مقاله

نگاهی بر بازی Hegemony III: Clash of the Ancients

بررسی و آنالیز جزئی گیم‌پلی

بازی Hegemony III: Clash of the Ancients در سال 2015 توسط Longbow Games انتشار یافت. در این اثر نقش یکی از چندین تمدن بازی را بر عهده گرفته و برای تسلط بر شبه‌جزیره ایتالیا رقابت می‌کنید. می‌توانید کنترل نیروهای یونانی، گال‌ها، رومی‌ها یا اتروسکی‌ها را به دست بگیرید، ایتالیا را فتح کرده و سلطه‌گری خود را به رخ دیگر قبایل بکشید.

اصلی‌ترین ویژگی Hegemony III این است که تمام اجزای بازی روی نقشه استراتژیک و تاکتیکال آن قابل کنترل و بازبینی‌ست. در بین هر دو مورد ذکر شده، مثل نسخه‌های قبلی می‌توانید به صورت یکپارچه جابجا شوید. چیزی که همیشه سری Hegemony را از سایر مجموعه‌های هم‌سبک جدا می‌کند، جزئیات موجود در نقشه‌ها و طراحی فکشن‌هاست. از آنجا که نقشه بازی به بزرگی یک کشور نیست، گیمرها می‌توانند بین تمام قبیله‌ها و شهرها سوییچ کنند.

از دیگر شاخصه‌های این سری می‌توان به روایت کمپین آن اشاره کرد. روایت داستان فیلیپ دوم مقدونی در Hegemony Gold آزادی بیشتر نسبت به داستان از پیش تعیین شده Hegemony Rome داشت. اینکه کدام یک از این دو بازی قدیمی این سری را بر دیگری ترجیح دهید، به خودتان بستگی دارد.

بازی Hegemony III ساختار روایی داستان را به طور کامل کنار گذاشته و رویکرد Sandbox را پیش می‌گیرد، هر چند فرمول حذف شده این بازی در DLC آن یعنی Eagle King بازمی‌گردد. بازی Hegemony روی تدارکات پیش از مبارزه و جنگاوری پر جزئیات تاکید دارد که از دیگر نقاط قوت آن به شمار می‌رود. استودیوی Longbow Games با افزایش تنش نه در بخش مبارزات، بلکه در سایر قسمت‌ها از جمله تدارکات و منطق بازی، شما را در وضعیتی قرار می‌دهد که به جای موقعیت‌های تاکتیکی، نگران غذای سربازان و کفایت نیروهای کمکی باشید.

زیبایی این سیستم در کنار سادگی، عمق آن است. اتصال شهرها به منابع، انتقال کالاها و در اختیار داشتن عوامل کمکی در محدوده‌ها و خطوط حساس به راحتی و با راست-کلیک امکان‌پذیر است. برای اقدام اینچنینی، نیاز به برنامه‌ریزی و آماده‌سازی دقیق خواهید داشت. در این مقاله از استراتژیک کلاب، می‌خواهیم به بازی نسبتا قدیمی، اما به شدت خاص Hegemony III: Clash of the Ancients بپردازیم که آن‌طور که باید دیده نشد و کمتر کسانی آن را تجربه‌ کرده‌اند.


تاریخچه سری Hegemony

بازی Hegemony III موفقیت‌های نسخه پیشین‌ش یعنی Hegemony Gold: War of Ancient Greece و Hegemony Rome: The Rise of Caesar را پیش گرفته و در کنار توجه به سیستم مدیریتی بازی، با افزایش شمار فکشن‌ها، واحدها و ساخت ساز، تجربه قابل‌قبول و راضی‌کننده‌ای را رقم می‌زند.

همانطور که پیش‌تر اشاره شد، هر دو نسخه قبلی روی روایت تاریخی کمپین و رخدادهای آن دوره تمرکز داشتند.
در بازی Hegemony Gold شاهد خیزش فیلیپ مقدونی (پدر اسکندر مقدونی) و تلاش او برای ساخت یک فرمانروایی قدرتمند برای به دست آوردن کنترل شاهنشاهی هخامنشی هستیم. بازگویی و روایت این داستان اغلب اوقات انجام نگرفته چرا که فیلیپ دائما تحت‌الشعاع فرزندش قرار گرفته است. با این حال، بازی یکی از بهترین داستان‌های عناوین هم‌سبک‌ش را ارائه می‌‌دهد.

