نقد و بررسی

نقد و بررسی بازی Operation Valor

بازی که مٌرده به دنیا آمد

مطمئنا، نام سری بازی‌های بتلفیلد یک بار هم که شده به گوشتان خورده است و با آن‌ها آشنایی دارید. حالا تصور کنید که یک بازی با الهام از این سبک ساخته شود، اما گیم‌پلی آن به صورت اول شخص نباشد و بلکه از بالا به پایین باشد. این بازی تصوری شما وجود دارد و نام آن Operation Valor است، عنوانی کاملا آنلاین در سبک تاپ داون یا همان سبک از بالا به پایین (top-down) تاکتیکی که شما را وارد یک میدان مبارزاتی وسیع می‌کند و در کنار آن امکان ساخت ساختمان‌ها و کار گروهی را برای شما فراهم کرده است.

در این مقاله از استراتژیک کلاب، می‌خواهیم به نقد و بررسی بازی Operation Valor بپردازیم. این نقد و بررسی بر اساس نسخه کامل و منتشر شده‌ی ارسالی سازندگان این بازی نوشته شده است.

بازی که ایده‌هایش تنها روی کاغذ خوب‌اند

این بازی یک عنوان تیراندازی رقابتی از بالا به پایین است که سعی دارد گیم‌‌پلی تاکتیکی بازی محبوب و معروف Squad را با گیم‌پلی کلی بازی سبک بالا به پایین دیگری به نام Foxhole که از محبوبیت زیادی نیز برخوردار است ترکیب کند. نتیجه این ترکیب، یک بازی است که تمرکز چندانی بر ساخت و ساز و کار گروهی ندارد و در کنار آن، صرفا با حمله بی برنامه به اهداف پیروزی به دست نمی آید. به طور کلی Operation Valor تلاش کرده است تا بیش از حد آرکیدی یا واقع گرایانه نباشد و حد وسط را ارائه می‌کند. 

به طور کلی ایده بازی جذاب است، همانند سری بازی های شوتر معروف مانند Squad، هر عضو تیم وظیفه خود را دارد و می توانند با ابزارهای اختصاصی خود به تیم کمک کنند. در کنار مبارزات، ساخت و ساز نیز از اهمیت زیادی برخوردار است و این فرصت برای فرماندهان و اعضای تیم فراهم شده است تا با ایجاد ساختمان های متنوع مانند سازه اسپاون، به تیم خود در مسیر پیروزی کمک کنند.

هرچند در عمل این ایده چندان مناسب پیاده سازی نشده است، بازی در هر بخش ضعف های قابل توجهی دارد و به نظر می رسد که سازندگان بازی هدف مشخصی از پیاده سازی برخی بخش ها نداشته اند. از برخی پتانسیل ها نیز به خوبی استفاده نشده است، ساختمان های بازی خالی و بی روح هستند و مبارزات در آنها چندان جذاب نیست یا به عنوان مثال تخریب پذیری ساختمان و محیط وجود ندارد که وجود آن می توانست به جذابیت بیشتر گیم پلی کمک کند.

در حالی که مبارزات ساختمانی می توانست بسیار جذاب باشد، اما ساختمان های بی روح و نبود تخریب پذیری باعث شده است تا چنین مبارزاتی لذت بخش نباشند.

بازی از گرافیک قابل قبولی برخوردار است، اما چیزی نیست که بتواند با رقیب های این بازار مانند Foxhole رقابت کند و این موضوع به خوبی خود را در جزئیات نقشه ها نشان می دهد. نقشه ها ساده هستند و گذر و صرف زمان در آنها چندان سرگرم کننده و جذاب نیست.

در مجموع در حالی که گیم پلی مبارزات و ساخت و ساز به خودی خود در سطح خوبی قرار دارند، اما عالی و سرگرم کننده نیستند. پیاده سازی مبارزات در چنین سبک بازی هایی دشوار است و Operation Valor نیز چندان عملکرد مناسبی در این بخش نداشته است. کنترل دوربین راحت نیست و مبارزات بازی به شلیک های رندوم در هر جهت محدود می شوند.

با وجود برخی ابزارها و مکانیک ها برای بهره گیری از تاکتیک و استراتژی، ساخت و ساز و همکاری تیمی، برای پیروزی بازیکنان ملزم به بهره گیری از چنین ابزارهایی نیستند و مبارزات ساده و صرفا حمله به اهداف مشخص شده به نظر بهترین استراتژی برای پیروزی است. موضوعی که آسیب های بزرگی را برای جذابیت و سرگرم کنندگی گیم پلی این بازی به همراه داشته است.

در حالی که همکاری گروهی بسیار کاربردی به نظر می رسد، اما در واقع نیاز چندانی به آن در مبارزات احساس نمی شود

با وجود تمام نقاط قوت و ضعف، بزرگترین مشکل این بازی هم اکنون تعداد کاربران بسیار کم آن است. این بازی در شروع موفق به جذب توجه بازیکنان نشده است و در تقریبا هیچ ساعتی سرورهای پر وجود ندارند. در حالی که سرورهای خالی با بات پر شده اند، اما این بات ها کاملا ساده هستند و هیچ چالشی را برای بازیکنان ایجاد نمی کنند.

