آموزشراهنما و آموزش جامعمقاله

آموزش بازی Total war: Rome 2 | آرایش‌های جنگی و مانور‌ها

راهنمایی برای تجربه نبردهای بهتر و غلبه بر حریف

شما قطعاً در هنگام تجربه‌ی بازی Total War: Rome 2، از تاکتیک‌ها و صف‌آرایی‌های شخصی خودتان استفاده کرده‌اید یا به طور کلی چندان اهمیتی به آرایش جنگی نیروهای خود نداده‌اید و مستقیماً به جنگ دشمن رفته‌اید. در این مقاله‌ی آموزشی از استراتژیک کلاب، قصد داریم چند نمونه از آرایش‌های جنگی خوب و مانورهای هماهنگ با صف‌آرایی نیروها به شما آموزش دهیم. در این آموزش سعی کرده‌ایم تعدادی از آرایش‌های جنگی مناسب و بیشتر مورد استفاده را قرار دهیم و چگونگی مانور دادن با آن‌ها را آموزش دهیم. تعدادی از آرایش‌ها بر اساس نبردهای تاریخی و باستانی است و تعدادی دیگر صرفاً بنا بر مناسب بودن ایجاد شده‌اند. برای دانلود بازی به صورت رایگان و نیم‌بها با لینک مستقیم از وب‌سایت استراتژیک کلاب کلیک کنید.

طرفین (flank) قوی، مرکز (center) ضعیف

در این ترکیب، واحد‌های پیاده‌نظام شمشیر‌زن (Melee Infantry) شما که ضعیف‌تر هستند در مرکز قرار می‌گیرند و واحدهای پیاده‌نظام شمشیر‌زن دیگر شما که قدرتمند‌تر و در مبارزات مؤثرتر هستند، در پهلوی آن‌ها در مرکز قرار بگیرند. پشت سر نیروهای پیاده‌نظام شمشیرزن قدرتمند شما در مرکز، نیروهای پیاده‌نظام نیزه‌دار (Spear Infantry) شما باید قرار بگیرند تا در صورتی که حریف شما با نیروهای سوار خود به سمت شما تاخت، شما بتوانید در لحظه نیروهای نیزه‌دار خود را از مرکز به جناحین ببرید و همزمان با گسترش خط اول نیروها، جلوی تازش آن‌ها بر نیروهای خود را بگیرید.

در مقابل کل ارتش شما در مرکز، باید نیروهای پیاده‌نظام نیزه‌ انداز (Missile Infantry) شما قرار بگیرند تا دشمن را وادار به حمله کردن کنند. در این روش، هنگامی که نیروهای شما با حرکتی همزمان به نیروهای حریف نزدیک می‌شوند، نیزه‌ اندازان شما به محض اینکه نیروهای حریف در شعاع دید آن‌ها قرار بگیرد، شروع به پرتاب نیزه یا شلیک کمان می‌کنند. این باعث می‌شود که دشمن چاره‌ای جز حمله نداشته باشد که این برتری بسیار قابل توجهی به شما می‌دهد. در این ترکیب، در پشت نیروهای شما در مرکز نیروهای مخصوص محاصره وجود دارد که پیشنهاد می‌شود از آن‌ها در ترکیب خود استفاده نکنید و به جای آن، نیروهای پیاده‌نظام بیشتری خریداری کنید.

این ترکیب به گونه‌ای طراحی شده است که نیروهای پیاده‌نظام حاضر در مرکز با نیروهای مرکز حریف درگیر شوند و سپس سوار نظام شما از جناحین دشمن را دور بزنند و سعی‌ کنند که به سمت کمانداران دشمن و سایر نقاط ضعف آن حمله‌ور شوند. همچنین در زمان‌هایی که حریف شما سواره‌نظام قدرتمندی دارد، استفاده از نیروهای نیزه‌دار به همراه سوار خود برای مبارزه با آن‌ها می‌تواند تأثیرگذار باشد. به طور کلی، نتیجه نبرد را نیروهای سوار شما مشخص می‌کنند و اگر نتوانید در سریع‌ترین زمان از طریق سوار خود آسیب جدی‌ای به دشمن وارد کنید، ممکن است که نبرد را از دست بدهید.

