نقد و بررسی

نقد و بررسی بازی Battle Shapers

چرخه‌ی بی‌پایان و لذت‌بخش ربات‌کشی

بازی‌ای را تصور کنید که گیم‌پلی آن شبیه به بازی Doom Eternal است، باس‌فایت‌های چالش‌برانگیز دارد و می‌توان قدرت‌های باس‌ها را دزدید، وایب بازی‌ها و کارتون‌های مگامن (Mega Man) را بدهد و مقداری از ویژگی‌های سبک روگ‌لایک (Rogue Like) را در خود داشته باشد. این بازی‌ای که اکنون تصور کردید وجود دارد و نامش Battle Shapers، یکی از بازی‌های تازه منتشر شده توسط استودیو Metric Empire که به شکل جالبی اعتیاد‌آور و درگیر کننده است. این بازی یک عنوان شوتر با حرکات سریع است که در کمال ناباوری، آن‌قدر همه‌چیزش خاص و جدید است که هرگز باور نخواهید کرد که این اولین بازی ساخته شده توسط این استودیو ایندی باشد.

در این مقاله از استراتژیک کلاب، می‌خواهیم به نقد و بررسی بازی Battle Shapers بپردازیم. این نقد و بررسی بر اساس نسخه دسترسی زودهنگام (Early access) این بازی نوشته شده و ممکن است که در آینده با انتشار کامل بازی، بسیاری از مشکلات آن برطرف یا ویژگی‌های جدید اضافه شود. همچنین لازم به ذکر است که این نقد و بررسی بر اساس نسخه ارسالی سازندگان به استراتژیک کلاب نوشته شده است.

ساب‌ژانر همیشه جذاب روگ لایک

پیش از آنکه نگاهی به بازی داشته باشیم، بهتر است که ابتدا به سبکی که این بازی بر اساس آن ساخته شده است نگاهی بیندازیم، یعنی سبک روگ لایک. روگ لایک تاریخچه قدیمی در صنعت بازی‌سازی دارد و اولین بازی‌ای که در این سبک ساخته شد به سال 1980 میلادی بازمی‌گردد و در واقع خود کلمه‌ی روگ، از نام اولین بازی این سبک گرفته شده است. پس از آن، به هر بازی‌ای که بر اساس این سبک مشخص است، روگ لایک می‌گویند که معنی کلمه به کلمه‌ی آن می‌شود بازی‌هایی که شبیه به روگ هستند.

بازی‌های سبک روگ لایک نوعی عنوان نقش‌آفرینی دانجن کراولر (Dungeon Crawler) هستند که دانجن کراولر به بازی‌هایی گفته می‌شود که در آن باید در نقش یک قهرمان، طبقه‌های مختلف یک سیاهچاله (یا هر چیز سیاهچاله‌ مانندی) را بپیمایید. در هر طبقه از آن سیاهچاله دشمنان به صورت تصادفی ظاهر می‌شوند و باید همزمان با از میان بردن آن‌ها، راهی برای ورود به طبقه‌های بعدی پیدا کنید. طبیعتاً هر چه پیش بروید، دشمنان قوی‌تر و بیشتری ظاهر می‌شوند که بین بردن آن‌ها با هر طبقه‌ای که طی می‌کنید، دشوارتر از پیش می‌شود. با این حال، این موارد چیزی نیست که سبک روگ لایک را خاص کرده است، بلکه دلیل منحصربه‌فرد بودن آن این است که اولین اشتباه شما در این دسته از بازی‌ها، آخرین اشتباهتان خواهد بود.

در این دسته از بازی‌ها، مهم نیست که شما در کجای سیاهچاله قرار دارید یا چقدر به پایان آن نزدیک شده‌اید، هرجایی که شخصیت اصلی‌تان بمیرد، باید بازی را از اول آغاز کنید، یعنی باید به همان طبقه‌ی ابتدایی‌ای برگردید که بازی را آغاز کرده‌اید. این دقیقاً همان ساختاری است که سبک روگ را خاص کرده و باعث شده است که سال‌های اخیر بازی‌های زیادی در این سبک ببینیم، بازی‌هایی که عمدتاً با استقبال بی‌نظیر بازیکنان روبه‌رو شده‌اند. از بهترین‌های این سبک که ممکن است برای بسیاری آشنا باشند می‌توان به بازی ایرانی Children of Morta و بازی خارجی Hades اشاره کرد که هر دو به ترتیب پرچم‌دار این سبک در سال‌های 2019 و 2020 بودند.

