نقد و بررسی

نقد و بررسی بازی Achilles: Legends Untold

چه می‌شد اگر آشیل شانس مجدد داشت؟

کتاب‌ها، بازی‌ها و فیلم‌های بسیاری در خصوص اساطیر یونان و نبردهایشان نوشته شده و به تصویر کشیده شده است، اما هیچ‌کدام به اندازه‌ی ماجرای آشیل و نبرد تروی بین افراد محبوب و شناخته شده نیست، فراموش کردن فیلم زیبای تروی (Troy) با بازی عالی برد پیت (Brad Pitt) چیزی نیست که به این راحتی‌ها از یادها برود. در اساطیر یونان آمده است که آشیل، جنگجویی قدرتمند بود و هیچ تیغه‌ای توان شکافتن بدن رویین‌تنش را نداشت، اما در انتها مشخص شد که آشیل رویین‌تن داستان ما، نقطه ضعفی دارد که خود از آن بی‌خبر است: پاشنه‌اش که راه خود را در میان کلمات استعاره‌ای ما ایرانیان باز کرد و به پاشنه‌ی آشیل معروف شد.

در فیلم تروی و البته در کل، در داستان اساطیر یونان، آشیل پس از آنکه راه خود را به دوازه‌های تروی باز می‌کند و هکتور، شاهزاده‌ی تروآ در پیکاری شکست می‌دهد، راهش را در پیش می‌گیرد و در نهایت با برادر هکتور، پاریس مواجه می‌شود، کسی که آغازگر این نزاع بود و در نهایت با پرتاب یک تیر و برخوردش به پاشنه‌ی آشیل، او را از پا می‌اندازد و آشیل رویین‌تن، کشته می‌شود. حالا، بیایید تصور کنید که آشیل از مرگ بازگردد و شانس مجدد به دست آورد. به نظر شما در این حالت، آشیل چه کار خواهد کرد؟

در این مقاله از استراتژیک کلاب، می‌خواهیم به نقد و بررسی بازی Achilles: Legends Untold بپردازیم. این نقد و بررسی بر اساس نسخه کامل و منتشر شده‌ی این بازی نوشته شده و ممکن است. این نقد و بررسی بر اساس نسخه سازندگان به استراتژیک کلاب نوشته شده است. همچنین تشکر از توسعه‌دهندگان این بازی که چند روز زودتر از انتشار رسمی، نسخه کامل بازی را در اختیار ما قرار دادند.

سبک سولزلایک و اساطیر یونان؟ دیگر چه می‌خواهیم!

پیش از آنکه به شرحی بر داستان این بازی جذاب و دیگر موارد گیم‌پلی آن بپردازیم، بهتر است که نگاهی به سبک سولزلایک (Soulslike) و فراگیر شدن آن بپردازیم که در سال‌های اخیر، الهام‌بخش بازی‌سازان بسازی در سراسر جهان بوده است. بازی Achilles: Legends Untold یک عنوان نقش‌افرینی مبارزاتی بر پایه‌ی سبک سولزلایک است، اما دقیقا این سبک چیست و از کجا آمده است؟ سولزلایک در واقع زیرشاخه یا ساب‌ژانری از بازی‌های سبک نقش‌آفرینی اکشن است که به دلیل دشواری بالا، تاکید بر داستان‌سرایی محیطی که عموما یک محیط فانتزی دارک و خشن است، شناخته می‌شود. ریشه‌ی سبک سولزلایک به سری بازی‌های Demon’s Souls و Dark Souls بازمی‌گردد که توسط استودیو فرام‌سافتور (FromSoftware) توسعه‌ پیدا کرده‌اند و این سبک را بنا نهاده‌اند و مستقیما الهام بخش چندین بازی دیگر شده‌اند.

