مقاله

معرفی بازی‌های استراتژی با تم فانتزی و قرون وسطایی

جنگ با دیو و اژدها در قامت شوالیه

شاید ژانر استراتژی به اندازه‌ای که در دهۀ 2000 محبوب بود، مورد توجه گیمرها نباشد، اما این سبک همواره حرف‌هایی برای گفتن داشته است. عناوین استراتژی در طول سال‌ها و با پوست‌اندازی، دچار تکامل شده و تیم‌های توسعه‌دهنده همواره سعی دارند تا با تغییر فرمول، شرایط جدیدی به وجود بیاورند. می‌توان گفت محصولات استراتژی در مقایسه با ژانر بتل رویال (Battle Royale) یا MOBA (یا Multiplayer Online Battle Arena) محبوبیت چندانی ندارند و به همین خاطر است که در دهۀ اخیر، حضور این عناوین کمرنگ شده است.

با تمام این‌ها، این آثار همچنان تجربیات ناب و به‌ یاد ماندنی را برای مخاطب خلق می‌کنند. بازی‌های استراتژی از تم‌های مختلفی بهره می‌برند که بر روی گیم‌پلی و داستان آن‌ها تاثیر مستقیم دارد. بعضی از این عناوین در قرون وسطی و جنگ‌های قدیمی روایت می‌شوند و بخش دیگری از آن‌ها روایت‌گر جنگ اورک‌ها، اژدهایان و جادوگران می‌باشند. با این وجود، ترکیب این دو زیرژانر با یکدیگر همیشه باعث خلق فرمول جدیدی شده است. در این مقاله فهرستی راجع به این موضوع تدارک دیدیم و قصد داریم بهترین بازی‌های فانتزی و قرون وسطایی را بررسی کنیم. با وب‌سایت استراتژیک کلاب و ادامۀ این مطلب همراه باشید.

بازی Noble Fates

بازی Noble Fates در سال 2021 و به عنوان یک بازی شبیه‌ساز، نقش‌آفرینی و شهرسازی به بازار عرضه شد. در این بازی شاهد یک فرمول متشکل از چند ژانر مختلف هستیم. در Noble Fates باید سکونت‌گاهی برای انسان‌ها و اورک‌ها به وجود بیاورید تا درکنار یکدیگر زندگی کنند. برای اینکه تصویر کامل‌تری از این بازی ارائه دهیم، به بازی Rimworld فکر کنید که از تم فانتزی بهره‌مند است.

بازی از قدرت سرگرم‌کنندگی خیلی بالایی بهره می‌برد و پتانسیل زیادی در این زمینه داراست. تعامل کاراکترها به شکل باورپذیری انجام شده و گرافیک بصری بازی هم رضایت‌بخش است. گیم‌پلی بازی به شما اجازه می‌دهد تا با برنامه‌ریزی، شیوه دفاع و حملۀ خود را مشخص کنید.

بازی Master of Magic

این بازی را با ریمیک 2022 اشتباه نگیرید. Master of Magic نام اثری 4X و نوبتی‌ست که در سال 1994 انتشار یافت و به عنوان یک بازی کلاسیک، هنوز هم بین گیمرها از محبوبیت زیادی بهره می‌برد. شهرت این بازی دلیل محکمی بر ساخت ریمیک MOM است. اگر مایل هستید تا این سری را از ابتدا تجربه کنید و برای ریمیک آن آماده شوید، تجربۀ این عنوان کلاسیک می‌تواند ایدۀ خوبی باشد.

در این بازی نقش یک جادوگر قدرتمند را برعهده دارید که می‌تواند آتش‌فشان به راه انداخته یا یک سونامی عظیم را شکل دهد. در مجموع می‌توانید از حضور 14 نژاد مختلف در نیروهای خود بهره ببرید. همچنین امکان دستکاری توانایی‌های جادوگری از جمله طلسم‌ها نیز وجود دارد. طبیعتا گرافیک بازی چیزی نیست که چشم‌نواز باشد، اما MOM به واسطۀ ارزش تکرار بالا، تجربۀ لذت‌بخشی را برای مخاطبش به وجود می‌آورد.