بازی Battle Shapers نیز دقیقاً چنین حالتی دارد. شما در نقش یک قهرمان قرار دارید که در یک دنیای تسخیر شده توسط ربات‌های سرکش بیدار شده است و باید طبقات مختلفی را به سوی ربات‌های سرکشی که رهبری سایر ربات‌ها را بر عهده دارند و هر کدام بخشی از شهر را تصرف کرده‌اند بروید و آن‌ها را نابود کنید. ممکن است بپرسید پس چه چیزی این بازی را خاص کرده است؟ اگر بخواهم در یک کلمه پاسخ این سؤال را بدهم، می‌توانم بگویم علاقه و خلاقیت توسعه‌دهندگان عامل اصلی جذابیت خاص این بازی است.

داستانی کلیشه‌ای، اما جذاب

داستان بازی ساده، اما به طرز عجیبی جذاب و تعاملی است. بازی از آنجا آغاز می‌شود که در آن یک کلان‌شهر آرمانی که زمانی محل زندگی انسان‌ها و ربات‌ها در کنار یکدیگر بود، به دست ربات‌های سرکشی می‌افتد که با نفوذ در سیستم، شهر را به تسخیر خود درآورده‌اند. ربات کوچکی به نام مییمو (Meemo) بدون آنکه توسط ربات‌های سرکش تسخیر شود، راهش را به پیش شما پیدا می‌کند و شما را از نوعی خواب زمستانی طولانی بیدار می‌کند. شما شخصیت دختری به نام آدا (Ada) هستید که یک دست رباتیک دارد و می‌تواند قدرت‌های متفاوتی روی آن پیاده کند و دست دیگرش هم برای حمل اسلحه است.

بازی درست پس از آن آغاز می‌شود، شما از خواب بیدار می‌شوید و پس از فهمیدن شرایط از طریق مییمو، به سراغ ربات‌های سرکش می‌روید. در همان ابتدا، بازی با فراهم کردن موقعیت خوب و ساده، بازی را به شما آموزش می‌دهد و رفته‌رفته شما را با ویژگی‌های جدید نیز آشنا می‌کند. به طور کلی، بازی از نظر آموزشی خیلی خوب شما را آگاه می‌کند و بر خلاف بسیاری از بازی‌ها، بخش آموزشی و ابتدایی حوصله ‌سر بری ندارد. بعد از آن‌که کمی جلوتر می‌روید و چند طبقه را پاک‌سازی می‌کنید، وارد مکانی می‌شوید که بازی در واقع از آن آغاز می‌شود.

گیم‌پلی چالشی و سخت: خوب یا بد؟

پس از آن، شما باید از میان 3 ربات رهبر شرور که هر کدام در طبقه‌ی به خصوص قرار دارند، یکی را به انتخاب برای اولین پاک‌سازی خود انتخاب کنید و وارد طبقه آن شوید. شما باید طبقه‌ها را یکی پس از دیگری طی کنید و خودتان را به مبارزه‌ی نهایی با رهبر آن‌ها برسانید. در این راه، کلی ویژگی‌‎ جدید که می‌توانید داشته باشید و کلی سلاح جدید برای انتخاب وجود خواهد داشت که هر کدام بسته به استراتژی شما، قابل انتخاب خواهند بود. بازی به شدت چالش‌برانگیز و سخت است و هر چه جلوتر می‌روید، بازی غیرممکن‌تر به نظر می‌رسد.

من شخصاً از چنین بازی‌های سخت و چالشی‌ای لذت می‌برم، اما بسیاری این‌گونه نیستند که باید در همین ابتدا بگویم که اگر دنبال یک بازی چالشی و دشوار نیستید، این بازی ممکن است برای شما بیش‌ازحد سخت باشد، اما اجازه دهید بگویم که روند بازی دقیقاً از کجا جذاب‌تر می‌شود. اولین مرگ شما در این بازی نقطه‌‌ی جذاب آن است. شما برای بار اول حتی اگر به طبقه‌ی نهایی آن سیاهچاله برسید، آن‌قدری مورد موج حمله‌ی دشمنان قرار می‌گیرید که دیگر شما شکارچی نیستید، ربات‌ها هستند که شکارچی‌اند! مهم نیست که چقدر تلاش می‌کنید که زنده بمانید، هر کاری که کنید به احتمال زیاد می‌میرید.

بعد از آن، شما مجدد به طبقه‌ای که بازی را شروع کردید بازمی‌گردید، جایی که شما به هوش می‌آیید و مییمو شما را با ویژگی جدید در دسترس آشنا می‌کند. در این ویژگی که بعد از اولین مرگتان شاهدش خواهید بود، می‌توانید با صرف الماس درون بازی، قدرت و توانایی‌های خود را ارتقا بدهید. پس از آن، شما دوباره باید آن طبقه‌ها را بروید، اما نکته جالبش اینجاست که طبقه‌های آن‌طور که تصور می‌کنید دقیقاً شبیه نیستند، بلکه شما اکنون با ویژگی‌های جدید، سلاح‌های جدید، ربات‌های بیشتر و قوی‌تر و طبقه‌های متفاوت روبه‌رو می‌شود. پس می‌توان با اطمینان گفت که بازی با هر بار مرگ شما و تکرار طبقه‌ها، کسل‌کننده نمی‌شود، بلکه شما را بیشتر جذب می‌کند که مجدد این مسیر را بروید تا در نهایت پیروز شوید.

