نقد و بررسی

معرفی و بررسی بازی Steel Division 2

جنگ جهانی دوم، رئالیستیک‌تر از همیشه

از میان هفتاد لشگر مشهور جنگ جهانی دوم یکی را برای فرماندهی بر آن برگزینید. سپس باتوجه به تفاوت نیروها و توانایی‌های هر لشگر، انتخاب کنید که چه نیروهایی را وارد میدان نبرد خواهید کرد و از چه نیروهایی صرف نظر می‌کنید (قابلیت شخصی سازی کردن هر لشگر). از سرباز تا هواپیما در کنترل کامل شما است. نیروهای  آلمان نازی، اتحاد جماهیر شوروی، ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، کانادا، فرانسه آزاد، لهستان آزاد، مجارستان، فنلاند، نیوزلند، رومانی، یوگوسلاوی، بلژیک آزاد، یونان و ایتالیای 1944 زیر فرمان شما خواهند بود. یک بازی مناسب برای آنان که شیفته‌ی جنگ جهانی دوم هستند و یا از بازی‌های چالش برانگیز استراتژیک لذت می‌برند.

اگر از علاقه‌مندان بازی‌های استراتژیک باشید، می‌دانید که بازی‌های استراتژیک تنوع گسترده‌ای دارند. Steel Division 2 یکی از عناوین خیلی خاص در سبک استراتژیک است. این بازی حتی با نسخه‌ی پیشین خود Steel Division: Normandy تفاوت‌هایی اساسی دارد. فضای بازی مربوط به جنگ جهانی دوم و سال 1944 است. می‌دانیم که بازی‌های استراتژیک زیادی در ارتباط با جنگ جهانی دوم عرضه شده‌اند، اما این بازی ویژگی‌های منحصربفرد زیادی دارد که آن را تبدیل به اثری متفاوت نسبت به محصولات معروفی مانند سری بازی‌های “Men of War” و “Company of Heroes” می‌سازد.

تفاوت بازی Steel Division 2 و Steel Division: Normandy در چیست؟

نسخه اول بازی که توسط شرکت فرانسوی Eugen Systems در سال 2017 منتشر شد، مربوط به جبهه غربی اروپا در سال 1944 بود. اثری از لشگرهای شرقی نبود و سازندگان بازی برنامه‌ای هم برای آن نداشتند. نیاز نیست که ساعت‌های زیادی این دو بازی را بازی کنید تا به تفاوت‌هایشان پی‌ببرید. در همان ابتدا متوجه بهینه شدن گرافیک، بزرگ‌تر شدن اندازه نقشه‌ها و رئالیستیک‌تر شدن نبرد در نسخه دوم خواهید شد. در نسخه اول بازی شما نمی‌توانستید تغییرات چندانی در لشگرهای خود ایجاد کنید، همچنین بُرد و قدرت گلوله‌ها شباهتی به واقعیت نداشت.

در نسخه دوم حالت داستانی بازی مربوط به جبهه شرق است، اما لشگرهای جبهه غربی در بخش چند نفره (مولتی) حضور دارند. برعکس نسخه قبلی به نظر می‌رسد که سازندگان به دنبال تمرکز بر هر دو بخش تک نفره و چند نفره بازی هستند. همچنین حالت جدیدی به بازی اضافه شده که Army General نام دارد و ابتدا قرار بود تنها به صورت تک نفره باشد، اما با درخواست خریداران بازی حالت دو نفره‌ی آن نیز ایجاد شد. در این حالت داستان نوشته شده‌ای وجود ندارد. این شما هستید که مشخص می‌کنید در چه روزی و با چه تیپ یا لشگرهایی با دشمن روبه‌رو شوید. چیزی شبیه به آن را در سری بازی‌های Total W‌ar دیده‌ایم.

