نقد و بررسی

نقد و بررسی بازی Beyond Sunset

بدو و بِبٌر!

بازی‌های سبک بومر شوتر‎ (boomer shooter) ‎یا رترو اف‌پی‌اس‎ (Retro FPS) ‎که الهام گرفته شده از ‏بازی‌های شوتر دهه 90 میلادی هستند، به طرز چشمگیری در چند سال اخیر در بازار بازی‌های ویدئویی ‏افزایش یافته‌اند و به همان میزان بر محبوبیتشان افزوده شده است. در سال جاری میلادی بازی‌هایی ‏مانند‎ Warhammer 40K: Boltgun ‎منتشر شدند و حتی بازی‌های قدیمی این سبک مانند‎ Dusk ‎و‎ ‎Quake ‎آپدیت‌هایی دریافت کردند و گرافیکشان پیشرفت‌های چشمگیری کرد. انتشار بازی‌های جدید در ‏این سبک و ارتقای گرافیکی بازی‌های قدیمی نشان‌دهنده‌ی این است که سری بازی‌های ‎ DOOM که ‏پایه‌گذار این سبک است، از همان ابتدا سبک برنده را داشته است‎.‎

سبک رترو یا بومر شوتر نشان می‌دهد که با وجود گذشت دهه‌ها، همچنان هیچ سبکی موفق نشده است ‏که لذت برداشتن آیتم‌های رنگی و شلیک به صدها دشمنی که گروه گروه به سمت شما می‌آیند را تکرار ‏کند. به شخص، هر بازی که در این سبک منتشر شود به سرعت توجه من را به خودش جلب می‌کند. در ‏این مقاله از استراتژیک کلاب، می‌خواهیم به نقد و بررسی بازی‎ Beyond Sunset ‎بپردازیم. این نقد و ‏بررسی بر اساس نسخه دسترسی زودهنگام این بازی نوشته شده که این بدان معنی است که این بازی ‏ممکن است در دراز‌مدت تغییر کند و مشکلاتی که اکنون در این مقاله به آن‌ها اشاره می‌کنیم برطرف ‏شوند. این نقد و بررسی بر اساس نسخه ارسالی سازندگان به استراتژیک کلاب نوشته شده است‎.‎

هدف مشخص است: بدو و بِبٌر!

بازی در محیطی سایبرپانکی قرار دارد، جایی در شهری خیالی که شخصی شرور رهبری گروهی شبیه به یاکوزا را برعهده دارد. بازی در ابتدا با یک آموزش کوتاه و جامع آغاز می‌شود، جایی که شما در آن با یک کاتانا در دست با بازی و نحوه مبارزه با دشمنانتان آشنا می‌شوید. بازی از همان ابتدا شما را با بزرگ‌ترین ویژگی‌‌ لذت‌بخشش آشنا می‌کند: کاتانا، شمشیری ژاپنی که کمتر کسی وجود دارد که با آن آشنا نباشد. این بازی شباهت زیادی به سری Ghostrunner دارد، اما تفاوت اساسی آن در این است که این بازی پیچیدگی و دشواری سری Ghostrunner را ندارد و بازی Beyond Sunset با وجود اینکه شما را با چالش‌هایی مواجه می‌کند، اما راه ساده‌ای برای کشتن دشمنانتان پیش رویتان قرار می‌دهد.

این راه و روش ساده شامل یک شمشیر کاتانا و چندین اسلحه سایبرپانکی و مدرن می‌شود که شما با شمشیر به نصف کردن دشمنانتان می‌پردازید و با اسلحه دشمنانی که تیغ شمشیرتان به آن‌ها نمی‌رسد را شکست می‌دهید. به طور خلاصه می‌توان گفت که گیم‌پلی بازی مثل یک بازی دهه 90یی شوتر ساده و در عین حال پیچیده است: شما فقط باید بر کلیک چپ موس خود کلیک کنید و شمشیرتان را تکان دهید، به همین راحتی! در بازی Beyond Sunset مانند هر بازی بومر شوتر دیگری، شما در برابر تعداد بی‌شماری از دشمنان قرار دارید که هر زمان در هر کجا که باشید، ظاهر می‌شوند، حتی ممکن است شما را در یک فضای بسته محاصره کنند و در تعدادی بی‌شمار بر شما حمله‌ور شوند.

