نقد و بررسی

نقد و بررسی بازی Enshrouded

یک ترکیب جذاب از ژانرهای مختلف برای تمام سلیقه‌ها

ژانر بقا طی یک دهه گذشته محبوبیت قابل توجهی پیدا کرده است و پس از عرضه بازی‌های مختلفی مانند Rust، Valheim و Dayz به نظر می‌رسد که بازیکنان از این سبک خسته نشده‌اند و همچنان از بازی‌های جدید و خوش ساخت سبک بقا استقبال می‌کنند. Enshrouded از جمله بازی‌های جدید عرضه شده در ژانر بقا، جهان باز و ساخت و ساز به شمار می‌رود که در مدت کوتاهی توجهات بسیاری را به خود جلب کرده است.

بازی Enshrouded توسط استودیو بازی‌سازی Keen Games توسعه یافته است که براساس گفته‌ها، بزرگترین پروژه ساخته شده توسط آن‌ها است و تقریباً تمام جهان، آیتم و جزئیات بازی را به صورت انحصاری و توسط تیم خود توسعه داده‌اند.

موضوعی که بازی Enshrouded را نسبت به دیگر بازی‌های مشابه متفاوت می‌کند، ترکیب عناصر و سبک‌های مختلف در آن است. Enshrouded از ساخت و ساز‌های خلاقانه و دنیای بزرگ Minecraft، کاوش‌های خطرناک دنیای Valheim، سیستم ساخت پایگاه State of Decay و مبارزات اکشن-RPG الهام گرفته است. اما آیا Enshrouded در نهایت موفق شده است تا با ترکیب تمام این المان‌ها، یک تجربه منحصر به فرد و سرگرم کننده را ارائه دهد؟

با ما در ادامه این مقاله و نقد و بررسی بازی Enshrouded همراه باشید.

مناسب هر سلیقه

Enshrouded یک بازی در سبک اکشن RPG همراه با المان‌های بقا است که بازیکنان را به دنیایی بزرگ و زیبا می‌برد که گرفتار نیروی تاریکی شده است. به عنوان یک Flameborn، شما این هدف را دارید تا با شکست و مبارزه با Shroud امید را به این دنیای از هم پاشیده برگردانید. داستان بازی به طور کلی چندان پیچیده نیست اما جذاب است.

یکی از مزیت‌های بازی Enshrouded در این است که برای تجربه آن برخلاف بسیاری از بازی‌های مشابه حتماً به یک گروه بزرگ نیاز ندارید و به تنهایی نیز می‌توانید تجربه‌های هیجان‌انگیزی را در بازی داشته باشید. تجربه گروهی در Enshrouded نیز وسیع و کامل است و گروه‌های تا حداکثر 16 نفره را در هر سرور می‌توانید داشته باشید.

Enshrouded از جهان بزرگ و شگفت‌انگیزی برخوردار است و علاوه بر المان‌های بقا، مکانیک‌های سبک RPG را نیز در گیم پلی خود گنجانده است. به عنوان مثال در این بازی شما درخت مهارت دارید و می‌توانید ماموریت‌های مختلف و خطی را انجام دهید.

Enshrouded یک بازی منحصر به فرد است که علایف و نیاز مختلف بازیکنان را برآورده می‌کند و ترکیبی جذاب را از سبک‌ها و المان‌های مختلف بازی‌های رایانه‌ای ارائه می‌دهد. Enshrouded تلاش کرده است تا برای تمام بازیکنان جذابیت‌های خود را داشته باشد و میان المان‌های مختلف خود تعادل خوبی برقرار کرده است. به عنوان مثال اگر از ساخت و ساز خوشتان نمی‌آید، همچنان می‌توانید تجربه سرگرم‌کننده‌ای را در بازی Enshrouded داشته باشید.

Enshrouded به صورت خلاصه راهی برای برآوردن علایق مختلف بازیکنان پیدا کرده است که بزرگترین مزیت آن است و آن را تبدیل به یک تجربه فوق‌العاده و لذت‌بخش برای همه افراد می‌کند.

به طور کلی بخش‌های اصلی بازی Enshrouded را می‌توانیم در ساخت و ساز، جهان بازی، المان‌های RPG، سیستم مبارزات و ماموریت‌ها خلاصه کنیم.

