نقد و بررسی

نقد و بررسی بازی Starship Troopers: Extermination

آرامش اعصاب = حشره‌کشی

اگرچه دو دهه از فیلم‌های Starship Troopers می‌گذرد، اما داستان و فضای آن همواره موردتوجه همگان است و حتی بسیاری از جوانان امروزی از آن باخبرند. بازی‌های بسیاری در طول چند سال اخیر و در گذشته برای استارشیپ تروپرز ساخته شده است که یکی از جدید‌ترین ساخته‌ها، بازی Starship Troopers: Extermination است که به لطف گیم‌پلی خاص و فضای عالی، به سرعت به بازی محبوب حشره‌کشی بازیکنان تبدیل شده است. در این بازی کاملاً آنلاین، شما وارد بازی‌های متفاوتی می‌شوید که در هرکدام از آن‌ها وظایف مشخصی دارید که البته اصلی‌ترین وظیفه‌تان، کشتن حشره به میزان زیاد است!

داستان دنیای استارشیپ تروپرز بر این اساس است که بشریت به سیاره‌ای بیگانه به نام والاکا آمده که ازقضا دارای اکوسیستمی مناسب برای زندگی بشر است، اما فقط یک مشکل دارد، آن‌ هم حشرات مهاجمی است که در شکل‌های کوچک و بزرگ در این سیاره زندگی می‌کنند. اکنون بشر برای پاک‌سازی این سیاره و ایمن کردن آن برای زندگی انسان دست به حمله به این حشرات زده تا آن‌ها را نابود کند. بازی Starship Troopers: Extermination داستان خاصی جز حشره‌کشی ندارد، اما شما را در شرایط چالش‌برانگیزی قرار می‌دهد و صرفاً یک سؤال را مطرح می‌کند: اگر شما به همراه 15 نفر دیگر در یک منطقه‌ای در این سیاره بیفتید، چگونه در برابر سیل حمله این حشرات زنده می‌مانید؟

در این مقاله از استراتژیک کلاب، می‌خواهیم به نقد و بررسی بازی Starship Troopers: Extermination بپردازیم. این نقد و بررسی بر اساس نسخه دسترسی زودهنگام (Early access) این بازی نوشته شده و ممکن است که در آینده با انتشار کامل بازی، بسیاری از مشکلات آن برطرف یا ویژگی‌های جدید اضافه شود. همچنین لازم به ذکر است که این نقد و بررسی بر اساس نسخه ارسالی سازندگان به استراتژیک کلاب نوشته شده است.

حشره‌ی خوب، حشره‌ی مرده‌ست

گیم‌پلی بازی در حال حاضر در نسخه دسترسی زودهنگام شامل سه حالت بازی می‌شود که به ترتیب حمله و ایمنی (AAS)، فوج حشرات (Horde) و حمله برای بازیابی تسخیر شده (ARC) می‌شود. در حالت بازی اول، شما با همراهی گروه خود به مجموعه‌ای از اهداف حمله می‌کنید که شامل تسخیر کردن، ایمنی و حفظ یک محدوده برای یک مدت‌زمان مشخص می‌شود. حالت بازی AAS سریع‌تر و متحرک‌تر است، اما می‌تواند دشوارتر باشد چرا که هر لحظه بر تعداد حشرات افزوده می‌شود. حالت دوم حمله‌ی دسته‌ی حشرات در فوج‌های مختلف است، به این صورت که شما باید یک منطقه را ساختمان‌سازی کنید و تا چند مرتبه دفاع و سپس آنجا را ترک کنید.

در این بازی ساختمان‌سازی هم وجود دارد و همه می‌توانند با مشارکت هم اقدام به ساخت ساختمان‌های دفاعی کنند. همچنین در بازی سه کلاس جراح (Operator)، شکارچی (Hunter) و دژ (Bastion) وجود دارد که قابلیت‌های آن‌ها به ترتیب شامل جان بخشیدن به سربازان، مانور سریع‌تر برای شکار حشرات و زره و سلاح قوی‌تر برای دفع حملات حشرات می‌شود. یکی از نکات جالب در این بازی این است که فرقی نمی‌کند که شما بازی را می‌برید یا می‌بازید، حتی اگر هم ببازید، افراد باقی‌مانده باید به سرعت منطقه را تخلیه کنند. تخلیه در این بازی به این صورت اتفاق می‌افتد که یک هواپیما درجایی فرود می‌آید و بقیه اعضا باید به سرعت به سمت آن بروند و آنجا را در حالی که سید عظیمی از حشرات به سمتشان می‌آیند ترک کنند.

