مقالهنقد و بررسی

نقد و بررسی بازی Conscript

چالش بقا در نبرد وردان

برای مدت زمان زیادی بازی‌های جنگ جهانی دوم مورد علاقه کاربران و توسعه‌دهندگان قرار داشت و اکثر عنوان‌ها در این بازی زمانی عرضه می‌شدند. با این حال مدتی است که جنگ جهانی اول نیز مورد توجهات قرار گرفته است و شاهد عرضه عناوین مختلفی در دوران خونین جنگ جهانی اول هستیم.

محیط جنگ جهانی اول به ویژه برای بازی‌های ترسناک مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این دوران، بسیاری از نبرد‌ها در فاصله نزدیک رخ می‌دادند، گاز به صورت گسترده مورد استفاده قرار می‌گرفت و سرباز‌ها در وضعیت اسفباری ماه‌ها در خندق‌ها زندگی می‌کردند. بمباران مداوم، کمبود غذا، مشکلات بهداشتی و حجم زیاد اجساد محیط جنگ جهانی اول را برای بازی‌هایی ترسناک به گزینه مناسبی تبدیل کرده است؛ محیطی که بازی Conscript نیز در تلاش است تا از آن بهره ببرد.

با ما در ادامه و نقد و بررسی بازی Conscript همراه باشید.

وحشت از انسان و موش!

Conscript خود را یک بازی ترسناک معرفی می‌کند. با این حال، در این عنوان با موجودات خیالی و هیولا‌ها مواجه نیستید. در عوض، دشمنان شما انسان‌ها هستند. انسان‌هایی که در برخی زمان‌ها می‌توانند از هیولا‌ها نیز ترسناک‌تر و وحشی‌تر باشند. بازی Conscript برای القای المان ترسناک، به جای تکیه بر جامپ اسکیر یا موجودات خیالی، از واقعیت‌های جنگ جهانی اول بهره می‌برد و همراه با موسیقی و صداگذاری قوی خود، به شما فرصتی برای آرامش و استراحت نمی‌دهد.

شما در این بازی در نقش یک سرباز فرانسوی هستید که در خندق‌های نبرد خونین وردان حضور دارد. در ابتدای بازی، به ناگهان سربازان آلمانی حمله‌ای به خطوط دفاعی شما انجام می‌دهند که باعث می‌شود تا در درگیری مجروح شوید.

سیستم مبارزات بازی ساده اما کافی و جذاب است.

مدتی بعد، خود را در میان اجساد همرزمان و در محاسره سربازان آلمانی پیدا می‌کنید. در این مرحله، مسیر اصلی بازی Conscript آغاز می‌شود و شما باید در میان خطوط به هم پیوسته سنگر‌های خود از حمله سرباز‌های آلمانی جان سالم به در برده و با حل پازل‌های مختلف، در مسیر داستانی بازی پیشرفت کرده و برادر گم شده خود را پیدا کنید.

به طور کلی نقشه بازی بسیار بزرگ است و به 3 فاز کلی تقسیم می‌شود که در هر فاز به تجهیزات، چالش‌ها و پازل‌های مختلفی دسترسی دارید. بازی شما را برای انتخاب مسیر پیشروی آزاد می‌گذارد و به هر سمتی که بخواهید می‌توانید حرکت کنید.

با این حال بخش‌های مختلف نقشه بازی به همدیگر مرتبط هستند و شما مجبور خواهید بود تا بار‌ها به محیط‌های گذشته برگردید تا به عنوان مثال یک در جدید باز کنید. بازی به طور مداوم و با مواردی مانند رخ دادن یک بمباران هوایی تلاش می‌کند تا به نقشه بازی تنوع دهد تا رفتن و برگشتن محیط‌های تکراری خسته‌کننده نشوند.

با وجود آنکه در مسیر بازی چندین همرزم فرانسوی مختلف را می‌بینید، اما به طور کلی اکثر زمان شما در بازی Conscript به تنهایی می‌گذرد. بازی برای افزایش حس ترس و استرس، منابع محدودی نیز در اختیار شما قرار می‌دهد که باعث می‌شود تا در بسیاری از زمان‌ها امکان استفاده از سلاح‌های خود را نداشته باشید. در این وضعیت، نبرد‌های تن به تن با سربازان آلمانی به شرایطی خونین و تلاش برای بقا تبدیل می‌شود.

وقتی تنها باشید و مهمات زیادی نداشته باشید، مبارزات با سربازان آلمانی ترسناک می‌شود.

البته در Conscript همواره در حال نبرد نیستید و بخش زیادی از بازی پیرامون حل معما‌ها و مدیریت منابع، کشف ابزار‌ها و دسترسی به راه‌های جدید تشکیل شده است. در این بین به برخی محیط‌های امن (Safe House) نیز دسترسی دارید که در آن می‌توانید ابزار‌ها، مهمات و سلاح‌های خود را مدیریت کرده و ارتقا دهید. برای سیو کردن نیز به این محیط‌ها محدود هستید که باعث می‌شود تا در زمان کاوش محیط‌های جدید احتیاط بیشتری داشته باشید.

