نقد و بررسی

نقد و بررسی Empire of Sin

گانگسترها به شهر بازگشته اند!

تصویری که از کلمه گنگستر در ذهن اکثر افراد جای گرفته است بر اساس افسانه ها و داستان های درام آمریکایی است که بیشتر در سینما ها شاهد آن هستیم. بازی Empire of sin ساخته شرکت Romero Games نیز برخی از این تصورات را وارد شخصیت پردازی بازی، دیالوگ ها و سبک و گیم پلی بازی کرده است. بازی کمی زیاد به این کلیشه ها روی آورده است که کمی ممکن است نا امید کننده باشد. اما این استایل انتخابی بازی است و جمله قبل بر اساس نظر شخصی می باشد. مشکل اصلی لایه استراتژیک بازی است (زندگی روزمره یک خانواده گنگستری) که کمی خسته کننده است و گیم پلی نسبتا دشوار دارد. کسانی که به دنبال یک بازی گنگستری استراتژیک و یا گنگستری مدیریتی هستند، کمی باید در خرید این بازی احتیاط کنند.

با این تفاسیر باید یک سری چیز ها شفاف سازی شوند. بازی Empire of sin تلاش نمی کند تا جایگزین بازی کلاسیک Gangsters: Organized crime ساخته سال 1998 شود، زیرا که پس از مقایسه های بسیاری که منتقدان و طرفداران با این بازی انجام دادند، شرکت سازنده این موضوع را به صورت رسمی اعلام کرد که این دو بازی قابل مقایسه با یکدیگر نیستند. این بازی در واقع ترکیبی از بازی های Jagged Alliance و X-Com می باشد که عناصری از بازی Civilization را نیز در خود دارد. همچنین تعاملات شخصیت های بازی کمی مشابه با بازی Crusader Kings III می باشد. پس اگر به دنبال بازی به سبک Gangster: Organized Crime باشید این بازی کمی برای شما نا امید کننده خواهد بود. اما این مقایسه ضعف های اصلی بازی Empire of Sin را در قسمت استراتژی نمایان می کند.

بازی EoS را می توان به سه بخش تقسیم کرد. بخش اول مدیریت لایه ای استراتژیک است که شامل لایه تاکتیک جنگی و لایه مربوط به شخصیت کارکتر است. هر کدام از این لایه ها به تنهایی بسیار خوب عمل می کنند اما در کنار یکدیگر گیم پلی ابتکار و نوآوری لازم را ندارد. در واقع شرکت Romero Games بخش های کوچک و مختلف را توانسته به خوبی در هم ادغام کند و آن را در قالب کلی یک بازی نمایش دهد. آیا محصول جو اضافه در کارخانه آبجوسازی خود ذخیره کرده اید؟ می توانید آن ها را برای سود و بهتر شدن روابط دیپلماتیک به جناح های دیگر بدهید. بازیکن می تواند سطح امنیت خود را ارتقا دهد تا در هنگام جنگ و درگیری از محافظان و کرکتر های بیشتری بتواند استفاده کند. در کل هر لایه استراتژیک بازی چالش های خاص خود را دارد و تاثیر آن ها روی هم نیز این چالش را لذت بخش تر می کند.

مکانیک جنگی بازی با اینکه نوآورانه و خلاقانه نیست ولی بی نقص است. اگر بازی X-Com را تجربه کرده باشید، با یک بازی مشابه روبرو خواهید شد. اسلحه پلاسمایی را با یک مسلسل تامپسون عوض کنید و بوم! بازی Empire of Sin به وجود می آید! در کل اگر از گیم پلی X-Com خسته شده اید، رنگ های متفاوت و گرافیک جذاب این بازی هیچ حس تازگی به شما نمی دهد.

در بازی کلاس های شخصیتی متفاوت و قابلیت های جدیدی برای بدست آوردن و یادگیری وجود دارد. همچنین با تعاملات مختلف بازیکن می تواند ویژگی های جدید را باز کند. کارکتری را در بار Speakeasy برای طولانی مدت رها کنید و او را مست تحویل بگیرید! اگر از اسلحه زیاد استفاده کنید، نشان و پاداش تیراندازی را دریافت خواهید کرد. در هر صورت همه این تعاملات و به هم پیوستگی آن ها تا حدی جالب توجه است. بعد از مدتی جنگ های بازی زیاد می شوند خصوصا هنگام جنگ های گنگستری و پس از مدتی روند بازی خسته کننده می شود و هیچ راه حلی برای پشت سر گذاشتن جنگ ها بدون درگیری مستقیم بازیکن وجود ندارد.

بخش ایفای نقش بازی هم مانند لایه استراتژیک آن بی نقص و جالب است. در ابتدای بازی چهارده رئیس گنگستر منحصر به فرد، برخی واقعی و برخی خیالی، برای انتخاب وجود دارد. هرکدام هدف و داستانی متفاوت برای دنبال کردن دارند. همچنین پنجاه و پنج گنگستر با عناصر داستانی متفاوت را می توانید به خدمت بگیرید که هرکدام روایت، دوستان، دشمنان و روابط عاشقانه خود را دارند که همین به پویایی بازی کمک بسیاری می کند. مسیر ماموریت های داستان بر اساس نتایج و انتخاب های مختلف می تواند تغییر کند همچنین ممکن است اثر آن ها بسیار جلوتر مشخص شود. برای مثال در یکی از ماموریت های بازی یکی از اعضای باند، گروه را ترک کرد چون بازیکن این اجازه را نداد که کرکتر، یک آدم معمولی که دروغ گفته بود را شکنجه دهد. و این نکته نشان می دهد که شخصیت و پیشینه کرکتر ها روی رفتار آن ها تاثیر دارد.