از نظر من، لحظه خروج یکی از بهترین و هیجان‌انگیزترین لحظات بازی است و آن را بسیار واقع‌گرایانه کرده. گیم‌پلی بازی به طور کلی ساده است، توسعه‌دهندگان از طرفی در تلاش برای افزودن حالت‌های بازی گوناگون به بازی هستند، در نگاه اول ممکن است بازی پس از مدتی خسته‌کننده به نظر برسد، اما به لطف حالت‌های بازی و به طور کلی گیم‌پلی آن، هرگز احساس خستگی نخواهید کرد چرا که هرلحظه‌ی بازی چالش‌برانگیز است و نفستان را در سینه حبس می‌کند. به طور کلی هدف حشره‌کشی و زنده ماندن است، بیشتر از این چی می‌خوایم؟

کار گروهی در مبارزه با حشرات حرف اول را می‌زند

در تمامی حالت‌های بازی، شما باید حشره بکشید و پایگاهی در اطراف بسازید تا بتوانید در برابر موج حمله حشرات دوان بیاورید. در این بازی تا این لحظه پنج نوع حشره وجود دارد، اما فارغ از سه حشره‌ای که از راه دور نمی‌توانند کاری از پیش ببرند، دو حشره‌ی دیگر وجود دارد که می‌توانند و خیلی هم ترسناک هستند. یکی از آن‌ها می‌توانند از راه دور به سمت شما تیراندازی کند و دیگری شبیه به خمپاره‌انداز است و اگر گلوله آن به مقر شما بخورد، عملاً بخشی از مقر شما را با خاک یکسان می‌کند!

این چالش‌برانگیز بودن حشرات و در واقع غیرمعمول بودن آن‌ها بازی را جذاب کرده و این یک نکته مثبت برای این بازی است. اکنون که بحث چالش‌برانگیز بودن بازی شد، باید بدانید که بازی در چند درجه‌ی سختی خلاصه می‌شود که اولین بازی شما که حکم آموزشی را دارد، در درجه‌ی بسیار آسان است. پس از آن می‌توانید بازی را روی درجه‌ی سختی آخر بگذارید و با وحشت واقعی روبه‌رو شوید! همچنین بازی دارای یک سیستم لولی هم هست که هر چه لول شما بالاتر رود، اسلحه و یکسری ویژگی‌های جدید برای کلاسی که در حال بازی با آن هستید باز می‌شود.

سیستم پایگاه سازی در این بازی ساده و خیلی جذاب است، به این صورت که شما می‌توانید از بین فهرستی از امکانات دفاعی مختلف، هرکدام را که می‌خواهید انتخاب کنید و در جهت موردنظر بسازید، اما توجه کنید که بسته به مأموریتی که در آن قرار دارید، پول شما می‌تواند زیاد یا محدود باشد و باید در این زمینه با دقت عمل کنید. حشرات توانایی نابود کردن پایگاه شما و امکانات دفاعی را دارند و همین مسئله می‌تواند بازی را تا حدی فراتر از انتظارتان دشوار کند، در یک لحظه ممکن است ببینید که حشره‌ای دیوار را شکسته و به هسته‌ اصلی پایگاهتان نفوذ کرده است.

به همین دلیل است که کار گروهی حرف اول را می‌زند، در زمینه ساخت و تعمیر پایگاه باید با گروه خود هماهنگ باشید چرا که زمان شما محدود است و هیچ فرصتی برای سرگردانی ندارید. همان‌طور که گفته شد، چه در صورت پیروزی و چه در صورت باخت، شما و گروهتان باید به سرعت آنجا را ترک کنید و از زمان آغاز تخلیه آن منطقه، حشرات به میزان بسیار زیادی تکثیر پیدا می‌کنند. تنش در این لحظه به میزان بسیار زیادی بالا می‌رود و اگر پاداش پیروزی را می‌خواهید، باید زنده به هواپیمای خروج برسید. هر یک از هم‌گروهی‌هایتان جا بماند، فرقی با مرده ندارید!

‌وظیفه هر سرباز کشتن حشره است، اما به شیوه خودش!

پیش از پرداختن به اینکه هر کلاس در این بازی چه قابلیت‌هایی دارد، بهتر است به گرافیک و جلوه‌های صوتی این بازی بپردازیم. گرافیک بازی بسیار خوب و با کیفیت است و از مشکلات کاهش افت فریم و دیگر موارد رنج نمی‌برد، اگر سیستم‌ قدرتمندی داشته باشید، می‌توانید حشرات در کیفیت فوق‌العاده بالا بکشید، اما اگر سیستم معمولی‌ای داشته باشید، باز هم می‌توانید در یک گرافیک قابل قبولی به کشتن حشرات مشغول شوید و اصلاً هم لگ یا هر مشکل دیگری را تجربه نکنید، این بازی به طور کلی بهینه‌ است و در آینده بهینه‌تر نیز می‌شود.