نقشه بزرگ اما بی ارزش

شما در این بازی می‌توانید موانع و پوشش دفاعی قرار دهید، اما خطوط نبرد اینقدر وسیع است و سریع جابه‌جا می‌شود که عملا این موانع دفاعی را بی‌ارزش می‌کند. ایده ملموس است و شما هم می‌توانید متوجه شوید که توسعه‌دهندگان به دنبال چه بوده‌اند: آن‌ها می‌خواستند با ترکیب سلاح‌ها و عناصر دفاعی و نبردهای کوچک در یک نقشه عظیم، آن طعم نبرد واقعی را به بازیکن نشان دهند، اما عناصر دفاعی روی نقشه‌ای بزرگ کار نمی‌کنند چرا که نبردها معمولا از نقطه‌ای به نقطه‌ای دیگر منتقل می‌شوند و دائم در حال جابه‌جا شدن است.

این مشکل مسلما می‌تواند با کوچک‌تر شدن نقشه‌ها و محدود‌تر کردن میدان عملیات به یک منطقه کوچک‌ در اطراف دو هدف مشخص برطرف کرد. این به نبردهای کوچک، اما چالشی‌تر منجر می‌شود و زمان بازی به شکل خوبی کاهش می‌دهد.

صرف زمان طولانی برای جا به جایی و مبارزات شاید در بازی هایی مانند Foxhole مناسب باشد (که دلایل خود را دارد) اما در Operation Valor مناسب نیست و در حال حاضر منجر به ضربه به جذابیت بازی شده است. معرفی حالت های گیم پلی کوتاه مدت با مبارزات بیشتر، کوچک شدن نقشه ها و افزایش جزئیات در آنها می تواند قدم های مثبتی در راستای رفع این مشکل باشد.

باگ و مشکلات قابل توجه در گیم‌پلی پایه بازی

برداشتن آیتم‌ها از روی زمین، حرکت کردن، پناه گرفتن و در کل مکانیسم‌های پایه بازی نیز دارای مشکلاتی هستند که برای بازی که به طور کامل عرضه شده و نیاز دارد که در بهترین حالت خود باشد، خبر خوبی نیست. در بازی‌های سبک بالا به پایین، ریزه‌کاریی‌های این چنینی بسیار مهم هستند چرا که توجه بازیکن دائما به شخصیتش است که چطور حرکت می‌کند، چه اتفاقاتی پیرامون او رخ می‌دهد، چگونه پناه می‌گیرد و سلاح از روی زمین برمی‌دارد. مسلما اگر بازیکن ببیند که حرکت شخصیتش عادی نیست، در موقعیت‌گیری دائم دچار خطا می‌شود و در در و دیوار بازی گیر می‌کند، احساس ناخوشایندی می‌کند و منجر به مرگ های اعصاب خرد کن می شود.

صفحه بازی در زمان مبارزات بیش از حد نیاز شلوغ است و شناسایی برخی موارد مانند Fog Of War دشوار است

جمع‌بندی: بازی با پتانسیل بالا، اما شکست در اجرا

این بازی ایده‌ فوق العاده‌ای پشتش است، اما ناقص به نظر می‌رسد و با انتشار کامل فاصله زیادی دارد و ارزش قیمتی که الان در استیم دارد را ندارد. تمام مواردی که در این نقد به آن‌ها اشاره شد ذاتا مشکل نیستند، اما به دلیل پیاده‌سازی اشتباه، بازی را به نابودی کشانده‌اند. باید دید که توسعه‌دهندگان در نهایت چه رویکردی در پیش می‌گیرند، اما مسلما اگر نقشه را کوچک‌تر کنند و روی نبردهای کوچک‌تر بازیکن مقابل بازیکن تمرکز کنند، می‌توان امیدی به بهبود شرایط این بازی داشت. هرچند با توجه به وضعیت حال حاضر، زنده کردن این بازی بسیار دشوار خواهد بود.

نقاط ضعف و قوت

ایده جذاب بازی

نبود هیچ بازیکن و بات‌های ضعیف
نقشه بیش از حد عظیم!
ساخت و ساز به درد نخور
گان‌پلی سخت و چالش برانگیز

نمرات

گیم پلی - 6.5
گرافیک - 5.5
کمپین - 6
موسیقی - 6

6

نمره کل

این بازی ایده‌ فوق العاده‌ای پشتش است، اما ناقص به نظر می‌رسد و با انتشار کامل فاصله زیادی دارد و ارزش قیمتی که الان در استیم دارد را ندارد. تمام مواردی که در این نقد به آن‌ها اشاره شد ذاتا مشکل نیستند، اما به دلیل پیاده‌سازی اشتباه، بازی را به نابودی کشانده‌اند. باید دید که توسعه‌دهندگان در نهایت چه رویکردی در پیش می‌گیرند، اما مسلما اگر نقشه را کوچک‌تر کنند و روی نبردهای کوچک‌تر بازیکن مقابل بازیکن تمرکز کنند، می‌توان امیدی به بهبود شرایط این بازی داشت. هرچند با توجه به وضعیت حال حاضر، زنده کردن این بازی بسیار دشوار خواهد بود.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
باخبرم کن
باخبر شدن از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
نمایش تمام دیدگاه ها