اکنون باید به بینش خوبی نسبت به اینکه با چه بازی‌ای طرف هستید، رسیده باشد. داستان بازی درست در لحظه‌ی حمله به دروازه‌های شهر تروآ آغاز می‌شود، جایی که آشیل به مردانش روحیه می‌بخشد، آن‌ها را راهی نبرد می‌کند و خود از مسیر دیگری به سوی اهدافش می‌رود. در این مسیر شما با چندین جنگجو مواجه می‌شوید و آن‌ها را شکست می‌دهید و سپس به هکتور برخورد می‌کنید و در نهایت پس از جدال‌های پیاپی، به پاریس، برادر هکتور می‌رسید که در نهایت شما را با یک تیر شکست می‌دهد. شما می‌میرید و به دنیای زیرین، جایی که هادس (خدای مرگ در یونان) به استقبال شما می‌آید، اما متوجه می‌شوید که زندگی شما به پایان نرسیده است و اکنون به نحوی، شما به دنیا بازگشته‌اید، دنیایی که با چیزی که از پیش به یاد داشتید، به کلی تغییر کرده است.

در همان ابتدا نیز شما متوجه زوایه دوربین خاص و استراتژیک مانند بازی می‌شوید که در عین خاص و جالب بودن، مسلما مبارزات را برای شما دشوار کرده‌اند که البته در بازی‌های سبک سولزلایک، دشوار بودن دقیقا همان چیزی است که باید دنبالش باشیم و انتظارش را داشته باشیم. پس از گذراندن مرحله‌ی ابتدایی بازی، شما وارد دنیای جدیدی می‌شوید که این دنیا نسبتا بزرگ است و می‌توانید آزادانه در آن قدم بردارید، نوع گیم‌پلی مبارزاتی بازی آنقدری دشوار نیست که مسلط شدن بر آن برایتان سخت باشد. دو نوع حمله قوی و سریع دارید، می‌توانید از سپرتان برای دفع حمله استفاده کنید، سپرتان را به سوی دشمنان پرتاب کنید و اگر خطری غیرقابل دفاع به سراغتان آمد، جا خالی دهید.  انواع و اقسام معجون‌ها و تجهیزات جانبی نیز وجود دارند که شما را در این سفر بازگشت به زندگی همراهی می‌کنند.

در بازی شما با انواع موجودات عجیب و نیروهای انسان قوی روبه‌رو می‌شوید که هر کدام چالش مبارزاتی خودشان را دارند و شما را به نحوی به چالش می‌کشیدند. توصیه می‌شود که این بازی را روی آخرین درجه سختی تجربه کنید که بتوانید به پتانسیل واقعی این بازی پی ببرید، به هر حال، فارغ از داستان جذاب و درگیرکننده‌ای که بازی دارد، گیم‌پلی سولزلایک طور آن چیزی است که باید شما را به خودش جذب کند. به هر حال اگر گیم‌پلی بازی جذاب و چالشی نباشد، داستان بازی هر چقدر هم جذب‌کننده باشد، میل شما برای ادامه‌ی بازی کم می‌شود. پس نترسید، خودتان را به چالش بکشید و روی آخرین درجه سختی پیش بروید.

بازی‌ای که در عین سادگی، ویژگی‌های خوبی دارد

خوشبختانه در این بازی، برای شخصیت‌های اصلی بازی همچون آشیل که ما آن را کنترل می‌کنیم، صداگذاری انجام شده است و می‌توانیم مشکلات و صحبت‌های آشیل و واکنشش به اطراف را از زبان خودش بشنویم. البته صداگذاری شاید نقطه قوت این بازی نباشد، اما وجودش واقعا خوب است و قابل ستایش است که توسعه‌دهندگان به این بخش توجه کردند. بازی همان‌طور که گفته شد، گیم‌پلی مبارزاتی ساده‌ای دارد و خیلی زود می‌توانید بر آن مسلط شوید، اما حریف‌های شما مسلما قوی‌تر می‌شوند و همین نقطه قوت بازی است. از طرفی دیگر، این بازی دارای ساختار ارتقا سطح و باز کردن توانایی‌های جدید است که در نوع خود بسیار عالی است و شما را وادار به ادامه دادن بازی می‌کند.