افزون بر این، Hegemony Gold دارای دو کمپین است که جنگ پلوپونز را به ترتیب از دیدگاه نیروهای آتن و اسپارت روایت می‌کند. همانطور که از نام بازی مشخص است، در بازی Hegemony Rome: Rise of Caesar داستان ژولیوس سزار در طول جنگ‌های گالی را شاهد هستیم. بازی Hegemony Rome توانایی ساخت کمپ‌های صحرایی، برپا کردن پل‌های مستحکم جهت ایمن‌سازی و ایجاد Checkpoint را به بازی معرفی می‌کند. بازی Hegemony Rome بیشتر روی مبارزات سرعتی و نبردهای بزرگ متمرکز است که از ویژگی‌های مهم جنگ‌های گالیک است.

هر دو بازی دارای حالت سندباکس هستند که می‌توانید در نقش تمام فکشن‌های بازی قرار گرفته و به پیشروی در داستان بپردازید. در حالت سندباکس Hegemony III با ماموریت‌هایی روبرو می‌شویم که با گذشت زمان و به عنوان بخشی از یک روایت تاریخی، تجربه‌ای کاملا طبیعی و آزادانه ارائه می‌دهند.


ویژگی‌های جدید بازی Hegemony III

25 فکشن بزرگ در بازی وجود دارد که هر یک نماینده یک شهر از ایتالیای باستان هستند.

هر جناح به یک تمدن تعلق دارد که استفاده از واحدها و فناوری‌ها را برای شما مشخص می‌کند. اتروسکی‌ها از تبر در مبارزات خود استفاده می‌کنند، در حالی که یونانی‌ها از نیروهای هوپلیت و فالانژ بهره‌مند هستند. برای استفاده از نیروهای لژیون رومی و دیگر ارتش‌های ایتالیایی، باید یک‌سری اصلاحات نظامی انجام دهید. در غیر این صورت، باید از نیروهای یونانی استفاده کنید.

این مورد در کنار افزایش تنوع بازی، گیمر را به پیشبرد داستان با انواع فکشن‌ها تشویق می‌کند تا توانایی‌های خود را محک بزند. با این حال، تمرکز بازی روی منطق مبارزات باعث شده تا تفاوت‌های آن کمی مبهم به نظر برسد. استفاده از پیاده‌نظام سنگین رومی و یونانی فرق چندانی ندارد. تنها تفاوت موجود نه در ملیت، بلکه در سطح واحدهاست.

مدیریت منابع

برای گسترش فرمانروایی نوپای خود نیاز به منابعی از جمله غذا، طلا و چوب دارید. برای به دست آوردن این موارد، نیاز دارید تا Resource Centerهایی نظیر مزارع، اردوگاه‌های چوب‌بری و غیره را به تصرف در آورده و با استفاده از کارگران و برده‌ها، تولید را شروع کنید.

درست مثل نسخه‌های قبلی این سری، بازی Hegemony III از نمایش برده‌داری در دوران باستان ترسی ندارد. زمانی که دشمن شما در میدان جنگ شکست بخورد، قرار نیست همه آن‌ها از بین برود، بعضی‌ها تسلیم و یک‌سری برای فرار تلاش می‌کنند.

در صورت دستگیری، می‌توانید از آن‌ها به عنوان واحد کارگر استفاده کنید. مزیت استفاده از برده‌ها این است که در مقایسه با کارگرها، نیازی به هزینه اضافه ندارند. برده‌ها برای آزادسازی هزینه و گسترش اقتصاد شما بسیار مفید هستند، اما قرار دادن‌شان در گروه‌های 20 نفره و هماهنگ‌سازی آن‌ها کمی دردسرساز است. البته که گروه برده‌ها برای ساخت و ساز و صرف زمان کمتر، بسیار کارآمد هستند.

