نقد و بررسی

نقد و بررسی Wasteland 3

همیشه خودت باش مگر اینکه بتونی یک رنجر باشی، در این صورت یک رنجر باش!

برخلاف قسمت دوم فرانشیز بازی های Wasteland قسمت سوم بسیار فراتر از انتظار ظاهر شده است، به طوری که بازیکن در همان 5 دقیقه اول که کارکتر بازی خود را شخصی سازی می کند و آموزش ها را می گذراند به بازی علاقه مند می شود. پس از 50 ساعت بازی کردن قسمت سوم بازی Wasteland بازیکن بسیار بیشتر از قسمت دوم به آن علاقه مند می شود.

دنباله بازی Wasteland صحرا های آریزونا را رها می کند و به زمین های بی مصرف و یخ زده کلرادو می رود، صد سال پس از واقعه عظیم اتمی که اتفاق افتاد جهان به شکل اولیه خود برگشته است. فصل بهار در دنور و کلرادو هم اکنون کاملا با برف پوشیده شده است و توسط شخصی به نام “The Patriarch” کنترل می شود که با فرستادن تفنگ داران صحرایی و گرفتن مهمات در عوض کمک کردن به بقیه تلاش می کند تا آریزونا را سر پا نگه دارد. با یک سری تصمیمات کوچک، تفنگ داران برای پیدا کردن فرزندان سرکش Patriarch که سعی بر به زور پس گرفتن حکومت از پدرشان دارند، فرستاده می شوند.

بازی در یک کمین گاه شروع می شود، جایی که بازیکن تصمیم می گیرد که یا از تیم دونفره و آماده تفنگ داران استفاده کند یا از صفر شروع کند و تیم خود را بسازد. کارکتر بازیکن که اکنون از برترین تفنگ داران کلرادو است مورد توجه Patriarch قرار می گیرد طوری که او به بازیکن مرکز نظامی قدیمی در نزدیکی کلرادو می دهد تا به عنوان مقر فرماندهی تفنگ داران از آن استفاده کند و مسئولیت کامل این سازمان را بر عهده بگیرد.

بازیکن می تواند تیمی با حداکثر 6 عضو تشکیل دهد که حداکثر 4 نفر آن ها می توانند کارکتر های بازیکنان دیگر بازی باشند و 2 نفر دیگر شخصیت های از پیش ساخته شده بازی هستند که به بازیکن در انجام ماموریت هایش کمک خواهند کرد و در نبرد ها در جنگل های یخ زده کلرادو شرکت خواهند کرد. در ابتدای بازی بازیکن باید به کمک مارشال های کلرادو بروند تا مشکلات ناشی از حملات اخیر را حل کنند، اما بازی در ادامه این اجازه را می دهد تا بازیکن آزادانه حرکت کند.

اولین پارامتر هایی که بازیکن را جذب بازی می کند، مدیریت مقر فرماندهی، رانندگی با وسایل نقلیه و شیوه مبارزه است. با توجه به قسمت قبلی بازی بازیکن علاوه بر بالا بردن لول خود، باید افرادی را برای قرار دادن در سمت های مختلف استخدام کند مانند دکتر، افسر اسلحه خانه، مکانیک و چندین نقش متفاوت که چالشی جدید برای بازیکن ایجاد خواهد کرد.

رانندگی در بازی زیاد درگیر کننده نیست و با مکانیسم کلیک بر روی مکان مشخص و حرکت به سمت آن انجام می شود اما نکته جالب توجه این است که نقشه بازی بسیار وسیع است و مکان های بسیار معروف را به شکلی جالب توجه به نمایش گذاشته است که این مکان ها در دنور، کلرادو و آسپن قرار دارند به همراه بسیاری از مکان های کمتر شناخته شده که در مسیر بازی بازیکن با آن ها مواجه خواهد شد. نقشه بازی بسیار دقیق طراحی شده که بازیکن در طول سفر با طوفان و رعد و برق هایی مواجه می شود که گرافیک آن چشم ها را میخکوب می کند.

اما ویژگی جالب هنگام رانندگی این است که بازیکن می تواند همزمان با رانندگی کردن به دشمنان شلیک کند. با وجود سیستم هوش مصنوعی و توپ های سنگین قابل ارتقای بالای سقف جیپ های تفنگ داران، بازیکن می تواند شلیک های بسیار دقیقی انجام دهد یا حتی همزمان ولی با دقت کمتر به چند هدف حمله کند. این ماشین ها می توانند تغییر زیادی در نتیجه نبرد ایجاد کند اما بدیهی است که نمی توان از آن ها در داخل ساختمان ها استفاده کرد.

خوشبختانه در همه جا بازیکن به جیپ ها نیاز ندارد زیرا که Wasteland 3 بهترین سیستم مبارزه نوبت به نوبت را در کنار بازی XCOM دارد. در واقع سیستم مبارزه بازی بسیار مشابه با XCOM است. شبیه سازی های مختلف مانند سنگر های کوتاه و بلند و شانس برخورد تیر از پارامتر هایی هستند که بازیکن را به چالش می کشد.

