مقاله

نگاهی به رتبه‌بندی بازی‌های Total War براساس امتیاز متاکریتیک

کدام بازی سری Total War به عنوان بهترین شناخته می‌شود؟

در میان بازی‌های PC، فرانچایزهایی نظیر Sid Meier’s Civilization، Command and Conquer و سری Total War به عنوان پایه‌های سبک استراتژی شناخته می‌شوند. Total War نزدیک به دو دهه در سال‌ها و دوره‌های مختلف عرضه شده و در هر بازی قصۀ جدیدی برای بازگو کردن داشته است. این مجموعه در طول سال‌های گذشته نزدیک به 15 نسخۀ اصلی و چند اسپین‌آف و بازی فرعی دریافت کرد. ترکیب استراتژی نوبتی و مبارزات لحظه‌ای در Total War باعث شد تا بازیکنان با چالش جدیدی روبرو شده و گیم‌پلی پویایی را تجربه کنند. در این مقاله قصد داریم بازی‌های مجموعۀ Total War را براساس امتیاز آن‌ها در متاکریتیک رتبه‌بندی کرده و بررسی کنیم. با ادامۀ این مقاله از وب‌سایت استراتژیک کلاب همراه باشید.

Total War Battles: Kingdom

بازی Total War Battles: Kingdom جزو ضعیف‌ترین بازی‌های این سری به شمار می‌رود که در سال 2015 برای PC و موبایل انتشار یافت. این بازی یکی از دو عنوان Free-to-Play سری Total War است که نتوانست پتانسیل این مجموعه را به خوبی نشان دهد و نهایتا با نمرۀ 67 کارش را به پایان رساند. در این بازی می‌توانید به ساخت و گسترش امپراتوری خود بپردازید، نیروهای خود را تمرین داده و به جنگ علیه دیگر گیمرها و قلمروها بروید.

درحالی که گرافیک و طراحی صوتی بازی توسط خیلی‌ها تحسین می‌شد، منتقدین از گیم‌پلی ساده و نبود استراتژی عمیق (در مقایسه با سایر بازی‌های سری) در TWB: Kingdom ایراد گرفتند. بازی تمرکزی روی واقع‌گرایی نداشت و پرداخت‌های درون برنامه‌ای به شکلی بودند که گیمر تنها با هزینه کردن می‌توانست در بازی موفق شود.

Total War Saga: Troy

بازی Total War Saga: Troy در سال 2020 عرضه شد و پیش از انتشار بازی TW: Warhammer III، آخرین نسخه این سری محسوب می‌شد. TWS: Troy بازی بدی نبود و موفق شد به متااسکور 75 دست پیدا کند. همانطور که از نام بازی مشخص است، این بازی به جنگ تروآ که در عصر برنز رخ داد می‌پردازد. داستان بازی 33 ساعت به طول می‌انجامد.

از آنجا که بازی یکی از جدیدترین نسخه‌های Total War است، ویژگی‌های خوبی را ارائه می‌دهد که اکثرا بهبود پیدا کرده یا برای اولین بار به این سری راه یافتند. بازی در گرافیک و ارائه نبردهای پیچیده عملکرد خوبی داشته و جزئیات زیادی را رعایت کرده است. با این حال اما TWS: Troy با مشکلات مختلفی دست و پنجه نرم می‌کرد که انتظار می‌رود تا الآن برطرف شده باشند.

Total War Saga: Thrones of Britannia

اولین نسخه از زیرمجموعۀ Total War Saga. بازی TWS: Thrones of Britannia که در سال 2018 عرضه شد، گیمرها را به 878 سال پس از میلاد می‌برد. سری TWS جای نگاه به یک دورۀ تاریخی بزرگ، نگاه عمیقی به وقایع مختلف دارد و این ویژگی اصلی آن است که به خاطرش شاهد عرضۀ این اثر هستیم. با وجود متااسکور 75 و نمرۀ برابر با بازی TWS: Troy، استودیوی Creative Assembly و شرکت Sega از انتشار این بازی رضایت کامل دارند. Total War Saga: Thrones of Britannia موفق شد در رویداد Independent Game Developers Association جایزۀ “بهترین بازی استراتژی” را دریافت کند.

