نقد و بررسی

نقد و بررسی بازی Revival: Recolonization

فرستاده بودن در یک دنیای آخرالزمانی چه حسی دارد؟

بازی Revival: Recolonization عنوانی است که بازیکنان را به زمینی پسا آخرالزمانی منتقل می‌کند، جایی که شما در آن به عنوان فرستاده، به تلاش برای متحد کردن دوباره بشریت مشغول می‌شوید. در این نقد و بررسی از استراتژیک کلاب، می‌خواهیم به نقد این بازی بپردازیم که هم به سری بازی‌های Civilization شبیه است و هم Heroes of Might and Magic که جذابیت آن را دوچندان کرده است. این بازی البته صرفا یک کپی از این بازی‌ها نیست و خود یکسری ویژگی‌های خاص معرفی کرده است که می‌توانند حسابی شما را سرگرم کنند. در این دنیای آخرالزمانی، مدیریت منابع حیاتی است و باید بتوانید با شرایط مدام در حال تغییر محیط وفق پیدا کنید.

نگاهی به گیم‌پلی و مکانیسم‌های بازی

در بازی Revival: Recolonization، برخلاف بسیاری از بازی‌های در نوع خود، بازیکن با یک واحد ساکن شروع نمی‌کند. در عوض، هر شهر جدید باید با جلب قبایل محلی ایجاد شود که می تواند از طریق زور یا دیپلماسی آن‌ها را قانع کنید که به پیروانان شما تبدیل شوند. این قبیله‌ها هر کدام ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارند که بر توسعه شهر تأثیر می‌گذارند. برای مثال، برخی در کشاورزی برتری دارند، برخی دیگر ممکن است در تولید تخصص داشته باشند یا حتی تمایل فرهنگی به قربانی‌های انسانی نشان دهند. سیستم آب و هوا بر همه چیز تأثیر می گذارد، از منابع گرفته تا توانایی‌های رزمی واحدها، که در آب و هوای بومی خود عملکرد بهتری دارند.

بازی مانند سری بازی‌های تمدن چندان ساده نیست و اگر بخش آموزشی آن را نروید، قطعا در درک برخی ویژگی‌ها یا انجام برخی کارها به مشکل برمی‌خورید. البته بهتر بود که در این بازی آموزش یا نکات آموزشی را همگام با پیشرفت بازی به بازیکن می‌گفتند. برای مثال در بازی‌های تمدن شما بابت هر کاری که می‌خواهید بکنید یک توضیح مختصری دریافت می‌کنید. در بازی Revival: Recolonization همچین چیزی وجود ندارد و شما عملا اگر بخش آموزشی را نروید، در درک خیلی از چیز‌ها می‌مانید. فارغ از مورد بالا، مبارزات بازی، مدیریت شهر و کاوش نقشه جذاب است و بازی می‌تواند شما را سرگرم کند، اما همان‌طور که گفته شد، درک برخی مکانیسم‌های بازی و پیشرفت در آن ممکن است چالش‌برانگیز باشد.

نقشه آخرالزمانی جهان

تعامل با نقشه جهان به طور قابل توجهی عمیق‌تر از دیگر بازی‌های این سبک است. این نقشه به بخش‌های شش ضلعی تقسیم می‌شود که هر کدام خانه قبایل مختلفی هستند. برای گسترش قلمرو خود، بازیکنان باید این قبیله‌ها را از طریق ادغام/دیپلماسی یا تسخیر در کشور خود ادغام کنند، هر روشی مزایا و معایب خود را دارد و بر وفاداری قبایل دیگر تأثیر می‌گذارد. شاید مهم‌ترین جذابیت بازی به همین باشد که بازی مرحله به مرحله است، به این صورت که در ابتدا شما باید یک قبیله پیدا و آن را رشد دهید، بعد سعی کنید گسترش پیدا کنید و در این حین با ربات‌ها که بشریت را تسخیر کرده‌اند و هرزگاهی مزاحم شما می‌شوند بجنگید.

مراحل پس از آن مشخص است، شما آنقدر پیشرفت می‌کنید که بعد درگیری شما با سایر انسان‌ها از دیگر قبایل است چرا که می‌خواهید خود حاکم زمین باشید. نقشه بازی پویا و خوب است، نقطه ضعف خاصی ندارد و درست به همان شکل است که در سری بازی‌های تمدن می‌بینید، فقط به حالت آخرالزمانی قرار دارد و پر از ویران شهرها و ربات‌های مهاجم است.

گرافیک و موسیقی بازی

بازی همان‌طور که گفته شد، ظاهری متناسب با یک محیط آخرالزمانی دارد و مناطق و مدل‌ها در آن با جزئیات ساخته شده‌اند. گرافیک بازی قابل قبول است، اما محیط کاربری یا همان UI بازی چندان واضح نیست و بر پیچیدگی بازی افزوده است. خواندن همه نکات، به خاطر سپردنشان و درگیر شدن با کلی صفحه پر از متن آن هم بدون هیچ راهنمایی مسلما برای بازیکن و ما چندان رضایت بخش نیست و از لذت بازی می‌کاهد. برای مثال، جهت ساخت یک سرباز شما باید از یک مسیری عبور کنید که از دیدگاه ما، می‌شد آن را خلاصه‌تر کرد. افکت‌ها، نوتیفیکیشن‌ها و صداهای محیطی با فضای بازی مطابقت دارند و در واقع هدفمند هستند.

سخن پایانی

بازی Revival: Recolonization یک عنوان خوش ساخت و پر از پتانسیل است که اگر بتواند بازی را به مخاطب خام بهتر آموزش دهد و از رابط کاربری بهتری برخوردار شود، می‌تواند به یکی از بازی‌های محبوب این سبک تبدیل شود. گیم‌پلی غنی و پر جزئیات این بازی می‌تواند جهت تازه‌ای به سبک استراتژیک نوبتی بدهد. این بازی در حال حاضر در مرحله دسترسی زودهنگام قرار دارد و امید است که بتواند در آینده، بهتر و بهتر شود.

نقاط ضعف و قوت

مکانیسم‌های خوب و تغییر پویا محیط
سیستم منحصر به فرد پیدا کردن قبایل
قابلیت بازی بالا به دلیل تنوع محیط و قبایل

پیچیده بودن مکانیسم‌های بازی و نبود راهنمای مناسب
واحد کاربری نسبتا پیچیده

نمرات

گیم پلی - 8
گرافیک - 7
کمپین - 8.5
موسیقی - 8

7.9

نمره کل

بازی Revival: Recolonization یک عنوان خوش ساخت و پر از پتانسیل است که اگر بتواند بازی را به مخاطب خام بهتر آموزش دهد و از رابط کاربری بهتری برخوردار شود، می‌تواند به یکی از بازی‌های محبوب این سبک تبدیل شود. گیم‌پلی غنی و پر جزئیات این بازی می‌تواند جهت تازه‌ای به سبک استراتژیک نوبتی بدهد. این بازی در حال حاضر در مرحله دسترسی زودهنگام قرار دارد و امید است که بتواند در آینده، بهتر و بهتر شود.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
باخبرم کن
باخبر شدن از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
نمایش تمام دیدگاه ها