مقاله

معرفی بهترین بازی‌های استراتژی لحظه‌ای برای گیمرهای تازه‌کار

مروری بر بهترین مدرسان ژانر RTS

می‌توان گفت بازی‌های سبک RTS یا Real Time Strategy به علت پویایی و ضرب‌آهنگ سریع در میان گیمرها یکی از محبوب‌ترین‌ها هستند. بازی‌های این ژانر گیمر را در فضایی قرار می‌دهند که باید در لحظه تصمیمات حیاتی و سرنوشت‌سازی گرفته و روند بازی را تغییر دهد. عناوین RTS در قبال مهارت‌های مخاطب هیچ رحمی ندارند و زمانی که می‌خواهید سراغ آن‌ها بروید، تجربۀ کافی لازمه‌ای‌ست که باید داشته باشید. با این حال، پیشروی در بازی‌های این ژانر هیچوقت غیرممکن نیست. در این مقاله قصد داریم نگاهی به چند بازی استراتژی لحظه‌ای داشته باشیم که بهترین گزینه برای گیمرهای تازه وارد جهت ورود به این سبک می‌باشند. اگر تجربۀ موفقی از عناوین RTS نداشتید یا تا به حال سراغ محصولات این ژانر نرفتید، مطالعۀ این مطلب به شما توصیه می‌شود.

با وب‌سایت استراتژیک کلاب و ادامۀ این مقاله همراه باشید.

Sins of a Solar Empire


این بازی یکی از بهترین‌ محصولات علمی تخیلی در این فهرست است. برخلاف نام عجیب و غریبش، بازی Sins of a Solar Empire یکی از بهترین گزینه‌ها برای تجربۀ عناوین RTS می‌باشد. گیم‌پلی سرراست بازی شباهت‌های ریز و درشتی به مجموعۀ Civilization دارد. بالانس خوب بازی با یک سیستم پیشرفت عالی ترکیب شده است. با این حال، عادت کردن به بازی کمی طول می‌کشد. این یک عنوان قدیمی‌ست که در سال 2008 انتشار یافت و در حال حاضر روی اکثر کامپیوترهای شخصی قابل نصب و اجراست.

Northgard


بازی Northgard از آن آثاری‌ست که سختی زیادی به مخاطبش تحمیل نمی‌کند و یک محصول خوب برای گیمرهای تازه‌کار است. برای توصیف این بازی می‌توان از اصطلاح Beginner-Friendly استفاده کرد اما قرار نیست همه‌چیز آسان باشد، تسلط بر بازی نکته‌ای‌ست که با آزمون و خطا به دست می‌آید. بازی Northgard کنترل قبیلۀ وایکینگ‌ها را به مخاطبش می‌دهد که در دنیایی جدید، به دنبال استقرار هستند. گرافیک خوش‌رنگ و هنرمندانه بازی در میان عناوین فانتزی بسیار مثال‌زدنی‌ست.
بازی‌های RTS مثل Starcraft 2 و Halo Wars کمپین ساده‌ای دارند، Northgard نیز در این میان مستثنی نیست. البته در Northgard بیشتر از اینکه شاهد تمرکز روایی باشیم، پرداخت به دنیای بازی را می‌بینیم که باعث شده ارزش تکرار این محصول چند برابر شود.

Stellaris


بازی Stellaris یکی از عمیق‌ترین بازی‌های RTS تخیلی‌ست که ساخت یک امپراتوری کهکشانی را از اولین لحظات نشان می‌دهد. مثل اکثر عناوین استراتژی لحظه‌ای، بازی Stellaris شامل یک سیستم پیشرفت شده که با پیشبرد داستان و گسترش قلمرو تکنولوژی، قدرت‌ها و مشخصات جدیدی به بازیکن ارائه می‌دهد.

هرچقدر که بازی پیچیده‌ است، نکات کاربردی و تنوع درجات سختی بازی باعث شده تا با کارکرد مکانیک‌ها در Stellaris بیشتر آشنا شوید. مشخصا بازی قرار نیست به سادگی قابل فهم باشد، اما چیزهای زیادی وجود دارند که به شما در یادگیری کمک می‌کنند.