سختی بازی Beyond Sunset چندان قابل‌توجه نیست، حداقل در نسخه دسترسی زودهنگام که صرفاً چند مرحله از آن منتشر شده این‌گونه است. تقریباً در تمامی مواقع، شما می‌توانید بی‌هیچ مشکلی از میان دشمنانتان عبور کنید و آن‌ها را به دو نیم تقسیم کنید، اما مواقعی نیز وجود دارد که شرایط چالشی می‌شود و آن هم زمانی است که بازی شما را در یک اتاق محبوس و سیل عظیمی از دشمنان را بر شما روانه می‌کند. این حالت بازی بسیار لذت‌بخش است چرا که واقعاً چالش‌برانگیز است و در این شرایط است که واقعاً مهارت شما اهمیت دارد چرا که دیگر خبری از فرار کردن و پیدا کردن چیزی برای افزایش خونتان وجود ندارد و باید هر طور که شده، سیل عظیم دشمنان را شکست دهید.

این حالت بازی در عین چالشی و دشوار بودن، غیرممکن نیست، اما مهارت شما را محک می‌زند. اینکه سلاح‌های خود را چه زمان و برای چه دشمنانی تغییر دهید مهم است چرا که دشمنانی وجود دارند که همان‌طور که گفته شد، تیغ شمشیر شما توانایی آسیب زدن به آن‌ها را ندارد. پس به طور کلی، در این مواقع شما باید به میزان سلامت شخصیتتان توجه کنید، تاکتیک‌های بزن و در رو را اجرا کنید. نکته مثبت این بازی از دیدگاه من این است که به شما اجازه تغییر درجه سختی را نمی‌دهد که از نظر من خوب است، به هر حال جذابیت این سبک از بازی‌ها به دشوار بودنشان است، مگر نه؟

ایجاد تغییر در سبک کلاسیک بومر شوتر: خوب یا بد؟

فکر می‌کنم اکنون وقت آن است که کمی در مورد داستان بازی و البته جلوه‌های صوتی و گرافیک آن صحبت کنیم. شما پس از گذراندن مرحله آموزشی، به سمت مأموریت اولتان می‌روید که توسط شخص همراهتان برایتان شرح می‌شود. شما برای کسی کار می‌کنید و هدفی دارد که همه همان ابتدا برای شما شرح داده می‌شوند. بازی سعی می‌کند مرموز بودن شخصیت‌ها و داستان را حفظ کند. برای مثال، شما نمی‌دانید که دقیقاً برای چه کسی کار می‌کنید و یا چرا در ابتدا، مجبور به انجام چنین کارهایی شده‌اید که خود این رازآلودی، جذابیت خاصی به داستان بخشیده است.

محیط بازی بر خلاف سایر بازی‌های سبک بومر شوتر و رترو، کاملاً خطی و سطح‌بندی نیست و نوعی آزادی عمل به شما داده است. شما می‌توانید در شهر گشت بزنید، البته تصور نکنید که یک بازی جهان باز است، نه این‌طور تصور کنید که در یک نقشه کوچک، تعدادی مغازه و آدم وجود دارد که شما می‌توانید در آن پرسه بزنید، اما همه آن‌ها برای قشنگی حضور ندارند و هدفی دارند. این ویژگی بازی Beyond Sunset هم خوب است و هم بد. خوب از این نظر که توسعه‌دهندگان سعی کرده‌اند کمی خلاقیت به خرج دهند و بازی را خاص جلوه دهند چرا که شما در عین گشت کوتاهی زدن در آن نقشه محدود، می‌توانید با مردم یکسری دیالوگ‌ها ردوبدل کنید و از شخص‌های به خصوصی مأموریت‌های جانبی دریافت کنید.