سری Age of Wonders

باوجود تغییر سبک در هر نسخه و از این شاخه به آن شاخه پریدن، هر نسخه از سری Age of Wonders طی دو دهۀ اخیر به ورودی‌های پیشین وفادار بوده است. آخرین نسخۀ این سری که تحت عنوان Age of Wonders 4 در سال 2023 عرضه شد، یک بازی فانتزی موفق بود.

با تمام این‌ها، نمی‌توانید هر نسخه از این سری را به صورت تصادفی تجربه کنید چرا که هر یک از آن‌ها زیرژانر متفاوتی را هدف قرار می‌دهند. اگر خواهان تجربه یک اثر فانتزی و جذاب هستید، نسخۀ سوم و چهارم این سری انتخاب‌های خیلی خوبی هستند. هر دو بازی در بین عناوین فانتزی جلوه‌های بصری قابل قبولی دارند.

بازی Fallen Enchantress

اگر به ورژن فانتزی سری Civilization علاقه دارید و تیم سازنده تا اینجا به شما توجهی نکرده، بازی Fallen Enchantress می‌تواند خواستۀ شما را برآورده کند. این اثر 4X و گرند استراتژی که در سبک شهرسازی توسعه داده شده، در سال 2013 انتشار پیدا کرد. بازی شباهت نسبی به مجموعۀ Age of Wonders دارد. درکنار ویژگی‌های مشابه با AOW، شما باید یک امپراتوری رو به رشد را شکل داده و با استفاده از قهرمان‌ها، از آن محافظت کنید. در بازی حس آشنایی زیادی وجود دارد، خصوصا از لحاظ سیستم‌ها و مکانیک‌های گیم‌پلی.

بازی Fallen Enchantress توسط سازندگان بازی‌های RTS ترکیبی از جمله Sins of a Solar Empire و Galactic Civilizations تولید شده است. طرفداران می‌توانند این بازی را به عنوان یک محصول فانتزی – قرون وسطایی کامل در نظر بگیرند.

بازی Deity Empires

گرافیک رترو و پیکسلی برای‌تان اذیت‌کننده نیست؟ پس Deity Empires یک گزینۀ خوب دیگر برای سفر به ژانر فانتزی است. این بازی 4X و نقش‌آفرینی نوبتی در سال 2018 منتشر شد. بازی الهامات زیادی از Civilization داشته و ارزش تکراری که در بازی‌های این مجموعه وجود دارد، در این عنوان هم دیده می‌شود. جلوه‌های بصری سادۀ این اثر باعث شده تا بتوانید روی سیستم‌های ضعیف‌تر هم این عنوان را تجربه کنید.

در Deity Empires نقش یک خدا را برعهده می‌گیرید که می‌خواهد بر کل دنیا فرمانروایی کند. نژادهایی هم در بازی وجود دارند که شما را به عنوان مرجع خود قرار داده و می‌توانید آن‌ها را به سمت گسترش بیشتر رهبری کنید.

سری Warcraft

سری Warcraft بدون هیچ شکی می‌تواند به عنوان محبوب‌ترین بازی استراتژی – فانتزی روی کرۀ زمین شناخته شود! این بازی نتیجۀ عدم به اشتراک‌گذاری سری Warhammer با شرکت بلیزارد (Blizzard) به دست کمپانی Games Workshop بود. این اتفاق باعث شد تا بلیزارد دست به کار شده و IP خاص خودش را به عنوان رقیب مستقیم Warhammer عرضه کند.
تا قبل از انتشار نسخۀ سوم، سری وارکرفت به این حجم از شهرت نرسیده بود. پس از انتشار این ورودی، بلیزارد تصمیم گرفت تا این مجموعه را به یک عنوان MMORPG تبدیل کند. بازی Warcraft III همچنان یک بازی استاندارد است. کلیت گیم‌پلی این بازی موجب شد تا شاهد ژانر MOBA در بازی‌های امروزی باشیم و این عنوان تبدیل به یکی از انقلابی‌ترین محصولات دنیای گیم شود.