 

گان‌پلی خاص، گرافیک هنری چشم‌گیر و موسیقی متن بی‌نظیر

گان‌پلی بازی دقیقاً به همان صورتی است که از یک بازی سبک روگ لایک و شوتر (FPS) انتظار می‌رود. آزادی عمل زیادی در حرکت سریع و پرش دارید، می‌توانید دشمن خود را با مشت رباتیک خود یا اسلحه نابود کنید و یا می‌توانید با قابلیت خود به آن‌ها ضربه بزنید، دست شما کاملاً باز است و گان‌پلی و شوتینگ آن آن‌قدری جذاب است که یک‌لحظه هم شما را خسته نمی‌کند و شما را تا آخرین لحظه در اوج نگه می‌دارد. گرافیک هنری بازی نسبت به اینکه این اولین ساخته‌ی یک استودیو ایندی هست و چندان واقع‌گرایانه به نظر نمی‌رسد، بسیار چشم‌گیر و جذاب است و شما تا زمانی که آن را تجربه نکنید، متوجه عالی بودن گرافیک هنری آن نمی‌شوید.

همچنین لازم به ذکر است که این بازی جزو معدود بازی‌هایی است که در نسخه‌ی دسترسی زودهنگام خود، تقریباً هیچ باگی ندارد و به بهترین شکل ممکن عرضه شده است. موسیقی‌ متن بازی از طرفی دیگر به شدت خوب و گوش‌نواز است و این صرفاً گفته‌ی من نیست و همه‌ی بازیکنان این بازی از موسیقی متن عالی آن تعریف می‌کنند. موسیقی متن خوب آن، گرافیک هنری چشم‌گیر و گان‌پلی خاص آن‌همه به‌خودی‌خود نشان می‌دهند که چقدر علاقه و جدیت صرف توسعه‌ی این بازی شده است. این استودیو در این روزهایی که بیشتر توسعه‌دهندگان به دنبال پول و کسب درآمد هستند، به خوبی نشان داده است که اگر بازی‌ای با علاقه ساخته شود، چگونه خواهد بود.

جمع‌بندی: ایندی‌سازان همچنان پرچم‌دارند

این بازی به من یادآوری کرد که سبک روگ لایک چقدر جذاب و سرگرم‌کننده است. من حتی برای یک دقیقه هم در این بازی خسته نشدم چرا که هر لحظه‌ی آن مشغول یادگیری، تغییر نحوه‌ی مبارزه‌ام، تغییر توانایی‌هایم و البته دانشم نسبت به توانایی‌ها و سلاح‌های بازی بودم. بازی شاید از نظر داستانی حرف زیادی برای گفتن نداشته باشد، اما گیم‌پلی، موسیقی متن و گرافیک آن به قدری خوب است که تقریباً می‌توانم با اطمینان بگویم که این بازی کوچک‌ترین مشکلی ندارد و به جرئت می‌توان گفت که پتانسیل این را دارد که به بهترین بازی سبک روگ لایک در سال 2023 میلادی تبدیل شود.

نقاط ضعف و قوت

گیم‌پلی جذاب و چالشی
ویژگی‌های منحصر به فرد
پالیش بسیار خوب بازی و نبود باگ
مراحل و باس‌فایت‌های جذاب و دنبال‌کننده
محتوای کافی و خوب در مرحله‌ی دسترسی زودهنگام
پیاده‌سازی خوب داستان و آموزش بازی

ندارد! این بازی یک عنوان فوق‌العاده در سبک روگ لایک است.

نمرات

گیم پلی - 10
گرافیک - 10
روند داستان - 10
موسیقی - 10

10

نمرات کل

این بازی به من یادآوری کرد که سبک روگ لایک چقدر جذاب و سرگرم‌کننده است. من حتی برای یک دقیقه هم در این بازی خسته نشدم چرا که هر لحظه‌ی آن مشغول یادگیری، تغییر نحوه‌ی مبارزه‌ام، تغییر توانایی‌هایم و البته دانشم نسبت به توانایی‌ها و سلاح‌های بازی بودم. بازی شاید از نظر داستانی حرف زیادی برای گفتن نداشته باشد، اما گیم‌پلی، موسیقی متن و گرافیک آن به قدری خوب است که تقریباً می‌توانم با اطمینان بگویم که این بازی کوچک‌ترین مشکلی ندارد و به جرئت می‌توان گفت که پتانسیل این را دارد که به بهترین بازی سبک روگ لایک در سال 2023 میلادی تبدیل شود.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
باخبرم کن
باخبر شدن از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
نمایش تمام دیدگاه ها