نقد و بررسی

نقد و بررسی بازی Europa Universalis IV: Emperor

شکوه امپراتوری در دستان شما!

پس از سالها از عرضه Europa Universalis IV، پارادوکس همچنان از این بازی پشتیبانی می کند و با عرضه دی ال سی های مختلف سعی در ارائه تجربه ای جذاب و منحصر به فرد به کاربران این بازی محبوب است. در ابتدای این نقد و بررسی قصد داریم درباره ی ویژگی های رایگانی که در دسترس همه قرار دارد صحبت کنیم. این بروزرسانی به بازی Mission tree های جدید که اکثر آنها شامل کشور های اروپایی می شوند اضافه کرده است و علاوه بر این ما شاهد تغییرات جزئی بسیار زیادی هستیم که در ادامه مورد بررسی قرار می دهیم.
سیستم بازسازی شده ی مزدور ها شباهت بسیاری به Crusader Kings پیدا کرده که ایده جالبی است ولی در عمل به بهترین شکل پیاده سازی نشده است. بزرگترین مشکل آن هوش مصنوعی بازی است که علاقه ای به استفاده از این سیستم جدید نشان نمی دهد، حتی اگر دارای درآمد بسیار بالا و حتی در حال شکست باشد، همچان از استفاده ی این سیستم جدید اجتناب می کند که امیدواریم در آپدیت های بعدی این مشکل رفع شود.
Estate ها نیز بازسازی شده اند ولی هنوز مناطقی از کشور را کنترل می کنند؛ با این تفاوت که از این پس شما نمی توانید به Estate های خود به طور مستقیم خاک دهید و اینکار توسط درصد انجام می شود. موضوعی که بالانس بازی را بهم نزده است.


Privileges قابلیت جدیدی است که به بازیکن اجازه می دهد از بین Bonus های در دسترس یکی را انتخاب کند، برخی از این موارد ساده هستند ولی بقیه می توانند روند بازی را تغییر دهند، برخی گزینه ها در کنار خوبی بدی هایی نیز دارند پس موقع انتخاب حواستان را جمع کنید.

سیستم بازسازی شده State

State Limits با Government Capacity جایگزین شده است و بنظر می رسد با این تغییرات بازیکن بتواند بدون نگرانی کشور خود را گسترش دهد، برعکس نسخه ی قبلی که بازیکن باید همواره نگران State limit خود می بود.
اگر شما DLC Dharma یا Emperor را خریده اید می توانید از قابلیت های جدیدی که به Government Reform اضافه شده است استفاده کنید که به شما Bonus های کوچک و پیشرفت در روند بازی می دهد. همچنین اگر به Government Capacity بیشتری احتیاج داشتید می توانید از Reform Point برای افزایش آن استفاده کنید.
از قابلیت های جدید دیگری که به بازی اضافه شده دکمه ی Go to است که به Event های بازی اضافه شده و به شما این امکان را می دهد تا به محل مربوطه ی Event بروید. کارخانه های جدیدی هم به بازی اضافه شده که manpower یا sailors شما را افزایش می دهد و اگر این ساختمان ها بر روی منطقه ای که منابع آن را ذکر کرده بسازید به شما Bonus های بیشتری نیز داده می شود. برای مثال اگر کارخانه ای که به شما manpower می دهد رو در منطقه ای که گندم، ماهی، دام و نوشیندنی تولید میکنه بسازید Bonus های بیشتری از اون کارخانه می گیرید. این سیستم بسیار جالبی است و به خوبی نیز عمل می کند.


قابلیت هایی که با خرید DLC Emperor به آن دست پیدا می کنید.

قابلیت های پولی بازی هم خوب و هم بد هستند. اگه شما با کشوری از اروپای مرکزی بازی می کنید قطعا لذت بیشتری خواهید برد چرا که سازندگان بازی با اضافه کردن Mission tree و Event های جدید تجربه ی بازی لذت بخش تر کرده اند، با این حال مشکلی که وجود دارد این است که خیلی از قابلیت های جدید بر اساس شانس شما هستند.
شورای Trent به کشور های کاتولیک این اجازه رو می دهد تا درمورد نحوه ی برخورد با Reformation رای دهید. اینکار به شما اجازه می دهد تا یا با Reformist ها بجنگید که به شما Bonus های خوبی می دهد یا اینکه جزو آنها شوید. اینکار با ضرر سرکوب کردن متعصبین همراه است و تا وقتی که Reformist هارا سرکوب نکنید به اقتصاد شما آسیب می زند، با این حال این موارد فقط تعداد کمی از تصمیماتی است که می توانید انجام دهید و بر روی تجربه و روش بازی شما تاثیر جدی نمی گذارد.