همچنین بخوانید: دانلود بازی Steel Division 2: Total Conflict Edition

حد و مرز واقع‌گرایی در بازی Steel Division 2

همه‌ی لشگرهای گوناگونی که در بازی وجود دارند بر اساس مطالعات تاریخی ترسیم شده‌اند. مثلا لشگر یکم فالشیرم‌یگر (Fallschirmjäger) آلمان که سال 1944 در ایتالیا حضور داشته، توسط تانک تایگر پشتیبانی می‌شده اما پشتیبانی توپخانه‌ای چندانی نداشته. بنابراین در داخل این بازی زیبا هم این چنین است. بدیهی است که هیچ لشگری در نیروی زمینی دارای هواپیما نیست، پس هواپیماها بر این مبنا به لشگرهای مختلف تعلق گرفته‌اند که در جبهه‌ای که آن لشگر حضور داشته چه هواپیماهایی وظیفه‌ی پشتیبانی هوایی را داشته‌اند. همچنین تانک‌های قدرتمندی مانند «کینگ تایگر» به بهانه‌ی بالانس کردن لشگرها از قدرت یا زره‌اش  کاسته نشده. البته نقاط مختلف زره تانک‌ها از یکدیگر تفکیک زیادی نشده است. یعنی زره جلوی تانک یکدست نشان داده می‌شود و نه آنکه مانند سری بازی‌های Men of War نقاط مختلف جلوی تانک با هم متفاوت باشد.

معرفی و بررسی بازی Steel Division 2
معرفی و بررسی بازی Steel Division 2

بُرد اسلحه‌ی واحدهای زرهی مانند واقعیت است و با آپدیت‌های جدیدتر بهبود بیشتری نیز خواهد یافت. مثلا توپ 88 میلیمتری آلمان نازی دو کیلومتر بُرد دارد و یا خمپاره 81 میلیمتری 3 کیلومتر. مثال دیگر اینکه ام-جی42 پایه‌دار (نه آنهایی که در دست حمل می‌شوند) بیش از هزار متر بُرد مفید دارد. سازندگان تا جایی که توانسته‌اند بُرد ادوات و تجهیزات را به واقعیت نزدیک ساخته‌اند. اما قابل درک است که بُرد چیزهایی مانند بازوکا و نارنجک‌های ضد تانک کمی بیشتر از واقعیت است (به ترتیب 200 و 100 متر) تا کار با پیاده نظام در جنگی وسیع آسان‌تر شود. بُرد بمب‌ها یا راکت‌های هواپیماها نیز با واقعیت تطبیق داده شده‌اند. تانک‌ها چیزی تحت عنوان HP (نوار جان) ندارند و فقط قطعات آن‌ها (مانند ریل و یا موتور) قابل تعمیر است.

همچنین ببینید: آموزش بازی Steel Division 2 | قسمت اول

سیستم سوخت و مهمات بازی

میتوانید نیروهای دشمن (تانک، سرباز و حتی هوایپما) را زیر بارش گلوله زمین‌گیر و با نزدیک شدن به آن‌ها تسلیمشان کنید. اما مهمات محدود است و نمی‌توانید دائم در حال شلیک به دشمن باشید (بویژه با واحدهای توپخانه). اگر نیروهایتان زیاد به یکدیگر نزدیک باشند (Blob کرده باشید) در بسیاری از موارد دشمن نیازی به استفاده از هواپیما یا چیزی مثل کاتیوشا ندارد، بلکه با برخورد هر گلوله به یک نیرو، بقیه نیروها نیز تحت تاثییر قرار میگیرند.

تانک‌ها و وسایل نقلیه سوخت محدودی ندارند، اما هواپیماها هر کدام محدودیت خاصی در این زمینه دارند و حتما بعد از مدتی باید از نقشه خارج شده و سوختشان را پر کنند. شما می‌توانید با آوردن فرماندهانی به میدان، توانایی‌های نیروهای خود را افزایش داده و از زود گریختن و یا تسلیم شدنشان جلوگیری کنید. همچنین چیزی بنام رادیو در بازی وجود دارد که با آوردن آن به خط مقدم، باعث بهبود عملکرد نیروهای دور بُردی می‌شود که تجهیزات رادیویی دارند. همه این‌ها تنها بخشی از کیفیت واقع‌گرایی در بازی هستند. 

چگونه بازی Steel Division 2 را آنلاین بازی کنیم؟

نسخه کرکی بازی قابلیت انلاین و چند نفره ندارد. در حال حاضر تنها راه برای انجام بازی با دوستان خود و یا رقبای ناآشنا، خرید نسخه اورجینال از Steam است. بخش بزرگی از بازی به حالت آنلاین آن اختصاص داده شده و از این جهت به علاقه‌مندان جنگ جهانی دوم و دوست‌داران بازی‌های استراتژیک پیشنهاد می‌شود که آن را هنگام تخفیفات خریداری کنند. اکنون شماری بازیکن و یک تیم ایرانی در رقابت‌های بازی حضور مداوم دارند (برای ارتباط با آن‌ها در دیسکورد کلیک کنید). تاکنون بخش آنلاین آن بسیار جذاب و رقابتی بوده که این امر با نگاهی به تورنمنت‌ها و دیسکوردهای مربوط به بازی آشکارتر می‌شود. 

