مقاله

معرفی و بررسی ویژگی‌های جدید Civilization 7

ساختار باسازی شده سه دوره‌ای، شهرها، رودخانه‌های قابل کشتریانی و کلی مورد دیگر

به تازگی طی رویداد گیمزکام (Gamescom)، تریلری از گیم‌پلی بازی Civilization 7 به نمایش گذاشته شد و در آن، توانستیم نگاهی به بازی و ویژگی‌های تازه آن داشته باشیم. در تمدن 7، قرار است شاهد تغییرات کلی و قابل توجهی در گیم‌پلی بازی باشیم که با بررسی تاریخچه سری تمدن، متوجه می‌شویم که این اولین بار نیست که سازندگان دست به چنین اقدامات انقلابی زده‌اند. برای مثال، تمدن 5 به دلیل محدود کردن بازیکن به یک شبکه شش ضلعی و تغییر گیم‌پلی کلی نسبت به قسمت‌های پیشین مانند 4، با نقدهای فراوانی مواجه شد.

با این حال، علیرغم این نقد‌ها، تمدن 5 خیلی زود در دل همه جا باز کرد و به یکی از بهترین‌ها در سری تمدن تبدیل شد. پس از آن تمدن 6 را داریم که گرافیک بازی و آرت‌استایل آن را به کل تغییر داد. در کنار آن سیستم شهری هم تغییر داد که همه بازخوردهای مثبت و منفی فراوانی گرفتند. حالا بعد از هشت سال، به نظر می‌رسد که استودیو سازنده یعنی Firaxis قصد حفظ همان ساختار قسمت 6 را ندارد و مجدد با تغییراتی انقلابی آمده است.

در این مقاله از استراتژیک کلاب، می‌خواهیم به معرفی کلی ویژگی‌های جدید تمدن 7 بپردازیم و به شما بگوییم که دقیقا در این بازی چه چیزهایی نسبت به عناوین گذشته، دچار تغییر شده است. با ما همراه باشید.

بزرگ‌ترین تغییرات ساختاری بازی

رهبران دیگر لازم نیست که حتما محدود به تمدن خودشان باشد: شما می‌توانید پیش از آغاز بازی، هر رهبری را با هر تمدنی که می‌خواهید یکی کنید.

بازی‌ها اکنون فقط در سه دوره تاریخی خلاصه شده‌اند: دیگر خبری از دوره‌های قرون وسطی و کلاسیک و باستان این‌ها نیست. در تمدن 7 فقط سه دوره تاریخی عصر باستان (Antiquity)، کاوش (Exploration) و مدرن (Modern) است.

دوره‌های تاریخی باستان و کاوش با ظهور رویدادهای بحرانی گوناگون همراه است: در این دوره‌ها اتفافاتی می‌افتد که شما حسابی به چالش کشیده می‌شوید. باید برای هر کدام سیاستی مشخص را در پی بگیرید و با تبعات منفی آن مقابله کنید.

با ورود به هر عصر تاریخی، یک تمدن جدید انتخاب می‌کنید: دیگر مثل تمدن‌های پیشین قرار نیست تا آخر بازی صرفا با یک تمدن به بازی بپردازید. با ورود به عصر جدید، باید بر اساس ویژگی‌های تمدن فعلی‌تان، یک تمدن جدید انتخاب کنید. درخت فناوری هم بسته به آن تمدن مدام تغییر می‌کند.

رهبران لزوما سران تاریخی یک دولت مشخص نیستند: برای مثال، شما می‌توانید بنجامین فرانکلین را به عنوان رهبر تمدن خود انتخاب کنید، اما تمدن شما لازم نیست که حتما آمریکا باشید.

شرایط پیروزی استاندارد (از طریق فرهنگ، علم و دیگر موارد) مجدد به سری برگشته است: حالا شما می‌توانید با ورود در یکی از این دو مسیر و توسعه فراوان‌ آن‌ها در طول دو عصر تاریخی اول، به پیروزی دست پیدا کنید.

ویژگی‌ جدید شهرک (Towns)

مهاجران (Settlers) حالا به جای احداث شهر (Citis)، شهرک احداث می‌کنند.

شهرک‌ها دیگر صف تولید (production queue) ندارند: تولید بیشتر درگیر تاثیری بر صف تولید شما ندارد و به شما به جای آن، طلای بیشتر می‌دهد

به جای تولید نیروها و ساختمان‌هآ، باید با طلا آن‌‌ها را بخرید.

شهرک‌ها را می‌توان با طلا به شهر تبدیل کرد: هزینه تبدیل آن با تعداد شهرهای شما بیشتر و بیشتر می‌شود.