Total War: Rome 2

با اینکه Total War: Rome 2 به عنوان ناامیدکننده‌ترین ورودی این فرانچایز شناخته می‌شود، اما با اختلاف کمی در جایگاه بالاتر قرار می‌گیرد. اینکه بخواهید راه یکی از بزرگترین بازی‌های استراتژی یعنی Rome: Total War را ادامه دهید ماموریت دشواری‌ست، اما هیچکس انتظار نداشت که این اثر تا این اندازه ناامیدکننده ظاهر شود.

Total War: Rome 2 در سال 2013 منتشر شد. باوجود اینکه بازی ده سال پس از Rome: Total War انتشار پیدا کرد، اما ایرادات ابتدایی از جمله مشکلات فنی متعدد و دوربین ضعیف باعث شدند تا بازی Total War: Rome 2 میراث بزرگ این مجموعه را زیر سوال برده و طرفداران را ناامید کند. با این حال بازی برداشت و بینش جدیدی از Total War ارائه می‌دهد که ممکن است توجه طرفداران را جلب کند. این بازی نمرۀ 76 منتقدین را در اختیار دارد.

Total War: Attila

Total War: Attila در سال 2015 منتشر شد. بازی شما را به 395 سال پس از میلاد می‌برد، درست 9 سال پیش از تولد آتیلا (Attila)، رهبر قوم هون و فرمانده یکی از بزرگ‌ترین امپراتوری‌ها در اروپا. بازی از نظر اهمیت در سری Total War جایگاه ویژه‌ای دارد چرا که قرار بود پس از انتشار بازی Total War: Rome 2 منتشر شود. از آنجا که انتشار TW: Rome 2 خیلی‌ها را ناامید کرد، وزن زیادی روی شانه‌های TW: Attila قرار گرفته بود چرا که یک بازی متوسط دیگر، ممکن بود غروب این فرانچایز را رقم بزند.

Total War: Attila به دلیل قرار دادن بازی در یکی از بهترین دوره‌ها، ارائه پلی‌استایل‌های متنوع، قبایل جدید، مکانیک Horde و… به شدت مورد استقبال قرار گرفت. با وجود مشکلات فنی، بازی توانست متااسکور 80 را از آن خود کند.

Napoleon: Total War

بازی Napoleon: Total War در سال 2010 انتشار یافت. بازی نسبت به نسخه‌های پیشین دقت زیادی در رعایت وقایع تاریخی داشت. بازی دارای سه کمپین است که بین قرن‌های 18 و 19 به وقوع پیوسته و دوران نظامی پادشاهی ایتالیا و امپراتوری فرانسه را روایت می‌کند. همچنین گیمرها می‌توانند در یکی از کمپین‌ها به نبرد با ناپلئون (Napoleon) بپردازند. این سه کمپین روی هم رفته 30 ساعت زمان نیاز دارند تا به اتمام برسند.

همانطور که ذکر شد، بازی به خاطر دقت تاریخی و واقع‌گرایی بالا مورد ستایش قرار گرفت. البته که هوش مصنوعی این اثر یکی از نقاط ضعف بزرگ آن بود. بازی Napoleon: Total War در رویداد Milthon European Game Awards برنده جایزۀ “بهترین بازی استراتژی” و در رویداد Ivor Novello Award برنده جایزۀ “بهترین موسیقی متن” شد. بازی توانست نمرۀ 81 را در میان آثار Total War ثبت کند.

Total War Battles: Shogun

بازی Total War Battles: Shogun اثری در سبک استراتژی لحظه‌ای‌ست که در دوران ژاپن فئودال دنبال می‌شود. این اثر در سال 2012 برای PC و موبایل در دسترس قرار گرفت. درست مثل نسخه‌های پیشین، گیمرها در این بازی به فرماندهی نیروها، ساخت استحکامات دفاعی و شرکت در نبردهای بزرگ مشغول می‌شوند. بخش کمپین این بازی نزدیک به 15 ساعت به طول می‌انجامد. TWB: Shogun به خاطر جلوه‌های بصری عالی و گیم‌پلی چالش‌برانگیزش تحسین و به یک ورودی با ارزش در سری Total War تبدیل شد.