همچنین می‌توانید از طلا برای واحدها و پایداری ساختمان‌ها استفاده کنید. از چوب برای ساخت و ساز و ایجاد استحکامات استفاده می‌شود. برای آپگرید مراکز تولید منابع، امکان جمع‌آوری کارگر، افزایش خطوط و امنیت وجود دارد. درصورتی که هیچ یک از این کارها را انجام ندهید، مراکز شما مرتبا توسط دشمن مورد حمله قرار می‌گیرند.

غذا برای تغذیه شهرها و نیروها استفاده شده و مشخصا از اهمیت زیادی برخوردار است. میزان تولید غذا بسته به فصل تغییر می‌کند. تولید غذا در تابستان و پاییز در بالاترین اندازه قرار دارد و در زمستان، به پایین‌ترین حد خود می‌رسد.

زمستان

باتوجه به سخت شدن این بخش از بازی، نیاز به مدیریت دقیق‌تری دارید. اگر غذایی انبار نکرده باشید، به سختی می‌توانید در این بخش زنده بمانید. بازی‌هایی هستند که از زمستان به عنوان یک سناریوی جالب‌توجه استفاده می‌کنند، مثل بازی Northgard و Endless Legend که این‌ها تنها دو مثال جذاب در این زمینه هستند.

چیزی که در Hegemony آزاردهنده‌ست و واقع‌گرایی بازی را کاهش می‌دهد، این است که با وجود تغییر آمار و ارقام در زمستان، خبری از تغییرات ظاهری نیست. این یعنی وقتی زمستان سر می‌رسد، زمین از برف پوشیده نشده و همه‌چیز حالت عادی دارد. اگر به گوشه صفحه و قسمت شمارنده فصول دقت نکنید، احتمالا هیچوقت متوجه تغییر شرایط در بازی Hegemony III نخواهید شد.

از طرف دیگر، فصل زمستان حس و حال بیشتری به بازی می‌آورد. جنگ در مقیاس گسترده به شما توصیه نمی‌شود چرا که سربازها در فصل زمستان و حین مبارزه غذای به مراتب بیشتری مصرف خواهند کرد. بازی Hegemony III فراز و نشیب‌های زیادی در روند بازی ایجاد می‌کند. در بهار، مدام به دور و اطراف فشار آورده و مشغول مبارزه هستید، در حالی که در زمستان باید حملات کوچک‌تری را علیه دشمن ترتیب دهید. جمع‌آوری و نگهداری از منابع در زمستان بسیار چالش‌برانگیز است و با مدیریت نادرست، می‌تواند باعث گرسنگی شدید در امپراتوری شما شود.

بررسی واحدها و شیوه حمله

شهرهای تحت فرمان شما می‌توانند از مردم به عنوان نیروهای استخدامی بهره ببرند. این نکته باعث شده تا از یک منبع، نیروهای اضافه به دست آورید. نیروهای استخدامی به آرامی بازسازی می‌شوند. به همین دلیل، باید سنگین بودن مبارزات خود را در نظر داشته باشید. در غیر این صورت، ممکن است مجبور به جایگزین کردن ارتش خود شوید.

زمانی که نیروهای شما شکست بخورند، قرار نیست با تمام تجربیاتی که به دست آوردند ناپدید شوند. آن‌ها به خانه برگشته و به مرور بازیابی می‌شوند. این بدین معنا‌ست که وقتی در حال ساخت و ارتقای نیروها هستید، کادری از افسران باتجربه دارید که حتی با وجود شکست، سابقه خود را حفظ می‌کنند.

مکانیک آپگرید بازی به شما این حس را منتقل می‌کند که با افزایش سابقه واحدها، نیازی نیست روندی را طی کنید که با مرگ نیروها، تمام تجربه حاصل شده از نبرد را از دست بدهید. چنین رویه‌ای سبب شده تا ریسک کرده و استراتژی‌های مختلف را امتحان کنید.

ایجاد استحکامات روی هر شهر کار هزینه‌بری‌‌ست. بهتر است ایمنی شهرهای مرزی را بالاتر برده تا از نفوذ دشمن از طریق این بخش‌ها جلوگیری کنید. این مورد در کنار عدم محافظت از تولید منابع، به این معنی‌ست که با یک بار حمله می‌توانید بیشترین بهره را ببرید که یکی از مهم‌ترین فاکتورهای بازی به حساب می‌آید.