لازم به ذکر است که در بازی Conscript جبهه خوب و بد وجود ندارد و شما شاهد چهره واقعی و زشت جنگ هستید. در بسیاری از زمان‌ها، شما سربازان آلمانی را مشاهده می‌کنید که دیگر از جنگ خسته شده و تسلیم فشار‌های روانی شده‌اند. شرایطی که شما را ملزم می‌کند تا با کشتن آن‌ها، به زجر سربازانی که از خانواده‌های خود دور افتاده‌اند پایان دهید.

در برخی زمان‌ها و پس از کشتن سربازان، می‌توانید تصاویری که در لباس آن‌ها بوده است را نیز مشاهده کنید؛ تصاویری از خانه، همسر، سگ، خانواده و دیگر موارد که تنها بخش کوچکی از زندگی سربازانی که جان آن‌ها را گرفته‌اید به شما نشان می‌دهند.

به طور کلی گیم پلی بازی Conscript جذاب و سرگرم‌کننده است. با وجود برخی المان‌های ترسناک، Conscript تلاش زیادی برای ترساندن شما نمی‌کند. بنابراین اگر از طرفداران بازی‌های ترسناک نیستید، Conscript همچنان می‌تواند برای شما سرگرم‌کننده باشد.

با این حال، گیم پلی این بازی بی‌نقص نیست. پس از مدتی، شما با دشمن جدید خود مواجه می‌شوید که موش‌ها هستند. این موش‌ها به دلیل ازدحام اجساد، به گوشت انسان‌ها عادت کرده‌اند و در نتیجه در صورت نزدیک شدن به شما حمله می‌کنند.

این مکانیک به خودی خود بد نیست و می‌تواند تنوعی در چالش‌های بازی رقم بزند. با این حال پیاده‌سازی این ایده خوب نبوده است. موش‌ها معمولاً در تعداد بالا حمله می‌کنند و در زمان حمله به شما سریع هستند. علاوه بر اینکه حملات موش‌ها مقدار زیادی از جان شما را می‌برد، همچنین حملات آن‌ها ممکن است شما را آلوده کنند که باعث می‌شود تا خط جان شما به میزان زیادی کاهش پیدا کند.

مشکل اصلی در این بخش است که با تفنگ نمی‌توانید با این موش‌ها مقابله کنید و به سلاح‌های سرد خود محدود هستید. اما استفاده از سلاح سرد در بازی Conscript سریع نیست و برای انجام حملات نیازمند ایستادن در یک نقطه هستید. این شرایط باعث می‌شود تا در صورت مواجه با تعداد زیادی موش کاملاً بی‌دفاع باشید و در زمان مبارزه با یک یا دو موش نیز احتمال زیادی وجود دارد که آلوده شوید.

آتش زدن اجساد به شما برای کاهش تعداد موش‌ها کمک می‌کند، اما کافی نیست

در حالی که این موضوع به حدی شدید نیست که شما را از تجربه ادامه بازی منصرف کند، اما قطعاً اذیت‌کننده است و به جذابیت بازی آسیب بزرگی می‌زند.

علاوه بر آن زاویه دوربین بازی ثابت است که باعث می‌شود تا در زمان کاوش برخی محیط‌ها با چالش‌هایی مواجه شوید و برخی آیتم‌ها را نبینید. زاویه دوربین در زمان مبارزه با موش‌ها نیز مشکل ساز می‌شود و در برخی زمان‌ها ممکن است تا لحظه آخر متوجه حملات موش‌ها نشوید.

گرافیک و صداگذاری

بازی از گرافیک پیکسلی بهره می‌برد، با این حال از جزئیات زیادی برخوردار است و حتی می‌تواند به خوبی حس و حال ترسناک میدان‌های نبرد جنگ جهانی اول را منتقل کند. صداگذاری بازی نیز به بهترین شکل انجام شده است و در این بخش مشکل و ضعفی را مشاهده نخواهید کرد.

موسیقی بازی نیز در سطح خوبی قرار دارد و با توجه به اتفاقات، محیط و شرایط شما تغییر می‌کند.

جمع‌بندی

با وجود برخی مشکلات، Conscript به طور کلی گیم پلی خوبی دارد و حس و حال مشابه بازی‌های کلاسیک را منتقل می‌کند. در حالی که هرکسی نمی‌تواند با این گیم پلی چالشی ارتباط برقرار کند، اما برای طرفداران این سبک از بازی‌ها Conscript قطعاً عنوان خوبی به شمار می‌رود و تجربه آن را پیشنهاد می‌کنیم.

نقاط ضعف و قوت

نقشه بزرگ و پر از پازل
مبارزات بازی
توجه به جزئیات
تنوع دشمنان با وجود محدودیت‌های داستانی

موش‌ها
زاویه ثابت دوربین
کاوش نقشه در برخی زمان‌ها می‌تواند گیج‌کننده باشد

نمرات

گیم پلی - 8
گرافیک - 7.5
داستان - 8.5
موسیقی - 8

8

نمره کل

با وجود برخی مشکلات، Conscript به طور کلی گیم پلی خوبی دارد و حس و حال مشابه بازی‌های کلاسیک را منتقل می‌کند. در حالی که هرکسی نمی‌تواند با این گیم پلی چالشی ارتباط برقرار کند، اما برای طرفداران این سبک از بازی‌ها Conscript قطعاً عنوان خوبی به شمار می‌رود و تجربه آن را پیشنهاد می‌کنیم.

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
باخبرم کن
باخبر شدن از

1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
نمایش تمام دیدگاه ها