نقد و بررسی

نقد و بررسی Yes, Your Grace

بهای جمع آوری یک ارتش چه خواهد بود؟

سبک بازی: Simulation, Strategy
تاریخ انتشار بازی: 6Mar, 2020
سازنده: Brave At Night
ناشر: No More Robots
دانلود بازی: دانلود بازی Yes, Your Grace


میدونید کی به درد نخوره؟ پادشاه ها! بله میدونم که گفتن این حرف در سال ۲۰۲۰ منطقی نیست ، ولی فکر می‌کنم همگی بر سر این مسئله توافق داریم که پادشاهی سلطنتی بهترین روش برای اداره یک کشور نیست. این که برای یک نفر قدرت الهی در نظر گرفته بشود و امیدوار باشیم که بهترین تصمیم را بگیرد اصلا روش مفیدی نیست. اما بی‌دقتی است اگر بگوییم که چنین چیزی جذاب نیست. چه کسی هست که چنین قدرت بی‌حسابی را نخواهد؟ به همین خاطر اسن که تعداد زیادی از بازی ها شما را در نقش خاندان سلطنتی قرار میدهند. از مجموعه‌ی Crusader King که مغزتان را درگیر میکند بگیرید تا بازی بامزه اما خشن Long Live the Queen ، بازی های بسیاری هستند که به تاریخ می‌پردازند.  بنابرین منطقی است که عنوان امروز کمپین کیک‌استارترش را در ۲۰۱۴ به موفقیت رسانده است. با ما همراه باشید تا با هم تلاش های یک حکومت قرون وسطی‌ای را در Yes, Your Grace با هم بررسی کنیم.

داستان جذاب و درگیر کننده

Yes Your Grace شما را در نقش پادشاه اریک، رهبر پادشاهی دراورن(Dravern) قرار می‌دهد. برخلاف فیلم History of the World:Part One ، پادشاه بودن اصلا چیز خوبی نیست. ارتش ها به سرزمینتان هجوم می‌اورند، جانشین ندارید، و مانند یک تردست باید  در کنار این ها، با نیازهای مردمتان درگیر باشید. آیا موفق می‌شوید که با چالش های پادشاه بودن روبرو شوید یا زیر بار مسئولیت هایتان خرد خواهید شد؟ می توان Yes Your Grace را با Game of Thrones مقایسه کرد. هر دو فانتزی کمی دارند و تمرکز بسیار زیادی بر سیاست ها و دسیسه های دوران قرون وسطی کرده‌اند. هرچند بازی به قوت Game of ٰThrones نیست اما تجربه جذاب و درگیرکننده‌ای است. با این که در نقش پادشاه بازی می‌کنید اما احساسات زیادی در بازی نهفته است. خانواده اریک به طرز خارق‌العاده‌ای دوست داشتنی است و این چیزی نیست که به راحتی اتفاق افتاده باشد. حتی جوانترین دختراریک، سدینی، که تلاش می‌کند حلزون‌ها، روباه‌ها و خرس‌ها  را حیوان دست‌آموز بکند نیز بسیار دوست‌داشتنی است. با این حال همانند همه‌ی بچه‌ها، او نیز روی اعصاب است. این چیزی است که ما را به یاد بازی های کلاسیک TellTale می‌اندازد که مکانیک ساده شده‌ای برای تمرکز بر عمق احساسی بازی داشتند.

با این که Yes, Your Grace به عنوان یک اثر RPG توصیف شده‌است، اما بیشتر یک بازی استراتژی سبک است که در آن نیاز دارید منابعتان را متعادل کنید. هر روز گروهی از دهقانان درخواست کمک از شما را دارند که ممکن است راه انداختن یک کسب و کار جدید باشد یا شیوع طاعون در یک روستا. وقتی بین نگه داشتن منابع برای ارتش و کمک به مردم انتخاب می‌کنید نیاز است که تعادل ظریفی را رعایت کنید. رضایت آنها نیز به عنوان یک منبع مورد توجه قرار میگیرد، بنابرین نادیده گرفتن کامل آنها می‌تواند به اندازه اجرا کردن همه خواسته‌هایشان خطرناک باشد. این بازی چندین ماجراجویی کوچک به سبک point-and-click نیز دارد اما چرا به آنها اشاره‌ نمیکنیم؟  با این که بازی به همراه این عناصر معرفی شده اما به آن‌ها به اندازه کافی توجه نشده است. با این که تعداد زیادی از عناصر اصلی از این قابلیت استفاده می‌کنند، مثل پیدا کردن سرنخ برای قتل، اما به اندازه کافی برجسته نیستند. همچنان شبیه فرمول TellTale به جنبه های point-and-click کم اهمیت داده شده تا تمرکز بیشتری بر روی داستان قرار بگیرد که این موضوع می‌تواند برخی گیمر ها را ناامید کند.