این استراتژی بیشتر به شما توصیه می‌شود، چرا که در واقعیت، فتح شهرها ساده‌تر از گرسنگی دادن به دشمن و فلج کردن آن‌ها از نظر اقتصادی‌ست. علت این موضوع هم هوش مصنوعی ناکارآمد بازی‌ست که مخالف با شما حرکت می‌کند. دشمنان شما از حمله به خطوط تولید شما لذت می‌برند اما کم پیش می‌آید که به شهرها هجوم برده و یا حملات هماهنگ شده را ترتیب ببینند.

منظور از ناکارآمد این است که دشمنان شما مسیری کاملا متضاد با شما را پیش می‌گیرند و بدین شکل، خبری از یک چالش جدی نخواهد بود. آن‌ها حمله به ساخت و سازها و منابع را به جمع‌آوری نیرو برای آسیب‌رسانی جدی به شهرها ترجیج می‌دهند. این اتفاق بیشتر به منطق بازی برمی‌گردد که مدیریت آن حتی برای گیمر هم سخت است، چه برسد به هوش مصنوعی.

جنگاوری در بازی Hegemony III

واحدهای متحرک در بازی به صورت شهودی حرکت می‌کنند. با قرار گرفتن پیاده‌نظام در مرکز و سواره‌نظام در جناحین، چیدمان نیروهای شما برای نبرد تکمیل می‌شود. مشکل اصلی این بخش از بازی در باگ‌های Hegemony III نهفته‌ است. ممکن است هنگام دستور به نیروها، آن‌ها سر جای خود ایستاده و تا زمانی که توسط سواره‌نظام دشمن از بین نروند، حرکت نکنند. با اینکه این مشکل می‌تواند آزاردهنده باشد، اما مبارزات بازی به طور کلی بهتر و روان‌تر از بازی‌های پیشین است.

یکی از ویژگی‌های کوچکی که در نسخه‌های اصلی این سری وجود نداشته و جلوی واقع‌گرایی بازی را می‌گیرد، حرکت واحدها در یک ستون است. در Hegemony III نیروهای شما به صورت دسته‌جمعی جلو رفته یا یکدیگر را پوشش می‌دهند. چنین چیزی منجر به این می‌شود که وقتی سربازان شما در مقابل تعداد زیادی از سربازان ایتالیایی قرار بگیرند، به مشکل بخورند.

درکل، مبارزات آن چیزی‌ است که باعث درخشش بازی Hegemony III شده است. در حالی که اکثر بازی‌های استراتژی شما را در موقعیتی با انواع نیروها قرار می‌دهند، بازی Hegemony III به واسطه سیستم‌ فصلی خود شما را به فکر و برنامه‌ریزی وادار می‌کند.

آیا می‌توان یک شهر را قبل از سر رسیدن زمستان یا تمام شدن آذوقه ارتش تصرف کرد؟ بهتر نیست برای حمله سنگین‌تر تا بهار صبر کرد؟ در نظر گرفتن این موارد Hegemony III را به یک بازی خاص تبدیل می‌کند و شما ابزارهای کافی برای رسیدگی به مشکلات بازی را خواهید داشت.

ممکن است غذای نیروها پیش از شکست دادن دشمن تمام شود؟ می‌توانید پایگاهی برای تولید غذا ایجاد کنید. اگر به دنبال راه‌های هوشمندانه‌تر هستید، می‌توانید به خطوط تولیدی دشمن حمله کرده و از آن‌ها بیشترین بهره را ببرید. امکان زوم کردن در هر دو نقشه تاکتیکال و استراتژیک بازی باعث شده تا کنترل گیمر بر روی موقعیت‌ها هم افزایش یابد. بررسی شرایط کلی پیش از ورود به مبارزه و چیدمان درست نیروها بالانس خوبی را به بازی آورده است. چنین موردی باعث شده تا شاهد بارگذاری‌های پشت سر هم (که در سری Total War دیدیم) نباشیم.