سیستم مورد نیاز بازی Steel Division 2 از نظر سازندگان

(کاربران به طور غیررسمی با سیستم‌هایی خیلی ضعیف‌تر بازی را اجرا کرده‌اند و کیفیت مناسب را دریافت کرده‌اند)

MINIMUM:

    • Requires a 64-bit processor and operating system
    • OS: 64-bit Windows 10 / 8.1 / 7 with Service Pack 1
    • Processor: Intel Celeron G4920 (Legacy: i3-2100) , AMD Athlon 200GE
    • Memory: 4 GB RAM
    • Graphics: Nvidia GeForce GT 1030 (Legacy: Nvidia GeForce GTS 450), AMD Radeon RX 460 (Legacy: ATI Radeon HD 5570)
    • DirectX: Version 11
    • Network: Broadband Internet connection
    • Storage: 50 GB available space
    • Sound Card: DirectX Compatible Sound Card
RECOMMENDED:

    • Requires a 64-bit processor and operating system
    • OS: 64-bit Windows 10 / 8.1 / 7 with Service Pack 1
    • Processor: 4 cores Intel | AMD CPU (Intel i3-8100, AMD Ryzen 3 1200)
    • Memory: 8 GB RAM
    • Graphics: Nvidia Geforce GTX 1060 3 GB (Legacy: Nvidia Geforce GTX 780), AMD Radeon RX 580 (Legacy: AMD Radeon R9 290X)
    • DirectX: Version 11
    • Network: Broadband Internet connection
    • Storage: 50 GB available space
    • Sound Card: DirectX Compatible Sound Card
معرفی و بررسی بازی Steel Division 2
معرفی و بررسی بازی Steel Division 2

آیا Steel Division 2 محصولی موفق است؟

قیمت نسخه اورجینال بازی خارج از زمان تخفیفات بسیار بالا است و با این حال استقبال خوبی از آن شده. به دلیل وجود همین استقبال بود که مدام بازی گسترش یافت و بسته‌های الحاقی زیادی برای آن عرضه شد (لازم به ذکر است که بازی Pay to win نیست و قدرتمندترین لشگرها با همان نسخه ابتدایی دردسترس هستند). ابتدا تنها 18 لشگر موجود بود و حالا 70 لشگر. در بهار امسال (2021) وعده داده شد که تعداد آن‌ها حداقل به 80 افزایش خواهد یافت. تنوع و واقع‌گرایی این محصول Eugen Systems برای افرادی مثل نگارنده‌ی همین نوشته که بیش از سه هزار ساعت Men of War در استیم و خارج از آن بازی کرده‌ شگفت‌آورست. بازیکنان در این بازی احساس می‌کنند که از همیشه بیشتر بر فضای نبرد کنترل دارند و شانس کمتر از همیشه مطرح می‌گردد، اما این خود می‌تواند سبب آزاردگی افرادی باشد که نمی‌توانند و یا حوصله‌اش را ندارند که شمار زیادی پارامتر (عامل و مولفه) را مدیریت کنند.

برای بازیکنانی که چندان با سبک استراتژیک آشنا نیستند، احتمالا این بازی شروع خوبی نیست. در مجموع بسیاری از خریداران این بازی در Steam از مخاطبان همیشگی بازی‌های جنگ جهانی دوم و استراتژیک جنگی هستند. همچنین در نگاه اول شاید اینطور بنظر برسد که بیشتر آنان، طرفداران قدیمی بازی‌های رئالیستیک مانند سری بازی‌های Men of War به شمار می‌آیند. با این وجود بازیکنان بسیاری خواهید یافت که پروفایل Steam آن‌ها گویای این است که از دوستداران Arcade هستند و بیشتر Company of Heroes بازی کرده‌اند تا بازی‌های رئالیستیک. همچنین شماری افراد بالغ یا حتی میانسال خواهید یافت که به قول خودشان این بازی را راحت‌تر از بازی‌های پرسرعت و کلیکی درک می‌کنند.