Age of Empires II


نام بازی به تنهایی نشان‌دهندۀ یکی از نمادین‌ترین محصولات تاریخ RTS می‌باشد که تا به الآن عرضه شده است. نسخۀ Definitive Edition بازی AOE II نگاهی دوباره به شاهکار استودیوی Ensemble دارد. به عنوان یکی از چندین امپراتوری نام‌دار تاریخ، گیمرها باید با استفاده از مهارت‌های خود، منابع را در طول سال‌ها بالانس کنند. این عمل باعث می‌شود تا واحدهای بیشتر و بهتری در اختیار داشته باشید و حتی سازه‌ها با شکوهی از جمله کولوسئوم رمی (Roman Coliseum) را به وجود آورید.

در این حین، باید با کشورهای رقیب بر سر یافتن منابع بیشتر در نقشه‌ای مشترک به رقابت بپردازید. قصد داشتیم از نسخۀ سوم سری AOE نیز نام ببریم و جایگاهی را به این عنوان اخصاص دهیم، اما سختی‌ بیشتر نسبت به نسخۀ قبلی باعث شد تا صرفا در همین جمله به آن اشاره کنیم.

سری بازی‌های Total War: Warhammer


همانطور که پیش از این در مقاله‌های قبلی گفتیم، ترکیب جهان Warhammer با سری Total War اتفاق جالبی برای طرفداران هر دو فرانچایز بود. Warhammer به تنهایی یکی از گسترده‌ترین برندها را در سراسر رسانه در اختیار دارد که شامل سبک‌های مختلفی‌ست. این ترکیب را با فرمول سری Total War ادغام کنید تا یک معجون عالی به دست بیاید. TW: Warhammer یک سه‌گانه خیلی عالی است اما پیشنهاد ما به شما تجربه نسخۀ دوم آن می‌باشد. استودیوی Creative Assembly و Sega در ساخت این بازی بیشترین ظرافت را به خرج دادند.

فراموش نکنیم که این ورودی به لطف DLCهای متعددش به شدت گسترش یافته و بینش ویژه‌ای از دنیای Warhammer به شما ارائه می‌دهد. تجربه این بازی نه‌تنها به گیمرها تازه‌وارد سبک RTS، بلکه به طرفداران سرسخت Total War و سری Warhammer نیز پیشنهاد می‌شود.

WarCraft 3


در این قسمت علاوه بر اینکه شاهد یکی از پیشگامان ژانر RTS هستیم، دلیل وجود بازی‌های این سبک را نیز می‌بینیم. درحالی که بازی در سال 2002 توسط شرکت بلیزارد (Blizzard) انتشار یافت، WarCraft 3 یکی از اولین بازی‌های اورجینال استراتژی لحظه‌ای‌ست. وارکرفت 3 اولین اثری بود که کاراکترهای قهرمان (Hero) و توانایی‌های اختصاصی‌شان را به دنیای بازی‌های استراتژی آورد. ماهیت سادۀ بازی باعث شد تا فن‌بِیس این اثر روز به روز گسترده‌تر شود. درواقع یکی از نقشه‌های سفارشی بازی با نام Defense of the Ancients که توسط طرفداران تولید شد، سال‌ها بعد ایدۀ ساخت بازی DOTA 2 را به شرکت Valve داد.

بازی WarCraft 3: Reforged آخرین نسخۀ ریمستر رسمی از این بازی ویدیویی است که در سال 2020 انتشار پیدا کرد. این ورژن بهترین تجربه را به گیمرها و علاقه‌مندان ارائه می‌دهد و این باعث شده تا گزینۀ خوبی برای شروع نسخۀ سوم وارکرفت باشد. لازم به ذکر است که این نسخه بنا به دلایلی در بخش تک‌نفره و در حالت چندنفرۀ خود مورد انتقاد قرار گرفت.

StarCraft 2


حالا که صحبت از بخش آنلاین بازی‌ها شد، بد نیست تا نگاهی به فرانچایز StarCraft داشته و نسخۀ دوم آن را زیر ذره‌بین ببریم. استارکرفت 2 اثری‌ست که سالیان سال در میدان بازی‌های آنلاین RTS به تاخت و تاز مشغول بوده و حتی با اینکه قسمت سوم آن معرفی شد، قرار نیست به این سادگی‌ها متوقف نمی‌شود.

