مقاله

نکاتی درباره بازی Age of Empires IV که باید بدانید

راهنمایی برای گیمرها مبتدی و حرفه‌ای

وارد کردن ضربه‌ای تاثیرگذار به دشمن جزو نکاتی‌ست که هر گیمری باید در بازی Age of Empires IV فرا بگیرد. آمادگی برای پیروزی در این اثر یک پروسه چند لایه را شامل می‌شود. گیمرها باید بالانسی بین اقتصاد و عناصر نظامی به وجود بیاورند تا بتوانند بهترین نتیجه را کسب کنند.

برای گیمرهایی که سابقه تجربه فرانچایز Age of Empires را ندارند، بازی در ابتدا چالش برانگیز به نظر می‌رسد. خوشبختانه استراتژی‌های زیادی وجود دارد که به گیمرها کمک می‌کند تا به پیروزی برسند. مهم نیست که با چه تمدنی به بازی مشغول شوید، در این راهنما بدون توجه به این موارد، نکاتی را برای پیشروی در این اثر ذکر کردیم. با کمی برنامه‌ریزی و جسارت بالا، نیازی نیست نگران شکست دادن دشمن باشید. با وب‌سایت استراتژیک کلاب و ادامه این مطلب همراه باشید.

بررسی تمدن‌ها


انتخاب تمدن در بازی Age of Empires IV اولین و پایه‌ترین تصمیم هر مخاطب پیش از شروع بازی‌ست. با این حال، اینکه بگوییم هر تمدن مشابه دیگری رفتار می‌کند کاملا اشتباه است. خواندن نکات و توضیحات هر تمدن و بررسی درخت تکنولوژی آن یک امر مهم در بازی به حساب می‌آید که حتما باید آن را انجام دهید، خصوصا وقتی در برابر گیمرهای واقعی به تجربه AOE IV می‌پردازید.

هر فکشن دارای نقاط قوت و ضعف خودش است که آن را از دیگر تمدن‌ها جدا می‌کند. اگر به اشتباه اولویت خود را روی نقاط ضعف قرار دهید، بازی را با مجموعه‌ای از ایرادات آغاز می‌کنید. بدین ترتیب، اینکه کارکرد هر فکشن را پیش از انتخاب آن بدانید، از اهمیت زیادی برخوردار است. می‌توانید در بخش Skirmish Mode به بررسی هر فکشن بپردازید.

پیشروی در داستان

یک راه مطمئن برای اینکه بازی خود را به دیگران ببازید، ماندن در هر دوره (Age) داستانی‌ست. یک دوره جدید مجموعه‌ای از امکانات و گزینه‌های مختلف را به شما پیشنهاد می‌کند که نیروهای جدید، آپگریدها، ساختمان‌ها و… را شامل می‌شود. به طور خلاصه، هر چیزی به دنبال دوره بعد از خود دچار پیشرفت شده و بهتر می‌شود.

گیمرها باید در طول بازی از رقبای خود جلوتر باشند. در غیر این صورت، شباهت آن‌ها به یکدیگر بیش از پیش خواهد شد. اینکه یک قدم از حریف جلوتر باشید موقعیت ایده‌آلی را به وجود می‌آورد. گیمرهای باهوش هیچوقت دوره داستانی بعدی را فراموش نکرده و زمانی که بحث حفظ منابع به میان می‌آید، خود را براساس آن آماده می‌کنند.

ساخت مداوم واحدهای نظامی


در بازی AOE IV، نیروهای نظامی برای تسلط و پیروزی بر جبهه‌های مخالف ضروری هستند. به همین دلیل، لازم است که ارتش‌های قدرتمند و بزرگی برای نابودی دشمن داشته باشید. با اینکه ایجاد نیروها به صورت یک باره قابل اجراست، اما گیمرها باید دائما از امکانات خود استفاده کرده و واحدهای نظامی ایجاد کنند.

