
بعد از دو مقاله راجع به سناریوهای آینده نگری، شرکت Blue Byte به یک مکان تاریخی بازگشته و آن را در عصر صنعت فرو میبرند. با تمرکز بیشتر روی بخش سندباکس که به قیمت از دست رفتن سناریوهای مصنوعی تمام شد، پیچیدگیهای بازی دوباره روی تازه ای از خود نشان داده است. هنگامیکه غرق در ساختمان سازی شهر میشوید میتوانید زندگی مردم را هم تماشا کنید.
بخش داستانی بازی Anno 1800 همچنان دارای آموزش طولانی است گرچه از نسخههای قبل کوتاه تر شده است. البته این آموزش طولانی را میتوان با آسودگی خاطر بیشتر گذراند چرا که جلوههای سینماتیک بازی بسیار جذاب است. سکانسهای بازی هنگام دیالوگ گفتن کرکترها، بیشتر روی مکانهای بازی زوم کرده و بازیکن را مجاب به دیدن جلوههای بصری بازی میکند. راوی سعی میکند تا تعدادی از پیچشهای بازی را توضیح دهد زیرا بازیکن اکنون در تلاش است تا میراث پدری خود را با ساختن یک کمپانی بزرگ حفظ کند، به هر حال نه داستان و نه کرکترهای بازی چندان قابل تحسین نیستند. در حالی که صحبتهای راوی به یادگیری مکانیک بازی کمک میکند، هم چنان چیزهای زیادی برای یادگیری وجود دارد که به لطف تبدیل شدن بخش داستانی به حالت سندباکس بازیکن میتواند به یادگیری و گسترش شهر ادامه دهد.
اگرچه این نسخه بازی یک دوره تاریخی جدید را روایت میکند، اما به سرعت برای طرفداران سری بازیهای Anno گیم پلی بازی آشنا خواهد بود. به خاطر وجود اختلاف طبقاتی در بازی تمرکز بر روی زنجیرههای تولید و مصرف بیتشر شده است به طوری که نیازهای خاص طبقات مختلف جامعه مشهود تر است. برای مثال کشاورزان با عرضه مناسب ماهی و گیاهان خود راضی میشوند اما مهندسان بدون مواد اولیه، قهوه و منابع برق کار نمیکنند. ساختمانهای صنعتی به نیروی کار از طبقات مختلف احتیاج دارند، در نتیجه بازیکن باید انواع جمعیتهای بازی را در شهر خود متعادل نگه دارد. مشاغل و صنایع بیشتر به افراد بیشتر و در نتیجه به منابع بیشتر نیاز دارند. بازیکن باید این تعادل را حفظ کند تا وقتی شهر خود را در جزیرههای اطراف گسترش میدهد، دچار مشکل نشود. وقتی تولیدیها محصولات خود را به انبارها ارسال میکنند، انبارها به صورت خودکار این محصولات را تحویل میگیرد، اما اکنون انبارها محل بارگیری و تحویل محدودی دارند؛ یعنی اگر یک انبار را به چند تولیدی اختصاص دهید در نتیجه ترافیک ورودی به انبار زیاد شده و عملکرد آن مختل میشود و در نتیجه باعث پیش نرفتن درست کارهای بازیکن میشود.
بازیکن خانه شهروندان را باید به صورت دستی ارتقا دهد البته زمانی که مواد اولیه ارتقا را تامین کرده باشد؛ همچنین با بالا رفتن سطح خانهها چالشهای بیشتری برای بازیکن به وجود میآید. هرچه مردم شهر پیشرفته تر شوند، بدست آوردن منابع و مدیریت زنجیره تولید و مصرف برای ساخت مواد ضروری سخت تر میشود؛ برای مثال ساختن وسایلی امثال عینک و امثالهم به سادگی چوب ماهیگیری و اره نیست. جزایر بازی دارای حاصلخیزی و منابع منحصر به فرد هستند و این موارد باعث پیشرفت صنایع بازیکن میشود. در اواسط بازی باید شروع به تجارت با کشورهای دیگر کنید تا نیازهای خود و آنها را برآورده کنید.
در نسخههای قبلی بازی برای انتقال به مناطق دیگر باید از صفحه لودینگ عبور میکردیم اما در Anno 1800 این کار در یک آن انجام میشود. عناصر اصلی بازی مانند تجارت و مسیرهای چارتری نقش اساسی در اقتصاد بازیکن دارند. در تجارت با هوش مصنوعی باید رضایت آن را همواره جلب کنید. این موضوع به یک سری قوانین ساده اجتماعی مانند هدیه دادن و چاپلوسی و همچنین تغییر شرایط اجتماعی کشور مقابل بستگی دارد. خوشبختانه پیشنهادهای هوش مصنوعی در جهت افزایش اعتماد و دوستی بیشتر میباشد و قصد ضرر و یا رکب زدن ندارد.