مالتی‌پلیر تنش‌زا یکی از ویژگی‌های اصلی این اثر است. مکانیک‌های متنوع و سرعتی بازی باعث شدند تا استارکرفت 2 یکی از بهترین تجربیات در میان عناوین آنلاین RTS را ارائه دهد. این بازی دلیل موفقیت و شهرت خیلی از عناوینی‌ست که این روزها تجربه می‌شوند.

سری بازی‌های Company of Heroes


در فهرستی که تا اینجا بررسی کردیم، هیچ عنوان واقع‌گرایانه‌ای وجود نداشت. استودیوی Relic Entertainment با مجموعۀ Company of Heroes اینجاست تا این جای خالی را پر کند. هر سه نسخۀ این مجموعه در جنگ جهانی دوم دنبال می‌شوند و گیمرها می‌توانند کنترل هر دو جبهۀ جنگ را برعهده بگیرند. بسته به گروه انتخابی، بازی شما را به بازه‌های مختلفی از جمله عملیات بارباروسا (Barbarossa) یا فتح فرانسه می‌برد.

با نگاه واقع‌گرایانه و تاریکی که COH در میان بازی‌های RTS ارائه می‌دهد، کسانی که به تاریخ و وقایعی نظیر جنگ جهانی دوم علاقه دارند حتما از این بازی لذت خواهند برد. ویژگی Cross-play این بازی هم که اخیرا به آن اضافه شده، دلیل دیگری‌ برای تجربۀ این سری‌ست.

Halo Wars


بازی Halo Wars اولین بار در سال 2009 و پس از انتشار نسخۀ سوم این فرانچایز برای کنسول Xbox 360 منتشر شد. این بازی یکی از Beginner-friendlyترین محصولات RTS می‌باشد که بخش بزرگی از این موضوع به خاطر کنترل و تجربۀ بازی روی کنسول نسل هفتمی اکس باکس است.

بازی روی PC با ماوس و کیبورد سرعت به مراتب بیشتری دارد. نسخۀ Definitive Edition بازی که روی فروشگاه Steam در دسترس است، علاوه بر گرافیک بهبود یافته، شامل جلوه‌های بصری مدرن‌تری نیز هست.

Halo Wars 2


گیمرها مبتدی ممکن است به خاطر عدم آشنایی با IPهای استراتژی لحظه‌ای، سراغ تجربۀ هیچکدام از بازی‌های این سبک نروند. کلید حل این مشکل در دستان استودیوهای 343Industries و Creative Assembly می‌باشد که Halo Wars 2 نام دارد. نسخۀ دوم یک بهبود کلی بر اولین Halo Wars می‌باشد که به جای پیچیدگی، روی ویژگی‌های اصلی این عنوان RTS تمرکز کرده است.

بازی پکیجی از جنگ‌های ماشینی و اکشن بی‌اتنها با واحدهای Elite است که گیمر را وارد یک هرج و مرج تمام عیار خواهد کرد. داستان بازی 28 سال پس از Halo Wars و مدتی پیش از اتفاقات بازی Halo 5: Guardians دنبال می‌شود. این بازی برای طرفداران فرانچایز هیلو به عنوان یک پورتال برای پیشبرد سایر نسخه‌ها عمل می‌کند.

Command and Conquer


اگر فقط یک مجموعۀ استراتژی لحظه‌ای وجود داشته باشد که هرچیزی را در خود جای داده است، آن محصول بدون هیچ شکی فرانچایز Command and Conquer خواهد بود. تنوعی که این بازی از محیط‌های صحرایی تا ستینگ‌های تخیلی ارائه می‌دهد، یا پلتفرم‌های متنوعی که روی آن عرضه شده از جمله موبایل، کنسول‌های قدرتمند و PC، نشان می‌دهد که چطور CAC طی 25 سال فعالیت هیچوقت مخاطبش را ناامید نکرد.