ساخت سربازهای جنگ و ایجاد یک صف، تاکتیکی قابل اطمینان است که اکثر گیمرهای تازه‌کار آن را نادیده می‌گیرند. در چنین حالتی، شکست‌های شما در میدان نبرد به صفر می‌رسد چرا که به جای منتظر بودن برای ایجاد ارتش، در وقت خود صرفه‌جویی کرده و می‌توانید نیروهای جدید را جایگزین کنید. افزون بر این، ساخت چند سربازخانه، اصطبل و… به جای در اختیار داشتن یکی از آن‌ها، به این پروسه سرعت زیادی می‌بخشد.

استفاده از کلیدهای میانبر

وقتی صحبت از Hotkey یا همان کلیدهای میانبر می‌شود، طرفداران بازی‌های RTS و استراتژی سلیقه خودشان را در اولویت قرار می‌دهند. اینکه بعضی از گیمرها نسبت به استفاده از کلیدهای میانبر مردد هستند در حالی که به استفاده از ماوس عادت دارند، قابل درک است. با این حال، اگر گیمرها می‌خواهند در بازی پیشرفت کرده و در مبارزات آنلاین حرفی برای گفتن داشته باشند، بهتر است مهارت خودشان در استفاده از کلیدهای میانبر را بالا ببرند.

هنگام یادگیری، نیازی نیست نگران سرعت باشید. همچون سایر مهارت‌ها، باید بدانید هر کلید چه کاری انجام داده و استفاده از آن را تمرین کنید. مدتی بعد، هماهنگی شما هم بالا می‌رود. گیمرهایی که می‌توانند از این ویژگی استفاده کنند، متوجه خواهند شد که قدرت مدیریت آن‌ها در نقشه هم با بهبودهای زیادی روبرو شده است. تقریبا برای هر چیزی یک کلید میانبر وجود دارد، بنابراین یادگیری آن با وجود سختی، بسیار مفید است.

جای‌گذاری درست ساختمان‌ها


یک تاکتیک پیشرفته در بازی AOE IV، توجه فوق ویژه به جای‌گذاری هر ساختمان در نقشه بازی‌ست. هر فکشن از یک‌سری پاداش‌ها بهره‌مند است که گاهی در قالب یک سازه یونیک به شما ارائه می‌شود. اینکه بدانید هر ساختمان را علاوه بر ترتیب، در چه جایی قرار دهید، یک مزیت عالی برای پیشروی در اوایل AOE IV است.

برای مثال، روستاییان ساکن در فرمانروایی خلافت عباسی براساس سازه‌های قرار گرفته در اطراف بیت‌الحکمه، نرخ جمع‌آوری و سرعت فناوری بیشتری را به گیمر ارائه می‌دهند. پیش از خرج کردن منابع برای ایجاد سازه‌ها، بهتر است به نکات اینچنینی توجه کنید.

ثبات اقتصادی

کلید دستیابی به پیروزی در AOE IV تسلط زیاد بر اقتصاد است. برای رسیدن به این هدف، گیمرها باید از همان ابتدا به ایجاد کارگرها و روستاییان عادت کنند. اگر جریان منابع شما ثابت نباشد، نمی‌توانید واحدهای نظامی ایجاد کرده و آن‌ها را برای شکست دادن دشمن در میدان نبرد آپگرید کنید.

بهتر است هرچه سریع‌تر 30 الی 40 کارگر برای خود بسازید. به یاد داشته باشید که حداقل دو کارگر را به ساخت خانه مشغول کنید تا سقف و محدودیتی که برای گسترش جمعیت ایجاد شده را بردارید. خرید آپگریدها از ساختمان‌های اصلی را به یاد داشته باشید تا سرعت و تاثیرگذاری کارگرها را هم بالاتر ببرید. زمانی که اقتصاد شما به بالاترین حد خود رسید، می‌توانید جمعیت روستاییان را کاهش داده تا فضای بیشتری برای واحدهای نظامی ایجاد کنید.