ساده‌سازی مکانیک‌های RTS و آوردن آن به پلتفرم موبایل یکی از چیزهایی بود که باعث شد TWB: Shogun در ذهن اکثر گیمرها و طرفداران Total War ثبت شود. باوجود سخت‌افزار محدود موبایل، این بازی توانست در این پلتفرم هم به خوبی ظاهر شود. در نهایت باید گفت که بازی Total War Battles: Shogun موفق شد متااسکور 83 را به دست بیاورد.

Total War: Three Kingdoms

بازی Total War: Three Kingdoms یکی از مهم‌ترین و بهترین ورودی‌های سری Total War بود. پس از موفقیت Total War: Warhammer، خیلی از گیمرها باتوجه به روایت بازی در دوران سه پادشاهی، انتظار محتوای بیشتری از این اثر داشتند. با این حال، بازی به عنوان یکی از بهترین ورودی‌های سری Total War شناخته می‌شود که در سال 2019 انتشار یافت.

خوشبختانه بازی با انتشار افزونۀ Mandate of Heaven عملکرد خوبی در تکمیل کردن مکانیک‌های گیم‌پلی داشت و حتی کاراکترهایی مثل لردهای افسانه‌ای Total War: Warhammer را به داستان آورد. باوجود قرار گرفتن در رتبه‌های پایین، Total War: Three Kingdoms همچنان یک بازی عالی با ارزش تجربۀ بسیار بالاست. این اثر توانست نمرۀ 85 را از منتقدین دریافت کند.

Total War: Warhammer

سری بازی‌های Warhammer و Total War دو فرانچایز گیمینگ بسیار بزرگ و محبوب هستند. هر دو بازی در ارائه نبردهای بزرگ و حماسی تخصص دارند. حالا با در نظر گرفتن ویژگی‌ هر دو مجموعه، به این فکر کنید که از ترکیب این دو باهم چه معجونی به دست می‌آید! کراس‌اور این دو سری یکی از بهترین اتفاقات در مجموعۀ Total War بود چرا که فرم و سرعت آن را به طور کل تغییر داد.

یکی از بهترین ویژگی‌های بازی Total War: Warhammer تنوع بالای گروه‌هاست. برای مثال، قبیلۀ دوارف‌ها از ماشین‌های جنگی سنگین و نیرومند استفاده می‌کنند که در نبرد آسیب زیادی به دشمن می‌زند، در حالی که گروه ومپایرها به استفاده از نیروهای نامیرا، هیولاها و طلسم‌ها متکی هستند. به همین خاطر است که استفاده از هر نیرو در بازی علاوه بر ویژگی‌ها، چالش‌‌هایی هم به همراه دارد. گیمرها باید قدرت خود و موقعیت‌هایی که توسط دشمن در دسترس قرار می‌گیرد را در نظر گرفته و از آن‌ها در نبرد استفاده کنند. بازی Total War: Warhammer متااسکور 86 را از منتقدین گرفت.

Total War: Shogun 2 – Fall of The Samurai

Total War: Shogun 2 – Fall of the Samurai یک افزونه برای بازی TW: Shogun 2 بود. این بستۀ گسترش‌دهنده قبیله‌های جدید و سه نیروی خارجی (بریتانیا، فرانسه و ایالات متحده) به بازی اضافه کرده و مقیاس کمپین بازی را گسترش می‌دهد.

این تغییرات به علاوۀ نیروهای جدید تفنگداران و توپچی‌ها کمپین بازی را جالب‌تر می‌کنند. بازی اصلی به خاطر کمبود مبارزات دریایی مورد نقد قرار گرفت که با انتشار این افزونه و اضافه شدن مکانیک بمباران دریایی اهمیت بیشتری پیدا کرد. جدای از این‌ها، Fall of the Samurai به عنوان یک بستۀ گسترش‌دهنده یکی از بهترین عناوین این فهرست می‌باشد. این DLC هنگام عرضه نمرۀ 86 را در وبسایت متاکریتیک ثبت کرد.

Total War: Warhammer 2

نسخه دوم سری Total War: Warhammer فراتر از یک دنباله برای قسمت پیشین آن است. هر دو بازی نقاط قوت و ضعف مشابهی دارند اما نسخۀ دوم TW: Warhammer بهتر از دیگری عمل می‌کند. همچنین باید گفت که به دلیل انتشار تعداد زیادی DLC، بازی TW: Warhammer 2 یکی از گسترش یافته‌ترین ورودی‌های سری Total War می‌باشد که تا به الآن عرضه شده است.