Enshrouded از ساخت و ساز پیشرفته‌ای بهره‌مند است و شخصی‌سازی بسیار گسترده‌ای را به کاربران ارائه می‌دهد. ساخت و ساز در Enshrouded محدود به ساختمان‌ها نیست و جهان این بازی نیز کاملاً قابل دستکاری و تغییر است. به عنوان مثال کاربران می‌توانند در دامنه کوه‌ها حفاری کنند و خانه‌ای دنج برای خود درست کنند، یا سطوح مختلف زمین را صاف کرده تا یک شهر بزرگ را ایجاد کنند. امکانات شما در Enshrouded وسیع و متنوع است و تقریباً هر تغییری که در ذهن داشته باشید را می‌توانید در دنیای آن انجام دهید و ساختمان‌های مختلف خود را بسازید.

ساخت و ساز بازی
بازیکنان در زمان ساخت و ساز با محدودیت خاصی مواجه نیستند

ساخت و ساز بخش مهمی در بازی Enshrouded است و کاربران را وادار می‌کند که برای جمع‌آوری منابع و باز کردن قفل ساختمان‌ها و ابزار‌های جدید دنیای این بازی را کاوش کنند.

دنیای بازی Enshrouded وسیع و شگفت‌انگیز است. نقشه این بازی مملو از مکان‌های مختلف است و بازیکنان در طول طی کردن مسیر خود در بازی با محیط‌ها، شخصیت‌ها و دشمنان متنوعی روبرو می‌شوند. علاوه بر وسیع بودن دنیای Enshrouded، این جهان نیز چیز‌های زیادی برای ارائه دارد و شما صرفاً با زمین‌های خالی روبرو نیستید. با کاوش در هر نقطه یک ماجراجویی در انتظار شماست که می‌تواند پاداش‌های جذابی مانند منابع، زره و سلاح‌های مختلف را برای شما به همراه داشته باشد.

Enshrouded در بخش جهان بازی عملکرد بسیار خوبی داشته است و می‌توانید ساعت‌های بی‌شماری را برای اکتشاف و جست و جو در آن اختصاص دهید.

در حالی که وجود چنین چیزی الزامی نبود، اما سازندگان Enshrouded کم نگذاشته‌اند و علاوه بر المان‌های بقا و یک دنیای بزرگ و گسترده، یک تجربه RPG نیز ارائه می‌دهند و درخت مهارت را برای بازیکنان طراحی کرده‌اند.

این ویژگی منحصر به فرد به بازیکنان این امکان را می‌دهد تا کاراکتر خود را از بین Rogue، Warrior یا Wizard انتخاب کرده و به مرور زمان قدرت خود را در هر بخش ارتقا دهند. هر کاراکتر مهارت‌ها و آیتم‌های منحصر به فرد خود را دارد که باعث می‌شود تا هر بازیکن تجربه متفاوتی را از Enshrouded داشته باشد. Enshrouded با گنجاندن این درخت مهارت، تجربه گیم پلی متنوع و قابل شخصی‌سازی را به بازیکنان ارائه می‌دهد که آن را از سایر بازی‌های جهان باز متمایز می‌کند.

سیستم ماموریت و جستجو در دنیای بازی Enshrouded نیز بسیار غنی است. در هر بخش از دنیای Enshrouded ماموریت‌های مختلفی وجود دارد که در دو نوع اصلی و جانبی به بازیکنان داده می‌شوند و بازیکنان آزاد هستند تا در هر زمان و به نحوه مورد انتخاب خود آن‌ها را تکمیل کنند. تنوع ماموریت‌ها در Enshrouded بسیار خوب است و شما را برای ساعت‌های طولانی سرگرم می‌کنند.

جهان بازی
جهان بازی ماجراجویی‌های بسیاری را برای ارائه دارد

در نهایت همانند دیگر بازی‌های سبک بقا و RPG، مبارزات نیز بخش مهم دیگر بازی Enshrouded را تشکیل می‌دهند. در حالی که Enshrouded تلاش کرده است تا مبارزات آن بسیار پیچیده نباشد، اما این موضوع به گیم پلی و جذابیت مبارزات ضربه‌ای نزده است و بازیکنان این امکان را دارند تا از حرکات و قابلیت‌های مختلفی برای پیروزی در مبارزات کمک بگیرند. بازی از طیف گسترده‌ای از سلاح‌ها نیز پشتیبانی می‌کند و بازیکنان این امکان را دارند تا براساس علایق و مهارت‌های خود از سلاح مورد نظر خود در مبارزات استفاده کنند و سبک حملات و دفاع منحصر به فرد خود را داشته باشند.

