مقاله

بازی Civilization 6 در مقابل بازی Age Of Wonders 4: کدام یک بهتر است؟

دو سری محبوب در سبک 4X استراتژی

بازی Age of Wonders 4 جدید‌ترین عنوان سری Age of Wonders است که باری دیگر موفق می‌شود که به سبک 4X استراتژی جان تازه‌ای ببخشد و آن را همچنان به عنوان یکی از سبک‌های محبوب در بازی‌های استراتژیک بالا نگه دارد. نسخه چهارم این سری نسبت به عناوین پیشینش از نظر استراتژیک و ویژگی‌ها پیشرفت قابل‌توجهی کرده است و از کلی بازی در این سبک الهام گرفته است، اما منبع الهام بزرگ بازی Age of Wonders 4 رقیب آن در این سبک یعنی بازی Civilization 6 است.

سری Civilization یکی از قدیمی‌ترین سری بازی‌های سبک 4X استراتژی در این سبک است و سال‌‎های زیادی است که به پادشاه بی‌چون‌وچرای آن تبدیل شده است. تقریباً هر بازی‌ای که در سبک 4X استراتژی ساخته می‌شود، غیرمستقیم از سری بازی‌های تمدن الهام گرفته است و به همین دلیل است که علیرغم اینکه بازی‌های دیگر این سبک نیز جذاب هستند، هرگز نمی‌توانند سری تمدن را شکست دهند و جای آن را بگیرند، زیرا آن چیزی که تمدن به خوبی پیاده کرده است را ندارند، یا صرفاً اولین بازی‌ای نیستند که چنین ویژگی‌ای دارند و بازیکنان ترجیح می‌دهند که بازی‌ای مثل تمدن بچسبند تا بازی‌های جدیدی که آن ویژگی را به طور ناقص پیاده کرده‌اند.

بازی Age of Wonders 4 بسیاری از ویژگی‌ها و مکانیسم‌هایش را از سری تمدن به خصوص بازی Civilization 6 الهام گرفته است که سؤالی که به وجود می‌آید این است که بازی Age of Wonders 4 چقدر به تمدن 6 شبیه است و در زمینه نوآوری تا چه حدی می‌تواند بازی تمدن 6 را به چالش بکشد؟ در این مقاله از استراتژیک کلاب می‌خواهیم به مقایسه این دو بازی و قرار دادن ویژگی‌هایشان در مقابل یکدیگر بپردازیم و در نهایت اینکه کدام یک بهتر است را انتخاب کنیم.

توسعه‌دهنده بازی Age of Wonders 4 کیست؟

این بازی توسط یک گروه بازی‌سازی هلندی که تحت عنوان Triumph Studios فعالیت می‌کنند ساخته شده است. این گروه بازی‌سازی هلندی مدت‌زمان زیادی است که مشغول توسعه این بازی‌ها هستند، اما پس از ملحق شدن به استودیو پارادوکس و همکاری با آن‌ها آزادی عمل بیشتری پیدا کردند و توانستند که بازی‌ خود را بهتر و قوی‌تر توسعه دهند. بازی‌های این استودیو حول محور تسخیر جهان به هر شکلی که می‌پسندید می‌چرخد و لازم به ذکر است که این استودیو بیشتر به لطف سری بازی‌های Age of Wonders و Overlord است که شناخته می‌شود.

توسعه‌دهنده بازی Civilization 6 کیست؟

بازی تمدن 6 که توسط استودیو آمریکایی بزرگ و مطرح Firaxis Games ساخته شده است، یک بازی مشهور و البته نمادین است که به عنوان فرمانروای بی‌چون‌وچرای سبک 4X استراتژی شناخته می‌شود. جالب است بدانید که این استودیو اولین بار در سال 1996 میلادی توسط شخصی به نام Sid Meier تأسیس شد و به همین دلیل است که در ابتدای نام بازی‌های تمدن نام خالق این استودیو یعنی Sid Meier را مشاهده می‌کنید. این استودیو تاکنون بازی‌های زیادی در این سبک ساخته است و بعید است که طرفداران این سبک نام این استودیو را نشنیده باشند.

