مقاله

چطور در نبردهای سری بازی‌های توتال وار با کمترین تلفات پیروز شویم؟

استراتژی‌های جامع که همه باید بدانند

سری بازی‌های توتال وار همیشه جزو آن دسته از بازی‌های استراتزیکی بودند که یاد گرفتنشان آسان، اما حرفه‌ای شدن در آن‌ها دشوار بود. مسلما شما هم زمانی که برای اولین بار وارد این بازی شدید و در اولین نبرد خود قرار گرفتید، اشتباهات عجیب و غریب زیادی انجام دادید، برای مثال شاید سواره نظام خود را مستقیما در دل نیزه‌داران بردید، یا اجاره دادید که کمانداران شما خیلی راحت زیرپای سواره‌ نظام له شوند، شاید هم سربازان مدافع قلعه‌تان را به راحتی هر چه تمام به فنا دادید؟

هر چیزی ممکن است، به هر حال تازه وارد بودید و شاید بعدها با کسب تجربه، دیدن ویدیو یا امتحان کردن توانستید که طریقه درسته پیروز شدن در این سری بازی با کمترین تلفات را کشف کنید. امروز در این مقاله از استراتژیک کلاب، می‌خواهیم به عنوان یک راهنمای جامع برای افراد تازه‌وارد به این سری بازی عمل کنیم تا هم از بازی لذت بیشتری ببرند و هم روند یادگیری‌شان خیلی سریع‌تر شود.

در این مقاله ما به طور کلی به چهار مورد اساسی در حمله و آماده‌سازی خطوط ارتش می‌پردازیم:

  • اصول پایه
  • برنامه‌ریزی
  • چینش نیروهای خود پیش از آغاز نبرد
  • مرحله‌ به مرحله‌ی نبرد از ابتدا تا میانه‌ی نبرد و پایان آن
  • برنامه‌ریزی

1. اصول پایه

بازی سنگ/کاغذ/قیچی را که بلد هستید؟ به آن فکر کنید و دنبال شباهت‌های آن با سری بازی‌های توتال وار بگردید، ممکن است در ابتدا شباهتی نبینید یا بگویید که این‌ها اصلا شبیه به یکدیگر نیستند، اما در ادامه با توضیحی که به شما می‌دهم، به راحتی متوجه عناصری که سری بازی‌های توتال وار از این بازی بچگانه ساده گرفته‌اند پی خواهید برد. اگر با دستمان سنگ نشان دهیم و حریف قیچی نشان دهد، مسلما بر اساس قوانین بازی سنگ می‌تواند قیچی را بشکند، پس ما که سنگ نشان داده‌ایم برنده‌ایم، توتال وار نیز چنین قوانینی دارد:

  • اگر سواره نظام با واحدهای نیزه‌دار درگیر شود = سواره نظام را مرده در نظر بگیرید
  • اگر واحدهای پیاده‌ شما زره خاصی نداشه باشند و سرعتشان نیز کم باشد = در برابر کمانداران و نیزه‌اندازان حریف آسیب‌پذیرند باید مرده در نظرشان بگیرید
  • اگر واحدهای پیاده‌نظام سنگین در مقابل واحدهای پیاده سبک قرار بگیرند = باید واحدهای پیاده‌نظام سبک را مرده در نظر بگیرید
  • اگر نیروهای پیاده شمشیرزن شما به دنبال سوار نظام کماندارا حریف برود = به سرعت خسته می‌شود و واحدهای پیاده خسته در اولین درگیری به سرعت کشته خواهند شد
  • اگر سواره‌نظام به کمانداران تنهای شما که هیچ نیروی پیاده‌ای برای محافظت از آن‌ها حضور ندارد حمله‌ور شود = باید کمانداران خود را مرده در نظر بگیرید
  • اگر همه نیروهای پیاده شما در یک نقطه درهم درگیر شده باشند و یکی بخواهد عقب‌نشینی کند = روحیه بقیه واحدهای کناری آن به سرعت پایین می‌اید و احتمال واکنش زنجیره‌ای و عقب‌نشینی بقیه واحدها وجود دارد
  • واحدهای خسته = یعنی واحدی که دیگر چندان موثر نخواهد بود و احتمال فرار کردن آن از میدان نبرد به شدت بالا است
  • زنرال مرده = مصادف است با تضعیف روحیه عظیم کل نیروهای شما
  • اگر با واحدهای خود از کنار [فلنک (Flank) کردن] حمله‌ور شوید = شانس پیروزی و غلبه بر حریف بیشتر است

