مقاله

بازی استراتژیک Broken Arrow معرفی شد

جنگ جهانی سوم در دنیای معاصر

سرانجام عنوانی خاص برای RTS بازها

32 سال از پایان جنگ سرد و 22 سال از انتشار بازی‌ای مانند Command & Conquer: Red Alert 2 (زمانی که روشن شد می‌‌توان بازی‌های بزرگی خلق کرد) گذشته است و تاکنون بازی‌های استراتژیک زیادی درباره جنگ در دنیای امروز معرفی نشده‌اند. همین تعداد اندکی هم که در طول سال‌ها ساخته شده‌اند در زیرمجموعه‌های گوناگون سبک استراتژیک پراکنده هستند و روشن است که نمی‌توانید شاهد حضور جدی آن‌ها در سبک RTS باشید. همچنین بیشتر عناوین موجود ارتباط چندانی با واقعیت نبرد و واحدهای نظامی ندارند (مانند Act of Aggression و J.T.F) و سازندگان این بازی‌ها علاقه یا توانایی به تصویر کشیدن واقع‌گرایانه‌ی نیروهای نظامی مربوط به سال‌های پس از جنگ سرد را نداشته‌اند. اگر علاقه داشته باشید نیروها و تجهیزات نظامی امروز را با واقع‌گرایانه‌ترین طراحی و استراتژیک‌ترین شیوه ممکن تحت فرمان خود بگیرید، به زحمت با چند بازی مانند دو عنوان از Combat Mission آشنا خواهید شد که نسبت به سال انتشار و همچنین بازی‌های استراتژیک دیگر بسیار ضعیف هستند. اما حالا کمپانی کوچک و جدید Steel Balalaika با حمایت ناشر قدیمی بازی‌‌های استراتژیک Slitherine Software از عنوانی رونمایی کرده است که توجه تمام علاقه‌مندان بازی‌های استراتژیک رئالیستیک را به خود جالب کرده. Broken Arrow عنوانیست برای امید داشتن به آنچه تاکنون نداشته‌ایم.

گیم پلی Broken Arrow  

اگر تاکنون هیچ بازی RTS رئالیستیکی (از جمله Wargame: Red Deragon و Steel Division2) بازی نکرده‌اید، باید گفت که بازی Broken Arrow برای تمام آن‌هایی است که می‌خواهند اختیار واحدهای جدید نظامی را به عهده گرفته و نقش یک فرمانده‌ی واقعی را ایفا کنند که هم در جزییات و هم در کلییات اختیار قابل توجهی دارد. این بازی مانند بازی‌های کلاسیک RTS نیست که شما Base داشته باشید و با ساختن ساختمان‌ها امکان تولید نیرو پیدا کنید. خارج از حالت داستانی، شما پیش از وارد شدن به نبرد کشوری را انتخاب کرده و ارتش خود را آماده می‌کنید. بازیکنان باید در زمینی به طول و عرض چند کیلومتر تصمیم بگیرند که سربازان خودشان را در کدام نقطه و به چه شکلی با نیروهای زرهی، هوابرد، توپخانه، ضدهوایی و پشتیبانی هواپیماهای پیشرفته همراه کنند تا مناطق استراتژیکی را تصرف کرده و در نهایت بر دشمن پیروز شوند.

بُرد شلیک تجهیزات تا اندازه ممکن به بُرد مفید همان ابزارها در دنیای واقعی نزدیک طراحی شده و دلیل اصلی بزرگ بودن نقشه‌ها هم همین مسئله و هم استفاده هرچه واقع‌گرایانه‌تر از نیروی هوایی است. همچنین سازندگان بازی قول امکان انجام عملیات آبی خاکی در هر دو بخش سینگل پلیر و مولتی را داده‌اند تا در کنار نیروی زمینی و هوایی، به شکل محدود نیروهای دریایی نیز در نبرد حضور داشته باشند. از سوی دیگر مانند آنچه در بازی World in Conflict وجود داشت، در این بازی هم شاهد حمایت هوایی، موشکی، توپخانه‌ای، چتربازی و حتی ارسال مهمات و ادوات زرهی از آسمان و خارج از مپ (Off-Map) خواهیم بود. بنابراین با یک جنگ همه جانبه در این بازی رو به رو هستیم که توانایی ذهنی بالا و روحیه رقابتی خاصی را طلب می‌کند. البته اگر از افرادی هستید که سرعت تصمیم گیری بالا یا تجربه کافی در بازی‌های RTS ندارید نگران نباشید، برای بخش تک نفره بازی امکان کاستن از سرعت بازی یا حتی ایست را فراهم کرده‌اند.

