مقاله

راهنمای سری بازی‌های Total War

نکات ابتدایی برای تبدیل شدن به یک ژنرال فاتح

مهم نیست که می‌خواهید به مدیریت نیروها بپردازید، شهرهای تحت سلطه خود را اداره کنید، نظم عمومی رو برقرار کرده یا وارد سیاست شوید، همه این چیزها در هر نسخه از فرانچایز Total War می‌توانند یک تجربه سخت باشند. خیلی از شما این مجموعه را تجربه کردید، اما تغییراتی که در طول سال‌ها به هر بازی آمده، این سری را دگرگون کرده است.

با نگاهی به نسخه‌های اخیر Total War، متوجه تغییرات اضافه شده به هر بازی می‌شویم. برای مثال، Total War: Three Kingdoms مدیریت فرمانروایی و سیستم جاسوسی را به این سری معرفی کرد و Total War: Warhammer هیولاها و جادو را به بعد تاکتیکی بازی آورد. تجربه این بازی‌ها به این زودی ساده نمی‌شود.

با این حال، نیازی نیست ناامید شوید. در این مطلب که حاصل بررسی چند هزار ساعته سری Total War است، نکاتی گردآوری شده که به شما در دریافت بهترین تجربه کمک می‌کند. در این مقاله سعی شده تا نکات کلی‌تری را شاهد باشیم که در هر قسمت از Total War به کار گیمر بیاید. این راهنما هر دو بخش کمپین و نبردها را شامل می‌شود.
با وب‌سایت استراتژیک کلاب و ادامه این مطلب همراه باشید.

تاکتیک Hammer and Anvil

جنگ هرگز تغییر نمی‌کند و به همین دلیل، قوانین آن از جمله تاکتیک‌ها هم پابرجا هستند. این استراتژی بدون توجه به اینکه کدام نسخه از Total War را تجربه می‌کنید، به شما کمک می‌کند. تاکتیک Hammer and Anvil بدین شکل است که ابتدا از یک طرف با دشمن (معمولا پیاده‌نظام) درگیر می‌شوید (Anvil). پس از آن، سواره نظام خود را در اطراف حرکت داده و به دشمن ضربه می‌زنید (Hammer). این یکی از بهترین راه‌ها برای شکست خطوط پیاده‌نظام است. هرچقدر سواره‌نظام قوی‌تری داشته باشید، دست شما بازتر خواهد بود.

بدون هزینه کاری نکنید

در سری Total War، پول به راحتی حاصل نمی‌شود. بنابراین، بهتر است در روابط سیاسی خود با دیگر فکشن‌ها، تا جایی که می‌توانید آن‌ها را به هزینه کردن وادار کنید. این مورد شامل اعلان جنگ هم می‌شود. اگر قصد دارید به یک جناح حمله کنید، چرا رایگان انجام‌ش دهید؟

فکشنی را پیدا کنید که با دشمن در جنگ باشد، سپس برای اینکه در کنار آن‌ها مبارزه کنید، مجبورشان کنید تا به شما پول بدهند. جنگ در هر فکشن خصوصا زمانی که در برابر جناح‌های دور از دسترس قرار می‌گیرید، بسیار مفید است. شما بدون اینکه مجبور به انجام کار خاصی باشید پول به دست آورده، روابط دوستانه برقرار کرده و به تجارت مشغول می‌شوید. همچنین احتمال اینکه جناح دشمن به شما درخواست صلح بدهد وجود دارد. در این شرایط می‌توانید مبلغ هنگفتی درخواست و دریافت کنید.

تمرکز روی نیروهای دشمن

دلیلی وجود دارد که واحدهای کماندار به عنوان یکی از بهترین نیروها در بازی Total War: Three Kingdom استفاده می‌شوند. این نیروها ارزان هستند و برای محافظت از ارتش شما، انعطاف بالایی دارند. به شرط اینکه از آن‌ها محافظت کنید، می‌توانند واحدهای موشکی دشمن، پیاده نظام و… را از بین ببرند. کمانداران راه خوبی برای نابود کردن هیولاها و واحدهای هوایی در Total War: Warhammer هم هستند. حتی اگر این واحدها نتوانند زره را بشکافند، این توانایی را دارند تا با تمرکز روی نیروهای باارزش دشمن، به آن‌ها آسیب جدی وارد کنند.