به طور خلاصه، مزیت اساسی این ترکیب این است که باعث از بین بردن سریع آرایش واحدهای حریف شما می‌شود و احتمال اینکه بتوانید بر مرکز حریف خود غلبه کنید بالا است. با این حال، فراموش نکنید که اگر به حریف خود و ترکیب آن دقت نکنید، احتمال اینکه نقشه‌ شما جواب ندهد بالا است. از طرفی دیگر، در مبارزات باید سریع عمل کنید و اجازه ندهید که سوارهای حریف به نیروهای شما آسیب بزند. برای مثال، اگر پیاده‌نظام حریف شما قدرتمند باشد و به سرعت بر یکی از نیروهای شما در مرکز غلبه کند، اگر حواستان نباشد آن نیروی حریف پیشروی خواهد کرد و از پشت به سمت سایر نیروهای شما حمله‌ور می‌شود. ازاین‌رو، بسیار مهم است که حواستان به رویدادهای نبرد باشد تا بتوانید به سرعت جاهای خالی را پوشش دهید و مانع محاصره شدن نیروهای خود شوید.

نیزه‌دارها در مرکز

این یک ترکیب با تمرکز ویژه بر نیروهای پیاده‌نظام نیزه‌دار است که تمامی نیروهای نیزه‌دار شما را در مرکز قرار می‌دهد. در این آرایش جنگی، واحدهای نیزه‌دار سنگین شما در مرکز و واحد‌های نیزه‌دار سبک شما در جناحین قرار می‌گیرند تا در صورت حمله سوارهای حریف، امکان عکس‌العمل سریع را داشته باشید. همچنین همانند ترکیب پیشین، سواره‌نظام در جناحین ترکیب شما قرار می‌گیرند، با این تفاوت که در این ترکیب از سواره‌نظام بیشتری استفاده می‌شود. سایر نیروها مانند فرمانده و نیروهای نیزه ‌انداز یا کماندار شما در پشت نیروهای نیزه‌دار در مرکز قرار می‌گیرند.

هدف از این ترکیب، این است که حریف را به اندازه‌ای را معطل کنید که سواره‌نظام شما وقت کافی برای نابودی نیروهای کماندار و پیاده‌نظام دشمن را داشته باشند. شما بر خلاف ترکیب پیشین که باید سریع عمل می‌کردید، وقت بیشتری دارید و می‌توانید حساب شده‌تر و با حوصله به حساب دشمن برسید. با این حال، هر ترکیبی نقطه‌ ضعف خودش را دارد و این ترکیب مستثنا نیست. اگر حریف شما از ارابه‌های جنگی (chariots) و فیل‌های جنگی (war elephants) در ترکیب خود استفاده کرده باشد، نبرد برای شما چالش‌برانگیز خواهد شد.

ترکیب سواره‌نظام شاک (Shock Cavalry)

در این ترکیب، تمرکز بر این است که از حداقل شش سواره‌نظام شاک در ترکیب خود بگنجانیم. سواره‌نظام شاک نیروهای سواری هستند که بر خلاف سوارهای معمولی یا دیگر سوارهای بازی، هنگامی که به سرعت به سمت نیروهای دشمن از جناحین یا عقب هجوم می‌برند، ضربه سنگینی به آن‌ها وارد می‌کنند. در این ترکیب، نیروهای پیاده‌نظام نیزه‌دار و شمشیر‌زن قدرتمند شما در مرکز قرار می‌گیرند و کمانداران و نیزه ‌اندازان شما در پشت آن‌ها. سپس در نزدیک نیروهای پیاده، نیروهای سوار به همراه فرمانده نیروها قرار می‌گیرد.

پس از شروع مبارزه، همه چیز به نحوه چینش نیروهای دشمن و واحد‌هایی که آورده است بستگی دارد. برای مثال، اگر حریف شما تصمیم گرفت که پیاده‌نظام سنگین و ضد سوار خود را در مقابل نیروهای سوار شاک شما قرار بدهد، شما می‌توانید نیروهای سوار خود را به سرعت به سمت دیگر جناحین ببرید و نیروهای پیاده خود را به نحوی حرکت دهید تا در مقابل نیروهای پیاده سنگین حریف قرار بگیرند. در هنگام نبرد، تنها کاری که باید با سوارهای شاک خود انجام دهید این است که به نیروهای ضعیف حریف حمله کنید و پس از وارد کردن ضربه، به سرعت عقب بکشید و منتظر فرصت مناسب دیگر برای حمله بمانید.