شما در طول بازی با جستجوی محیط و رفتن به مکان‌های جدید، جعبه‌ها و اشیای مختلف پیدا می‌کنید که این‌ها به جدای از معجون‌های خون و توانایی، شامل سپرها و شمشیرهای قوی‌تر و جدید می‌شوند. در بازی شما می‌توانید سپر و شمشیر آشیل را با سپر و شمشیری که بهتر است تعویض کنید و به طور کلی این آزادی عمل را دارید که شخصیتتان را در این زمینه شخصی‌سازی کنید. حریف‌های شما می‌توانند انسان، اسکلت و یا هر موجود عجیب و غریب دیگری باشد که این باعث تنوع بخشیدن به گیم‌پلی بازی و جذاب‌تر کردنش شده است.

سبک مبارزاتی خوب و باس‌فایت‌های چالش‌برانگیز

بازی همان‌طور که گفته شد، از نظر مبارزاتی بسیار خوب و ساده طراحی شده و شما را در مسلط شدن به آن، آزار نمی‌دهد. در طول بازی جاهایی وجود دارد که شما در آن زانو می‌زنید می‌توانید استراحت کنید، یا وارد بخش ارتقا خود و باز کردن ویژگی‌های جدید شوید. در آن بخش نیز شما با ارتقا خود، می‌توانید سلامتی، مقاومت، قدرت و دیگر موارد فردی خودتان را ارتقا دهید و در کنار آن، یکسری ویژگی‌های مبارزاتی جدید باز کنید که بتوانید در برابر دشمنان بزرگ‌تر و قوی‌تر، قدرتمند‌تر عمل کنید.

از نقاط قوت بازی، باس‌فایت‌های چالش‌برانگیز آن است، البته بازی در ابتدا این انتخاب را به شما می‌دهد که بتوانید درجه ساختی نه چندان دشوار را انتخاب کنید، اما همان‌طور که گفتم، این یک بازی سولزلایک است و شما باید به چالش کشیده شوید تا جذابیت و هنر این بازی را درک کنید. سبک مبارزاتی بازی همچون سری بازی‌های دارک سولز به صورت سوم شخص نیست و دوربین منحصر به فرد خودش را دارد، بدان معنی که ممکن است کمی همه چیز برایتان چالش‌برانگیز‌تر باشد، اما مسلما پس از چند بار تلاش، به آن مسلط می‌شوید و راحت‌تر مبارزه خواهید کرد.

در هنگام مبارزه با برخی باس‌ها، در پایان که حریف خود را شکست می‌دهید این انتخاب به شما داده می‌شود که یا حریفتان را بکشید، یا از جان او بگذرید که این از دیدگاه من یک ویژگی جالب و قابل توجه بود که سازندگان در این بازی گنجانده‌اند. نمی‌خواهم داستان بازی را افشا کنم، اما باید بگویم که این ویژگی بی‌خود افزوده نشده است و تصمیم شما برای کشتن یا زنده نگه‌داشتن حریفتان بر روند داستان اثرگذار خواهد بود. به هر حال این داستان بازی است که از نظرم خوش می‌درخشد و به بازی و گیم‌پلی آن معنی داده است.

گرافیک و دیگر بخش‌های بازی استادانه طراحی شده‌اند

این بازی در زمینه‌ی گرافیک و صداگذاری خوب عمل کرده است و موسیقی متن آن اگرچه عالی و خوب نیست، اما بد هم نیست. با این حال، این موارد گفته شده چیزی نیستند که بتوانید آن را نقطه قوت بازی بنامیم. در طول تجربه‌ام، به هیچ باگ یا مشکل گرافیکی به خصوصی برخورد نکردم و می‌توانم با اطمینان بکویم که این بازی بر خلاف نسخه دسترسی زودهنگامش، نسخه‌ی انتشار نهایی یافته‌اش عالی است. توسعه‌دهندگان این بازی به این خوبی نشان دادند که برای بازی‌شان ارزش قاعل هستند و به مخاطبنشان اهمیت می‌دهند.