با انتشار مجموعۀ CAC: Remastered Collection که اخیرا عرضه شد، ورود به این سری هیچوقت به این راحتی نبوده است. بنابراین بدون در نظر گرفتن اینکه می‌خواهید نسخه‌های قدیمی یا جدید را بازی کنید، بدون اینکه بخواهید فکر کنید بازی را روی موبایل تجربه کنید یا قدرتمندترین PC، بازی‌های CAC آماده‌ هستند تا شما را به قلب ژانر RTS ببرند. گفته‌های خود را با یک سوال به اتمام می‌رسانیم: به این نکته اشاره شد که بازی به جای کات‌سین‌های رندر شده، از بازیگرهای واقعی استفاده کرده و تقریبا مثل یک فیلم عمل می‌کند؟

Stronghold: Warlords


گاهی هدف گیمر برای شکست دشمن در یک بازی RTS همیشه مبارزۀ مستقیم نیست، این احتمال وجود دارد که بخواهید با استفاده از منابع و سازه‌های مختلف به رقابت با نیروهای حریف پایان ببخشید. بازی استودیوی Firefly یعنی Stronghold: Warlords اینجاست تا این خواستۀ شما را برآورده کند.

سری Stronghold بنا به دلایلی از جمله نگاه تازه به جنگ یکی از محبوب‌ترین بازی‌ها بوده است. نیازی نیست برای مبارزه با دشمن همیشه از یک گزینه استفاده کنید، این مجموعه به شما راه‌های مختلفی ارائه می‌کند. درواقع باید گفت نام Stronghold کاملا شایستۀ این اثر است. وسعت بازی روی پلتفرم‌های موبایل و PC نیز باعث شده تا این سری توسط گیمرهای زیادی تجربه شود.

Machines at War 3


بازی‌های موبایلی زیادی وجود دارند که می‌توان از طریق سایر پلتفرم‌ها به سراغشان رفت، اما هرچقدر که دسترسی به آن‌ها زیاد باشد، هیچ یک از آن‌ها نمی‌توانند به خوبی بازی Machines at War 3 ظاهر شوند. گیمرها وظیفۀ کنترل یک پادشاهی در ستینگی فانتزی و قرون وسطایی رو بر عهده می‌گیرند. یکی از مهم‌ترین نقاط قوت این بازی رابط کاربری و تجربۀ کاربری (UI/UX) کم‌نظیر آن است که در میان عناوین RTS موبایلی بسیار به یاد ماندنی‌ست.

این بازی یکی از بهترین پیشنهادها برای گیمرهای موبایل می‌باشد. MAW3 تنها عنوان دو بعدی در فهرست ماست و بخش زیادی از سلول‌های خاکستری مغز شما را به خودش اختصاص خواهد داد. حالت نوستالژی و Old-school بازی باعث شده تا MAW3 یکی از جذاب‌ترین تجربیات را به مخاطبین ارائه دهد.

Total War: Three Kingdoms


بازی Total War: Three Kingdoms اثری RTS است که در دوران سه پادشاهی کشور چین دنبال می‌شود. گیمرها باید از بین 12 فکشن این بازی انتخاب خود را انجام داده و برای متحد کردن چین تلاش کنند. بازی نگاه ویژه‌ای به سبک استراتژی لحظه‌ای دارد که به اصطلاح Unit-group-based نامیده می‌شود. این یعنی گیمر می‌تواند از واحدهای مشخصی برای ورود به میدان نبرد استفاده کند. چنین روندی باعث شده تا سرعت بازی کاهش یابد و از یک طرف برای گیمرها راحت‌تر و آسان‌تر باشد.

بازی دارای دو حالت است. یکی از آن‌ها شکل و شمایل داستانی دارد و دیگری روی وقایع تاریخی تمرکز کرده است. گیمرها امکان انتخاب ژنرال‌های جنگی معروف تاریخی را دارند و می‌توانند از توانایی هر فرمانده بهره ببرند. هر ژنرال بسته به شرایط نبرد، واحدها و سربازهای مختص خودش را در اختیار دارد.

3.5 4 رای ها
امتیازدهی به مقاله
باخبرم کن
باخبر شدن از

2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
نمایش تمام دیدگاه ها