نقد و بررسی

نقد و بررسی Command & Conquer: Generals

بازی همچنان زنده

سبک بازی: real  time Strategy
تاریخ انتشار بازی: February 10, 2003
سازنده: DICE
ناشر: Electronic Arts, Aspyr
دانلود بازی: دانلود بازی C&C:Generals–Zero Hour


در سال انتشار، درمورد بازی Generals گزافه گویی های زیادی شد، طرفداران سری C&C زیادی ( از جمله خود من ) مشتاقانه منتظر انتشار آن بودند. این بازی گیم پلی پیشرفته و گرافیک بهتری را وعده داده بود، اما آیا توانست به قول خود عمل کند؟

اولین چیزی که فورا متوجه آن خواهید شد این است که دیگر از ‘تصاحب’ عظیم منابع سخت افزاری کامپیوتر شما توسط بارگذاری اولیه بازی خبری نیست و این مورد با یک بارگذاری متداول جایگزین شده است. کات سین های لودینگ بازی بار دیگر نوید صدا گذاری و گرافیکی تراز اول را میدهند، ولی حتی در این مرحله کمی احساس دلسردی کردم.

گرافیک بازی در آن دوره بسیار شگفت انگیز بوده.

همانطور که انتظارش را دارید شما میتوانید بازی را طوری تنظیم کنید که به بهترین وجه، متناسب با توانایی کامپیوتر شما اجرا شود. رابط کاربری بی آلایش، شسته و رفته و کاربر پسند است. اگر شما در اجرای این قسمت مشکل دارید همین حالا از ادامه ی کار منصرف شوید.

معرفی فکشن ها

حالت تک نفره بازی، به شما اجازه میدهد که با فکشن ای که مورد علاقه ی شماست نمایش داده شوید. در Generals سه Faction با ویژگی های مختلف وجود دارد: – USA –  از لحاظ تکنولوژیکی پیشرفته است و گستردگی خوبی از یگان های متنوع را دارد. Ultimate Weapon  ( فراترین جنگ افزار ) محبوب آن، همان Particle Cannon (توپخانه ی ذرات اتمی) است که در بازی هایی مانند Red Alert نیز دیده شده. جمع آوری منابع با سرعت و مقدار بالا توسط هلیکوپتر انجام میگیرد. USA یگان های سریع (ولی با هزینه ی بالا )، نیروی هوایی فوق العاده و همچنین پوشش راداری اتوماتیک دارد. China – به اندازه ی آمریکا پیشرفته نیست ولی مزیت آن، انبوه سازی سربازانش است. چین یگان های ویژه برای کارهایی مانند تسخیر ساختمان ها و همچنین هکر هایی که از طریق اینترنت کسب درآمد می کنند، را دارد. چینی ها از موشک هسته ای به عنوان Ultimate weapon استفاده می کنند و جمع آوری منابع آن ها توسط کامیون حمل بار انجام می شود. در حالی که یگان های چینی از USA ضعیف تر هستند، تعداد متعارف پیاده نظام تولید شده توسط چین به صورت خودکار دو برابر میشود. ( به عنوان مثال 2 یگان به ازای هر یگان تولید شده ) و پس از توسعه های بیشتر، یگان های بهتری در دسترس خواهند بود.  GLA – یگان های ضعیف تر ولی ارزان تر و سریع تر داراست. گذشته از این، قابلیت تسخیر وسایل نقلیه دشمن ( و تبدیل شهوندان عادی به بمب های سیار ) را دارد.  همچنین به صورت گسترده از سم های شیمیایی مهلک، که منجر به ساخت جنگ افزار هایی شیطانی می شود، استفاده می کند که میتوان آنها را علیه انواع مختلفی از دشمن، مطابق با ویژگی هایشان به کار برد. Ultimate Weapon این فکشن  Scud Storm ( تند بادی از بمب های خوشه ای )، بارانی از موشک هاست که برای وارد ساختن ضربه ای مهلک تر به دشمن، سموم شیمیایی را با خود حمل میکند. جمع آوری منابع برگرفته از فرآیندی ابتدایی، توسط افرادی که مقدار اندکی از منابع را به Supply Center ها حمل می کنند انجام می شود. وسایل نقلیه ی حامل سموم شیمیاییِ GLA، هنگام پاکسازی و نابود کردن ساختمان ها مزیت خود را نشان می دهند، همینطور روانه کردن یک یا دو (( Angry Mob )) ( مردم خشمگین ) به سمت رقبایتان ( مخصوصا اگر با اسلحه AK47 مسلح شده باشند ) به طرز شگفت آموری موثر است.

بخش داستانی کوتاه به نظر میرسد و هوش مصنوعی قطعا میتوانست بهتر باشد

تفاوت جنرالز با سری های پیشین

زماتی که شما شروع به بازی کردن می کنید، تفاوت در گیم پلی بین Generals و نسخه های پیشین آشکار می شود. منابع از Supply Depost ها با هر روشی که فکشن شما استفاده می کند، جمع آوری می شوند. این منابع می توانند تنها چندین جعبه ی مهمات یا یک انبار عظیم باشند، ولی عموما شما به تمام منابعی که پیدا می کنید نیاز خواهید داشت. به علاوه برای دسترسی به نقدینگی بیشتر میتوان چاه های نفت را که سرتاسر بازی پراکنده شده اند، تصرف کرد ( ولی مراقب باشید، چاه های نفت پس از تصرف کردن، نیاز به محافظت دارند ). در حالت کلی جمع کننده های منابعِ شما، می توانند به حال خود رها شوند و به یگان های اضافی در کنار خود برای مراقبت نیاز ندارند ( هرچند زمانی که پایگاه (( اصلی ))  جمع آوری منبع به اتمام رسید، آن ها به صورت خودکار دنبال منابع بیشتر نم یروند، شما باید آن ها را هدایت کنید.