اولویت‌بندی منابع غذایی


همه منابع در AOE IV نقش مهمی دارند اما قرار دادن غذا در اولویت، یکی از مهم‌ترین نکات در ابتدای بازی‌ست. دلیل آن هم این است که کارگران، واحدهای نظامی، آپگریدها و حتی پیشرفت در مسیر بازی به غذا وابسته‌ست. گیمرها باید مقدار زیادی غذا انبار کرده تا از بابت ثبات روند بازی و جایگزینی سربازها در میدان نبرد اطمینان حاصل کنند. ایجاد تعداد زیادی کارگر (همانطور که پیش‌تر اشاره شد) هم نیازمند مقدار زیادی غذاست.

برای به دست آوردن مقدار ثابتی غذا، کشاورزی یک متد قابل اتکاست. در هر جا که فضای باز روی نقشه بود، به ایجاد آسیاب مشغول شوید. اگر آب در اطراف شما وجود داشت، ماهی‌گیری هم می‌تواند گزینه خوبی باشد. شکار آهو و جمع‌آوری گوسفند در اوایل بازی قابل انجام و مهم است. وقتی شکار حیوانات به حداقل رسید، می‌توانید به همان کشاورزی مشغول شوید تا منابع غذایی شما همچنان در دست تولید بماند.

ساخت ترکیبی از واحدها

بازی روی این نکته تا حد زیادی تاکید دارد. علت آن هم این است که در ساخت واحدها به صورت ترکیبی نمی‌توان اغراق کرد. مبارزات در بازی مرگبار است. برای مثال، قرار دادن سواره‌نظام در مقابل دسته‌ای از سربازان نیزه‌دار نمی‌تواند نتیجه خوبی داشته باشد. باید گفت که فهمیدن ذات مبارزات در بازی امر بسیار مهمی‌ست.

با تعداد کافی خانه و شهروند، گیمرها می‌توانند نیروهای نظامی بیشتری نسبت به نسخه‌های قبلی سری بسازند. بهتر است حداقل تعدادی از هر نیرو در یک ارتش قرار دهید که شامل کماندار، نیزه‌دار، شمشیردار، سواره‌نظام و… می‌شود. هر تمدن از نیروهایی بهره‌مند است که منحصر به فرهنگ آن‌هاست. این نیروها را بسازید تا به شکل بالقوه از نقاط ضعف دشمن بهره ببرید.

استفاده از Scoutها در اوایل بازی


برای گیمرهای تازه‌وارد، تجربه بازی در مراحل ابتدایی می‌تواند بیش از هر چیزی گیج‌کننده باشد. گذشته از این‌ها، گیمرها باید چیزهای زیادی از جمله ساخت و ساز، کنترل اقتصاد و استخدام نظامیان را تحت نظر بگیرند. با این وجود، یکی از جنبه‌های کلیدی که گیمرها تازه‌کار همیشه نادیده‌ش می‌گیرند، فرستادن دیده‌بان (Scout) برای اکتشاف نقشه بازی‌ست.

آشنا شدن با طرح نقشه یکی از اطلاعات حیاتی در بازی AOE IV است. شناسایی محل قرارگیری منابع هم از دیگر مواردی‌ست که باید تحت نظر گرفت. برای ایجاد مسیری ثابت و داشتن منابع، گیمرها باید به گسترش قلمروی خود بپردازند. اما سوال اینجاست که در چه شرایطی باید برای این کار اقدام کرد؟ شما نیاز دارید تا منابع اضافی و امکان دفاع از آن‌ها را بررسی کنید. توسعه اولیه دیده‌بان‌ها علاوه بر شناسایی نقاط کشف نشده، منابع لازمه و نوع مبارزه با دشمن را هم مشخص می‌کند.

