مقاله

بازی استراتژیک Warno معرفی شد

Wargame 4 در راه است!

انتظاری که تمام شد!

پس از انتشار قسمت سوم عنوان منحصربفرد Wargame توسط کمپانی Eugen Systems در سال 2014، سال‌های زیادی بازیکنان علاقه‌مند به این بازی RTS منتظر نسخه جدیدی از بازی ماندند تا شاید بتوانند جنگ در ابعاد بزرگ و پیچیده را باز تجربه کنند. پس از سال‌ها در اواخر 2021 برای بازی یک DLC جدید عرضه شد که احتمال معرفی Wargame 4 در تاریخ نزدیکی را بیشتر از گذشته کاهش داد. بسیار دور از ذهن بود که چند روز پس از انتشار اخبار جدید بازی Broken Arrow توسط کمپانی بریتانیایی Steel Balalaika و شدت گرفتن واکنش‌های منفی بازیکنان قدیمی علاقه‌مند به سبک خاص محصولات شرکت Eugen نسبت به این شرکت (مبنی بر اینکه دوران این شرکت فرانسوی به سر آمده)، در اقدامی بسیار شگفت‌آور Warno معرفی شد. باتوجه به اطلاعات منتشر شده سال‌ها بر روی آن کار میکرده‌اند بی‌آنکه اجازه دهند مخاطبان بازی‌های آن‌ها ذره‌ای خبردار شوند. دوره زمانی بازی مربوط به سال‌های پایانی جنگ سرد و اصول کلی بازی هم در مجموع همان هست که نسخه‌های قبلی Wargame بر اساس آن ساخته شده‌اند. بنابراین برای بسیاری عجیب بود که نام بازی تغییر کرده و خبری از Wargame 4 نیست. به هر حال آنچه برای همه – بویژه بازیکنان جدی‌تر – مهم خواهد بود، وجود بازی‌ایست که بتوانند از آن لذت ببرند.

پیوستن Steel Division و Wargame

در سال‌های گذشته دو بازی Steel Division: Normandy 44 و Steel Division 2 که البته تفاوت‌های بسیار زیادی با هم دارند منابع Eugen را به خود اختصاص داده بودند. همان طور که هم بازیکنان جدی RTS و هم سازندگان بازی اقرار کردند، ظرفیت‌ها و امکانات نسخه دوم بازی Steel Division می‌تواند یک Wargame بسیار زیباتر را خلق کند. بله! Warno فرزند Wargame و Steel Division است. مجموعه بازی‌های Wargame در جایگاه خود بنظر بازی‌های کاملی می‌رسند که بازیکن در آن‌ها با بهره گیری از صدها نوع نیروی پیاده، مکانیزه، زرهی، هوابرد، هوایی، ضدهوایی و توپخانه‌ای باید در نقشه‌ای به بزرگی کیلومترها بر دشمنانش پیروز شود. اما Steel Division 2 می‌تواند امتیازات خودش را در اختیار Wargame قرار دهد تا بازی جدیدی خلق شود که جدا از پیشرفت‌های گرافیکی نعمت‌هایی مانند موارد زیر نصیبش شود:

  • وجود کمپین (حالت داستانی) بزرگی مانند آنچه در بازی‌های Total War می‌بینید (البته بدون جنبه اقتصادی و سیاسی) که بتوانید در آن از لشگرهای گوناگونی استفاده کنید و وارد نبرد شوید تا در نهایت ماموریت‌ها را کامل کنید. با آنچه در Wargame دیدیم بسیار متفاوت خواهد بود.
  • امکان انجام دادن کمپین به صورت مولتی یا چندنفره‌ در برابر هم (PVP) و با هم (Co-op).
  • لشگر محور شدن بازی که می‌تواند با قدرت به استراتژیک‌تر، فکری‌تر، رئالیستیک‌تر، تاریخی‌تر و گسترده‌تر شدن بازی کمک شایانی کند و امکان این را به سازنده‌های بازی بدهد که با ارائه لشگرهای جدید بازی را زنده نگه دارند.
  • پر جزئیات شدن فرماندهی و درگیری پیاده نظام با طراحی بهتر فضاهای بسته‌‌‌ای همچون کوچه‌ها، خانه‌ها و پوشش‌های گیاهی و همچنین توجه به ماکرو پذیر بودن سربازان.
  • اضافه کردن دستورات خودکاری مانند Efficient Shoot برای دادن دستوری مثل «اگر 33 درصد احتمال نفوذ گلوله در زره دشمن وجود داشت شلیک کن» و یا امکان روشن و خاموش کردن Auto Cover برای آسان‌تر و منطقی‌تر شدن فرماندهی حجم زیادی واحد نظامی.
  • اضافه کردن چند نوع شکل Income یا امتیاز برای تهیه نیرو که سبب میشه بازیکن درباره انتخاب لشگر خود و چینش نیروهایش داخل لشگر بیشتر فکر کند.
  • امکان دادن دستورات به واحدهای نظامی خود در هنگامی که مشغول انتخاب نیروهای خود جهت رها کردن در اول نقشه هستیم (ابتدای بازی – قبل از آغاز حرکت).

