نقد و بررسی

نقد و بررسی Anno 1800

یک بازی ساخت و ساز شهر صنعتی بسیار عالی

بعد از دو مقاله راجع به سناریو های آینده نگری، شرکت Blue Byte به یک مکان تاریخی بازگشته و آن را در عصر صنعت فرو می برند. با تمرکز بیشتر روی بخش سندباکس که به قیمت از دست رفتن سناریو های مصنوعی تمام شد، پیچیدگی های بازی دوباره روی تازه ای از خود نشان داده است. هنگامی که غرق در ساختمان سازی شهر می شوید می توانید زندگی مردم را هم تماشا کنید.

بخش داستانی بازی Anno 1800 همچنان دارای آموزش طولانی است گرچه از نسخه های قبل کوتاه تر شده است. البته این آموزش طولانی را می توان با آسودگی خاطر بیشتر گذراند چرا که جلوه های سینماتیک بازی بسیار جذاب است. سکانس های بازی هنگام دیالوگ گفتن کرکتر ها، بیشتر روی مکان های بازی زوم کرده و بازیکن را مجاب به دیدن جلوه های بصری بازی می کند. راوی سعی می کند تا تعدادی از پیچش های بازی را توضیح دهد زیرا بازیکن اکنون در تلاش است تا میراث پدری خود را با ساختن یک کمپانی بزرگ حفظ کند، به هر حال نه داستان و نه کرکتر های بازی چندان قابل تحسین نیستند. در حالی که صحبت های راوی به یادگیری مکانیک بازی کمک می کند، هم چنان چیز های زیادی برای یادگیری وجود دارد که به لطف تبدیل شدن بخش داستانی به حالت سندباکس بازیکن می تواند به یادگیری و گسترش شهر ادامه دهد.

اگرچه این نسخه بازی یک دوره تاریخی جدید را روایت می کند، اما به سرعت برای طرفداران سری بازی های Anno گیم پلی بازی آشنا خواهد بود. به خاطر وجود اختلاف طبقاتی در بازی تمرکز بر روی زنجیره های تولید و مصرف بیتشر شده است به طوری که نیاز های خاص طبقات مختلف جامعه مشهود تر است. برای مثال کشاورزان با عرضه مناسب ماهی و گیاهان خود راضی می شوند اما مهندسان بدون مواد اولیه، قهوه و منابع برق کار نمی کنند. ساختمان های صنعتی به نیروی کار از طبقات مختلف احتیاج دارند، در نتیجه بازیکن باید انواع جمعیت های بازی را در شهر خود متعادل نگه دارد. مشاغل و صنایع بیشتر به افراد بیشتر و در نتیجه به منابع بیشتر نیاز دارند. بازیکن باید این تعادل را حفظ کند تا وقتی شهر خود را در جزیره های اطراف گسترش می دهد، دچار مشکل نشود. وقتی تولیدی ها محصولات خود را به انبار ها ارسال می کنند، انبار ها به صورت خودکار این محصولات را تحویل می گیرد، اما اکنون انبار ها محل بارگیری و تحویل محدودی دارند؛ یعنی اگر یک انبار را به چند تولیدی اختصاص دهید در نتیجه ترافیک ورودی به انبار زیاد شده و عملکرد آن مختل می شود و در نتیجه باعث پیش نرفتن درست کار های بازیکن می شود.

بازیکن خانه شهروندان را باید به صورت دستی ارتقا دهد البته زمانی که مواد اولیه ارتقا را تامین کرده باشد؛ همچنین با بالا رفتن سطح خانه ها چالش های بیشتری برای بازیکن به وجود می آید. هرچه مردم شهر پیشرفته تر شوند، بدست آوردن منابع و مدیریت زنجیره تولید و مصرف برای ساخت مواد ضروری سخت تر می شود؛ برای مثال ساختن وسایلی امثال عینک و امثالهم به سادگی چوب ماهیگیری و اره نیست. جزایر بازی دارای حاصلخیزی و منابع منحصر به فرد هستند و این موارد باعث پیشرفت صنایع بازیکن می شود. در اواسط بازی باید شروع به تجارت با کشور های دیگر کنید تا نیاز های خود و آن ها را برآورده کنید.

در نسخه های قبلی بازی برای انتقال به مناطق دیگر باید از صفحه لودینگ عبور می کردیم اما در Anno 1800 این کار در یک آن انجام می شود. عناصر اصلی بازی مانند تجارت و مسیر های چارتری نقش اساسی در اقتصاد بازیکن دارند. در تجارت با هوش مصنوعی باید رضایت آن را همواره جلب کنید. این موضوع به یک سری قوانین ساده اجتماعی مانند هدیه دادن و چاپلوسی و همچنین تغییر شرایط اجتماعی کشور مقابل بستگی دارد. خوشبختانه پیشنهاد های هوش مصنوعی در جهت افزایش اعتماد و دوستی بیشتر می باشد و قصد ضرر و یا رکب زدن ندارد.