صحبت از فلنک کردن شد، فلنک کردن و حمله از طریفن در سری بازی‌های توتال وار مهم‌ترین بخش آن در نبرد است. اگر بتوانید آن را با موفقیت انجام دهید، می‌توانید حتی بزرگ‌ترین ارتش‌ها را هم با کمترین تلفان شکست دهید. برای اینکه خودتان فلنک نشوید، باید همیشه یکسری نیروها را در عقب و کنار نگه دارید که آماده باشند تا مانع فلنک شدن نیروهایتان شوند.

دقت داشته باشید که در نبردهای رو در رو، شما می‌توانید سعی کنید که به سراغ واحدهای ضعیف‌تر و عقب آن‌ها بروید، اما در چنین نبردهایی شرایط سریع بهم ریخته می‌شود، به خصوص در نبردهای حساس که حتی برای یک لحظه هم نباید حواستان پرت شود. بهترین راه حل در چنین نبردهایی این است که ابتدا به صورت مستقیم و از طرفین به حریف حمله کنید و بعد به سراغ واحدهای غقب حریف بروید. در روش حمله از جلو و طرفین، شما می‌توانید خیلی راحت‌تر پیاده‌نظام قوی‌تر دشمن را شکست دهید.

اشتباهی که اکثر تازه‌واردان می‌کنند این است که دو واحد پیاده‌نظام را مستقیما به دل یک واحد پیاده‌نظام دشمن می‌فرستند. در چنین شرایطی شما برتری ندارید، بلکه تضعیف می‌شوید چرا که عملا یک واحد پیاده‌نظام شما کاملا بی‌خاصیت شده و در آن نبرد گرفتار شده است. پس فراموش نکنید که شما باید سعی کنید که دشمن را محاصره و از جناحین حمله کنید، در اون صورت است که پیروز می‌شوید.

2. برنامه‌ریزی

یکی از اشتباه‌ترین کارهایی که اغلب حتی حرفه‌ترین بازیکنان نیز انجام می‌دهند، این است که بدون نگاه کردن به نیروهای حریف، نبرد را می‌پذیرند. شما به عنوان یک بازیکن خوب، باید روی پرتره ژنرال ارتش حریف کلیک راست کنید تا وضعیت واحد آن را با ارتش خود مقایسه کنید. شما مسلما می‌توانید تعداد ارتش‌هایی که در یک جنگ دخیل هستند را ببینید، اما مهم‌تر از آن وضعیت نیروهای حریف و قدرت آن‌ها است که باید پیش از قبول کردن نبرد، مورد بررسی قرار دهید.

این‌ها مواردی هستند که شما باید در هنگام بررسی ارتش حریف، در نظر داشته باشید:

  • ژنرال ارتش دشمن چند ستاره است؟ آیا ستاره‌های زیادی دارد؟
  • آیا ارتش دشمن متشکل از نیروهای مختلف است یا عمدتا از یک نوع واحد در تعداد بسیار دارد؟
  • چه تعداد نیروی سواره‌نظام دارد؟ آیا تعدادشان از شما بیشتر است؟ آیا حرفه‌ای‌ترند؟
  • دشمن شما چه تعداد پیاده‌نظام نیزه‌دار یا پایک‌من (pike) دارد؟
  • چند واحد پیاده‌نظام سنگین (heavy infantry) دارد؟ آیا از پیاده‌نظام سنگین شما بهترند؟
  • آیا دشمن سواره‌نظام کماندار (horse archers) دارد؟
  • مقابل چه تعداد ارتش قرار دارید؟ آیا با ملحق شدن ارتش دوم به ارتش اول شرایط برای شما خطرناک‌تر می‌شود؟

