مقاله

معرفی 10 کشور در بازی Europa Universalis 4 که شروع چالش‌برانگیز دارند

فهرستی از چالش‌برانگیزترین کشورها

بسیاری از طرفداران سری بازی‌های استراتژیک استودیو پارادوکس (Paradox)، بازی Europa Universalis IV این استودیو را دشوارترین بازی در میان سایر عناوین مشابه می‌دانند، اما دشواری گیم‌پلی به ضرر این بازی تمام نشده است بلکه بلعکس، دشواری گیم‌پلی و یادگیری آن باعث دوچندان شدن جذابیت بازی شده است. مکانیسم‌های بازی بی‌شمار است و همین باعث شده  که تسلط کامل بر گیم‌پلی بازی کمی بیشتر از حد معمول طول بکشد، به طوری که بسیاری از بازیکنان با نشان دادن 1000 ساعت صرف زمان خود در این بازی، به شوخی می‌گویند که به تازگی بر بازی مسلط شده و از مرحله آموزش خارج شده‌اند.

برخی بازیکنان هستند که همیشه کشورهای قدرتمند و بزرگ را انتخاب می‌کنند تا بتوانند به سرعت جهان را تسخیر کنند، برخی دیگر نیز هستند که کشورهای کوچک و ضعیف را انتخاب می‌کنند و با استفاده از مهارت‌ها و توانایی‌های خود، آن را به یک کشور قدرتمند و بزرگ تبدیل می‌کنند. این کشورهای ضعیف معمولا کشورهایی هستند که در ناامن‌ترین مکان ممکن قرار گرفته‌اند و از نظر سیاسی اصلا در وضعیت مناسبی قرار ندارند. این دسته از کشورها برای بیشتر بازیکنان چالش و لذت بیشتری به ارمغان می‌آورند. در این مقاله از استراتژیک کلاب، قرار است به 10 تا از کشورهای چالش‌برانگیز بازی بپردازیم. لازم به ذکر است که شما می‌توانید آخرین نسخه این بازی را با لینک مستقیم از وب‌سایت ما دانلود کنید.

10. نووگورود (Novgorod)

این کشور در ابتدای بازی ممکن است گزینه خوبی برای انتخاب به نظر برسد، اما بد نیست بدانید که این کشور به دلیل موقعیت نه چندان خوب خود در معرض حمله کشورهای قدرتمند بسیاری قرار دارد. این کشور در جنوب با کشور موسکوی (Muscovy) همسایه است، کشوری که عمیقا به تسخیر استان نووگورود میل دارد تا بتوانید روسیه را تشکیل دهد. این در حالی است که نووگورود در جبهه غربی کشورش با دانمارک و سایر کشورهای حوزه اسکاندیناوی همسایه است که آن‌ها نیز چندان ارتباط خوبی با نووگورود ندارند و می‌خواهند در اولین فرصت آن را تسخیر کنند.

فارغ از بقا، کشورگشایی نیز برای نووگورود می‌تواند دشوار باشد، اما فراموش نکنید که این کشور نیز مانند موسکوی، توانایی تشکیل روسیه را دارد که این بدان معنی است که این کشور دارای مزایا و ایده‌هایی مشابه با موسکوی است که می‌تواند باعث قدرتمند شدن ارتش و ناوگان آن شود.

9. بریتانی (Brittany)

این کشور به دلیل موقعیت منحصر به فردش در سواحل غربی اروپا باعث شده است که یک کشور بسیار مناسب برای تبدیل شدن به یک قدرت استعمارگر (colonial) تبدیل شود. با این حال، موفقیت این کشور در هر زمینه‌ای به میزان قابل توجهی بر پایه شانس و اقبال است. کشور پروونس (Provence) و متحد آن یعنی فرانسه در ابتدای بازی برای شما دردسرهای زیادی به ارمغان خواهند آورد و حتی اگر اتحاد بین آن‌ها از بین برود، تسخیر سرزمینی در اروپا باز هم برای بریتانی ممکن نخواهد بود چرا که این کشور در برابر کشوری چون فرانسه، از اقتصاد و ارتش بسیار ضعیفی برخوردار است.