درگیری‌های بازی Hegemony III نسبت به نسخه‌های پیشین در مقیاس کوچک‌تری قرار می‌گیرند. جنگاوری در بازی با تعدادی از محاصره‌ها، کمین‌ها و غیره جایگزین شده است. اقتصاد در بازی Hegemony III تمرکز چندانی روی نیروهای بزرگ ندارد چرا که غذا در بازی به سرعت تمام می‌شود. این امر برای فرستادن دسته کوچکی از سربازان برای حمله به شهرها و جمع‌آوری دوباره آن‌ها کارآمد است.

چنین چیزی برای ذات فکشن‌ها در بازی Hegemony III منطقی‌تر است و تغییر مهمی در روند و سرعت بازی‌های استاندارد استراتژی ایجاد می‌کند. با افزایش نیروها، درگیری‌های بازی می‌تواند از حمله دو جناح به یکدیگر به مبارزات بزرگ برای رسیدن به پیروزی تبدیل شود.

محاصره و قلعه‌ها

محاصره در بازی یک مکانیسم ساده است چرا که نیروهای شما از دیوار قلعه‌ها شروع کرده و تلاش می‌کنند تا به آن آسیب وارد کنند. روند انجام محاصره زمانی سریع‌تر می‌شود که خبری از سازه‌های دفاعی نباشد یا آذوقه شهر مورد نظر به اتمام برسد.

این سیستم را می‌توان با روش‌های متعددی بهبود بخشید که شامل محاصره دشمن برای محافظت از نیروهای خودی‌ است. قلعه‌ها و مکانیک‌ آن‌ها گاهی اوقات خسته‌کننده‌ هستند. می‌توانید قلعه‌ها را در مکانی از پیش تعیین شده بسازید، در آنجا غذا ذخیره کرده یا آن را آپگرید کنید. شاید با خود بگویید که قلعه‌ها می‌توانند بهره‌برداری از نقاط ضعف را پررنگ‌تر کنند، اما به این فکر کنید که چنین چیزی می‌تواند نقطه قوت آن‌ها باشد. نیروها قصد دارند تا این نقاط استراتژیک را مسدود کنند.

دیپلماسی در بازی Hegemony III

سیاست در بازی Hegemony III چندان پیچیده نیست. شما یا در حال جنگ با یک فکشن هستید یا در حالت آتش‌بس به سر می‌برید. اگر در حالت آتش‌بس باشید، دو راه وجود دارد که پرداخت هزینه توسط شما به فکشن رقیب یا فکشن رقیب به شما را شامل می‌شود که براساس یک‌سری فاکتورهای کلی انجام می‌پذیرد. این نکته به قدرت فرمانروایی شما بستگی دارد.

زمانی که قبایل از شما چیزی درخواست کنند، روابط دیپلماتیک شما توسط بخش‌ ماموریت‌ها مورد تداخل قرار می‌گیرد. این ماموریت‌ها عبارتند از: پرداخت پول، فرستادن مبارزه برای یک فکشن یا حمله به دشمنان یک جناح. سادگی این سیستم یکی از نقاط ضعف مهم آن است. می‌توانید به شهرهای اطراف خود به غیر از یکی پول پرداخت کنید، آن را تصرف کرده و به ترتیب برای دیگر جناح‌ها خیز بردارید.

تکنولوژی

تکنولوژی بازی تاحدودی ضعیف است. بازی دارای سه درخت فناوری‌ست که شامل تکنولوژی‌های نظامی، اقتصادی و دریایی می‌شود. واضع‌ترین و بهترین استراتژی این است که روی بخش‌های نظامی تمرکز کرده تا تکنولوژی Military Reforms را به دست آورید که به شما اجازه استفاده از سربازان قدرتمند مثل ارتش لژیون روم را می‌دهد.

مشکل اصلی این مکانیک در بازی Hegemony III سرعت بسیار پایین رسیدن به فناوری‌های مختلف است. سرعت پیشرفت آن‌قدری کند است که اگر به اواسط کمپین روم رسیده و نیمی از ایتالیا را فتح کنید، تنها نصف درخت تکنولوژی نظامی و بخشی از فناوری اقتصادی را تکمیل کردید.