از میان این سوالات، مهم‌ترین آن‌ها این سه سوال زیر است:

  • ژنرال ارتش دشمن چند ستاره است؟ آیا ستاره‌های زیادی دارد؟
  • چه تعداد نیروی سواره‌نظام دارد؟ آیا تعدادشان از شما بیشتر است؟ آیا حرفه‌ای‌ترند؟
  • آیا دشمن نیزه‌دار زیاد دارد؟

دلیل اهمیت چند ستاره بودن ژنرال حریف و ویژگی‌های آن این نیست که خود ژنرال باهوش‌تر می‌شود، نه، دلیلش این است که تعداد ستاره‌های ژنرال و ویژگی‌های آن به طور مستقیم بر نیروهای تحت فرمانده‌ایش اثر می‌گذارند. برای مثال، اگر ژنرال حریف ویژگی جوانمردی (Chivalry) را داشته یا صرفا ستاره‌هایش زیاد باشد، روحیه نیروهایش را به میزان قابل توجهی بالا می‌برد و این کار را برای شما سخت‌تر می‌کند چرا که نیروهای حریف دیرتر تسلیم خواهند شد. یا برای مثال اگر ژنرال حریف به میزان زیادی خوفناکی (dread) داشته باشد، روحیه نیروهای شما را تضعیف می‌کند.

هوش مصنوعی سری بازی‌های توتال وار اغلب عادت دارد که بیشتر از نیروهای نیزه‌دار استفاده کند که این مسلما کار را برای سواره‌نظام شما سخت‌تر می‌کند پس باید حواستان را جمع کنید. اگر حریف شما تعداد خیلی زیادی نیزه‌دار دارد، بهتر است که با احتیاط با سواره‌نظام خود هجوم ببرید. بهترین راه برای غلبه بر نیزه‌دارهای حریف، استفاده از کمانداران یا نیزه‌اندازان است. البته ممکن است کمانداری نداشته باشید که در آن صورت، بهترین گزینه شما برای شکست آن‌ها نیروهای پیاده شمشیرزن خواهد بود.

فراموش نکنید که حمله به نیزه‌داران با سواره‌نظام هیچ وقت ایده خوبی نخواهد بود، پس اگر ارتش شما فقط متشکل از سواره‌نظام است، بهتر است که تا آخر نبرد بی‌خیال نیزه‌داران شوید و تا جای ممکن از درگیری با آن‌ها دوری کنید. هوش مصنوعی نیز ممکن است سواره‌نظام زیادی بسازد، در این شرایط، بهترین کار این است که مستقیم با استفاده از سواره‌نظام خود، با سواره‌نظام دشمن درگیر شوید و در این پیاده‌نظام را به پشتیبانی سواره‌نظام درگیر شده بفرستید.

3. چینش نیروهای خود پیش از آغاز نبرد

در این مرحله، شما نیروهای حریف خود را به خوبی بررسی کرده‌اید و وارد نبرد شده‌اید. حالا وقت آن رسیده است که پیش از آغاز نبرد، نیروهای خود را بچینید. نحوه چینش نیروهای شما بسته به نیروهایی که در ارتش خود استفاده‌ کرده‌اید متفاوت است، اما ما در این مثال در نظر می‌گیریم که در ارتش خود ترکیبی از سه نیروی سواره‌نظام، پیاده‌نظام و کماندار استفاده کرده‌ایم.