خرید آپگریدهای نظامی

اگر اقتصاد خوبی داشته باشید، خرید آپگریدها به مراتب آسان‌تر خواهد بود. ساخت یک ارتش بزرگ اولین قدم در این پروسه محسوب می‌شود. برای اینکه واحدهای شما موثرتر از قبل عمل کنند، نیاز دارید تا یک‌سری آپگرید از ساختمان‌های نظیر بلک‌اسمیت (Blacksmith) خریداری کنید. ارتقای یک واحد به سطح بالاتر هم به محض ورود شما به دوره بعدی، ممکن خواهد شد.

مزایای حاصل از آپگریدها کاملا مشخص است. نیازی نیست تا یونیت‌های بادوام را مدام جایگزین کنید. در همین راستا، واحدهای مرگبار می‌توانند سریع‌تر از قبل به مبارزات خاتمه دهند. علاوه بر نیروها، ارتقای ساختمان‌ها هم لازم است، خصوصا وقتی بحث سازه‌های قوی مثل قلعه‌ها مطرح می‌شود. واحدهای دفاعی وقتی کاملا ارتقا پیدا کنند، خطوط دشمن را به راحتی نابود می‌کنند. کاری که نیروهای شما باید انجام دهند، پاک‌سازی باقی دشمنان است.

ساخت قلعه‌ها در نقاط استراتژیک


درست مثل بازی AOE II، قلعه‌ها در AOE IV نباید دست کم گرفته شوند. نابود کردن این سازه‌ها بدون ادوات لازم برای محاصره کار سختی خواهد بود. بنابراین، استراتژی درست این است که قلعه‌ها را در ورودی پایگاه خود قرار دهید. نقاط کوچکی که باعث تجمع سربازها در نزدیک یک قلعه می‌شود را شناسایی کرده و آن‌ها را به آن سمت بکشید.

قرار دادن قلعه‌ها در پشت دیوارهای سنگی حتی بهتر از آن چیزی‌ست که توضیح داده شد و ضربات سنگین دشمن را خنثی خواهد کرد. ارتقای قطعه‌ها با بهبودهای دفاعی بیشتر همراه بوده و کاملا به شما توصیه می‌شود. با این امکانات، می‌توانید خطوط دشمن را یکی پس از دیگری از بین ببرید. می‌توانید تعداد کمی از نیروهای خود را در کمین ابزارهای محاصره قرار داده و با استفاده از قلعه، مابقی کار را انجام دهید.

به دست آوردن منابع

در مسابقات طولانی، نهایتا تمام منابع نزدیک در قلمروی خودتان را مصرف می‌کنید. پیشروی بیشتر در مناطق مورد بحث امری ضروری و همزمان خطرناک است. دشمنان شما در صورت عدم محافظت، می‌توانند روستاییان را از بین برده، به منابع حمله کرده و در نهایت گیمر را مجبور کنند تا از اول به پیشبرد بازی مشغول شود.

با این حال، غارت نقشه و نقاطی که منابع کلیدی در آن وجود دارد، ممکن است به گرسنگی دشمن و تسلیم شدن آن‌ها ختم شود. در هر صورت می‌توانید حریف خود را شکست دهید. بدون متریال مورد نیاز نیروهای مخالف نمی‌توانند تلفات وارده را جبران کنند. آن‌ها در مقابل قلمروی برتر زانو خواهند زد. باید از منابع با ساخت پایگاه‌ها محافظت کنید که در ادامه راجع به آن صحبت می‌کنیم.

ساخت پایگاه برای نابود کردن دشمن


گیمرهایی که با سری AOE آشنا نیستند، ممکن است نسبت به گسترش سریع بدبین باشند. با این حال، تاکتیک پیشرفته‌تری که وجود دارد، این است که جنگ را به سمت دشمن ببرید. این استراتژی هرچقدر که ریسکی باشد، منابع بیشتری برای گیمر به همراه آورده و دشمنان را تضعیف می‌کند. همچنین نیروهای شما در موقعیتی قرار می‌گیرند که اقتصاد دشمن را فلج کنند.