صداگذاری بازی همان‌طور که گفتم، معمولی است، اما من از بودنش در این بازی بسیار خوشحالم چرا که کمتر بازی‌های ایندی‌ای وجود دارند که دست به صداگذاری شخصیت‌های داستان خود می‌زنند. در زمینه‌ی صدا داشتن کاراکترها و نداشتن آن‌ها بین بازیکنان اختلاف نظر وجود دارد، اما از نظر من تصمیم توسعه‌دهندگان برای صداگذاری شخصیت اصلی و تمامی شخصیت‌های بازی، تصمیمی خوب و حساب شده بود. البته باید این نکته را بگویم که انتظار صداگذاری فوق العاده را نداشته باشید، اما می‌توانم این را با اطمینان بگویم که صداگذاری بازی در حد قابل قبولی است.

جمع‌بندی: بازی‌ که طرفداران سبک سولزلایک باید آن را تجربه کنند

این دسته از بازی‌ها و به طور کلی سبک سولزلایک، بازی‌هایی نیستند که طرفدار سرسختشان باشم و یا تا پیش از این بیشتر عناوین این سبک را تجربه کرده باشم، اما بازی Achilles: Legends Untold برای منی که پس از مدت‌ها به این سبک برگشتم، بسیار تجربه‌ی جذاب و عالی‌ای بود و مدام باعث برگشت من به ادامه‌ی بازی می‌شد. داستان این بازی نقطه قوت آن است و اگر طرفدار داستان‌های اساطیر یونان باشید، این عنوان بسیار عالی است. گیم‌پلی بازی در عین سادگی، چالش‌برانگیز است و اوقات هیجان‌انگیزی را برایتان رقم می‌زند. از طرفی دیگر، صداگذاری بازی و گرافیک خوب آن دیگر مواردی هستند که من از آن‌ها لذت بردم و راضی بودم.

نقاط ضعف و قوت

گیم‌پلی ساده، اما فوق العاده جذاب
صداگذاری و گرافیک خوب و قابل قبول
امکان شخصی‌سازی کاراکتر و ارتقای آن
داستان جذاب و دنبال‌کننده
دشمن‌های متنوع و باس‌فایت‌های چالش برانگیز
امکان کشتن یا بخشیدن حریفان خود

بازی در زمینه‌ی مسیریابی کمی بازیکن را گیج می‌کند
صداگذاری بازی خوب است، اما می‌توانست بهتر باشد

نمرات

گیم پلی - 8.5
گرافیک - 8.4
داستان - 9.5
موسیقی - 7.5

8.5

نمره کل

این دسته از بازی‌ها و به طور کلی سبک سولزلایک، بازی‌هایی نیستند که طرفدار سرسختشان باشم و یا تا پیش از این بیشتر عناوین این سبک را تجربه کرده باشم، اما بازی Achilles: Legends Untold برای منی که پس از مدت‌ها به این سبک برگشتم، بسیار تجربه‌ی جذاب و عالی‌ای بود و مدام باعث برگشت من به ادامه‌ی بازی می‌شد. داستان این بازی نقطه قوت آن است و اگر طرفدار داستان‌های اساطیر یونان باشید، این عنوان بسیار عالی است. گیم‌پلی بازی در عین سادگی، چالش‌برانگیز است و اوقات هیجان‌انگیزی را برایتان رقم می‌زند. از طرفی دیگر، صداگذاری بازی و گرافیک خوب آن دیگر مواردی هستند که من از آن‌ها لذت بردم و راضی بودم.

3.5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
باخبرم کن
باخبر شدن از

2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
نمایش تمام دیدگاه ها