در صورتی که شما ارتشی بالانس و متشکل از این نیروها داشته باشید، ساده‌ترین نحوه چینش آن این است که پیاده‌نظام شمشیرزن را در خط حمله قرار دهید و کمانداران خود را در پست سرش آن‌ها بگذارید. سواره‌نظام نیز مشخصا در جناحین یا پشت تمام نیروهای پیاده شما قرار می‌گیرند تا عملکرد کاملی داشته باشند. این نحوه چینش ساده به نظر می‌رسد، اما مطمئن بشید که کارآمدترین نوع چینش است.

پیشنهاد می‌شود که نیروهای شمشیرزن خود را در حال “guard mode” قرار دهید تا پراکنده نشوند و گزینه “auto-fire option” را برای کمانداران خود غیرفعال کنید تا تیرهای خود را هدر ندهند. فارغ از این مسئله، شما نمی‌خواهید که کمانداران شما به سمت واحدی از دشمن شلیک کنند که نیروهای خودی شما با آن نیز درگیر هستند. فراموش نکنید که کمانداران شما می‌توانند به نیروهای خودی نیز آسیب برسانند و بازی اینقدر هم خارج از منطق نیست.

سواره‌نظام شما همیشه به عنوان پشتیبان در عقب می‌ماند تا در زمان مناسب به کمانداران دشمن آسیب وارد کند و یا به کمک پیاده‌نظام شما برود. همچنین از گسترده‌تر کردن خط نیروهای شمشیرزن حرفه‌ای خود نترسید، آن‌ها به اندازه کافی قدرتمند هستند. همچنین نیروهای شمشیرزن ضعیف‌تر خود را به صورت دو واحد دو واحد استفاده کنید تا ضربه قوی‌تر بزنند و تلفات کمتری هم ببینند.

چینش اولیه نیروهای شما به طور کلی چیزی شبیه به شکل زیر خواهد بود:

مزیت این نحوه چینش نیروها در چیدمان راحت، حفظ آن و موقعیت دفاعی بسیار خوب است. به عنوان یک بازیکن تازه‌وارد، شما می‌توانید با این نوع چینش شروع کنید و با گذر زمان و افزایش تجربه‌تان، چینش‌های پیچیده‌تری را امتحان کنید. همچنین سعی کنید که نیروهای خود به خصوص کمانداران را بر روی تپه‌ها و نقاط بلند مستقر کنید، این به طر چشمگیری شعاع دید و بٌرد شلیکشان را افزایش می‌دهد.

اگر در ارتش خود هیچ واحد سواره‌نظامی نداشته باشید، کارتان برای فلنک کردن دشمن و ضربه اساسی زدن سخت‌تر خواهد بود. می‌توانید از نیروهای نیزه‌انداز برای این امر استفاده کنید، اما مسلما به اندازه یک واحد سواره‌نظام موثر و کارامد نخواهد بود. این روش معمولا زمانی موثر است که شما سواره‌نظام ندارید، نیروهای شمشیرزن شما هم همه درگیر هستند. در این شرایط، می‌توانید کمانداران خود را وادار به استفاده از شمشیر کنید و از ان‌ها برای فلنک کردن نیروهای دشمن استفاده کنید.

توجه داشته باشید که این تنها یک نوع چینش نیروها است و تعداد زیادی دیگر نیز وجود دارد، اما اگر وارد بازی می‌شوید، برای شروع و یادگیری اصول اولیه بازی این چینش به اندازه کافی خوب است.

4. مرحله‌ به مرحله‌ی نبرد از ابتدا تا میانه‌ی نبرد و پایان آن

حالا که نیروهای شما به خوبی چیده شده‌اند، می‌توانید نبرد خود را شروع کنید. در نبردهایی که آغاز می‌کنید، شما یا در جایگاه حمله‌کننده قرار دارید و یا در جایگاه مدافع. برای تازه‌واردان، جایگاه مدافع بسیار آسان‌تر است و می‌توانند بهتر وضعیت را مدیریت کنند. به بازیکنان تازه‌وارد که به تازگی می‌خواهند بازی را یاد بگیرند، دفاع کردن توصیه می‌شود تا زمانی که روند نبردها را به خوبی درک کنند.