یاد گرفتن الفبای بازی آسان است ولی حرفه‌ای شدن و رقابت کردن در آن بسیار مشکل‌تر از بازی‌های استراتژیک جنگی دیگر. ذهن و خلاقیت بازیکن از هنگام انتخاب و سامان دادن به لشگر تا خود نبرد، دائم به چالش کشیده می‌شود. معمولا نبردها طولانی هستند (بازی‌های تیمی بیشتر از یک ساعت است) و ذهن افراد را خیلی درگیر می‌کنند. طبیعی است که شمار زیادی گیمر بازی را تهیه کنند ولی نتوانند هر روز و روزی چندین ساعت پای آن بنشینند. Steel Division 2 نسبت به سبک و مخاطبان خیلی خاصی که دارد، در بالا بردن کیفیت بازی از 2019 تاکنون بسیار خوب عمل کرده و در ادامه نیز بنظر نمی‌رسد که سازندگان به این زودی‌ها رهایش کرده و پروژه جدیدی را شروع کنند.

نقاط ضعف و قوت

بهینه بودن بازی که موجب می‌شود بازی نسبتا راحت برای بسیاری از سیستم‌های قدیمی نیز اجرا شود
واقع‌گرایی بی‌نظیر
طراحی تجهیزات و ادوات نظامی به صورت دقیق و یا دست‌کم با کمترین خطا
تنوع بسیار زیاد لشگرها و واحدهای داخل هر لشگر شامل نیروهای دیده‌بانی، پیاده‌نظام، تانک، پشتیبانی، توپخانه، ضدهوایی و هوایی.
امکان شخصی‌سازی لشگرها؛ میتوان یک لشگر را برای چند استراتژی مختلف سامان داد.
امکان PvP و Co-op در حالت داستانی و Army General
هوش مصنوعی راضی کننده
جذابیت بی‌پایان بخش چند نفره انلاین برای رقابت
وجود Host های 10v10 برای بخش چند نفره (احتمال وجود 5v5 در آینده)
وجود سرورهای رسمی در کنار امکان Host ساختن توسط بازیکن‌ها
سیستم Quick Play و Rank برای 1v1 (سازندگان وعده داده‌اند که تعداد آن را بالا ببرند)
وجود تورنمنت برای علاقه‌مندان به بازی آنلاین
جامعه مجازی کوچک اما بسیار فعال بازی

طراحی گرافیکی ضعیف پیاده‌نظام نسبت به دیگر واحدهای نظامی
مناسب و کافی نبودن بخش تمرینی بازی
کمبود نقشه (به ویژه نقشه‌های بزرگ) برای حالت Army General و آنلاین چند نفره نسبت به بازی‌های استراتژیک دیگر
نبود نقشه‌های مربوط به غرب اروپا و یا ایتالیا با اینکه لشگرهایی مربوط به آن جبهه‌ها وجود دارند.
قابل پیش‌بینی بودن رفتار AI رقیب در Army General بعد از چند دست بازی (سازندگان وعده بهبود داده‌اند)
تمرکز کامل حالت داستانی و Army General بازی بر جبهه شرق
در دسترس نبودن سرورهای رسمی بازی برای بعضی از IP های ایران (Quick Play و Rank بازی این مشکل را ندارند و سازندگان گفته‌اند که به هیچ وجه هیچ کشوری را Ban نکرده‌اند – با تغییر IP مشکل حل می‌شود).

نمرات

گیم پلی - 9
گرافیک - 8.5
کمپین - 8
موسیقی - 7

8.1

نمره کل

قیمت نسخه اورجینال بازی خارج از زمان تخفیفات بسیار بالا است و با این حال استقبال خوبی از آن شده. به دلیل وجود همین استقبال بود که مدام بازی گسترش یافت و بسته‌های الحاقی زیادی برای آن عرضه شد (لازم به ذکر است که بازی Pay to win نیست و قدرتمندترین لشگرها با همان نسخه ابتدایی دردسترس هستند). ابتدا تنها 18 لشگر موجود بود و حالا 70 لشگر. در بهار امسال (2021) وعده داده شد که تعداد آن‌ها حداقل به 80 افزایش خواهد یافت. تنوع و واقع‌گرایی این محصول Eugen Systems برای افرادی مثل نگارنده‌ی همین نوشته که بیش از سه هزار ساعت Men of War در استیم و خارج از آن بازی کرده‌ شگفت‌آورست. بازیکنان در این بازی احساس می‌کنند که از همیشه بیشتر بر فضای نبرد کنترل دارند و شانس کمتر از همیشه مطرح می‌گردد، اما این خود می‌تواند سبب آزاردگی افرادی باشد که نمی‌توانند و یا حوصله‌اش را ندارند که شمار زیادی پارامتر (عامل و مولفه) را مدیریت کنند.

3.7 3 رای ها
امتیازدهی به مقاله
باخبرم کن
باخبر شدن از

10 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
نمایش تمام دیدگاه ها