روزنامه یکی از امکانات جدید بازی است که گزارش اقدامات و پیشرفتهای بازیکن را میدهد. بازیکن میتواند وقایع موجود در روزنامه را ویرایش کند به طوری که اخبار مطابق میل مردم باشد و باعث رضایت و شادی آنها شود. اگرچه صداقت در اخبار میتواند باعث محبوبیت بشود اما مخفی کردن برخی شکستها برای باقی ماندن آرامش و رضایت مردم بهتر است. همچنین بازیکن میتواند برای کشف سرزمینهای دیگر کشتیها تحقیقاتی اعزام کند. بعد از ارسال آنها با تجهیزات لازم باید آنها را همواره رصد کنید. بازی در برخی مواقع تصمیماتی را پیش روی بازیکن میگذارد که بر سبک بازی تاثیر دارد. اعزام کشتیها به منابع نیاز دارد، و در پایان مهارت متخصصان را افزایش میدهند. ارسال کشتی با تجهیزات ناکافی یا خدمه با رضایت یا روحیه پایین میتواند منجر به عدم موفقیت و هدر رفتن منابع بازیکن شود.
بازی اکنون دارای نبردهای دریایی است که بسیار ساده سازی شده است و پیچیدگی زیادی ندارد. نبردها در سری بازیهای Anno خیلی جز نقاط قوت این فرانچایز محسوب نمیشوند و فقط گاه به گاه باعث پرت شدن حواس بازیکن از ساخت و ساز در شهر خود میشود چه در صورتی که از شهر خود دفاع کند چه به جزیره ای برای تصاحب آن حمله کند.
بازی Anno 1800 به بازیکن این قابلیت را میدهد تا مقدار راهنمای بازی و میزان سختی بازی را هم در بخش کمپین و هم در بخش سندباکس به دلخواه خود تنظیم کند. سختی بازی در سه عامل تقسیم میشود، مقدار پول آغازین بازی، سهولت پیدا کردن منابع و منابع بازگشتی در صورت تخریب و یا جابجایی ساختمانها. همچنین بازیکن میتواند با ابزارهای اضافه تر این سختیها را بیشتر شخصی سازی کند و برای خود چالشهای بیشتری درست کند.
این بازی بر روی سیستم با پردازنده نسل هشتم Core-i7 ، 16 گیگابایت مموری و با گرافیک GTX 1070 تست شده است و در بالاترین حالت گرافیکی بازی در حفظ فریم ریت مشکل پیدا میکند و بین 40 فریم تا 60 فریم بر ثانیه نوسان دارد. هنگام زوم کردن در بازی فریم ریت تا 10 نیز افت میکند. این مورد کمیبرای بازی Anno 1800 مشکل بزگیست.
با این حال، بازی Anno 1800 جلوه چشم نوازی را به بازیکن نشان میدهد. لذت گسترش شهر و آباد کردن جزایر با جزئیات زیاد میتواند بسیار لذت بخش باشد. مناطق صنعتی را دود فرا میگیرد در صورتی که در مزارع نسیم میوزد و هوای پاکی دارد و گیاهان به این نسیمها وانش نشان میدهند. محلههای مسکونی پر از فعالیتهای روزانه مردم هستند و در هنگام جشنها، فستیوالها و حتی تظاهرات و ازدحامها مردم خیابانها را تصرف میکنند. از آنجایی که دوره زمانی بازی پر از اختراعات است به مرور زمان بازیکن میتواند کالسکهها را در بازی مشاهده کند. برخی عناصر بازی فقط در یک دوره کوتاه قابل مشاهده هستند اما این چیزی نیست که زیبایی بصری بازی کم کند.
نقاط ضعف و قوت
قابل کشف بودن زنجیرههای تولید و مصرف جدید
نیروهای کار باید در صنایع از طبقات مختلف جامعه باشند
جلوههای بصری بسیار زیبا و با کیفیت
چالشهای بازی با باز کردن طبقات بالاتر جامعه بیشتر میشود.
مشاهده پیشرفت و گسترش شهری که بازیکن خودش ساخته بسیار لذت بخش است
مدیریت چند شهر و جزیره بازیکن را بی کار نمیگذارد
عملکرد نه چندان مناسب
فرصتهای تحقیقاتی بازی با مهلت بسیار کم نمایش داده میشوند
مبارزههای دریایی نه چندان جالب
بخش کمپین کوتاه، کمبود سناریوهای خارجی
نمرات
گیم پلی - 9
گرافیک - 8.5
کمپین - 7.5
موسیقی - 8
8.3
نمره کل
با تمام پیچیدگی ها و سختی های بازی های سری قبل، Anno 1800 کمی گیم پلی ساده تری برای این سبک بازی های شهر سازی طولانی مدت ارائه کرده است، که هم چالش های بازی جالب تر شده است هم چیز های بیشتری برای تحسین کردن دارد.