در جایگاه دفاع، مدیریت همه چیز ساده‌تر است. دشمن با نیروهایش به سمت شما هجوم می‌برد و کمانداران شما بدون اینکه نیاز باشد تکانی به خود بدهند، دشمن را تیررس خود خواهند داشت. اگر شلیک خودکار را برای کمانداران خود خاموش کرده باشید، باید خودتان به آن‌ها دستور دهید که به کی شلیک کنند. فراموش نکنید که کمانداران شما زمانی بهترین عملکرد خود را خواهند داشت که در جایی متمرکز باقی بمانند و زیاد جابه‌جا نشوند. سعی کنید با کمانداران خود بیشتر نیروهای ضعیف و نه چندان مقاوم حریف را بزنید و اگر ژنرال دشمن در تیررس شما قرار داشت، کمان‌ها را به سمت آن رها کنید.

زنرال حریف مسلما از همه نیروها قوی‌تر و مقاوم‌تر است پس مسلما چندان تیر شما روی آن‌ها اثر نخواهد کرد، اما اسب‌ها اهداف بزرگی برای آن‌ها هستند و به زمین زدن ژنرال دشمن بهترین فرصت را به شما می‌دهد. اگر بتوانید ژنرال حریف را در سریع‌ترین زمان ممکن از بین ببرید، روحیه دشمن شدیدا افت خواهد کرد و سریع‌تر پیروز خواهید شد. همچنین در هنگام استفاده از کمانداران، حواستان باشد که اشتباهی نیروهای خودی را نزنید. اگر دیدید نیروهای شما با دشمن درگیرند، به کمانداران دستور دهید به واحد دشمن دیگری شلیک کنند.

تیرهای شعله‌ور بیشتر به روحیه حریف ضربه می‌زنند، در حالی که تیرهای معمولی باید تلفات بیشتری بگیرند. اغلب افراد تیرهای شعله‌ور را ترجیح می‌دهند، زیرا تضعیف روحیه مهم‌تر است و بیشتر در خلال جنگ احساس می‌شود. همچنین اگر دیدید واحد دشمن در حال عقب‌نشینی است، به دنبال آن نیفتید. این حرکت شما تنها باعث خسته شدن واحدها و هدر رفتن تیرهای کمانداران شما می‌شود، پس عاقلانه عمل کنید.

4.1. میانه‌ی نبرد

زمانی که نیروهای شمشیرزن شما و حریف با هم درگیر شوند، می‌توان گفت که اکنون در آن لحظه شما در میانه‌ی نبرد قرار دارید. دیگر حرکت‌ها زده شده است و همه نیروها با هم درگیر شده‌اند. در این لحظه، شما باید شروع به کار با سواره‌نظام خود کنید و در این حین حواستان را به میانه‌های خط نبرد بدهید تا ناگهان توسط نیروهای دشمن فلنک یا به عبارتی دور زده نشوید. علاوه بر اینکه حواستان هست، نگاهی هم به نیروهای میانه حریف داشته باشید، اگر وضعیت مناسب بود، سریعا با سواره‌نظام خود هجوم ببرید. اگر اول از همه حریف شما تصمیم به فلنک کرد گرفت، بهتر است که سریعا واحدی که ضد آن‌ها باشد داشته باشید، وگرنه شکست خواهید خورد.

اگر شما اولین کسی باشید که فلنک می‌کند، یا در کل قصد فلنک کردن داشته باشید، شرایط طور دیگری پیش خواهد رفت. شما نیروهای خود را به سمت حریف می‌برید. در هنگام حرکت تا جای ممکن چیدمان نیروهای خود را حفظ می‌کنید و یا آن‌ها را مستقیم به دل دشمن ببرید، یا به دنبال بلندی و جنگل بگردید، منابع طبیعی که در نبرد به درد خواهند خورد. کمانداران خود را مستقر کنید، اگر دشمن در تیررسشان بود و آن‌ها حمله‌ور شدند که بسیار عالی، اجازه دهید کمانداران شما چند دوری شلیک کنند.