به طور کلی، راز موفقیت این ترکیب حمله و عقب‌نشینی مکرر با نیروهای سوار شاک خود است. شما باید به اندازه‌ای این کار را تکرار کنید که نیروهای حریف کم و کمتر شوند و برتری تعداد به دست شما بیفتد. هنگامی که نیروهای ضعیف و کمانداران حریف را بزنید، کار شما برای غلبه بر نیروهای پیاده قوی‌تر حریف آسان‌تر می‌شود چرا که اکنون می‌توانید با پیاده خود نیروهای حریف را محاصره کنید و از همه طرف بر آن حمله‌ور شوید. این ترکیب حتی در صورت نابودی تمامی نیروهای پیاده‌نظام شما همچنان می‌تواند کارساز باشد چرا که سوار شما پرسرعت است و تا آخر نبرد می‌تواند به آسیب زدن به حریف ادامه دهد. با این حال، اگر نیروهای پیاده‌ی قدرتمند حریف و ضد سوار آن زنده مانده باشند، کار شما برای غلبه بر حریف در چنین شرایطی دشوار خواهد بود.

ترکیب دو حمله

در این ترکیب، شما باید فیل‌های جنگی یا ارابه‌های جنگی را در خط اول مرکز نیروهای خود مستقر کنید. سپس درست در پشت سر آن‌ها، نیروهای پیاده‌نظام شمشیرزن نخبه و معمولی خود را مستقر کنید، به این صورت که نیروهای پیاده قوی شما در مرکز خط دوم و نیروهای پیاده ضعیف شما در جناحین آن‌ها قرار می‌گیرند. پس از آن سواره‌نظام شما باقی می‌ماند که می‌توانید آن‌ها در جناحین نیروهای واقع در مرکز خود قرار دهید.

استفاده از این ترکیب علیه حریف ساده است، کافی است که با فیل‌ها یا ارابه‌های خود به سمت خطوط دشمن حمله‌ور شوید و سعی کنید که نظم آن‌ها را به هم بزنید و به دل نیروهای حریف خود نفوذ کنید. پس از آن، اگر فیل یا ارابه‌ای همچنان باقی‌مانده باشد می‌تواند به طرف خطوط دیگر دشمن حمله‌ور شود. سواره‌نظام شما در اینجا نقش پشتیبان را ایفا می‌کند. دقت کنید که کمانداران و نیزه ‌اندازان می‌توانند با پرتاب کمان یا نیزه به فیل‌های شما، باعث رَم کردن آن‌ها شوند. اگر فیل‌های شما رَم کنند، دیگر توانایی کنترل آن‌ها را نخواهید داشت و خواهید دید که واحدهای فیل شما دیوانه‌وار به این‌طرف و آن‌‌طرف می‌روند و زمین را می‌لرزانند.

برای جلوگیری از وقوع این اتفاق، باید از سوارهای خود نهایت استفاده را ببرید و سعی کنید که به نحوی نیروهای نیزه ‌انداز یا کمانداران دشمن را از راه به در کنید. همچنین اگر بتوانید فیل‌ها را پیش از رم کردن به قلب نیروهای دشمن برسانید، خطر را از بین برده‌اید، زیرا رم کردن فیل‌ها در خطوط دشمن دیگر باعث آسیب رساندن به نیروهای شما نمی‌شود و رم کردن آن‌ها کاملاً به نفع شما خواهد بود. البته دقت کنید که ورود به خطوط دشمن با فیل و ارابه چندان آسان نخواهد بود، اگر حریف نیروهای پیاده قوی و زیادی داشته باشد، کار برای غلبه بر نیروهای دشمن سخت خواهد بود.

کدام ترکیب از دیگری بهتر است؟

هر ترکیب به نوبه خودش و بسته به شرایط نبرد و نیروهای حریف، می‌توانید بسیار کارآمد و قدرتمند باشد، اما لازمه‌ی جواب دهی تمامی آن‌ها، این است که توانایی زیر نظر داشتن هر لحظه نبرد را داشته باشد و به موقع واکنش نشان دهید. سرعت در نبردها حرف اول را می‌زند، مواقعی وجود دارد که اگر متوجه نشوید و واکنشی نشان ندهید، منجر به شکست کامل شما می‌شود. شما چه ترکیبی مدنظرتان است؟ اگر ترکیبی خوبی سراغ دارید که جای خالی آن در این مقاله حس می‌شود، در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

4.2 5 رای ها
امتیازدهی به مقاله
باخبرم کن
باخبر شدن از

5 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
نمایش تمام دیدگاه ها