با در نظر گرفتن توضیحات داده شده درباره قسمت استراتژیک بازی، چیزی که با آن مواجه می شوید به خوبی مشابه توضیحات و راضی کننده است. اگرچه گزینه ها و قابلیت های زیادی در دسترس نیست اما باز هم بازی جذاب خواهد بود. بازی Empire of Sin و Gangsters: Organized Crime با اینکه ژانر یکسان دارند اما قابل مقایسه نیستند. بازی G: OC حس اداره یک امپراطوری باند خلافکاری را می دهد در صورتی که EoS به این شکل نیست. در G: OC تجارت قانونی و پولشویی به اندازه تجارت های زیرزمینی و غیرقانونی مهم است زیرا که باید برای سود بدست آمده خود درآمد قانونی نشان دهید. در G: OC شما برای گرفتن حق محافظت خود از فروشگاه ها و بقیه کسب و کار ها باید گروه چند نفره بفرستید تا پول را جمع آوری کنند. اما بازی Empire of Sin این جنبه ها را به کلی حذف کرده و بازی را به یک بازی استراتژی ساده تر تبدیل کرده است. شما دیگر درگیر کسب و کار قانونی خود نخواهید بود، همچنین تنوع کسب و کار ها بسیار پایین و محدود است برای مثال کازینو، کارگاه آبجو سازی، هتل و یک خانه امن که می توانید یکی از اعضای خود را در محله یک باند دیگر مستقر کنید. بله! دیگر خبری از وام های کلان، بلیت قرعه کشی غیرقانونی و شرکت های هرمی قلابی نیست.

نبود گزینه های استراتژیک بیشتر باعث می شود گیم پلی بازی به سرعت تکراری شود و چیز جدیدی برای ارائه کردن نداشته باشد. در واقع شما باند خود را به گوشه ای از شهر منتقل می کنید، چند کسب و کار غیرقانونی راه می اندازید، جنگ بزرگی شکل می گیرد و دوباره این چرخه تکرار می شود. اما در بازی Gangster: Organized Crime شما گزینه ها و قابلیت های بیشتری را در اختیار خواهید داشت که به تصمیمات بازیکن در بازی عمق و اهمیت می دهد، یعنی شما می توانید زندگی جنایت کاری را رها کنید و برای یک پست سیاسی کاندید شوید، تا به شهردار، وکلای دادگستری، قاضی، اعضای هیئت منصفه، شاهدان و حتی پلیس رشوه دهید. می توانید از مشاغل محلی اخاذی کنید و حتی کسب و کار دشمن را در روز روشن آتش بزنید. این قابلیت را دارید که آدم ربایی کنید و از آن ها حرف بکشید. حتی می توانید یک باغچه خالی بخرید بدون آن که بخواهید در آن کسب و کاری راه بیندازید. وقتی به این قابلیت ها در بازی G: OC نگاه می کنیم، بازی Empire of Sin هیچ چیزی برای ارائه ندارد و تک بعدی محسوب می شود.

با این حال جزئیاتی که در بازی Empire of Sin وجود دارد قابل تقدیر است. برای مثال بازیکن می تواند جنبه های مختلف کسب و کار خود را ارتقا دهد. مثلا بار Speakeasy می تواند از یک کافه محلی به یک کلوپ پرطرفدار تبدیل شود؛ کارخانه آبجوسازی بازیکن می تواند از ساختن نوشیدنی نامرغوب به ساخت ویسکی های با کیفیت برسد که بیشتر مورد توجه افراد ثروتمند قرار می گیرد. با این حال نداشتن گزینه های بیشتر برای ایجاد کسب و کار باعث می شود شما در آخر تعداد زیادی از یک نوع کار را بدست بیاورید و تنوعی در کار های غیرقانونی خود نداشته باشید.

در آخر باید بگوییم بازی Empire of Sin بازی بدی نیست. اما کمبود محتوا در بخش استراتژیک و مدیریتی بازی باعث می شود تا بازی نتواند پتانسیل کامل خود را نشان دهد. ولی گیم پلی بازی در بخش نبرد های تاکتیکی و ایفای نقش بسیار بی نقص طراحی شده است. اگر به بازی هایی با سبک نبرد X-Com علاقه مند هستید، این بازی بی شک برای شما بسیار جذاب خواهد بود. اما اگر به دنبال یک تجربه عمیق در ژانر استراتژی و مدیریتی هستید به احتمال زیاد این بازی مناسب شما نیست.

نقاط ضعف و قوت

گرافیک خوب
موسیقی خوب و طراحی متناسب با فضای سال های 1930
روایت و داستان های گنگستر ها پیشینه و شخصیت منحصر به فردی به کرکتر های گنگستری بازی می دهد

گیم پلی استراتژی محدود و تکرار شونده است
هیچ نوآوری و خلاقیتی در نبرد های بازی که مشابه با X-Com است مشاهده نمی شود
نبرد تاکتیکی بازی تکرای و خسته کننده می شود و کمبود قابلیت گذشتن از نبرد مستقیم کاملا حس می شود

نمرات

گیم پلی - 6
گرافیک - 7.5
کمپین - 7
موسیقی - 7.5

7

نمره کل

طراحی نبرد های تاکتیکی و ایفای نقش کرکتر ها بی نقص می باشد اما به علت کمبود محتوا در قسمت استراتژی کمی از جذابیت بازی کاسته می شود.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
باخبرم کن
باخبر شدن از

2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
نمایش تمام دیدگاه ها