزات
گرافیک خوب
نبود المان P2W و سیستم پیشرفت منصفانه

گیم مد‌های بازی ضعف‌های قابل توجهی دارند
کار با سلاح‌های بازی چندان جذاب نیست
صدای ضعیف اسلحه‌ها
نقشه‌های کوچک
نبود سیستم اسکواد و نقش‌های کاربردی
جمع‌آوری منابع خسته‌کننده

نمرات

گیم پلی - 6.5
گرافیک - 6
مکانیسم‌ها - 6
موسیقی - 5.5

6

نمره کل

United 1944 ترکیبی از ایده‌ها و سبک‌های بازی جذاب و سرگرم‌کننده بازی است، اما نتیجه نهایی این ترکیب چندان خوب نبوده است و ضعف‌های بزرگی در بخش‌های مختلف دیده می‌شود. در حالی که شرایط گیم پلی و گیم مد‌های حال حاضر این بازی خوب نیست، اما United 1944 پتانسیل رشد و بهبود بسیار زیادی دارد و پس از آنکه توسعه‌دهندگان بازی تکلیف خود را مشخص کنند، می‌توانند با آپدیت و اعمال برخی تغییرات مهم در گیم مد‌ها دستپخت کاملاً بهتری را تحویل دهند. دستپختی که به طور کامل از پتانسیل سیستم ساخت و ساز، کرفت و مبارزات استفاده کند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
باخبرم کن
باخبر شدن از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
نمایش تمام دیدگاه ها