Warhammer 2 به تنهایی بزرگ‌ترین و متنوع‌ترین نسخۀ سری Total War است که از تمام محتوای نسخۀ پیشین و 17 پکیج جدید بهره می‌برد. Warhammer 2 به لطف سناریوهای جدید، فناوری تازه و لردهای چالش‌برانگیز در گسترش جهان بازی و افزایش تنوع آن عملکرد خیلی خوبی دارد. این بازی که در سال 2017 انتشار یافت، نمرۀ 87 را از منتقدین گرفته است.

Total War: Warhammer 3

به دنبال موفقیت‌های پیاپی دو نسخۀ Total War: Warhammer، دو استودیوی Creative Assembly و Games Workshop با شرکت Sega همکاری کردند تا یک ورودی دیگر برای این سری تولید شود. Warhammer 3 نه‌تنها آخرین ورودی سری Warhammer است، بلکه آخرین نسخه از سری Total War نیز می‌باشد که در سال 2022 منتشر شد. نسخۀ سوم Total War: Warhammer آماده‌ست تا باری دیگر گیم‌پلی ترکیبی از مبارزات لحظه‌ای و نوبتی را ارائه دهد.

با اینکه گیم‌پلی بازی به دو نسخۀ پیشین شباهت زیادی دارد، اما بازی Total War: Warhammer 3 با بهبودهای کیفی زیادی همراه شده که یک تجربۀ خوب از این عنوان به وجود می‌آورد. همچنین بازی به لطف اضافه کردن نیروهای جدید و نقشۀ بزرگ‌تر به اثری عمیق تبدیل شده و از قسمت پیشین عملکرد بهتری دارد. وقایع بازی در Realm of Chaos دنبال شده و نزدیک به 15 ساعت طول می‌کشد.

بازی Total War: Warhammer 3 موفق شد در زمان عرضه نمرۀ 87 را کسب کند. این عنوان از روز اول عرضه به سرویس Game Pass PC اضافه شد تا کاربران در ازای پرداختی مبلغی نه‌‌چندان زیاد، بتوانند این بازی را روی سرویس Microsoft تجربه کنند.

Shogun: Total War Warlord Edition

بازی Shogun: Total War اولین نسخه سری Total War بود که در سال 2000 راه را برای تبدیل شدن این فرانچایز به یکی از بهترین‌ها هموار کرد. در آن دوره هیچ عنوان استراتژی وجود نداشت که بتواند به بزرگی و بلندپروازی Shogun نزدیک شود. نقشۀ بزرگ و مبارزات نوبتی بازی با نبردهای لحظه‌ای ترکیب شده بودند و یادآور بازی‌های جنگی Tabletop می‌شدند.

نسخۀ The Warlord Edition در سال 2001 انتشار پیدا کرد. این نسخه درکنار بازی اصلی، شامل بسته گسترش‌دهندۀ The Mongol Invasion شده که علاوه بر بخش کمپین جدید، نیروها و قبیله‌های تازه را هم به بازی می‌آورد. بازی Shogun: Total War Warlord Edition توانست متااسکور 87 را در زمان عرضه کسب کند.

Medieval 2: Total War

بازی Medieval 2: Total War یکی از اولین دنباله‌ها در این مجموعه بود و سال 2006 عرضه شد. علاوه بر این، Medieval 2 بزرگ‌ترین منبع میم بین طرفداران Total War است. گیمرها ممکن است این بازی را با چیت‌های معروفش به یاد بیاورند که فیل‌های جنگی را به عنوان یک واحد به میدان نبرد می‌فرستاد. این مورد همانقدر که جالب به نظر می‌رسد، سرگرم‌کننده بود.

Medieval 2 در میان مادسازها هم یک بازی محبوب بود. شایعاتی وجود دارد که می‌گوید بازی Total War: Warhammer با الهام از ماد Call of Warhammer: Beginning of the End Times که برای بازی Medieval 2 عرضه شد، ساخته شده است. این بازی 32 ساعته توانسته نمرۀ 88 را کسب کند.