جلوه‌های صوتی بازی نیز همچون گرافیک آن فوق‌العاده است و تا این لحظه به موردی که نظرم را تغییر دهد برخورد نکرده‌ام. صدای تیراندازی، صدای حشرات، صدای مردن حشرات، انفجارها، صدای هم‌گروهی‌ها، موسیقی متن بازی و در کل همه‌چیز در زمینه جلوه‌های صوتی در این بازی در جایگاه خوبی قرار دارد و مسلماً با توسعه مداوم بازی بهتر نیز می‌شوند. حالا وقتش است که به کلاس‌های سربازان در این بازی بپردازیم که هرکدام دارای ویژگی‌های خاص به خود هستند.

همان‌طور که گفته شد، سه کلاس در این بازی وجود دارد که مهم‌ترین در آن‌ها، کلاس جراح یا همان اپراتور است. جراح از این نظر باارزش است که می‌تواند در هنگام نبرد هم‌رزمانش را خوب کند و آن‌هایی که زخمی بر روی زمین افتاده‌اند را پیش از مرگ زنده کند. دو کلاس دیگر یعنی شکارچی و موج‌شکن به ترتیب دارای ویژگی‌های منحصربه‌فرد جت پک و قلعه دفاعی قابل‌استقرار هستند، اما ارزش آشکاری مانند جراح ندارند. البته این به معنای بد بودن دو کلاس دیگر نیست، صرفاً از این نظر بیان می‌شود که ارزششان آن‌قدری که ارزش جراح در این بازی آشکار است، واضح نیست.

دو کلاس دیگر در لول‌های بالاتر دارای قابلیت‌های جالبی هستند. کلاس شکارچی در لول‌های بالاتر یک اسلحه ثانویه می‌گیرد و یکسری ویژگی‌های انفجاری جدید برای آن باز می‌شود. کلاس موج‌شکن در لول‌های بالاتر تجهیزات اضافی می‌گیرد، تجهیزاتی که می‌تواند آن را پیش پای حشرات بیندازد و جلوی پیشروی سریع آن‌ها را بگیرد و به هم‌رزمانش برای نابودی آن‌ها فرصت دهد.

جمع‌بندی: آیا این بازی ارزشش را دارد؟

نسخه دسترسی زود‌هنگام بازی Starship Troopers: Extermination اگرچه از نظر محتوا بسیار سبک است، اما با این وجود نیز بسیار جذاب است و می‌تواند تا ساعت‌های بسیار شما را سرگرم نگه دارد، به خصوص اگر با دوستانتان به تجربه این بازی بپردازید. این بازی سراسر هیجان است، از همان لحظه که باید در برابر موج حمله حشرات دفاع کنید تا لحظه‌ای که باید بدون نگاه کردن به عقب به سمت هواپیمای خروج بدوید. بااین‌حال، چیزی که انکارش غیرممکن است این است که این بازی اگرچه یک عنوان عالی گروهی با قابلیت ساخت‌وساز قوی است، اما در دراز‌مدت ممکن است که دیگر برای شما جذابیتی نداشته باشد، اما فراموش نکنید که این بازی در دسترسی زود‌هنگام قرار دارد و مسلماً محتوای بیشتر برای آن منتشر خواهد شد.

نقاط ضعف و قوت

حشره
مکانیسم ساخت‌و‌ساز بسیار خوب
گیم‌پلی جذاب، چالشی و انعطاف‌پذیر
جلوه‌های صوتی و گرافیک بسیار خوب
بهینه‌سازی عالی حتی در لحظاتی که در صفحه چیزی جز حشره نمی‌بینید

عدم وجود گزینه‌ای برای بازگشت به بازی در صورت قطع شدن در منوی بازی
کمبود محتوا که نمی‌توان چندان نسبت به این مسئله خرده گرفت با توجه به نسخه در دسترسی زود‌هنگام بودن بازی

نمرات

گیم پلی - 9
گرافیک - 8.5
ویژگی‌ها - 8.5
موسیقی - 8

8.5

نمره کل

نسخه دسترسی زود‌هنگام بازی Starship Troopers: Extermination اگرچه از نظر محتوا بسیار سبک است، اما با این وجود نیز بسیار جذاب است و می‌تواند تا ساعت‌های بسیار شما را سرگرم نگه دارد، به خصوص اگر با دوستانتان به تجربه این بازی بپردازید. این بازی سراسر هیجان است، از همان لحظه که باید در برابر موج حمله حشرات دفاع کنید تا لحظه‌ای که باید بدون نگاه کردن به عقب به سمت هواپیمای خروج بدوید. با این حال، چیزی که انکارش غیرممکن است این است که این بازی اگرچه یک عنوان عالی گروهی با قابلیت ساخت و ساز قوی است، اما در دراز‌مدت ممکن است که دیگر برای شما جذابیتی نداشته باشد، اما فراموش نکنید که این بازی در دسترسی زود‌هنگام قرار دارد و مسلما محتوای بیشتر برای آن منتشر خواهد شد.

3 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
باخبرم کن
باخبر شدن از

2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
نمایش تمام دیدگاه ها