بازی Fire Emblem: Three Houses

این نسخه از سری بازی‌های Fire Emblem که در سال 2019 عرضه شد، یکی از اعتیادآورترین بازی‌های این مجموعه نیز می‌باشد. داستان بازی حول محور سه ملیت مختلف می‌چرخد که همۀ آن‌ها جنگجویان جوان خودشان را به صومعه‌ای می‌فرستند تا جنگیدن را بیاموزند. سطح چالش بسیار بالا، کاراکترهای عالی و ارزش تکرار زیاد بازی که به لطف مسیرهای داستانی مختلف شکل گرفته است، باعث شده تا FE: Three Houses به یکی از بهترین بازی‌های پلتفرم نینتندو سوییچ (Nintendo Switch) تبدیل شود.

بازی Lord of the Rings: Battle for Middle-Earth

شاید فکر کنید مجموعۀ Lord of the Rings بازی‌های استراتژی موفقی داشته است، اما اگر بررسی‌های لازمه را انجام دهید، متوجه خواهی شد که تنها برند موفق این مجموعه سری Battle for Middle-Earth می‌باشد. بازی‌های این سری شباهت زیادی به Command and Conquer: Generals دارند اما از نظر مقیاس، گستردگی‌شان بیشتر است. مشکلات بالانس بازی شاید اذیت‌کننده باشد اما به طور کل، به تجربۀ شما از بازی آسیبی وارد نمی‌کند.

سری Heroes of Might and Magic

سری Heroes of Might and Magic تاریخچه‌ای طولانی در میان بازی‌های سبک استراتژی دارد، اما به این راحتی نمی‌تواند خودش را در دل هر گیمری جا کند. اگر به جهان فانتزی و بازی‌های RTS عادت کردید، HOMAM ممکن است شما را ناامید کند، چرا که این مجموعه در سبک نوبتی و نقش‌آفرینی ساخته شده است.

تا اینجا 14 نسخه از این فرانچایز داریم که طی سال‌ها مختلف عرضه شدند. آخرین ورودی این سری با نام HOMAM: King’s Bounty II انتشار یافت. در حال حاضر، HOMAM مشغول تغییر فرمول بوده و بیشتر مکانیک‌های RPG را دنبال می‌کند و درکنار آن، سیستم مدیریت و مبارزات نوبتی هم دارد.

سری Spellforce

زمانی که صحبت از بازی‌های استراتژی هیبریدی ‌شود، فرانچایز Spellforce حضور پررنگی از خودش نشان می‌دهد. این بازی RTS و RPG ترسی از تغییر فرمول ثابت بازی‌های استراتژی نداشته و همواره چیزهای جدیدی برای ارائه دارد. از سال 2003 تا 2017، سه نسخه مختلف از سری Spellforce انتشار یافته و با بسته‌های الحاقی و افزونه‌ها همراه شده است.

همانطور که گفتیم، این بازی یک میکس تقریبی از ژانر استراتژی نوبتی و نقش‌آفرینی‌ست. نسخه سوم بر این موضوع تاکید بیشتری داشته و به عنوان آخرین ورودی این سری، توسط طرفداران قدیمی و جدید تحسین شده است. اگر نمی‌دانید که با کدام ژانر از بازی‌های استراتژی شروع کنید، Spellforce در این امر شما را به راحتی همراه می‌کند.

بازی Endless Legend

از نظر زیبایی، Endless Legends به تنهایی ارزش بازی دارد. این عنوان یونیک که در سبک 4X و گرند استراتژی نوبتی ساخته شد، در سال 2014 انتشار یافت. Endless Legend به شما اجازۀ انتخاب یک فکشن فانتزی را می‌دهد. پس از این، گیمرها باید با سایر امپراتوری‌ها در نقشه‌ای شبیه به Game of Thrones به مبارزه پرداخته و برنده شوند.