عواقب تصمیمات

تا به حال Fable3 را بازی کرده‌اید؟ قسمت آخر بازی را  به یاد می‌آورید که بالاخره پادشاه شدید و مجبور بودید به خاطر خطری که در کمین بود بین نیاز های مردم خود و منابع تعادل برقرار کنید؟ تصور کنید یک بازی تماما شبیه آن باشد اما مضخرف نباشد! برخلاف پایان تکان دهنده fable3 ، هر اتفاق کلیدی در Yes, Your Grace به طور مناسب با شما ارتباط برقرار میکند. شما دقیقا میدانید که یک قسمت چه زمانی تمام می‌شود و این به شما یک ایده کلی از خطراتی که در برابرتان  هست می‌دهد. همچنین به یاد بازی This is the Police افتادم. بازی‌ای که در آن هم باید بر روی مدیریت استراتژیک منابعتان تمرکز کنید. برخلاف آن بازی که به راحتی در یک چرخه بی‌پایان از شکست می‌افتادید ، در بازی Yes, Your Grace میتوانید با انتخاب‌هایتان ورق بازی را برگردانید.

این بازی چندان سخت نیست. من توانستم بازی بدون دشواری زیاد تمام کنم که از بازی‌ای که انتظار داشتم آسان‌تر بود. از آنجایی که این یک بازی کوتاه است سیستم مجازات بازی چندان سختگیر نیست. به جای آن بهترین مجازات‌ها درون داستان قرار دارند. هنگامی که دومین دخترم را برای به دست‌آوردن شانسی برای شکست دادن دشمن شوهر دادم، پر از احساس تاسف شدم. آیا می‌توانستم بدون رنج دادن دخترم با ازدواجی بدون عشق دوام بیاورم؟ سوال‌هایی مانند این من را وادار میکرد تا دوباره بازی کنم تا ببینم چه انتخاب هایی می‌تواند از خانواده‌ام محافظت کند. این بازی ممکن است از بقیه عناوین استراتژیک آسان تر باشد اما آسان بودن آن باعث شکستش نمیشود بلکه عامل موفقیتش می‌شود.

اگر بخواهم صادق باشم هرگز طرفدار pixle art نبودم، اما این بازی به خوبی از آن استفاده میکند. جزییات بسیار ظریف و تمیزی در جهان آن وجود دارد هرچند که عمدتا به یک قلعه محدود است.این قلعه تبدیل به خانه شما میشود و این جزو بهترین کارهایی است که یک بازی می‌تواند انجام دهد.همچنین انیمیشن های غافل‌گیر‌کننده ای هم هستند که باید به آنها اشاره کنیم.این نمایش همراه شده است با موسیقی ساخته شده توسط Carlos Filipe Alves و گروه لهستانی Merkfolk که بسیار زیباست. ریشه های اسلاوی آن بسیار واضح‌اند و روی برخی قسمت های دل‌چسب بازی قوی‌تر میشوند. یک بار گلیچی را تجربه کردم که باعث شد یک achivment باز نشود اما این اتفاق اغلب به خاطر استفاده از استیم اتفاق می‌افتد. هرچند موضوع مهمی نیست و تجربه بازی همواره بسیار روان بود.

 

نقاط ضعف و قوت

گرافیک پیکسلی زیبا
شخصیت و خانواده دوست داشتنی
موسیقی متن عالی

کوتاه
آسان تر از حد انتظار

نمرات

گیم پلی - 8
گرافیک - 7
داستان - 9
موسیقی - 10

8.5

نمره کل

Yes, YourGrace یک بازی فوق‌العاده و دلنشین است. کوتاه بودن آن ممکن است بعضی‌ گیمر ها را دور کند اما برای کسانی که عاشق تصمیمات پر از افسوس هستند و یا به شدت از فصل آخر Game Of Thrones سوخته‌اند، عالی است. اگر بازی هایی با تنوع عاطفی و اضطراب دوست دارید از مدت کوتاهی که با Yes,Your Grace خواهید گذراند لذت خواهید برد.

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
باخبرم کن
باخبر شدن از

1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
نمایش تمام دیدگاه ها