گروه بازی‌سازی آن‌ها در مقایسه با گروه بازی‌سازی Triumph Studios بسیار بزرگ‌تر است، به خصوص آنکه این استودیو متعلق به شرکت بزرگ Take-Two Interactive است که استودیو‌های بازی‌سازی معروفی همچون راک‌استار (خالق سری بازی‌های GTA) را در اختیار دارد. این استودیو تاکنون بازی‌های خارق‌العاده‌ای همچون Civilization, XCOM و Marvel’s Midnight Suns را ساخته است که به راحتی می‌تواند وسعت بزرگی و قوی‌تر بودن استودیو سازنده تمدن را حدس زد.

در بازی Age of Wonders 4 می‌توانید جناح خود را ایجاد کنید

بازی Age of Wonders 4 بر خلاف تمدن، انتخاب‌های بسیاری را به شما می‌دهد که دارای محدودیت نیستند و دست شما را برای انجام بسیاری از کارها باز گذاشته‌اند. اولین ویژگی بدون محدودیت این بازی، ساخت یک جناح کاملاً منحصربه‌فرد با جزئیات فوق‌العاده است. شما در این بازی می‌توانید از بین نژادهای زیادی مانند انسان‌ها، الف‌‌ها، اورسوید‌ها، دوارف‌ها، هالفلینگ‌ها، گوبلین‌ها و دیگر نژادها یکی را برای جناح خود انتخاب کنید.

همه‌ی آن‌ها دارای ویژگی‌های ذهنی و بدنی پیش‌فرض هستند، اما اگر می‌خواهید که ترکیب‌های آن‌ها را نیز تغییر دهید و به سمت یک ترکیب غیرعادی سوق دهید، می‌توانید این ویژگی‌ها را نیز تغییر دهید و حتی در این زمینه هم دستتان باز است. همچنین می‌توانید دوره فرهنگی که نژاد شما در آن قرار دارد را نیز انتخاب کندی که شامل فئودالی، وحشیگری، سخت‌کوش، بالا، تاریک و عرفانی انتخاب کنید. همه‌ی آن‌ها دارای پاداش‌های منحصر‌به‌فرد، فهرست واحدها، گزینه‌های تحقیقاتی و دیگر ویژگی‌های جالب خود هستند.

شما همچنین می‌توانید بر روی ویژگی‌های جامعه و مجموعه‌های جادویی نیز دست بگذارید و آن‌ها را تغییر دهید. پس از آن است که شما باید تصمیم بگیرید که حاکم شما چگونه باشد، یک قهرمان یا یک پادشاهِ جادوگر. سپس علاوه بر این‌ها، شما می‌توانید ظاهر، سلاح‌ها و مهارت‌های شخصیت حاکم خود را انتخاب کنید. درست حدس زدید، شخصی‌سازی شخصیتتان این‌قدر پر جزئیات است که می‌تواند به اندازه خود بازی طولانی باشد!

در بازی Civilization 6 می‌توانید هر جناح تاریخی‌‌ای که می‌خواهید را انتخاب کنید

در بازی تمدن 6 حدود 50 تمدن مختلف و 78 رهبر مختلف وجود دارد که هر کدام ویژگی‌های خودشان را دارند و رهبران مختلف یک جناح نیز می‌توانند با دیگری متفاوت باشند و ویژگی‌های خودشان را داشته باشد. در بازی تمدن 6 بر خلاف Age of Wonders 4 امکان شخصی‌سازی و ساخت پر جزئیات یک جناح منحصربه‌فرد وجود ندارد، اما تمدن 6 به دلیل اینکه یک بازی تاریخی است، عدم وجود این ویژگی آسیب چندانی به آن وارد نکرده است.