بازی Endless Legend تعداد زیادی DLC و افزونه دارد که ارزش تکرار این بازی را هم افزایش می‌دهد تا گیمر صدها ساعت از این بازی لذت ببرد. اگر خواهان تجربه اثری مشابه با Civilization هستید که به تم فانتزی نزدیک‌تر باشد، Endless Legend می‌تواند فراتر از انتظارات‌تان عمل کند.

بازی Armies of Exigo

بازی Armies of Exigo شباهت‌های زیادی به محصولات بلیزارد دارد. این عنوان RTS در سال 2004 و پس از اینکه مجموعه وارکرفت به یک اثر MMORPG تبدیل شد، انتشار یافت. این مورد لزوما چیز بدی نیست، چرا که بازی شرایط خوبی برای طرفداران وارکرفت که خواهان یک بازی RTS هستند، تامین کرد. می‌توان گفت Armies of Exigo اکثر مکانیک‌های وارکرفت را کپی کرده و به همین دلیل، فرمول مشابهی با فرانچایز محبوب بلیزارد دارد. گرافیک بازی تاحدودی بهتر از وارکرفت 3 بوده و فکشن‌های بازی نیز حس آشنایی دارند.

بازی Battle Realms

اگر به عقب برگردیم و دهۀ 2000 را مرور کنیم، بازی Battle Realms را می‌بینیم که در سال 2001 یکی از بهترین عناوین در سبک استراتژی به شمار می‌رفت. بازی روی قرون وسطی ژاپن تمرکز داشته و امکان کنترل سامورایی‌ها، گرگینه‌ها و ساحره‌ها را به شما می‌دهد.

همچنین بازی Battle Realms مکانیک‌های منحصر به فردی را به ژانر RTS می‌آورد. در این بازی ساخت نقشه و مدیریت کمرنگ‌تر شده تا تمرکز روی مبارزات قرار بگیرد. متاسفانه، Battle Realms یکی از بازی‌های Underrated می‌باشد که این روزها کمتر اسمش را می‌شنویم. با تمام این‌ها بازی یک نسخۀ Zen Edition دارد که به عنوان ریمستر آن شناخته شده و می‌تواند تجربۀ متفاوتی نسبت به ورژن عرضه شده در سال 2001 به مخاطب ارائه دهد.

بازی Kingdoms and Castles

یکی از بازی‌های چند وقت اخیر که به جای مبارزه و خونریزی شما را به تجربه‌ای آرام‌تر دعوت می‌کند، عنوان Kingdoms and Castles است. این بازی در اصل یک عنوان شهرسازی می‌باشد اما به عنوان یک محصول استراتژی هم محسوب می‌شود. از جنبۀ فانتزی و قرون وسطایی، شما عمدتا باید نگران حملۀ اژدها باشید و بهتر است برای جلوگیری از این اتفاق، سازه‌های قدرتمندی شکل دهید.

تم قرون وسطی بازی Kingdoms and Castles به علت حضور اژدها و موجودات فانتزی نادیده گرفته می‌شود، اما از نظر هنری بسیار چشم‌نواز است. جدای از این‌ها، شما باید مطمئن شوید که ساکنین سرزمین شما در برابر خطراتی مثل فصل زمستان و تهدیداتی نظیر وایکینگ‌ها محافظت شوند.

سری Total War: Warhammer

تا سال 2015، ژانر قرون وسطایی و فانتزی به خاطر نبود پروژه‌های AAA لذت همیشگی خود را از دست داده بود. با این حال، ورود بازی Total War: Warhammer به همه نشان داد که کنترل اورک‌ها و اژدهایان در قامت یک بازی استراتژی چالش‌برانگیز چقدر می‌تواند جذاب و سرگرم‌کننده باشد. سری TW: Warhammer ترکیبی از ژانرهای Tabletop و گرند استراتژی‌ست که مثلش را در طول این سال‌ها ندیدیم. با حضور بازی Total War: Warhammer III که در سال 2022 عرضه شد، خیال گیمرها از تجربۀ یک عنوان استراتژی فانتزی جدید راحت است.

1 1 رای
امتیازدهی به مقاله
باخبرم کن
باخبر شدن از

3 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
نمایش تمام دیدگاه ها