پیروز رقابت Warno و Broken Arrow کدام یک خواهد بود؟

روشن است که ارتباطی بین معرفی این بازی و ماه‌ها اخبار مربوط به بازی Broken Arrow وجود دارد. هرچند که دوستان پول دوست فرانسوی ما در Eugen Systems به آن اعتراف نکنند، اما محصول Steel Balalaika می‌تواند به راحتی انحصار این سبک از RTS را بشکند و اگر نگوییم که به کل Eugen را از صحنه حذف می‌کند، حداقل می‌تواند بخش قابل توجهی از بازیکنان Wargame و Steel Division را به خود اختصاص دهد. یادمان باشد که دوره زمانی Warno مربوط به سال 1989 در پایان جنگ سرد است. دوره‌ای که سه بار در مجموعه‌ی Wargame تکرار شد و با وجود کمبود نسبی عناوین استراتژیک مربوط به این دوره، در کل قابل مقایسه با کمبود بازی‌های استراتژیکی که درباره سال‌های بعد از جنگ سرد و سال‌های اخیر وجود دارد نیست. به این ترتیب منحصربفرد بودن دوره زمانی Broken Arrow می‌تواند مسئله بزرگی باشد. همچنین Broken Arrow تصمیم دارد اختیارات بازیکن در بازی را وارد مرحله عمیق جدیدی کند که بازیکن حتی بتواند به زره و تجهیزات وسایل نقلیه و تانک‌ها دست ببرد و تغییر ایجاد کند. در دیگر سو به نظر نمی‌رسد که Eugen تصمیم داشته باشد امکان ریختن چترباز پشت خطوط دشمن را حتی بررسی کند. اما بی‌انصافی خواهد بود اگر از یاد ببریم که پشت سر Warno چه تیمی با چه تجربیات بزرگی قرار دارد. در نهایت آنچه قطعی و پسندیده به نظر می‌رسد این هست که قرار است دو کمپانی بر سر جذب بازیکنان (خریداران) بیشتر برای بازی خود حسابی با یکدیگر رقابت کنند و وجود چنین چیزی میان عرضه کنندگان همیشه به نفع مشتری خواهد شد.

زمان انتشار بازی Warno

تصمیم خوبی که سازندگان بازی گرفته‌اند عرضه نسخه Early Access (دسترسی زودهنگام) بازی در تاریخ 20 ژانویه 2022 برابر با 30 دی ماه سال جاریست. با وجود تنبلی‌های سازندگان بازی برای دادن محتوا به بازی‌های قبلی، باتوجه به کارنامه Eugen اگر روزی را به عنوان تاریخ دقیق انتشار مشخص کنند، بدقولی نخواهند کرد و تاخیری ایجاد نخواهد شد. این نسخه احتمالا تا زمان عرضه نسخه کامل بازی در دسترس افرادی خواهد بود که بازی را از Steam خریداری کنند. به مرور که بازی ساخته می‌شود و آپدیت‌های کوچک یا بزرگی برای آن می‌آید، بازیکنان جدی‌ای که علاقه داشته باشند می‌توانند نظرات خود را با هر بار بازی کردن آپدیت‌ها به کمپانی سازنده منتقل کنند. بازیکنان با تهیه این نسخه خدمت بزرگی به آینده بازی خواهند کرد و احتمالا ارزان‌تر از قیمت زمان عرضه کامل بازی آن را در اکانت خود خواهند داشت. این امکان معمولا در مورد بازی‌های استراتژیک وجود ندارد که یعنی کمپانی‌های سازنده علاقه‌ای به درک فواید این کار ندارند و نهایتا به یک یا دو بار ارائه کوتاه مدت نسخه محدود بازی تحت عنوان آلفا و بتا بسنده می‌کنند. برنامه دارند فقط از چند لشگر دو کشور اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی و ایالات متحده امریکا رونمایی کنند و سپس آلمان شرقی، آلمان غربی، فرانسه و بریتانیا را نیز برای بازی عرضه خواهند که و کشورهای دیگر می‌ماند برای DLCها. در پایان اگر علاقه داشتید با دوستداران این بازی در ارتباط باشید به دیسکورد IRAN Strategy HQ بپیوندید.

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
باخبرم کن
باخبر شدن از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
نمایش تمام دیدگاه ها