شهرک‌ها دیگر به جای تعویض مداوم بین تخصص‌ها، یک تخصص دائمی با پاداش مثبت انتخاب می‌کنند: برای مثال شما می‌توانید یک شهرک را کامل وقف کشاورزی، معدن، قلعه نظامی یا پایگاه تجاری کنید.

تغییراتی که در شهرها اعمال شده است

شهرها دیگر خودکار خودشان شش ضلعی‌های اطراف را ضمیمه نمی‌کنند: با گسترش بیشتر شهر، خودتان باید انتخاب کنید که کدام شش ضلعی جدید باید ضمیمه شهر شود. امکان خرید شش ضلعی‌ها با طلا مثل عناوین پیشین همچنان وجود دارد.

دیگر خبری از کارگر (Worker) نیست: ارتقاهایی مثل معدن و مزرعه دیگر خودشان خودکار به شش ضلعی‌های جدیدی که ضمیمه شهرتان می‌شود، اضافه می‌شود.

شش ضلعی‌های شهرها حالا به عنوان زراعی (rural) یا مسکونی (urban) طبقه‌بندی می‌شوند: برای مثال اگر در شش ضلعی مزرعه و معدن بسازید، در طبقه زراعی قرار می‌گیرد. اگر در آن ساختمان بسازید، در طبقه مسکونی قرار می‌گیرد. همچنین محدودیتی وجود ندارد و شما می‌توانید ترکیبی از هر دو در یک شش ضلعی داشته باشید.

برخی ساختمان‌ها حالا به عنوان انبار (Warehouse) شناخته می‌شوند: انبارها در تمدن 7 نسبت به تمدن‌های پیشین طور دیگری عمل می‌کنند. برای مثال انبار غلات (Granaries) حالا به ازای هر مزرعه +1 غذا می‌دهد و با ساخت مزارع، افزایش پیدا می‌کند. در تمدن 6 آن‌ها تا آخر بازی فقط یک غذا و دو جمعیت می‌دادند.

دیوار کشیدن دیگر محدود به شهر نیست و حالا می‌تواند هر شش ضلعی طبقه مسکونی را دیوار بکشید: مهاجم حالا باید برای رسیدن به شهر و تسخیر آن، از تمام دیوارهای مناطق مسکونی عبور کند.

حالا می‌تواند منابع را به هر شهر و شهرک اختصاص داد و امتیازات مثبت گرفت: هنوز مشخص نیست که این ویژگی دقیقا چه کاری می‌کند، اما به نظر می‌رسد که منابع دیگر صرفا محدود به تجارت نیستند و کارایی‌های دیگر هم دارند.

وقتی وارد عصر جدید می‌شوید، ساختمان‌ها با شما جدید نمی‌شوند: با ورود به عصر جدید، ساختمان‌های قدیمی تاثیرات و امتیازات مثبتشان را از دست می‌دهند و عملا بی‌خاصیت می‌شوند. از این طریق، بازی شما را وادار می‌کند تا آن‌ها را با ساختمان‌های عصر جدید جایگزین کنید.

تغییراتی که در نیروها اعمال شده است

قابلیت دستور دادن برای آماده درگیری شدن نیروها تغییر کرده است: در گذشته، وقتی به نیروها می‌گفتید که fortify کنند، معمولا در جای خود بدون تغییر می‌ماندند و به محض دیدن دشمن، با آن درگیر می‌شدند. در تمدن 7، این ویژگی تغییر کرده است و نیروها حالا واقعا در مکان خود یک دژ دفاعی می‌سازند.

دیده‌بان‌ها (Scouts) حالا می‌توانند نقاط دورتر را ببینند: دیده‌بان‌‌ها در تمدن 7 این امکان را دارند که یک برج دیده‌بانی موقت بسازند تا نقاط دورتر را ببینند.

نیروها امکان ورود به آب کم سطح را به طور پیش‌فرض خواهند داشت: البته این همچنان مشخص نیست. ممکن است صرفا برخی نیروها امکان انجام این کار را داشته باشند.

نیروها دیگر ایکس‌پی (XP) و ارتقا دریافت نمی‌کنند: در تمدن 7 دیگر این شامل همه نیروها نمی‌شود. صرفا نیروهای فرمانده (که نوع جدیدی از نیرو در تمدن 7 است) می‌توانند آن را دریافت کنند.

نوع جدید نیرو: فرماندهان (Commanders)

فرماندهان نوع جدیدی از نیروی ویژه در تمدن 7 خواهند بود: که تنها نیروهای بازی هستند که می‌توانند ایکس‌پی بگیرند و ارتقا پیدا کنند.

فرماندهان به نیروهای اطراف خود تاثیر مثبت می‌گذارند: برای مثال باعث می‌شود نیروهای اطرافشان جان بیشتری داشته باشند یا آسیب بیشتری وارد کنند.

