7 ویژگی در بازی Total War: Pharaoh که نسبت به توتال وارهای قبلی پیشرفت کرده است
این عنوان تفاوتهای قابل توجهی نسبت به عناوین پیشینش دارد
بازی Total War: Pharaoh جدیدترین عنوان در سری محبوب توتال وار از استودیو بازیسازی کریتیو اسمبلی (Creative Assembly) است که همانطور که از نامش پیدا است، در مصر باستان و در دوران اوج شکوفایی و قدرت این تمدن باستانی روایت میشود. بازیکنان میتوانند ارتشهایی از چندین جناح مختلف از جمله مصر باستان، کنعانیها و هیتیها را فرماندهی کنند. مدت زمان زیادی بود که این استودیو مشغول توسعهی سهگانهی فانتزی وارهمر بود و در این بین اگرچه بازیهای دیگری نیز منتشر شدند، اما بیشتر آنها نیز فانتزی بودند، شاید کمی در برخی موارد به واقعیت نزدیک بودند، اما به طور کلی فانتزی به حساب میآمدند، مانند Total War: Three Kingdoms که بر اساس یک رمان ساخته شده است و ترکیبی از فانتزی و واقعیت است.
نقشه بازی Total War: Pharaoh وسیع نیست و کل جهان را در برنمیگیرد و صرفا شامل محدودهی مصر باستان، سوریه و بخشی از ترکیه امروزی میشود. با این حال، دنیای بازی همچنان دارای جزئیات است و گستردگی خاص به خود را دارد. این بازی اگرچه در مقایسه با بازی A Total War Saga: Troy هیچ پیشرفت چشمگیری نکرده است، اما با این حال دارای تعدادی پیشرفتهای جزئی و نوآوریهای خاص است که بد نیست در این مقاله از استراتژیک کلاب، به آنها اشارهای کنیم.
صحنههای سینمایی
یکی از پیشرفتهای قابل توجه بازی Total War: Pharaoh در مقایسه با عناوین پیشین، بهبود خوب صحنههای سینمایی بازی است. گنجاندن کاتسینهای سینمایی و انیمیشنها در مراحل مختلف در طول کمپین جدا لذتبخش است و این نوآوری توسعهدهندگان در این زمینه، قابل ستایش است. این امر علاوه بر اینکه بر عمق و اهمیت بیشتر به شخصیتها تاکید میکند، بلکه با ارائه جزئیات بیشتر پیرامون بافت تاریخی مصر و پویاییهای سیاسی-اجتماعی آن دوره زمانی کمک میکند.
علاوه بر این، انیمیشن نبردهای در حال انجام شخصیتها در نقشه کمپین بازی نیز بهبود پیدا کرده است و حتی در هنگام مبارزات نیز، ما شاهد نبردها و مبارزات بسیار جذاب و دراماتیک بین فرماندهان هستیم. حتی پس از پایان یافتن نبرد میان لشکرها، هنگامی که به نقشه بازی برگردید، ژنرالهای شما مشغول یک نبرد جالب و حماسی میشوند که خود ویژگی جالب و قابل توجهی است و دیگر مثل توتال وارهای پیشین نیست که ژنرالها صرفا یک شمشیر بر ژنرال حریف میزدند و تمام.
آب و هوای پویا
ملموسترین پیشرفت بازی Total War: Pharaoh نسبت به عناوین پیشین از نظر گیمپلی، مکانیسم جدید آب و هوای پویا است که بازی و مبارزات در حال انجام را پیش از پیش جذاب کرده است. در بازیهای پیشین سری توتال وار، بازیکن خود میتواند با چند روز منتظر ماندن به امید دستیابی به شرایط آب و هوایی مطلوب، آب و هوای موردنظرش برای جنگ را مشخص کند. در بازی Total War: Pharaoh، بازیکنان همچنان میتوانند این کار را انجام دهند، با این تفاوت که مکانیسم تغییر ناگهانی آب و هوا نیز اضافه شده است.
برخی از تغییرات هوایی و ناگهان بازی میتوانند بر نیروها و مبارزهی در حال انجام تاثیر بگذارند و صرفا جنبهی زیبایی ندارد. برای مثال، گرمای شدید و طوفانهای شن میتوانند اثربخشی برخی از نیروها را کاهش دهند و همچنین ممکن است بر موقعیتگیری و حرکت ارتش شما در طول نبرد تاثیر بگذارد.
جزئیات محیطی
سری بازیهای توتال وار همواره در زمینهی طراحی محیطی عالی عمل کردهاند و هیچ یک از بازیهای این سری در این زمینه، ضعیف یا بد نیست. بازی Total War: Pharaoh در این زمینه حتی عالیتر از عناوین پیشین عمل کرده است و از نظر محیطی، واقعا جزو یکی از همهجانبهترین و دقیقترین محیطها تا به امروز در سری توتال وار به حساب میآید. از شنهای پهناور صحرای بزرگ آفریقا گرفته تا سواحل سرسبز و گیاه پرور رودخانه معروف نیل، توسعهدهندگان از نظر زنده بودن نقشه کمپین بازی و پویایی آن از هیچ چیز دریغ نکرده و به بهترین شکل ممکن آن را طراحی کردهاند.