مبارزات به سه نوبت حمله تقسیم می شوند، خود بازیکن، دشمنان و یاران خودی این سه نوبت را در اختیار خواهند داشت. سربازان می توانند  به هر ترتیبی که بازیکن می خواهد در نوبت مشخص خود حرکت کنند. بازیکن می تواند با استراتژی های مختلف سربازان خود را حرکت دهد و شیوه های حمله متفاوت را برای زدن بیشترین ضربه به دشمن به کار بگیرد. شرکت InXile طی آپدیت هایی که برای بازی منتشر کرد قابلیت نشانه گیری با خطی کم رنگ را به بازی اضافه کرد که بازیکن می تواند ببیند که سربازانش چه کسی را پس از حرکت هدف قرار خواهند داد.

در حالیکه در بازی های XCOM 1,2 هیچگاه بازیکن مطمئن نخواهد بود که شانس برخورد گلوله ها در چه مکانی ثابت است، اما در بازی Wasteland 3 این درصد ها به دلخواه بازی است و برخلاف XCOM تغییر موقعیت سربازان و حالت آن ها تغییر مشهودی در شانس های برخورد گلوله و باقی درصد ها ایجاد نمی کند، برای مثال اگر بازیکن تا 9 موزاییک در نقشه حرکت کند درصد و شانس ها هیچ تغییری نمی کند اما اگر سربازان پشت سنگری پناه بگیرند درصد دقت نشانه گیری تا 10 درصد افزایش پیدا خواهد کرد.

جدایی از انواع مختلف و بسیار گسترده سلاح های بازی از قبیل تفنگ های اسنایپر، اس ام جی، کلت، چاقو، راکت لانچر، سلاح های سنگین مانند تیربار و چندین تفنگ که پرتو های انرژی شلیک می کنند، مبارزه ارتباط زیادی با مهارت کارکتر بازیکن و خود بازیکن دارد. بالا بردن لول و کسب مهارت های جدید به بازیکن کمک بسیار زیادی بر خلاف نسخه قبلی بازی می کند. هر کارکتر ویژگی های خاص به خود را دارد برای مثال یکی از کارکتر ها شانس برخورد شلیک های تمام تیم را افزایش می دهد.

یکی دیگر از ویژگی های این بازی که علاقه مندان به ژانر RPG را به این بازی جذب می کند این است که کسب مهارت های جدید و بالا بردن تجربه کارکتر بر روی روند بازی تاثیر مستقیم می گذارد. تمام شخصیت های بازی به طور کامل صداگذاری شده اند و در اکثر مکالمات راهی وجود دارد که رفتن آن نیازمند مهارت های خاصی است که بازیکن با انتخاب این راه ها می تواند مهارت های جدیدی کسب کند یا به بیان ساده تر انتخاب های بازیکن بر روی پیشرفت بازی تاثیر می گذارد.

خوشبختانه اکثر مراحل بازی چندین راه برای به پایان رساندن دارند که هرکدام نتایج مختلفی را رقم خواهد زد که برخی آن ها می تواند منجر به تاوان های سنگینی شود.همچنین بازیکن می تواند باس های بازی را یا بکشد و یا دستگیر کند که لیاقت هر کدام برای زنده ماندن یا مردن به شیوه فکر کردن بازیکن بستگی دارد و انتخاب کشتن یا زنده گذاشتن آن ها بر روی شهرت و محبوبیت کارکتر بازیکن تاثیر زیادی دارد.

در حالیکه بازی Wasteland 3 باید چند بار تکرار شود تا پایان های متفاوت بازی مشخص شود، همه آن ها باب دل بازیکن نخواهد بود.  یکی ازمشکلات بازی بدین شکل است که در آغاز نبرد نایت کلاب بازیکن باید انتخابی انجام دهد که یکی از آن ها منجر می شود که مشکلات بدون مبارزه و با مذاکره حل بشود ولی اگر غیر از این راه انتخاب شود کل قسمت حرف زدن پاک می شود. در بازی قابلیت دستگیر کردن وجود دارد که بازیکن می تواند برخی شخصیت ها را دستگیر کند تا مدارک کافی را قبل از بازجویی برای اثبات گناهکار بودن آن کارکتر جمع آوری کند. اگر بازیکن بدون دستگیری اقدام به بازجویی کند با دو گزینه مواجه می شود که یا اسیر را بکشد و یا از او اخاذی کند.

بازی باگ های زیادی در اوایل انتشار داشت اما به مرور این باگ ها در حال برطرف شدن هستند برای مثال نبودن دکمه ای برای پشت سر گذاشتن صحنه های سینماتیک بازی، نامحدود شدن آیتم های بازی و چندین مورد دیگر که اکثر آن ها طی آپدیت ها برطرف شدند. همچنین بازی مشکلاتی در عملکرد و اجرا شدن دارد مثل قفل کردن بازی هنگام گفتن برخی دیالوگ ها بدون دلیل خاصی، عدم عملکرد دکمه Shift برای هایلایت کردن هدف در مکان های شلوغ، و مهم تر از همه زمان بسیار زیاد بالا آمدن بازی در SSD که ممکن است کمی بازیکن را اذیت کند. اما نکته مهم این است که اکثر مشکلات طی آپدیت ها حل شده اند و ممکن است تعداد کمی از بازیکنان به این قبیل مشکلات برخورد کنند.