Medieval: Total War

با اینکه بازی Medieval: Total War در سال 2002 منتشر شد، اما بازی زیبایی نبود و در عوض توانست پایه‌های این سری که روی نسخۀ Shogun بنا شده بود را گسترش دهد. این موضوع به بازی کمک کرد تا بازیکنان تجربۀ خوبی از کمپین 37 ساعتۀ این اثر به دست بیاورند. در واقع عمق استراتژیک بازی از تاثیرگذاری زیادی بهره‌مند بود.

بازی به طور کل نزد منتقد‌ین و گیمرها مورد تحسین قرار گرفت و نمرۀ 88 را دریافت کرد. Medieval: Total War هوش مصنوعی خیلی خوبی داشت که در هر درجۀ سختی گیمر را به چالش می‌کشید. دنیای کمپین بزرگتر شده و شامل قبایل و گروه‌های مذهبی می‌شد که ارزش تکرار این اثر کلاسیک را بالا می‌برد. بازی Medieval: Total War نزد خیلی‌ها به یک بازی به یاد ماندنی تبدیل شد.

Total War: Shogun 2

درحالی که هر نسخه از سری Total War روی گسترش فضای بازی با نیروهای جدید، زمین‌های بزرگ، توانایی‌های تاکتیکی و… تمرکز داشته، بازی Total War: Shogun 2 سعی کرد تا این فرمول را ساده‌تر کند. خوشبختانه این اقدام جواب داد و یک تجربۀ بهینه و با ارزش از این بازی به وجود آورد.

یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های TW: Shogun 2 ویژگی Realm Divide بود، قدمی حیاتی در بازی که به هوش مصنوعی تمام گروه‌ها دستور می‌داد که با بازیکن اعلان جنگ کرده و به سمت پیروزی حرکت کنند. با اینکه این مورد توسط خیلی از طرفدارها تحسین و توسط عدۀ دیگر تخریب شد، اما این ساختار همان چیزی بود که تیم سازنده می‌خواست. بازی توانست یک جنگ تمام عیار را رقم زده و به تصویر بکشد. بازی Total War: Shogun 2 یکی از موفق‌ترین نسخه‌های این مجموعه با نمرۀ 90 می‌باشد.

Empire: Total War

لانچ بازی Empire: Total War در سال 2009 با دردسرهای زیادی همراه بود و این موضوع از یوزر اسکورهای بازی مشخص است. گیمرها با باگ، کرش و حتی ارورهای حین نصب بازی روبرو می‌شدند. زمانی که این مشکلات رفع شد، ورق برگشت و رضایتمندی‌ها هم نسبت به این اثر افزایش یافت. Empire: Total War جزو آن بازی‌هاست که توانست به خوبی از فرمول همیشگی این سری فاصله بگیرد.

از آنجا که بازی در قرن 18 آغاز می‌شود، گیمرها به توپخانه‌ها، پیاده‌نظام، تفنگداران و… دسترسی زیادی دارند. بازی Empire: Total War داستانی 22 ساعته دارد. این بازی ویدیویی موفق شد در متاکریتیک نمرۀ 90 را از منتقدین بگیرد.

Rome: Total War

اگر فقط یک نظر مشترک در میان تمام نقدها و نمرات بازی Rome: Total War وجود داشته باشد، این است که بازی جذاب است. در واقع خیلی‌ها می‌گویند که بازی بهتر از هر عنوان دیگری، به خوبی شما را در نقش رهبران تاریخ قرار می‌دهد. بازی یک کمپین 35 ساعتۀ خیلی خوب دارد که شما را ساعت‌ها در خودش غرق می‌کند.

 همچنین Rome: Total War بالانس خیلی خوبی از سیاست، مبارزات و تاکتیک را ارائه می‌دهد که گیمر را مجبور به پیشروی می‌کند. بازی برای اکثر طرفداران سبک استراتژی ارزشمند است و حتی در این روزها که شاهد Total Warهای جدید و پیشرفته هستیم، هنوز هم تجربه می‌شود. Rome: Total War زمان عرضه در سال 2004 نمرۀ عالی 92 را گرفت، عددی که این روزها کمتر کنار بازی‌های استراتژیک می‌بینیم.

5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
باخبرم کن
باخبر شدن از

2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
نمایش تمام دیدگاه ها