سیستم جدید حادثه ی امپراطوری در بازی چندان دیده نمی شود و شاید هر صد سال یکبار اتفاق بیفتد، حادثه ی امپراطوری بازیکن را به چالش نمی کشد که امیدواریم این مشکل در آینده حل شود. سیستم رای گیری ساده است و بر اساس اکثریت رای تصمیم گرفته می شود که به این معنی است که نتیجه ی رای گیری متفاوت است.
قابلیت ایجاد شورش به شدت موثر است. این قابلیت به شما اجازه می دهد که ارتش خود را برای حمله به یک کشور آماده کنید و قبل از شروع حمله یک شورش در کشور حریف ایجاد کنید اگر شورشی های آن کشور بیشتر از ۵۰ درصد تقویت شده باشند تعداد شورشی ها نیز ۵۰ درصد افزایش پید امی کند. موضوعی که توانسته است آن حس بی فایده بودن این سیستم در گذشته را حذف کند.

Imperial reform حالا با یک مسیر انشعابی به سمت Centralisation و Decentralisation می رود. در تجربه ای که ما از بازی داشتیم این مسیر ها هیچ تاثیری در بازی نداشتند، با این حال انتظار می رود به عنوان بازیکن بتوانید تاج و تخت را در دست بگیرید و به چیزی که می خواهید دست یابید.
Hegemony یک ویژگی جدید برای Great Power ها است که Bonus های فوق العاده ای به همراه دارد ولی برای دست یافتن به این ویژگی شما نه تنها باید در اون سطح فوق العاده باشید بلکه باید پیش نیاز های سرسام آوری داشته باشید، برای مثال برای گرفتن Hegemony نظامی شما باید یک میلیون سرباز داشته باشید و این را باید در نظر گرفت که درئزمانی که به یک میلیون نفر سرباز برسید دیگر نیازی به Hegemony پیدا نمی کنید.

کشورهای انقلابی چندان در بازی دیده نمی شوند و در تجربه شخصی، پس از 300 سال همچنان حتی یک مورد دیده نشد. موضوعی که به ما این امکان را نمی دهد تا نقد و بررسی از این بخش داشته باشیم.
در انتها نیاز است ذکر شود به صورت کلی در این نسخه جدید بازی هوش مصنوعی رفتار عجیبی از خود نشان می دهد. به عنوان مثال انگلستان ترجیح می دهد تا ارتش خود را در کانال انگلیس حرکت ندهد، حتی در زمانی که به طور کامل برتری دریایی دارد و یا دیگر مواردی که در همین نقد و بررسی به برخی از آنها اشاره کردیم. موضوعی که می تواند به تجربه کاربران ضربه بزند اما قابل پیش بینی است که بزودی این مشکلات با عرضه پچ های جدید حل خواهند شد.
به صورت کلی و به عنوان یک نتیجه گیری، دی ال سی Emperor می تواند ویژگی های جدید و خوبی به بازی اضافه کند، ولی در حال حاضر از مشکلات بسیار زیادی رنج می برد، موضوعی که باعث می شود پیشنهاد کنیم فعلا از این دی ال سی دوری کنید، اما منتظر باشید تا در زمان مناسب حتما آن را تجربه کنید.

نقاط ضعف و قوت

درخت های ماموریت جدید
بازی خیلی بیشتر به آن دوران اروپا شبیه شده
بهبود مکانیک Estate
می توانید شورش ها را برانگیخته و دیگر نیازی به انتظار نیست

بسیاری از ویژگی های پرداخت شده تأثیر کمی در گیم پلی دارند
برخی بالانس های عجیب در هنگام انتشار
برخی باگ ها در AI که قبلا دیده نشده

نمرات

گیم پلی - 7.5
گرافیک - 6.5
کمپین - 7.5
موسیقی - 6.5

7

نمره کل

Europa Universalis IV هفت سال است که از انتشار آن میگذرد، خارش هفت ساله به وجود می آید. این بازی از زمان انتشار تا الان جزو محبوبترین بازی های استراتژیک است. در Emperor تغییرات زیادی را می بینید، این دی ال سی تمام خواسته های طرفداران و کمبود های بازی را در این 7 سال گذشته جبران کرده و اگر شما یک یوروپ فن باشید، قطعا تجربه این دی ال سی برای شما لذت بخش خواهد بود.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
باخبرم کن
باخبر شدن از

2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
نمایش تمام دیدگاه ها