یکی از مهم ترین وجهه های بازی Wasteland 3  ظاهر جذاب گرافیکی آن است. سبک هنری بازی، گرافیک و رنگ بندی های استفاده شده در محیط بازی بسیار مناسب با موقعیت ها و ساختار بازی است. در ابتدای بازی کنار هم قرار گرفتن یخ های آبی و سرد و آتش گرم و قرمز رنگ مخفیگاه احساس بسیار جالب و خوشایندی به بازیکن می دهد. اولین باس فایت بازی که برگرفته از کتاب “Washed In The Blood Of The Lamb” نوشته جاشوا جیمز است موسیقی بسیار حماسی و به یاد ماندنی دارد که حتی یکی از کارگردان های معروف هالیوود نیز از آن در یکی از فیلم های خود استفاده کرده بود.

یکی از مهم ترین عواملی که ممکن است بازیکن را آزار دهد این است که بازی تقریبا قابل توقف نیست. در حالی که بازی در ژانر نبرد نوبتی است ولی بازی به صورت زنده همواره در حال اجراست یعنی اگر بازیکن بازی را متوقف کند، NPC های بازی متوقف نمی شوند و به راه رفتن ادامه می دهند و کارکتر بازیکن به حرف زدن ادامه می دهد و بازی به صورت خودکار ذخیره می شود. برای مثال اگر بازیکن برای چند دقیقه برای کاری بازی را متوقف کند و به جایی برود هنگامی که برگردد متوجه این خواهد شد که مکالمه بین کارکتر ها صورت گرفته و بازیکن مقداری از این مکالمه را از دست داده است و سیستم ذخیره کردن بازی نیز هرلحظه به ذخیره کردن بازی می پردازد و در واقع راه به عقب برگشتن را می بندد.

اینکه از دست دادن مقداری از مکالمات چقدر می تواند در روند بازی تاثیر داشته باشد بستگی به بازیکن دارد، اما ترجیح بر این است که حداقل دکمه توقف بازی، واقعا بازی را متوقف می کرد تا زمانی که بازیکن در دنیای واقعی مجبور به ترک کنسول یا سیستم خود شود نگرانی از دست دادن مکالمات یا صحنه های سینماتیک بازی را نداشته باشد. علت نوشته های اخیر نیز این است که دیالوگ های بازی با ظرافت و زیبایی تمام نوشته شده اند و یکی از دلایل مهم خلق شاهکاری به نام Wasteland 3 هستند، دیالوگ ها نه تنها خسته کننده نیستند بلکه همراه با کمی طنز و یا حتی کمدی تاریک هستند که باعث می شوند بازیکن با دیدن دیالوگ ها احساس اتلاف وقت نکند و این چیزی است که اکثر بازی سازان امروزی باید در درست انجام دادن آن دقت بسیار زیادی به خرج دهند.

مشکلات کوچک را که کنار بگذاریم بازی Wasteland 3 بسیار خوب عمل کرده است و به نوعی نسخه بسیار موفق تر و با شکوه تر از Wasteland 2 می باشد. با اینکه نسخه دوم این بازی باب دل بازیکنان نبوده اما باز هم در ژانر RPG یکی از بهترین های زمان خود است، ولی با آمدن نسخه سوم سری بازی های Wasteland این بازی به جمع برترین های ژانر RPG پیوسته است. اگر کسی طرفدار این ژانر و این سبک بازی است و از بازی های اخیر که بسیار نا امید کننده بوده اند خسته شده است این بازی می تواند امید را به او برگرداند و در نهایت بازی Wasteland 3 کاملا ارزش تجربه کردن را دارد.

نقاط ضعف و قوت

نحوه شخصی سازی کارکتر بازی
سبک هنری و گرافیک جذاب
موسیقی بسیار شگفت انگیز
محیط بسیار جذاب تر از سری دوم بازی
دیالوگ های جذاب و صداگذاری های تمام کارکتر ها
تاثیر آشکار تصمیمات بازیکن
صداگذاری و لحجه بسیار مشابه کارکتر ها

عملکرد بازی می تواند بهتر باشد (متوقف نشدن کامل بازی)
لودینگ بیش از حد طولانی بازی می تواند کمی نا امید کننده باشد
برخی تصمیمات بسیار سخت گیرانه بر روی داستان بازی تاثیر می گذارند و مسیر داستان را به طور بسیار کلی عوض می کنند

نمرات

گیم پلی - 9
گرافیک - 8.5
کمپین - 8.5
موسیقی - 8

8.5

نمره کل

یک بازی فوق العاده در ژانر RPG که ترکیب بسیار عالی و خلاقانه از سیستم تصمیم گیری و مبارزه نوبتی را به نمایش گذاشته است که بسیار از هم رده های خود برتر ظاهر شده است.

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
باخبرم کن
باخبر شدن از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
نمایش تمام دیدگاه ها