اکثر فناوری‌های اقتصادی تاثیر جزئی روی بازی شما دارند که باعث شده تقریبا بی‌ارزش باشند، در حالی که تکنولوژی‌های نظامی برای به دست آوردن پیروزی نقشی حیاتی دارند. قاعدتا محاصره سریع‌تر شهرها به مراتب مفیدتر از پاداش اضافه در ازای ایجاد پایگاه‌های تولیدی است.

دستیابی به پیروزی

با برنده شدن در هر سناریو، امتیازهای Hegemony به دست می‌آورید. دستیابی یا خرج کردن این امتیازها در بازی Hegemony III دائمی‌ است، اما تاثیر کلی آن روی گیم‌پلی آنچنانی نیست.

گرافیک

جلوه‌های بصری بازی Hegemony III خوب بوده و آرت استایل آن با زمانی که بازی روایت می‌شود، در یک راستا قرار گرفته و حس واقع‌گرایانه‌ای دارد. رابط کاربری بازی به شکل باستانی ساخته شده که حس یونیکی به بازی منتقل کرده است. خود نقشه هم از جزئیات زیادی برخوردار بوده و از طراحی خوبی بهره‌مند است.

یکی از نقاط ضعف در قسمت طراحی، به زره سربازان رومی، هاستانی و. غیره برمی‌گردد که بسیار مشهود بوده و از نظر زمانی، با دوره روایت بازی در تضاد است. از دیگر ایرادات این قسمت، می‌توان به تاریک بودن نقشه استراتژیک بازی اشاره کرد که قدرت تشخیص رخدادها را از مخاطب می‌گیرد. این مورد برای هر دو بخش محیط‌های  کشف شده و کشف نشده صدق می‌کند.

با گذشت سال‌ها از زمان انتشار بازی Hegemony III، این اثر همچنان باگ‌های ریز و درشت در بخش مبارزه و حرکت نیروها دارد. با اینکه هیچ یک از آن به تجربه کلی شما آسیبی نمی‌زند، اما پس از این همه مدت، دیدن‌شان حس خوبی ندارد.

بسته‌الحاقی Hegemony III: Isle of Giants

یک DLC برای بازی Hegemony III در دست ساخت قرار دارد که با نام Isle of Giants شناخته می‌شود. این افزونه قرار است جزایر کرس و ساردینیا را به نقشه بازی اضافه کند. براساس گفته‌های استودیوی Longbow، گیمرها می‌توانند در دورانی پیش از شکل‌گیری روم، کنترل قبایل و شهرهای اطراف جزایر کرس و ساردینیا را به دست گرفته و تمدن خودشان را شکل دهند. در حال حاضر تاریخ انتشار دقیقی برای این DLC وجود ندارد.

لازم به ذکر است که در حال حاضر مدت زمان خیلی زیادی است که این دی‌ال‌سی در دست ساخت قرار دارد و توسعه‌دهندگان آن هیچ اطلاعیه جدیدی منتشر نکرده‌اند. از این رو، اگر بگوییم که این دی‌ال‌سی عملا در دست توسعه نیست و توسعه‌دهندگان از بین رفته‌اند، دروغ نیست.

سخن پایانی

بازی Hegemony III یک عنوان خوب در سبک استراتژی باستانی‌ است که با تمرکز روی نبردهای کوچک‌تر، به مراتب بهتر از عناوین هم‌سبک که روی جنگاوری در مقیاس بزرگ تمرکز دارند ظاهر می‌شود. دی‌ال‌سی اول این بازی یعنی The Eagle King سطح تجربه شما را تا جایی که امکانش هست، بالا می‌برد. به جز یک سری باگ و موارد خسته‌کننده، بازی Hegemony III یک تجربه پیچیده و ارزشمند به حساب می‌آید که می‌تواند کنار عناوینی همچون سری Total War قرار بگیرد. بازی از ماد در بخش Steam Workshop هم پشتیبانی می‌کند و مادهای زیادی وجود دارند که تجربه شما از این اثر را گسترش می‌دهند.

4.2 5 رای ها
امتیازدهی به مقاله
باخبرم کن
باخبر شدن از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
نمایش تمام دیدگاه ها