تعداد یگان های در دسترس برای هر فکشن در Generals محدود است ( دو یا سه نوع  یگان پیاده نظام و 4 یا 5 نوع یگان مکانیزه ). عجیب به نظر می رسد که پس گذراندن 1 یا 2 مرحله از بازی، یک مرتبه متوجه می شوید که به نهایت پیشرفت خود رسیده اید.  هر سمت از بازی Specialist ( نیروی متخصص ) خود را دارد ( تکاور / تک تیرانداز برای USA، یک جاسوس خبره برای چین و تک تیر انداز مخصوص GLA که قابلیت از بین بردن سرنشینان هر وسیله ی نقلیه ای را داشته و آن را آماده تصرف میسازد. هر یگان پیاده نظام قابلیت تسخیر اکثر ساختمان های دشمن را دارد ( پس از آن که ارتقا های لازم خریداری شد و شما تعدادی وسیله ی نقلیه پر از سرنشین داشتید، همانند نسخه ی پیشین بازی، این تاثیر گذارترین راه برای شکست دشمن است ). چیزی که این بازی به آن شهره شده: تصرف و سپس فروختن ساختمان ها برای فلج کردن حریف.

حتی گرافیک عالیِ بازی، نمی تواند آن را از یک گیم پلی معمولی نجات دهد.

بعضی از ساختمان ها برای پیشرفت شما حیاتی هستند، به گونه ای که به شما اجازه ساخت ساختمان های بیشتر و یگان های پیشرفته تر را میدهند؛ پس ترتیب ساخت و ساز آن ها یک اولویت بالقوه است. همچنین هنگام بازی با USA یا چین، توجه به توان مقدار الکتریسیته تولیدی حیاتی است و قابلیت بازسازی دوباره را دارد که تولید برق را بیشتر می کند (ساختمان های GLA نیازی به برق ندارند). پس باید زمانی را صرف توسعه ی شبکه برق صرف کرد تا تمام ساختار های تدافعی شما بتوانند به صورت موثری فعالیت کنند.

بخش داستانی و چند نفره

بخش داستانی تکنفره ، با اینکه در ابتدا خوشایند بود ، بلافاصله تکراری شد و با گذشت زمان بیشتر و بیشتر یکنواخت به نظر می رسید . « نوآوری » جدید بازی توانایی  برای Promotion ( ارتقا ) خودتان با کسب Experience (تجربه) و دسترسی به مواردی مانند نیرو های بیشتر است . ولی این موضوع تغییر بزرگی که منجر به طولانی شدن بازی بشود ، ایجاد نمیکند (  در حقیقت این موضوع یک پس رفت به نظر میرسد ، با توجه به این که هر بخش داستانی 7 مرحله دارد ، به محض اینکه با بازی به طور کامل آشنا میشوید ، بازی تمام شده است ) . در کل هیچ چیز واقعا جدیدی وجود ندارد ، ماموریت های USA و چین ، در برابر GLA ] به عنوان رقیب [ در نظر گرفته شده اند و معمولا در ساخت بزرگ ترین ارتش و تاخت و تاز به سمت دشمنتان خلاصه میشوند . البته ، شما میتوانید با تانک Overload چین ( تانک Mammoth را به یاد می آورید ؟ حتی بزرگتر و قوی تر ) کمی سرگرم بشوید ، هر چند باز هم این حس زود گذر است . سناریوی ] ماموریت های [  GLA کمی تنوع بیشتری داشته و در کنار آن نیازمند مقداری تفکر هستند ، اما هنوز هم محتوای کافی برای جلب توجه شما به مدت طولانی وجود ندارد.

بخش چند نفره جالب اما یکنواخت

بخش چند نفره به خوبی همیشه است، ولی متاسفانه حالت Deathmatch تنها Mode قابل بازی کردن است که میتواند پس از مدتی بازی کردن، حوصله سر بر باشد. با این حال به صورت معمول، بازی کردن در برابر یک انسان به عنوان حریف نسبت به هوش مصنوعیِ، همیشه به تجربه ی بازی کردن لذت بخشی منجر می شود.

نقاط ضعف و قوت

گرافیک زیبا
بخش داستانی خوب
موسیقی متن زیبا

هوش مصنوعی ضعیف
گیم پلی معمولی
بخش داستانی کوتاه

نمرات

گیم پلی - 8
گرافیک - 7.5
کمپین - 7.5
موسیقی - 8.5

7.9

نمره کل

در مجموع Generals  از لحاظ صوتی و بصری عالی است، ولی گویا سازندگان فراموش کرده اند که یک گرافیک خوب همیشه نمی تواند یک تجربه بازی کردن متوسط را جبران کند. طرفداران سفت و سخت، فقط برای این که کلکسیون خود را کامل کنند، این بازی را خواهند خرید. ولی پس از بازی کردن، احتمالا کنار نسخه ی Tiberium Sun در قفسه ی بازی ها قرار خواهد گرفت و به فراموشی سپرده خواهد شد.

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
باخبرم کن
باخبر شدن از

3 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
نمایش تمام دیدگاه ها