اگر هم دشمن مورد نظر شما از بین نرود، باز هم احتمال تضعیف آن پیش از ورود به میدان نبرد بالاست. شرط این مورد هم بالانس در آسیب‌رسانی به حریف است. البته کمانداران نقاط ضعف خودشان را دارند و به خاطر فرسوده بودن، قرارگیری آن‌ها در برابر دشمنان Wooden Elf می‌تواند گران تمام شود. اگر نیروی کافی برای اجرای تاکتیک Hammer and Anvil را ندارید، به این نکته توجه کنید که می‌توانید نیروهای کماندار را پشت پیاده نظام دشمن قرار داده و از همان ناحیه به آن‌ها ضربه بزنید.

استفاده از Garrisonها

شاید ایجاد یک مارکت اضافی شما را وسوسه کند، اما اگر نمی‌خواهید به مصرف منابع پرداخته و آنچه که به دست آوردید را حفظ کنید، گریسون‌ها (Garrison) بهترین راه حل برای شما هستند. این سازه‌ها نقش حیاتی داشته و نیروی اضافی در اختیار شما قرار می‌دهند. استفاده از گریسون‌ها در شرایط مختلف امکان‌پذیر است.

برای مثال، اگر در محدوده‌ای که گریسون وجود دارد برای دشمن کمین کنید، به نوعی دو ارتش را در برابر حریف قرار می‌دهید. گریسون‌ها در Total War: Warhammer برجستگی بیشتری دارند، بدین شکل که اگر نیروها نتوانند دشمن را شکست دهند، فاصله زمانی زیادی برای شما ایجاد می‌کنند که می‌تواند برای برنامه‌ریزی مهم باشد.

کمین کردن

این قانون برای مبارزه در برابر جناح مخالف شما کاربرد دارد. اگر دشمن شما در محلی با یک گریسون بزرگ قرار گرفته باشد، احتمالا بخواهید آن‌ها را از آنجا بیرون بکشید. برای این کار بهتر است بخش بزرگی از نیروهای خود را کمی دورتر از محل مورد نظر در حالت کمین قرار داده و سپس تعداد کمی از نیروهای خود را پشت سر آن‌ها بگذارید. دشمن به سمت تعداد کمتر نیروها حمله کرده و سپس غافلگیر می‌شود. بدین شکل، شما علاوه بر برتری عددی، آن مکان را فتح می‌کنید. البته که این روش به آزمون و خطا وابسته‌ست.

کنترل میدان مبارزه

بهتر است تا جایی که می‌توانید با تعداد کمتری از نیروهای دشمن درگیر شوید، مگراینکه چیدمان دفاعی آن‌ها روی حالت March قرار داشته باشد (که باعث نابود شدن خودکار آن‌ها خواهد شد).

این مورد زمانی مهم است که دشمن در حال فرار از مکان تحت محاصره شما باشد یا بخواهد از دیگر نیروها کمک بگیرد. کشتن یک سرباز که در یک محیط بسته قرار دارد، سخت‌تر از کشتن سربازی‌ست که خارج از آنجاست. بنابراین، باید تا جایی که می‌توانید تعداد نیروهایی که در داخل قرار دارند را کاهش دهید. به واسطه این اتفاق، می‌توانید راحت‌تر از قبل به محاصره بپردازید.

در صورتی که تعداد ارتش حریف به اندازه کافی نباشد، امکان تسلیم شدن آن‌ها و واگذاری آن مکان به شما وجود دارد. برای این روش، باید از نیروهای سرعتی مثل پیاده‌نظام سبک، Dire-Wolfها یا سگ‌های شکاری استفاده کنید. تعقیب واحدهای ارزشمند دشمن هم حرکت خوبی‌ست، چرا که وظیفه مسیریابی را برعهده داشته و می‌توانند در طول مبارزه، برای شما دردسر ایجاد کنند.

استفاده درست از توپخانه و میدان

مهم نیست که کدام نسخه از Total War را تجربه می‌کنید، میدان مبارزه در این سری نقش مهمی ایفا می‌کند. بهترین راه برای استفاده از زمین به نفع خودتان، مجبور کردن دشمن برای حرکت به سمت نیروهای شماست. توپخانه بهترین ابزار برای این امر است. حتی اگر تعداد کمی توپخانه در اختیار داشته باشید، اگر دشمن شما چنین چیزی نداشته باشد، به محض شلیک به سمت شما حمله می‌کنند. این یعنی می‌توانید آن‌ها را به سمت یک نقطه کور برده و با استفاده از موقعیت‌ جغرافیایی، به آن‌ها آسیب بزنید.

حتی اگر دشمن شما توپخانه داشته باشد، آن را برای محافظت به پشت نیروها منتقل می‌کند، این یک مزیت برای آسیب‌رسانی به حریف است. بهتر است پیش از حمله به توپخانه دشمن، دلایل انجام این کار را سبک و سنگین کنید چرا که ممکن است به قیمت فدا کردن یکی از واحدهای ارتش‌تان تمام شود.