سایر نیروها می‌توانند در یک شش ضلعی با فرمانده قرار بگیرند: سایر نیروها می‌توانند در یک گروه مشترک با فرمانده حرکت کنند و در مقصد خود از گروه خارج شوند.

فرماندهان می‌توانند به تمام نیروهای اطراف خود دستور دهند: برای مثال فرمانده می‌تواند به تمام نیروهای اطرافش دستور دهد تا روی یک دشمن تمرکز کنند. این همچنین با آسیب بیشتر همراه است چرا که شما از فرمانده استفاده کرده‌اید.

ویژگی جدید: نفوذ (Influence)

نفوذ ویژگی جدیدی است که تمام عملکردهای بخش دیپلماسی بازی نیاز به آن دارند: باید برای هر چیز دیپلماتیکی در بازی، آن را خرج کنید.

از نفوذ می‌تواند برای اتخاذ تصمیمات سیاسی دوستانه استفاده کرد: برای مثال می‌تواند با استفاده از نفوذ رضایت و وفاداری یک شهر آزاد (city-states) را به دست بیاورید یا با تمدن‌های دیگر قراردادهایی چون قرارداد نظامی ببندید که به دو تمدنی که این قرارداد را می‌بندند، امتیاز مثبت بیشتر برای حمله و آسیب وارد کردن می‌دهد.

از نفوذ همچنین می‌تواند اتخاذ تصمیمات سیاسی تهاجمی هم استفاده کرد: برای مثال می‌تواند تمدنی را تحریم کنید یا سعی کنید جاسوسی قدرت نظامی آن را کنید.

از نفوذ می‌توانید در مواردی، برای جلوگیری از برخی تاثیرات منفی استفاده کنید: برای مثال شما می‌توانید با خرج کردن نفوذ، جلوی رهبر یک تمدن از اینکه روابطش با شما منفی و منفی‌تر شود را بگیرید.

دیگر ویزگی‌های جدید که بد نیست به آن‌ها اشاره کنیم

رودخانه‌ها قابل کشتیرانی هستند!: چی از این بهتر؟

رویدادهای داستانی به بازی اضافه شده است: این مورد که در بازی‌های استراتژیک دیگر مثل Crusader Kings 3 بسیار محبوب شده است، در تمدن 7 نیز وجود خواهد داشت. برای مثال یک هنرمند پرتره‌ی شما را کشیده است و شما با دیدن آن حالتان بهم خورده. گزینه‌های شما این خواهد بود که برای مثال تابلو را به دیوار کاختان بزنید (+25 culture)، نابودش کنید (+50 gold)، یا پول بدهید که دوباره آن را بکشد (+2 culture on the palace, -25 gold)

دیگر خبری از بربرها نیست!: بربرها که اغلب در اول بازی در اطراف شما هستند، حالا با قدرت‌های مستقل جایگزین شده‌اند. این قدرت‌های مستقل می‌توانند دوست یا دشمن شما شوند و همچنین کمپ‌هایشان می‌تواند در نهایت تبدیل به یک شهر آزاد شود.

دین و حوادث طبیعی به بازی برگشته است: تقریبا تمام چنین ویژگی‌هایی که در تمدن 5 و 6 وجود داشت، در تمدن 7 هم وجود دارند.

مولتی‌پلیر و هر آنچه از زمان انتشار و روز عرضه می‌دانیم

تمدن 7 در زمان عرضه قرار است که در پلتفرم‌های زیادی منتشر شود: ویندوز (فروشگاه استیم و اپیک گیمز)، لینوکس (فروشگاه استیم)، مک (فروشگاه استیم)، نینتندو، پلی‌اسیتشن 4، پلی‌استیشن 5، ایکس‌باکس وان، ایکس‌باکس سری ایکس/اس.

تمدن 7 بخش آنلاینی خواهد داشت که قابلیت کراس‌پلی بین PC و کنسول دارد: دیگر خبری از لانچر 2k نیست، اما باز هم در داخل خود بازی، نیاز است که اکانتی برای آنلاین بازی کردن داشته باشید.

بخش آنلاین می‌‎توانند هر سه عصر تاریخی بازی را داشته باشد: یا صرفا به یک عصر تاریخی محدود باشد، شما می‌توانید به انتخاب خود از هر یکی تاریخی یا هر سه‌شان لذت ببرید.

بخش آنلاین با محدودیت بازیکن در کنسول‌ و PC: بر اساس توضیح سازنده، برای عصرهای کاوش و باستان تنها 5 بازیکن و در عصر مدرن تنها 8 بازیکن می‌توانند همزمان آنلاین بازی کنند. (دلیل این مسئله اصلا مشخص نیست!)

4.1 23 رای ها
امتیازدهی به مقاله
باخبرم کن
باخبر شدن از

2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
نمایش تمام دیدگاه ها