اکنون ممکن است بپرسید چرا بد است؟ بد از این نظر است که این ویژگی، کمی خلاف چیزی است که شوترهای سبک دهه 90 و رترو بر آن بنا شده‌اند. به هر حال جذابیت این سبک از بازی‌ها به این است که یک سطح و مسیر مشخص وجود دارد که مملو از دشمن است و ما باید آن را خالی کنیم و پیش برویم. این چیزی است که من فکر می‌کنم دلیل محبوبیت اصلی این سبک است، حداقل برای شخص من که می‌خواهیم فقط پیش بروند و کشتار راه بیندازم این‌گونه است. بازی Beyond Sunset با این ویژگی این سادگی را از بین برده است، زیرا این چرخ زدن در نقشه، بیشتر حکم حل کردن پازل دارد تا گشت زدن، موردی که در نهایت، به سلیقه شخصی برمی‌گردد که از آن خوشتان بیاید یا خیر.

گرافیک بازی در عین سادگی، چشم‌نواز است

جلوه‌های صوتی و گرافیک بازی آن حس و حال بازی‌های دهه 90 را به عالی‌ترین شکل ممکن ارائه می‌دهد و در این زمینه هیچ نقضی ندارد. مبارزات بازی نیز به همین صورت است و به عالی‌ترین شکل ممکن ارائه شده‌اند. مکانیسم‌های بازی، سلاح‌ها، دشمنان، جلوه‌های صوتی همه و همه عالی طراحی شده‌اند و واقعاً نمی‌توان نسبت به این‌ها خٌرده‌ی خاصی گرفت. بازی دقیقاً همان چیزی است که باید یک شوتر دهه 90 باشد، اما کمی خلاقیت به خرج داده است که البته به بازی صدمه‌ی خاصی نیز وارد نکرده‌ است و می‌توان گفت که نه خوب است و نه بد، اما همه‌چیز دیگر عالی است، به خصوص اینکه شما نمی‌توانید سطح دشواری را تغییر دهید، پس حسابی به چالش کشیده خواهید شد ;)

این بازی به طور کلی یک عنوان بومر شوتر عالی است و تجربه‌ی آن به طرفداران این سبک بازی‌ها توصیه می‌شود. همچنین لازم به ذکر است که این بازی در حالت دسترسی زودهنگام قرار دارد که بدان معنی است که می‌تواند با توسعه‌ی بیشتر و بازخوردهای مختلف، بهبود پیدا کند. با این حال، این بازی به طور کامل بسیار خوب طراحی شده است و یک عنوان بومر شوتر کلاسیک و جذاب است و مطمئناً در زمان انتشار نهایی، کامل‌تر و صدها برابر جذاب‌تر خواهد بود.

نقاط ضعف و قوت

جلوه‌های ویژه کلاسیک و سایبرپانکی
کیفیت پیکسلی چشم‌نواز
مراحل جذاب و چالش‌برانگیز
داستان خوب و رازآلود

مراحل می‌توانند گاهی شما را گیج کنند

نمرات

گیم پلی - 8.5
گرافیک - 8
کمپین - 8
موسیقی - 7.5

8

نمره کل

این بازی به طور کلی یک عنوان بومر شوتر عالی است و تجربه‌ی آن به طرفداران این سبک بازی‌ها توصیه می‌شود. همچنین لازم به ذکر است که این بازی در حالت دسترسی زودهنگام قرار دارد که بدان معنی است که می‌تواند با توسعه‌ی بیشتر و بازخوردهای مختلف، بهبود پیدا کند. با این حال، این بازی به طور کامل بسیار خوب طراحی شده است و یک عنوان بومر شوتر کلاسیک و جذاب است و مطمئنا در زمان انتشار نهایی، کامل‌تر و صدها برابر جذاب‌تر خواهد بود.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
باخبرم کن
باخبر شدن از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
نمایش تمام دیدگاه ها