هر تمدنی دارای نقاط قوت و ضعف منحصر‌به‌فرد خود است. به عنوان مثال، برخی از تمدن‌ها نظامی یا تهاجمی خواهند بود، در حالی که برخی دیگر با دیپلماسی قوی هستند، یا ممکن است به طریق مختلف بر رشد اقتصادی تمرکز کنند. در این بازی، تمدنی پیدا نخواهید کرد که یکسان با دیگری باشد، همه‌ی آن‌ها به نحوی خاص و متفاوت هستند.

در بازی Age of Wonders 4 می‌توانید هر طور که دلتان می‌خواهد پیش بروید

در توصیف بازی Age of Wonders 4، می‌توان این‌طور گفت که این بازی نسخه‌ای مدرن از سبک 4X استراتژی با ترکیبی از تجربه کلاسیک این سبک جذاب است. بازی علیرغم حفظ کردن آن نبردهای کلاسیک و تاکتیکی نوبتی، یکسری ویژگی‌ها به بازی افزوده است که آن را به تجربه‌ای جدید و مدرن و در عین حال کلاسیک و وفادار به سبک 4X استراتژی تبدیل کرده است. در این بازی بازیکنان این امکان را دارند که جهان را آزادانه‌تر کاوش کنند، سازه‌های جدید بسازند، غارتگران را نابود کنند و از طریق اقدامات دیپلماتیک با شهرهای آزاد متحیر شوند یا آن‌ها را بی‌هیچ مذاکره‌ای فتح کنند.

در این بازی شما می‌توانید هر زمان که خواستید بازی را متوقف کنید، دوباره بازی را از سر بگیرید و این امکان را داشته باشید که تمامی کارهایی که در بالا گفته شد را انجام دهید. جهان بازی Age of Wonders 4 به نوعی صد شما است، زیرا هر طور که بخواهید می‌توانید هرکاری که در ذهن دارید را انجام دهید و این ویژگی حتی در بخش آنلاین آن نیز حاکم است. بخش آنلاین این بازی بسیار چالش‌برانگیز و جالب است و به خوبی با نوع گیم‌پلی بازی هماهنگ شده است.

در Civilization 6 به یک فاتح تبدیل شوید!

شما در بازی تمدن 6 از همان لحظه‌ای که بازی را آغاز می‌کنید یک هدف نهایی بیشتر ندارید: تسخیر کل جهان. این بازی شاهکار در سبک استراتژیک نوبتی 4X، بر توسعه تمدن شما از دوران چوب و سنگ تا دوران شکوفایی فناوری و سفر به فضا تمرکز دارد، اما فراتر از آن، هدف نهایی بازی و چیزی که باعث پیروزی شما می‌شوید، غلبه بر دشمنان خود و تسخیر جهان به عنوان یک قدرت جهانی است. به قدرت رسیدن و پیروز شدن بازی از طریق جنگ و نبرد و یا دیپلماسی ممکن است.

بخش بسیار جالب بازی پیروزی از طریق دیپلماسی و فناوری است، به این صورت که بازیکن تمدن موردنظرش را آن‌قدر پیشرفته می‌کند و نفوذ فرهنگی‌اش را بر سایر تمدن‌ها قالب می‌کند که در نهایت ممکن است بدون هیچ جنگ خاصی بازی را پیروز شود. بازی تمدن 6 این آزادی را به شما می‌دهد که خودتان نوع مسیر پیروزی‌تان را مشخص کنید. هدف نهایی شما مشخص است، تسلط بر جهان. اینکه شما چطور می‌خواهید به آن دست پیدا کنید، بر عهده خودتان است. این بازی در مقایسه با Age of Wonders 4 از نظر هنری و ظاهری بسیار قوی‌تر است و همچنین موسیقی متن گوش‌نوازی دارد.