فارغ از نقشه کمپین بازی، محیطهای مبارزاتی بازی نیز به طرز چشمگیری دارای جزئیات هستند. از گلدانهای دستساز که خیابانهای شهر را پوشاندهاند گرفته تا درختان سر به فلک کشیدهی نخل که در زیر خود سایه ایجاد میکنند، شما واقعا میتوانید آن احساس برگشت در زمان و حضور در مصر باستان را احساس کنید. از این نظر، باید به توسعهدهندگان در زمینه طراحی نقشه و محیط بازی تبریک گفت.
موسیقی متن و صدا
موسیقی متن بازی یکی دیگر از ویژگیهای قابل توجه در این بازی است که موسیقی متن آن اگر بهتر از موسیقی متنهای به یادماندنی توتال وارهایی چون Rome و Attila نباشد، بدتر نیست. بازی Total War: Pharaoh دارای یک موسیقی متن خوب و قابل قبولی در سری بازیهای توتال وار است و در فهرست بهترینها قرار میگیرد. موسیقی متن این بازی دارای طیفی از سازهای معتبر مصری و آهنگهایی است که به دقت آهنگسازی شدهاند و به خوبی با نقشه مبارزاتی بازی و فضای آن همخوانی دارد.
علاوه بر موسیقی متن بازی، جلوههای صوتی و دیگر صداهای بازی مانند صدای قدمرو نیروها، فریاد زدن فرمانها توسط ژنرالها و پرواز نیزهها و تیرها همگی به بهترین شکل ممکن ساخته شدهاند و بسیار گوشنواز هستند و به طور کلی، کیفیت مطلوبی دارند و به راحتتر غوطهور شدن در محیط بازی کمک میکند.
مکانیسم مذهب بازی
مکانیسم مذهب بازی مشابه با بازی Total War: Troy است که در آن مکانیسمی رونمایی شده بود که خدایان مخلتف را در برمیگرفت و حتی شامل مذاهب قدیمیتر و دیگر خدایان قدیمی نیز میشد. این مکایسنم خوب Total War: Troy اکنون به شکل بهتر و جامعتری در بازی Total War: Pharaoh پیاده شده است که میتوان به خوبی درخشش این مکانیسم را به لطف تعدد خدایان در زمان مصر باستان، احساس کرد. در این بازی، شما میتوانید هر مذهب و خدای آن را برای پرستیدن انتخاب کنید که هر یک دارای پاداشها و ویژگیهای منحصر به فردش است.
بازیکنان میتوانند زیارتگاهها و معابدی بسازند تا مزایای خدای مورد انتخابشان را افزایش دهند و بهتر از آن استفاده کنند. امکان ارتقا زیارتگاهها و معابد نیز وجود دارد. به طور کلی، میتوان گفت که مذهب نسبت به عناوین پیشین توتال وار، اکنون چشمگیرتر است و حضور و تاثیرش بیشتر احساس میشود. در گذشته، از مذهب در توتال وار بیشتر برای افزایش رضایت و دیگر مزایای نه چندان قابل توجه استفاده میشد.
رابط کاربری
رابط کاربری بازیهای سری توتال وار همیشه خاص و مورد بحث بوده است و تقریبا در هیچ یک از عناوین منتشر شدهی این سری، رابط کاربری بدی نداریم که نیاز به ذکر کردن باشد، اما بازی Total War: Pharaoh به طور خاصتری با این موضوع برخورد کرده است و توسعهدهندگان آن را به نحوی طراحی کردهاند که هم برای بازیکنان قدیمی و کارکشتهی این سری جذاب باشد و هم برای بازیکنان تازهوارد به این سری که میخواهند از جدیدترین عنوان این سری به عنوان نقطه شروع خود جهت آشنایی با سری توتال وار استفاده کنند.
بازی Total War: Pharaoh در طراحی رابط کاربری واقعا متمایز و خاص عمل کرده است و این را به راحتی میتوان در سبک هنری آن دید. از فونتهای هیروگلیف گرفته تا پسزمینههای با بافت پاپیروس، همگی به جذابتر کردن رابط کاربری و خاص کردن آن به بهترین شکل کمک کردهاند. پیمایش در صفحه کمپین و نبردها آسانتر از همیشه است که به بازیکنان تازهوارد برای یادگیری سریع بازی کمک میکند. البته این راحتی باعث آزرده خاطر شدن بازیکنان قدیمی سری نمیشود و آنها نیز احساس بهتری خواهند داشت. هر نماد در رابط کاربری با دقت ساخته شده است تا شبیه آثار هنری آن دوره باشد.
شخصیتها
تا پیش از سهگانهی وارهمر، هیچ تمرکزی بر روی شخصیتهای خاص و فردی نبود و نقطه آغاز تمرکز بر شخصیتها در سهگانهی وارهمر رقم خورد. اینکه این یک ویژگی خوب به حساب میآید یا بد، یک موضوع و تصمیم شخصی است و میتوان گفت که به ترجیحات شخصی بازیکنان بستگی دارد، اما توسعهدهندگان در بازی Total War: Pharaoh خیلی بیشتر بر شخصیتها تمرکز کردهاند و آن را به طور گستردهتری توسعه دادهاند.
بازیکنان واقعاً میتوانند حسی از رابطه متقابل بین رهبران جناحهای مختلف و همچنین اهداف و مقاصد آنها، همراه با نگرش نسبت به فرهنگهای دیگر و اولویتهای اجتماعی-سیاسی را دریافت کنند. این باعث میشود که بازیکنان هنگام انتخاب تصمیمات مختلف یا انتخاب جناحهای مختلف برای کنترل، دستشان بازتر باشد و به طور کلی این ویژگی، تنوع بسیار بیشتری در گیمپلی به وجود آورده است.