اما اگر خودشان در میانه به سمت شما نیامدند که جلویتان را بگیرند، می‌توانید باز هم با کماندارانتان به آن‌ها ضربه بزنید، درست قبل از اینکه جنگ تن به تن آغاز شود. به محض اینکه کمانداران شما مهمات تمام کردند و یا دشمن شروع به فرار کردن کرد، شما باید به سرعت به آن‌ها با نیروهای شمشیرزن خود حمله کنید. فراموش نکنید در این حین، میانه‌های خط خود را زیاد خالی نکنید. اگر اینکار را کنید، ممکن است خودتان فلنک شوید و به دشمن فرصت ضد حمله دهید. اگر چاره دیگری ندارید، سعی کنید حداقل جای خالی میانه‌ها را کم کنید، بهتر آن است که دشمن به راحتی در جناحین شما قدم بزند.

وقتی موفق شدید حریفتان را فلنک کنید، برای ادامه آن دو استراتژی خواهید داشت:

  • استراتژی چکش و سندان (Hammer & Anvil)
  • استراتژی حرکت دوطرفه پوششی (Double envelopment flank move)
استراتژی چکش و سندان

این استراتژی کاملا سرراست است. سواره نظام خود را به اطراف یک جناح حریف بفرستید و مراقب باشید که آن‌ها با واحدهای پیاده حریف درگیر نشوند. شما در این موقعیت، همچنان نمی‌خواهید درگیر شوید. سواره‌نظام خود را به پشت سربازان دشمن می‌برید و به هر چه کماندار و نیزه‌انداز می‌بینید حمله‌ور می‌شوید. همچنین می‌توانید به نیروهای پیاده شمشیرزن دشمن که با نیروهای پیاده شما درگیر هستند نیز حمله‌ور شوید.

سعی کنید نیروهایی را انتخاب کنید که ضعیف‌ترین هستند و می‌دانید خیلی زود تسلیم می‌شوند. تسلیم شدن یکی از واحدهای حریف، باعث می‌شود که باقی به سرعت روحیه خودشان را از دست بدهند. به هر سواره‌نظام خود جداگانه دستور دهید و آن‌ها را به یکی از چند موقعیت حمله‌ای که دارید بفرستید. سعی کنید تا جای ممکن به صورت گروهی به سواره‌نظام خود دستور حمله ندهید.

استراتژی دوطرفه پوششی

این استراتژی به کارآمدی استراتژی چکش و سندان است، با این تفاوت که شما از دو گوشه حریفتان را فلنک می‌کنید. در این حالت، شما می‌توانید جلوی احتمال هرگونه ضد حمله را با پوشش گوشه دو طرف نبرد، بگیرید. با این حال، استراتژی چکس و سندان اغلب بهتر است و تمرکز بهتری به شما در مدیریت سواره‌نظامتان می‌دهد.

4.2. پایان نبرد

در این لحظه، ما در نظر می‌گیریم که شما بر نیروی پیاده حریف غلبه کردید و سواره‌نظام آن‌ها را نیز همین‌طور. اکنون وقت پاکسازی است. زندانی کردن نیروهای در حال فرار حریف معمولا پول خیلی خوبی به شما می‌دهد. به همین دلیل اگر شرایط مالی جالبی ندارید و می‌خواهید که سواره‌نظامتان حرفه‌ای‌تر شود، تعقیب نیروهای در حال فرار دشمن ایده خوبی است.

هر نیرویی که می‌توانید را تعقیب کنید، اما مراقب نیروهایی که هنوز تسلیم نشده‌اند نیز باشید. آن‌ها را دستکم نگیرید چرا همچنان می‌توانند آرایش بگیرند و ضربه‌ای به شما وارد کنند.

4.1 16 رای ها
امتیازدهی به مقاله
باخبرم کن
باخبر شدن از

7 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
نمایش تمام دیدگاه ها