8. قبرس (Cyprus)

بازی به عنوان یک استان کوچک سختی‌ها و چالش‌های خود را دارد، چه برسد به اینکه یک جزیره را برای شروع انتخاب کنید. قبرس از نظر موقعیت در همسایگی کشورهای قدرتمندی چون عثمانی و مملوک قرار دارد که هر کدام از آن‌ها ممکن است به شما حمله کنند. بازیکنان با قبرس می‌توانند پادشاهی اورشلیم (Jerusalem) را تشکیل دهند، اما این چندان آسان نخواهد بود. شما ممکن است که در ابتدای بازی توسط مملوک پشتیبانی (guaranteed) شده باشید، اما به محض شکسته شدن این قرارداد پشتیبانی، عثمانی ممکن است به سرعت به شما حمله کند.

7. گرانادا (Granada)

گرانادا بازی را با یک آتش‌بس با کشور کستیل (Castile) آغاز می‌کند که این برای این کشور چند سالی وقت می‌خرد چرا که پس از آن، کستیل به سرعت به شما حمله خواهد کرد. بازیکن در دوران آتش‌بس خود باید سعی کند که متحدان قدرتمندی پیدا کند تا بتواند به بقا ادامه دهد و در ادامه باقی شبه‌جزیره ایبریا (Iberian peninsula) را تسخیر کند. اگر بتوانید با بازی به عنوان گرانادا کشور اندلس (Andalusia) را تشکیل دهید، به کشوری قدرتمند تبدیل خواهید شد.

6. آلبانیا (Albania)

آلبانی بازی را بین دو قدرت اصلی بازی یعنی ونیز و عثمانی آغاز می‌کند که هر کدام خودشان را صاحب اصلی استان آلبانی می‌دانند. بازیکنی که این کشور را انتخاب می‌کند باید از حمله به این دو کشور پرهیز کند چرا که هر حمله‌ای به آن‌ها حکم مرگ را دارد. همچنین بازیکن باید سعی کند که به عنوان آلبانی با کشورهای قدرتمندی اتحاد ببندد تا بتواند به بقا ادامه دهد. با شانس زیاد و استراتژی خوب، آلبانی ممکن است فرصتی برای کشورگشایی پیدا کند و حتی بتواند تعدادی از استان‌های عثمانی را نیز تصرف کند. در صورتی که بتوانید امپراتوری آلبانیا را تکشیل دهید، یک حاکم قدرتمند نصیب شما خواهد شد که بازی را برای شما آسان‌تر می‌کند.

5. یاس (Yas)

یاس به عنوان یک استان کوچک که در نزدیکی شاخ آفریقا قرار دارد و توسط دو کشور بزرگ‌تر احاطه شده است، در شرایط نه چندان خوبی قرار دارد و بازی را در شرایط بسیار دشواری آغاز می‌کند. بازیکنان علاوه بر دست و پنجه نرم کردن با اقتصاد ضعیف، باید برای بقا نیز تلاش کنند. خشکسالی نیز یک معضل دیگر برای این کشور است که در طول بازی بارها شما را به چالش می‌کشد. بازیکن در صورت استفاده از یکسری ایده‌های به خصوص در بازی و عدم پذیرش فئودالیسم در شروع بازی، احتمال بقا خواهد داشت.

4. نروژ (Norway)

در حالی که نروژ به نسبت سایر کشورهای حوزه اسکاندیناوی سرزمین نسبتا بزرگی دارد، اما دارای چند مشکل بزرگ است که آن را ضعیف‌تر از باقی کشورهای همسایه کرده است. این کشور درست است زمین‌های بسیاری دارد، اما زمین‌های آن عمدتا توسعه نیافته هستند که این بدان معنی است که شما در آغاز بازی آنظوری که باید به اندازه کافی سرباز و اقتصاد قدرتمندی ندارید. از طرفی دیگر، نروژ در ابتدای بازی تحت یک اتحادیه شخصی (personal union) با کشور دانمارک قرار دارد که این شاید بزرگ‌ترین مشکل این کشور در مسیرش به سودی پیشرفت باشد.