چرا باید بازی Age of Wonders 4 را تجربه کنید؟

اگر علاوه بر اینکه طرفدار سرسخت سبک 4X استراتژی هستید، آثار فانتزی را نیز می‌پسندید و دنبال می‌کنید، این بازی از عناوینی است که حتماً و در سریع‌ترین زمان ممکن باید به تجربه‌ی آن بپردازید. این بازی شما را از لحظه‌ای که شروع می‌کنید در سیلی از انتخاب‌های گوناگون غرق می‌کند. علاوه بر این، نژادهای گوناگونی برای انتخاب وجود دارد، جهان آن پر از عناصر خارق‌العاده و چشم‌نواز برای کاوش است و کلی ویژگی داستان‌‌سرایی و شهر‌سازی دارد که همه‌ی این ویژگی‌ها دست‌به‌دست هم داده‌اند که Age of Wonders 4 را به یکی از عناوین 4X استراتژی نوبتی به شدت خاص تبدیل کنند.

بازی Age of Wonders 4 به طور کلی انتخاب مناسبی است، به خصوص اینکه ویژگی‌های بسیاری دارد و آزادی‌ عمل زیادی به بازیکن می‌دهد. همچنین بهتر است که اشاره‌ای نیز به گرافیک آن داشته باشیم که در مقایسه با تمدن 6 بسیار واقع‌گرایانه‌تر است. این بازی همچنین ارزش تجربه‌ی مجدد بالایی دارد و مدت‌زمان زیادی می‌کشد که شما را خسته کند چرا که دارای ویژگی شخصیت‌سازی است و بازی شما را وارد سناریو‌های داستانی متعدد می‌کند. در این بازی دست شما باز است، می‌توانید یک جناح کاملاً شخصی‌سازی شده بسازید و رویکردهای مختلف را برای پیروزی در این بازی در پیش بگیرید.

چرا باید بازی Civilization 6 را تجربه کنید؟

تمدن 6 از طرفی دیگر محدود‌تر است گزینه‌های چندان متنوعی در اختیار شما قرار نمی‌دهد. با این حال، بازی خودش را به بهترین شکل ممکن ارائه می‌دهد و به شما اجازه می‌دهد آن تمدن تاریخی را آن‌طور که می‌خواهید و ممکن است گسترش دهید و حتی به روش‌هایی دست‌کاری کنید. این بازی یک عنوان تاریخی است که سازندگان به بهترین شکل ممکن آن را پیاده‌ کرده‌اند. اگر از علاقه‌مندان به تمدن‌های تاریخی باشید، این بازی برای شما به شدت جذاب خواهد بود.

در بازی تمدن شما نمی‌توانید تمدن‌های خود را از ابتدا ایجاد کنید و باید تمدن موردنظرتان را از میان تمدن‌های فهرست شده انتخاب کنید. با این حال، شما می‌توانید شهرها را به شکل دیگری سازماندهی کنید و راه پیشرفت خود را آن‌طور که خودتان می‌خواهید شکل دهید. لازم به ذکر است که تمدن 6 گیم‌پلی قابل تجربه‌ی مجدد عالی‌ای دارد و از این نظر کم از بازی Age of Wonders 4 ندارد. این بازی هنگام انتخاب تمدن‌ها و رهبران آن‌ها به شما گزینه‌های زیادی می‌دهد و به طور کلی زمان خیلی زیادی طول می‌کشد تا بازی برای شما خسته‌کننده و یکنواخت شود.

این بازی به طور کلی یک شاهکار در سبک 4X استراتژی است و به جرئت می‌توان گفت که معروفیت و محبوبیتش بیهوده نیست. در این بازی نیازی به عجله کردن نیست، شما می‌توانید سر کیف خود و آن‌طور که می‌خواهید کمپین خود را پیش ببرید و هر چقدر که می‌خواهید در خصوص درک بازی و تحقیقات مربوط به تمدن خود، فکر کنید و به طور کلی قبل از انجام هر کاری، حساب شده عمل کنید.

4 1 رای
امتیازدهی به مقاله
باخبرم کن
باخبر شدن از

1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
نمایش تمام دیدگاه ها