تنوع نیروها و شخصی‌سازی در Broken Arrow  

با وجود آنکه تاکنون تنها وجود دو کشور یا ملیت ایالات متحده امریکا و روسیه در بازی تائید شده است و جناح‌های دیگر به آینده موکول گردیده و کار ساخت نسخه ابتدایی بازی هنوز در جریان است، همین حالا هم بازیکن با شمار زیادی واحد نظامی، تجهیزات، ادوات و مهمات روبه‌رو می‌شود که انتخاب بین آن‌ها بستگی به تاکتیک و استراتژی بازیکن دارد. جالب‌تر آنکه هر واحد امکان شخصی سازی خواهد داشت. شخصی سازی در چنین بازی‌ای به این معنی است که بازیکن تصمیم میگیرد که مثلا هر واحد پیاده نظام او چه تعداد عضو داشته باشد، از چه سلاح‌هایی استفاده کند و با چه وسیله نقلیه‌ای پا به میدان جنگ بگذارد. یا آنکه ممکن است تصمیم بگیرید بعضی قطعات تانک‌هایتان، زره آن‌ها و همچنین گلوله‌های توپ آن‌ها یا یا واحدهای توپخانه‌ای را تغییر بدهید. بازیکن می‌تواند حتی سر زره پوش‌های خود را به کل تغییر دهد تا تغییر کاربری پیدا کنند (مثلا توپ ضد پیاده آن با سری دارای موشک ضد هوایی تعویض شود). طبق وعده سازندگان بازی این شخصی سازی شامل حال بمب‌ها و موشک‌های هلیکوپترها و هواپیما‌ها هم می‌شود. همه این شخصی‌سازی‌ها در یک بازی استراتژیک امر جدید و شگفت‌آوری است. 

همچنین باتوجه به اطلاعاتی که تاکنون منتشر کرده‌اند در بخش مولتی یا آنلاین آن هر بازیکن با ترکیب دو تا از چهار حالت ویژه (که در مجموع می‌شود 6 حالت) می‌توانند battlegroup یا Deck مخصوصی بسازند که ظرفیت‌های خاصی دارد و خود بازیکن مشخص می‌کند که باتوجه به این ظرفیت‌های مشخص شده کدام نیروها را با چه شراطی می‌خواهد یا نمی‌خواهد. به عبارت ساده‌تر شما با انتخابِ ترکیب نیروی هوابرد روسیه و گارد زرهی روسیه به ظرفیت‌هایی برای انتخاب و چینش نیروها می‌رسید که با زمانی که شما ترکیب نیروی هوابرد روسیه و گارد دریایی را انتخاب می‌کنید متفاوت خواهد بود. به این ترتیب هم باتوجه به تنوع گسترده واحدهای بازی و هم باتوجه به امکان شخصی سازی، در این بازی بی‌نهایت تاکتیک و استراتژی خواهیم داشت. هرکسی می‌تواند آن طور که خودش می‌خواهد ارتشش را سامان بدهد و با دشمن به نبرد بپردازد.

وجود Editor در Broken Arrow

توسعه دهندگان بازی در برنامه‌ی زنده‌ای که برای معرفی بازی تدارک دیدند، بیان کردند که قابلیتی را در اختیار بازیکنان قرار می‌دهند که افراد به سادگی توانایی این را داشته باشند که به طراحی عملیات و حالت داستانی برای بازی بپردازند. این می‌تواند خبر بسیار خوبی برای طرفداران هر دو بخش سینگل و مولتی در سبک RTS باشد. اگر از بازیکنان جدی سری بازی‌های Wargame در استیم باشید، احتمالا در جریان سال‌ها درخواست بازیکنان از شرکت Eugen Systems برای تهیه و عرضه Editor بازی هستید. وجود چنین چیزی دستاورد بزرگی برای یک بازی RTS است تا با کمک بازیکنان مدام بازی را گسترش دهد و همچنین شاید با وجود امکان ساخت نقشه بخش بزرگی از مصائب سازنده‌های بازی را هم کاهش دهد.

زمان انتشار Broken Arrow

زمان انتشار این بازی زیبا در سبک RTS هنوز دقیقا مشخص نیست. اما کمپانی Steel Balalaika وعده داده که تابستان 2022 می‌تواند نسخه آزمایشی (Beta) را در اختیار بازیکنان قرار دهد تا رایگان تست کنند و نظرات خود را به سازندگان انتقال دهند. البته احتمالا خبری از آلفا و Early Access که بازی را خریداری کرده و به مرور تکامل آن را تجربه کنیم نخواهد بود. پس منتظر اخبار بعدی این بازی در سایت استراتژیک کلاب باشید. همچنین اگر علاقه داشتید با دوست‌داران این بازی در ارتباط باشید به دیسکورد IRAN Strategy HQ بپیوندید.

5 5 رای ها
امتیازدهی به مقاله
باخبرم کن
باخبر شدن از

7 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
نمایش تمام دیدگاه ها