بازیکن باید سعی کند که به عنوان نروژ، خودش را از چنگال دانمارک آزاد کند. بازیکن برای این کار باید از طریق ارتباط با باقی کشورها، استقلال خود را به دست بیاورد و از آن‌ها بخواهد که در جنگ استقلال علیه دانمارک او را همراهی کنند. دستیابی نروژ به قدرت به کشورگشایی و خارج شدن از اتحادیه شخصی با دانماکر بستگی دارد و بدون تحقق این دو امر، نروژ به قدرتی که لایقش نخواهد رسید.

3. بیزانس (Byzantium)

بیزانس یکی از کشورهای قدیمی و کلاسیک بازی محسوب می‌شود که همچنان در دهه شکوفایی جهان و ظهور استعمارگی حضور دارد. مانند سایر کشورهای ذکر شده در این مقاله، بیزانس نیز تنها هدفی که دارد بقا است و بازیکن باید تلاش کند که این کشور را در برابر عثمانی زنده نگه دارد. عثمانی در ابتدای بازی به سرعت برای تسخیر قسطنطنیه به بیزانس اعلام جنگ خواهد داد. بازیکن باید تا قبل از آن متحدان قوی‌ای پیدا کند و حمله عثمانی را دفع کند. اگر بازیکن بتواند از جنگ اول خود با عثمانی زنده بیرون بیاید، می‌تواند در آینده با کمک متحدانش زمین‌های عثمانی را تسخیر کند و به کشوری قدرتمند تبدیل شود.

2. حصن کیفا (Hisn Kayfa)

این کشور که در واقع یک استان کوچک است در یک موقعیت مکانی فوق العاده خطرناک قرار دارد که توسط سه کشور بزرگ‌تر محاصره شده است. این سه کشور هر کدام به تصرف زمین شما چشم دارند و هر زمان که فرصتی مناسب پیدا کنند بر شما حمله‌ور می‌شوند. بازیکن به عنوان حصن کیفا باید همیشه به دنبال ایجاد اتحاد با کشورهای قدرتمندی چون عثمانی و مملوک باشد. تسلط بر استراتژی نظامی به عنوان حصن کیفا فوق العاده کلیدی است، زیرا یک انتخاب اشتباه می‌تواند به معنای باخت کامل برای شما باشد. بازیکنانی که بتوانند به عنوان حصن کیفا به بقا ادامه دهند و کشورگشایی کنند، امکان اینکه بتوانند امپراتوری ایوبی را به عنوان این کشور احیا کنند را خواهند داشت.

1. سوخوتای (Sukhothai)

می‌توان به جرئت گفت که سوخوتای در این بازی بدترین موقعیت جغرافیایی را دارد و بازیکن با انتخاب این کشور قرار است چالش‌برانگیزترین بازی عمرش را تجربه کند. سوخوتای نه تنها بازی را به عنوان دست نشانده (vassal) یک کشور قدرتمند در آن منطقه به نام آیوتایا (Ayutthaya) آغاز می‌کند، بلکه حتی در صورتی که بتواند خودش را آزاد کند، باید با وحشت بزرگ یعنی مینگ (Ming) مقابله کند که در نزدیکی‌اش قرار دارد. اینکه شما بتوانید با سوخوتای کشورگشایی کنید و آزادانه خود را توسعه دهید، مثل این است که توانسته باشید رعد و برق را در یک بطری شیشه‌ای حبس کنید!

توجه کنید که این صرفا یک تشبیه ساده نبود. شما برای گرفتن رعد و برق باید وضعیت آب و هوایی را در نظر بگیرید و زمان‌بندی بسیار دقیق و کاملی داشته باشید تا شاید بتوانید رعد و برق را در یک شیشه حبس کنید. بازی با سوخوتای هم به همین‌گونه است. اینکه شما بتوانید این کشور را به یک امپراتوری تبدیل کنید، ثابت کرده‌اید که با تجربه‌ترین بازیکن بازی Europa Universalis هستید!

4 3 رای ها
امتیازدهی به مقاله
باخبرم کن
باخبر شدن از

4 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
نمایش تمام دیدگاه ها