قلعه‌ها

هنگامی که تحت محاصره قرار گرفته و مشغول دفاع هستید، نیازی نیست به قرار دادن نیروها در قلعه‌ها توجه کنید. اگر تعداد نیروی کمی دارید، پخش کردن آن‌ها در نقاط مختلف برای ایجاد یک نقطه انسداد یا Chokepoint بی‌معنی‌ست. Chokepoint زمانی ایجاد می‌شود که یک نقطه خاص از زمین بازی مثل خیابان، دروازه یا پل را مسدود کنید. در این حالت، دشمن با کمترین تعداد به شما حمله می‌کند که موجب طولانی شدن نبرد و همچنین افزایش کارایی نیروهای کماندار، توپخانه و جادوی شما در Total War: Warhammer می‌شود.

علاوه بر این، اگر بتوانید پیاده‌نظام خود را به پشت سر دشمن هدایت کنید، قادر به اجرای تاکتیک Hammer and Anvil هستید. توجه داشته باشید که قرار گرفتن در محیط‌های بسته روی تمام این موارد تاثیر دارد. با قرار دادن واحدهای کماندار در قلعه دشمن، می‌توانید از نقطه‌ای امن به پیاده‌نظام آسیب بزنید. همچنین می‌توانید آتش به پا کرده و واحدهای مسیریاب مجبور به فرار کنید، به واحدهای جدید ضربه زده و حریف خود را شکست دهید.

پیروزی در جنگ‌ها با صلح

گاهی اوقات ممکن است روبروی فکشن‌هایی قرار بگیرید که از نظر قدرت هم‌اندازه یا بهتر از شما هستند. جنگ با آن‌ها باعث می‌شود به این فکر کنید که دقیقا کدام‌یک از شما در حال پیشرفت است؟ بیشتر مثل این است که قلمروی خود را با یکدیگر معامله کنید. زمانی که مقابل چنین دشمنی قرار می‌گیرد، باید دستاوردهای خود را افزایش دهید. به جای تلاش برای از بین بردن، خود را در موقعیتی قرار دهید که با اعلان جنگ، بیشترین مقدار را در سریع‌ترین زمان به دست آورده و سپس اعلام صلح کنید.

این مورد شما را قادر می‌سازد تا قبل از اینکه دشمن فرصتی برای پاسخ داشته باشد، چیزهای زیادی از دست بدهد که باعث می‌شود سریع‌تر اقدام به صلح کرده و یا اعلام صلح شما را پذیرا باشند. البته که باید در درگیری‌ها عملکرد خوبی داشته باشید. لازم به یادآوری است که دیپلماسی و جنگ چه از نظر مدیریت تعداد جبهه‌هایی که در کنارشان می‌جنگید و چه از نظر اعمال فشار بر دشمن از طریق فکشن‌های متحد، به یکدیگر مرتبط هستند.

بهترین ترکیب‌ها برای مبارزه

یک‌سری روابط پایه بین واحدها وجود دارد. سواره‌نظام از کماندار قدرت بیشتری دارد، شمشیر برتر از نیزه‌ست و نیزه‌داران می‌توانند سواره‌نظام را به راحتی از بین ببرند. با این حال، به یک‌سری فاکتورها هم باید توجه کرد؛ اگر واحدهای کماندار تحت محافظت باشند، اگر واحدهای نیزه‌دار Elite یا Heavy باشند، اگر سواره‌نظام از نیزه استفاده کند یا نیروها قابل مهار نباشند چه باید کرد؟

درک روابط بین نیروها و همچنین فاکتورهایی که باعث ایجاد درگیری می‌شود، معیاری کلیدی برای پیروزی در Total War است. این روابط همیشه درست هستند و چیزی نیست که مخالف آن باشد، اما همه‌چیز به شرایط نبرد بستگی دارد.
وقتی این تغییرات و ذات آن‌ها را درک کنید، می‌توانید نیروها را در جایگاه غیرتخصصی قرار دهید. بحث فشار آوردن که شود، از نیروهای توپخانه برای مبارزه استفاده کرده، نقطه انسدادی با آن‌ها به وجود آورده یا با دو واحد پیاده‌نظام، تکنیک Hammer and Anvil را اجرا کنید. در واقع تا زمانی که برنده باشید، نوع پیروزی چندان مهم نیست.

4 11 رای ها
امتیازدهی به مقاله
باخبرم کن
باخبر شدن از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
نمایش تمام دیدگاه ها