روزنامه یکی از امکانات جدید بازی است که گزارش اقدامات و پیشرفت های بازیکن را می دهد. بازیکن می تواند وقایع موجود در روزنامه را ویرایش کند به طوری که اخبار مطابق میل مردم باشد و باعث رضایت و شادی آن ها شود. اگرچه صداقت در اخبار می تواند باعث محبوبیت بشود اما مخفی کردن برخی شکست ها برای باقی ماندن آرامش و رضایت مردم بهتر است. همچنین بازیکن می تواند برای کشف سرزمین های دیگر کشتی ها تحقیقاتی اعزام کند. بعد از ارسال آن ها با تجهیزات لازم باید آن ها را همواره رصد کنید. بازی در برخی مواقع تصمیماتی را پیش روی بازیکن می گذارد که بر سبک بازی تاثیر دارد. اعزام کشتی ها به منابع نیاز دارد، و در پایان مهارت متخصصان را افزایش می دهند. ارسال کشتی با تجهیزات ناکافی یا خدمه با رضایت یا روحیه پایین می تواند منجر به عدم موفقیت و هدر رفتن منابع بازیکن شود.

بازی اکنون دارای نبرد های دریایی است که بسیار ساده سازی شده است و پیچیدگی زیادی ندارد. نبرد ها در سری بازی های Anno خیلی جز نقاط قوت این فرانچایز محسوب نمی شوند و فقط گاه به گاه باعث پرت شدن حواس بازیکن از ساخت و ساز در شهر خود می شود چه در صورتی که از شهر خود دفاع کند چه به جزیره ای برای تصاحب آن حمله کند.

بازی Anno 1800 به بازیکن این قابلیت را می دهد تا مقدار راهنمای بازی  و میزان سختی بازی را هم در بخش کمپین و هم در بخش سندباکس به دلخواه خود تنظیم کند. سختی بازی در سه عامل تقسیم می شود، مقدار پول آغازین بازی، سهولت پیدا کردن منابع و منابع بازگشتی در صورت تخریب و یا جابجایی ساختمان ها. همچنین بازیکن می تواند با ابزار های اضافه تر این سختی ها را بیشتر شخصی سازی کند و برای خود چالش های بیشتری درست کند.

این بازی بر روی سیستم با پردازنده نسل هشتم Core-i7 ، 16 گیگابایت مموری و با گرافیک GTX 1070 تست شده است و در بالاترین حالت گرافیکی بازی در حفظ فریم ریت مشکل پیدا می کند و بین 40 فریم تا 60 فریم بر ثانیه نوسان دارد. هنگام زوم کردن در بازی فریم ریت تا 10 نیز افت می کند. این مورد کمی برای بازی Anno 1800 مشکل بزگیست.

با این حال، بازی Anno 1800 جلوه چشم نوازی را به بازیکن نشان می دهد. لذت گسترش شهر و آباد کردن جزایر با جزئیات زیاد می تواند بسیار لذت بخش باشد. مناطق صنعتی را دود فرا می گیرد در صورتی که در مزارع نسیم می وزد و هوای پاکی دارد و گیاهان به این نسیم ها وانش نشان می دهند. محله های مسکونی پر از فعالیت های روزانه مردم هستند و در هنگام جشن ها، فستیوال ها و حتی تظاهرات و ازدحام ها مردم خیابان ها را تصرف می کنند. از آنجایی که دوره زمانی بازی پر از اختراعات است به مرور زمان بازیکن می تواند کالسکه ها را در بازی مشاهده کند. برخی عناصر بازی فقط در یک دوره کوتاه قابل مشاهده هستند اما این چیزی نیست که زیبایی بصری بازی کم کند.

نقاط ضعف و قوت

قابل کشف بودن زنجیره های تولید و مصرف جدید
نیرو های کار باید در صنایع از طبقات مختلف جامعه باشند
جلوه های بصری بسیار زیبا و با کیفیت
چالش های بازی با باز کردن طبقات بالاتر جامعه بیشتر می شود.
مشاهده پیشرفت و گسترش شهری که بازیکن خودش ساخته بسیار لذت بخش است
مدیریت چند شهر و جزیره بازیکن را بی کار نمی گذارد

عملکرد نه چندان مناسب
فرصت های تحقیقاتی بازی با مهلت بسیار کم نمایش داده می شوند
مبارزه های دریایی نه چندان جالب
بخش کمپین کوتاه، کمبود سناریو های خارجی

نمرات

گیم پلی - 9
گرافیک - 8.5
کمپین - 7.5
موسیقی - 8

8.3

نمره کل

با تمام پیچیدگی ها و سختی های بازی های سری قبل، Anno 1800 کمی گیم پلی ساده تری برای این سبک بازی های شهر سازی طولانی مدت ارائه کرده است، که هم چالش های بازی جالب تر شده است هم چیز های بیشتری برای تحسین کردن دارد.

5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
باخبرم کن
باخبر شدن از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
نمایش تمام دیدگاه ها