دشمنان متنوعی در دنیای Enshrouded وجود دارند که بسته به لول بازیکنان و منطقه کاوش ممکن است ضعیف یا قوی باشند. در حالی که در اکثر مواقع مبارزات با دشمن‌های عادی چالش ساز نیست، اما Enshrouded هرچند وقت دشمنان قدرتمند را نیز در سر راه شما قرار می‌دهد تا توانایی‌های شما را بسنجد.

علاوه بر دشمنان عادی، Enshrouded باس‌های مختلفی نیز دارد که شکست هرکدام نیازمند آماده‌سازی و تمرین بسیاری است.

ایرادات بازی

علیرغم تمام ویژگی‌ها و گیم پلی جذاب، Enshrouded برخی مشکلات خود را نیز دارد. بارزترین ایراد این بازی، بهینه‌سازی ضعیف و نرخ فریم بازی است. حتی با وجود داشتن یک رایانه قدرتمند، بازیکنان در زمان تجربه Enshrouded ممکن است در برخی زمان‌ها افت قابل توجه کیفیت گرافیکی و کاهش فریم را تجربه کنند که به ویژه در زمان مبارزات بزرگ اذیت‌کننده است.

با این وجود، توجه به این نکته اهمیت دارد که Enshrouded هنوز یک بازی ارلی اکسز است و ممکن است که تا زمان عرضه بهبود‌های قابل توجهی در این بخش اعمال شود.

علاوه بر آن، لول آپ شدن در Enshrouded ممکن است بیش از حد زمان بر باشد و اگر بازیکنان طرفدار المان‌های RPG بازی نباشند، ممکن است تجربه چندان خوبی را نداشته باشند. برخی محیط‌ها و بخش‌های بازی نیز لول لاک است و تا زمانی که کاراکتر به یک قدرت و لول مشخص نرسد، به آن بخش‌ها دسترسی نخواهید داشت. موضوعی که به ماهیت جهان باز Enshrouded آسیب‌زده است و بهتر بود که این بازی سیستمی مشابه Elden Ring پیاده‌سازی می‌کرد و به بازیکنان این امکان را می‌داد تا خودشان متوجه سختی برخی قسمت‌های نقشه و جهان بازی شوند و براساس آن استراتژی خود را تعیین کنند.

جمع‌بندی

با وجود اینکه بازی Enshrouded در مرحله ارلی اکسز قرار دارد، اما یک بازی فوق‌العاده و بسیار سرگرم‌کننده است. با وجود ترکیب چندین سبک و المان مختلف، Enshrouded در ارائه محصول نهایی موفق بوده است و با ترکیب عناصر ساخت و ساز، بقا و اکشن و ماجراجویی تجربه‌ای فراگیر و جذاب را به تمام بازیکنان ارائه می‌دهد.

بازی به صورت تنها یا گروهی
چه تنها باشید یا با دوستان خود بخواهید بازی کنید، Enshrouded تجربه جذابی برای شما خواهد بود

در حالی که Enshrouded ایده یا المان‌های کاملاً جدید و انقلابی را ارائه نمی‌دهد، اما در ارائه پکیجی از المان‌های آشنای گذشته کاملاً موفق بوده است و سیستمی به هم پیوسته و سرگرم‌کننده را ایجاد کرده است. چه به تنهایی و چه با گروه دوستان، Enshrouded بازی مناسبی برای شما خواهد بود.

نقاط ضعف و قوت

گیم پلی سرگرم‌کننده و پیشرفته
گزینه‌های شخصی‌سازی گسترده
ساخت و ساز متنوع
جهان وسیع و غنی
المان‌های RPG

لول آپ آهسته و زمان بر
بهینه‌سازی ضعیف

نمرات

گیم پلی - 10
گرافیک - 9.5
داستان - 9.5
موسیقی - 9

9.5

نمره کل

در حالی که Enshrouded ایده یا المان‌های کاملاً جدید و انقلابی را ارائه نمی‌دهد، اما در ارائه پکیجی از المان‌های آشنای گذشته کاملاً موفق بوده است و سیستمی به هم پیوسته و سرگرم‌کننده را ایجاد کرده است. چه به تنهایی و چه با گروه دوستان، Enshrouded بازی مناسبی برای شما خواهد بود.

3.7 3 رای ها
امتیازدهی به مقاله
باخبرم کن
باخبر شدن از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
نمایش تمام دیدگاه ها