نقد و بررسی

نقد و بررسی بازی SCHIM

نگاهی تازه به سایه‌ها

با افزایش هزینه‌های بازی‌سازی در طی سالیان گذشته، تحمل ریسک شرکت‌های بزرگ بازی‌سازی کاهش یافته که به کاهش تنوع و نوآوری در میان بازی‌های مطرح منجر شده است. در این بین اما بازی سازان مستقل همچنان چراغ نوآوری و خلاقیت بازی‌سازی را روشن نگه داشته و به ویژه اخیراً شاهد عناوین مختلفی توسط بازی سازان مستقل بودیم که سبک‌های جدید و بازی‌های جذابی را ارائه دادند. SCHIM یکی از عناوین است و در حالی که کلیت این بازی چندان انقلابی و تازه به شمار نمی‌رود، اما تجربه متفاوتی است که می‌تواند جذابیت‌های خود را برای علاقه مندان سبک بازی‌های پازل داشته باشد.

گیم پلی و داستان

در SCHIM شما نقش یک موجود کوچک را بازی می‌کنید که به عنوان روح یک شی یا موجودات زنده عمل می‌کند. تقریباً هر چیزی که به ذهن شما می‌رسد یک SCHIM درون خود دارند که همواره همراه آن‌ها هستند.

در بازی نیز شما یک SCHIM هستید که از کودکی تا بزرگسالی انسان خود را همراهی می‌کنید، اما در نتیجه برخی اتفاقات به ناگهان از این شخص جدا شده و ماجراجویی خود را شروع می‌کنید. حال باید با پریدن از یک سایه به سایه دیگر، تلاش کنید تا از محیط‌های مختلف عبور کرده و دوباره به انسان خود برسید؛ مسیری که لحظات به یاد ماندنی خود را دارد و جذابیت کافی برای دنبال کردن داستان ارائه می‌دهد.

سایه‌ها بخش اصلی گیم پلی بازی SCHIM را تشکیل می‌دهند. در این بازی شما باید از یک سایه به سایه دیگر بپرید تا در مسیر داستانی پیشرفت کنید. بسیاری از سایه‌های عادی که هر روزه در زندگی خود می‌بینید، در بازی اهمیت زیادی پیدا می‌کنند و به شما نشان می‌دهند که چطور یک دیدگاه خلاقانه می‌تواند موارد ساده‌ای مانند تعامل با سایه‌ها را جذاب و سرگرم‌کننده کند.

در SCHIM با تنوع خوبی در مراحل مواجه هستید

بازی در استفاده از سایه‌ها تنوع و خلاقیت زیادی دارد. به عنوان مثال می‌توانید از سایه یک چتر به عنوان یک پرتاب‌کننده استفاده کنید یا با سایه ساختمان‌ها و دیگر موارد از موانع عبور کرده و از روی نرده‌ها بپرید. سایه‌ها به طور کلی به خوبی به کار گرفته شده‌اند و با وجود برخی المان‌های تکراری در مراحل، همواره جذابیت خود را حفظ می‌کنند.

سایه‌ها در بازی SCHIM به طور کلی به دو دسته ثابت و متحرک تقسیم می‌شوند؛ در حالی که سایه سطل آشغال ثابت است، اما ممکن است در برخی مراحل با عبور ماشین و کامیون‌ها مواجه باشید که چالش‌های جدیدی را برای شما فراهم می‌کنند.

بازی از آب و هوا نیز استفاده می‌کند و مواردی مانند رعد و برق یا عبور ابر‌ها برای تنوع مراحل مورد استفاده قرار گرفته‌اند. تغییر ساعات شبانه روز نیز در SCHIM پشتیبانی می‌شوند که جذابیت مراحل بازی را حفظ می‌کنند.

تغییر ساعات روز به عنوان یکی از مکانیزم های تنوع گیم پلی بازی مورد استفاده قرار گرفته است

بازی SCHIM همچنین این امکان را به شما می‌دهد تا با محیط تعامل داشته باشید. به عنوان مثال می‌توانید یک ژنراتور را برای چراغ‌های خیابون روشن کنید یا جعبه‌ها و موارد دیگر را جا به جا کنید. این موضوع به عنوان مکانیزم اصلی پازل‌های بازی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در برخی مراحل شما نیازمند به کار‌گیری خلاقیت و بهره بردن از ابزار‌های مختلف برای عبور از محیط‌ها هستید.

در بخش کنترل، SCHIM به بازیکنان پیشنهاد می‌کند تا از دسته بازی استفاده کنند. با این حال شما با کیبورد و موس نیز تجربه کامل و لذت بخشی از این بازی خواهید داشت. کنترل‌های بازی نرم و خوب هستند و مشکلی از این قسمت احساس نخواهید کرد. بازی از لحاظ دید دوربین نیز چالشی برای شما ایجاد نمی‌کند و هر زمان می‌تواند زاویه دید خود را عوض کنید.

SCHIM در حالی که برخی زمان‌ها چالش‌های خود را پیش روی بازیکنان می‌گذارد، اما به طور کلی یک بازی خیلی سخت به شمار نمی‌رود و شما را به خاطر اشتباه کردن مجازات نمی‌کند. در مجموع گیم پلی SCHIM در سطح خوبی میان پیچیدگی و سادگی قرار دارد و یک تجربه به یادماندنی را رقم می‌زند.

گرافیک و موسیقی

طراحی بازی SCHIM زیبا و منحصر به فرد است. بازی از پالت رنگی جالبی استفاده می‌کند و هر مرحله حال و هوای خود را دارد. در حالی که گرافیک SCHIM انقلابی نیست، اما در سطحی قرار دارد که نمی‌توانید ایرادی به آن بگیرید و به یک امضا برای بازی تبدیل می‌شود.

بازی از لحاظ گرافیکی در سطح خوبی قرار دارد

بازی در قسمت موسیقی نیز کم نگذاشته است و در مراحل با قطعه‌های مختلفی مواجه هستید که همگی در سطح خوبی قرار دارند.

جمع‌بندی

در حالی که SCHIM در ابتدا یک بازی کاملاً ساده به نظر می‌رسد، اما با تجربه این عنوان متوجه خواهید شد که سازندگان به نحو احسنت از مکانیزم سایه‌ها بهره گرفته‌اند و مراحل از تنوع زیادی برخوردار هستند. SCHIM یک عنوان لذت بخش و جذاب است که تجربه آن را به تمام بازیکنان علاقه‌مند به پازل و ماجراجویی‌ها پیشنهاد می‌کنیم.

نقاط ضعف و قوت

مکانیزم‌های گیم پلی و نحوه تعامل با سایه‌ها
کنترل‌های نرم و خوب
زاویه دوربین قابل تنظیم
تعادل میان سادگی و پیچیدگی
طراحی بصری جذاب

در برخی قسمت‌ها، مراحل و مکانیزم‌های بازی می‌توانند تکراری شوند

نمرات

گیم پلی - 9
گرافیک - 9
داستان - 9.5
موسیقی - 8.5

9

نمره کل

در حالی که SCHIM در ابتدا یک بازی کاملاً ساده به نظر می‌رسد، اما با تجربه این عنوان متوجه خواهید شد که سازندگان به نحو احسنت از مکانیزم سایه‌ها بهره گرفته‌اند و مراحل از تنوع زیادی برخوردار هستند. SCHIM یک عنوان لذت بخش و جذاب است که تجربه آن را به تمام بازیکنان علاقه‌مند به پازل و ماجراجویی‌ها پیشنهاد می‌کنیم.

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
باخبرم کن
باخبر شدن از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
نمایش تمام دیدگاه ها