این متد مستلزم این است که گیمر به سمت پایگاه دشمن حرکت کند، در حالی که تمام منابع را در طول مسیر اشغال می‌کند. در اطراف محدوده اشغالی اقدام به ساخت سازه‌های دفاعی کرده تا از روستاییان حفاظت کرده باشید. تعدادی نقشه کوچک یا به اصطلاح Mini-base ایجاد کنید که شامل سربازخانه، اصطبل، ابزارهای محاصره و… می‌شود تا به شما اطمینان دهد که نیروهای شما به صورت پیاپی در خط مقدم حاضر خواهند شد. اگر یک موقعیت از بین رفت، فورا به سمت دیگری عقب‌نشینی کنید.

بهتر است یک صف ثابت از نیروهای خودی ایجاد کنید که به سمت سازه‌های تولیدی دشمن حمله کنند. هر موقع که امکان داشت، دشمنان روستایی را هدف قرار دهید. در نهایت، خود را روبروی دروازه دشمن پیدا می‌کنید که می‌توان بخش به بخش آن را نابود کرد. برای کارکرد این تاکتیک‌های تهاجمی، اقتصاد شما باید در بهترین حالت قرار داشته باشد.

تنظیم نقاط تجمع در نزدیکی حمله

از دیگر تاکتیک‌های تهاجمی که نباید نادیده بگیرید، جای‌گذاری نقاط تجمع (یا Rally Point) است. به طور پیش‌فرض، نیروها بیرون از ساختمان مربوطه قرار می‌گیرند. در حالی که این می‌تواند برای اجرای یک حمله زمینی بزرگ به مقر دشمن تاثیرگذار باشد، همزمان ممکن است در رقابت‌های پر هرج و مرج و پشت سر هم به ضرر شما تمام شود.

دو گیمری که به صورت مداوم با یکدیگر درگیر باشند تلفات زیادی را تجربه خواهند کرد. با حضور سازه‌های چندگانه که به پرورش سرباز می‌پردازند، گیمرها باید به طور مرتب به تغییر چیدمان و جای‌گذاری Rally Pointها مشغول شوند تا روی نقاطی که درگیری رخ می‌دهد، تمرکز بهتری داشته باشند.

با این روش، می‌توانید بدون اینکه توجه خود را به سمت پایگاه برده و نبرد را کنترل کنید، نیروهای کمکی را به صورت خودکار راهی میدان جنگ کنید. البته که همچنان یک‌سری موارد جزئی مدیریتی وجود دارد، اما می‌توان از آن‌ها چشم‌پوشی کرد.

استفاده از راهب‌ها


استفاده از واحدهای مذهبی یک فشکن امر مهمی‌ست که بهتر است رعایت شود. در میان شلوغی مدیریت اقتصادی یا نظامی، خیلی راحت می‌توان این دسته از نیروها را نادیده گرفت. داشتن یک یا دو راهب (Monk) در تقابل‌های سخت فایده زیادی دارد.

اول از همه، راهب‌ها می‌توانند سربازان حاضر در ارتش شما را درمان کرده و به نوعی ایفاگر نقش یک پرشک از راه دور باشند.این مورد به شما در کاهش تلفات، جای‌گزینی سربازان و انتقال آن‌ها به پایگاه‌های خودی برای درمان کمک می‌کند. راهب‌ها به شما در جمع‌آوری Relicها نیز کمک می‌کنند و زمانی که یکی از آن‌ها را دست آوردید، آن را به صومعه (Monastery) خواهند برد تا در نهایت طلا و منابع دیگر به دست آورید.

هنگام شروع بازی، محل قرارگیری Relicها را با یک دیده‌بان شناسایی کنید تا در زمان مناسب، به آن دست یابید. در نهایت، واحدهای مذهبی که Relic در اختیار دارند، می‌توانند سربازان دشمن را به نیروهای خودی تبدیل کنند.

3 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
باخبرم کن
باخبر شدن از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
نمایش تمام دیدگاه ها