مقاله

چگونه سبک TB حکمران بازی های استراتژیک شد؟

اگر شما از طرفداران استراتژیک باشید و مدت ها باشد که این سبک را دنبال کرده باشید، متوجه می شوید در گذشته، سازندگان بیشتر بر روی سبک های Real Time مانور می دادند و تقریبا تمامی بازی ها در سبک های RTS ساخته می شدند.
از موفق ترین بازی های این سبک نیز می توانیم به سری بازی های Stronghold و Command & Conquer اشاره کنیم.
اما در یک دوره چند ساله، تقریبا سبک استراتژیک به حاشیه رفت و کمتر سازنده ای به سراغ این سبک می آمد. یکی از عوامل این دوران رکود، نبود یک سبک مشخص و معروف برای مانور سازندگان بود. سبک RT مانند قبل سود دهی نداشت و سازندگان معروف نیز بازی های ضعیفی را برای این سبک منتشر می کردند که به تدریج بر روی نظر منتقدان تاثیر گذاشت و سبک RT را بیش از پیش به پایین می کشید. در این بین سازندگان کم تجربه و مستقل نیز نه توان و نه جرات ساخت بازی های عظیم که پیش نیاز سبک RTS بودند را نداشتند. راه حل چه بود؟ تغییر سبک. سازندگان به تدریج ترجیح دادند بر روی دیگر شاخه های استراتژیک سرمایه گذاری کنند.

عکسی که یادآور سالها خاطره زیباست. همچنان منتظر بازگشت شکوهمند این سری هستیم.

سری بازی های Sid Meier’s در سبک TB شروع کننده این حرکت و تغییر بود. نسخه 5 این سری (Civilization V) که در سال 2010 منتشر شد، موفق شد تا با کسب بهترین نمرات جایزه بهترین بازی استراتژیک سال را نیز کسب کند. هرچند این بازی نیز در دوران رکود منتشر شد و بعد از این بازی، ما همچنان نتوانستیم سیل عناوین استراتژیک را تجربه کنیم و سازندگان مستقل همچنان جرات حضور در سبک استراتژیک را نداشتند.
اما در چند سال اخیر، این مسئله تغییر کرده است و سبک استراتژیک شاهد انتشار بازی های زیادی چه از طرف سازندگان بزرگ و چه سازنده های مستقل است. البته اگر کمی دقیق نگاه کنیم، متوجه میشویم که سبک اکثر این بازی ها TB و یا تاکتیکی است. اما دلیل این رشد و همچنین تمرکز بر TB چه بود؟
یک دلیل عمده برای این موضوع، بازی Xcom 2 است. این بازی موفق به کسب نمره های عالی و جوایز زیادی شد که آن را تبدیل به یکی از بهترین بازی های استراتژیک کرد.

سبک استراتژیک تا مدت ها مدیون این بازی خواهد بود…

تاثیر این بازی در دنیای بازی های استراتژیک، مانند تاثیر بازی Clash Of Clans بر دنیای بازی های موبایل بود. همانطور که پس از موفقیت COC، بازی های هم سبک آن بسیار زیاد شدند و تقریبا هر ماهه بر تعداد آنها نیز افزوده می شد.
پس از موفقیت Xcom 2، سبک TB بسیار مورد توجه هم بازی سازان و هم بازیکنان قرار گرفت. از خوبی های این سبک، باز بودن دست بازی سازان برای اجرای ایده های خلاقانه و همچنین پیاده سازی سیستم های مبارزات پیچیده و جذاب بود. در کنار این مسائل، منتقدان و بازیبازان نیز از این سبک استقبال می کردند. این عوامل باعث شد تا بازیسازان مستقل نیز به این سبک وارد شوند و در نهایت، دسته استراتژیک بازی ها از دوران رکود خارج شد و باعث شد تا ما هر ماهه با چندین بازی استراتژیک خوش ساخت مواجه شویم. بازی تحسین شده Into the Breach که توسط شرکت مستقل Subset Games در سال 2018 منتشر شده است نیز گواه این سخن است. تاثیر بازی Xcom به حدی بود که با گذشت 2 سال از انتشار این بازی، همچنان بازی های جدید سیستم مبارزات خود را به این بازی تشبیه می کنند؛ مانند بازی Mutant Year Zero Road to Eden که امسال معرفی شد.
چیزی که در حال حاضر مشخص است این است که بازار بازی های سبک TB گرم است و بنظر این سبک پتانسیل آن را دارد تا چندین سال آینده نیز پرچم دار بازی های استراتژیک باشد.
البته در این بین، کمپانی های بزرگی همچنان به سبک RTS توجه دارند؛ مانند Ubisoft و 1C Company
یوبیسافت تمرکز ویژه ای بر این سبک گذاشته است و در زمانی که اصلا انتظار آن را نداشتیم، بازی The Settlers را معرفی کرد. امیدواریم این بازی تابوشکنی کند و در سبک RTS نمرات بالایی را کسب کند. هرچند موفقیت این بازی نیز نمی تواند جوی که پیرامون سبک TB بوجود آمده است را عوض کند.
متاسفانه چندین سالی است که بازی با نمرات بالا در سبک دوست داشتنی و نوستالژی RTS نداشتیم و اکثر این بازی ها با شکست مواجه شده اند. البته لازم به ذکر است بازی Shadow Tactics: Blades of the Shogun در سبک RTT که در سال 2016 منتشر شد، توجهاتی را دوباره به سبک RT جلب کرد. از نتایج این توجه شاید بتوانیم به بازی Desperados III اشاره کنیم که سبک آن RTT است و در گیمزکام امسال معرفی شد. شاید بنظر شما ارتباطی بین این دو نیست، ولی توجه داشته باشید نسخه 2 این سری، 15 سال پیش منتشر شده بود! پس بیراه نیست اگر موفقیت بازی Shadow Tactics را به بازگشت این سری ربط دهیم.

نسخه بعدی سری Stronghold آیا می تواند موفقیت Crusader را تکرار کند؟

البته توجه داشته باشید که این مقاله نمی خواهد نتیجه بگیرد که سبک RTS رو به نابودی است، خیر، زیرا ما بزودی سری بازی های Tropico،Anno،Stronghold،The Settlers و Re Legion را تجربه خواهیم کرد. اما بنظر می آید سبک RTS نیازمند یک تحول و انتشار یک بازی قدرتمند است تا دوباره توجه ها به آن معطوف شود. آیا جدیدترین نسخه Stronghold موفق به این کار خواهد شد؟ نظر شما چیست؟ انتشار کدام بازی می تواند شکوه گذشته را به RTS برگرداند؟ باید صبر کنیم و ببینیم تا سبک استراتژیک به کجا هدایت خواهد شد.

 

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
باخبرم کن
باخبر شدن از

1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
نمایش تمام دیدگاه ها