مقاله

معرفی بازی‌هایی مشابه مجموعه Age of Empires

از Age of Mythology تا Northgard

از بازی‌های Age of Empires می‌توان به عنوان یکی از بهترین محصولات ژانر RTS نام برد. هر نسخه از سری AOE با هدف سرگرم کردن گیمر عرضه شده و هیچوقت مخاطب را در این زمینه ناامید نکرده است. این فرانچایز در طول سال‌ها منبع الهام خیلی از بازی‌ها در سبک‌های مختلف بود. برای آن دسته از گیمرها که از Age of Empires سیر نمی‌شوند، گزینه‌های زیادی برای جایگزینی وجود دارد. مهم نیست که به دنبال شهرسازی هستید یا مبارزات لحظه‌ای و گرند استراتژی یا حتی ترکیب این سه مورد، این بازی‌ها به نوعی ساخته شدند تا طرفداران AOE را سرگرم کنند. در این مقاله قصد داریم نگاهی به بازی‌های مشابه با Age of Empires داشته باشیم. با وب‌سایت استراتژیک کلاب و ادامۀ این مطلب همراه باشید.

Age of Mythology


احتمالا واضح‌ترین گزینه برای جانشینی Age of Empires سری Age of Mythology باشد، اسپین‌آفی که توسط سازندۀ نسخه‌های اصلی این مجموعه تولید شد. بازی به جای کاوش در نقاط تاریخی، شما را به دنیایی فانتزی می‌برد؛ جایی که موجودات افسانه‌ای، هیولاها و خدایان در حال فرمانروایی هستند. گیم‌پلی بازی عالی است و حس آشنایی برای هواداران AOE دارد. گیمرها امکان انتخاب تمدن، ساخت پایگاه، پرورش نیرو و مبارزه با دشمن را دارند. هر گاه حس و حال تجربۀ یک بازی فانتزی را داشتید، Age of Mythology می‌تواند بهترین گزینه برای شما باشد.

Company of Heroes


هر بار راجع به بازی‌های RTS سرشناس صحبت می‌شود، سخت است که از عنوانی مثل Company of Heroes نام نبرد. اگرچه بازی در مقایسه با AOE در مکانیک‌هایی مثل جمع‌آوری منابع و ساخت پایگاه ساده‌تر عمل می‌کند، اما اکشن بی‌اندازه و راضی‌کننده‌ای که ارائه می‌دهد ارزش تجربه‌ش را دو چندان کرده است. اولین نسخه از سری COH حول محور نبرد متفقین با فرانسه می‌چرخد. نسخۀ دوم این مجموعه نیز روی نبرد جبهۀ شرقی تمرکز دارد. می‌توان گفت هر دو بازی سناریوهای سرگرم‌کننده‌ای داشته و از گیم‌پلی خوبی بهره می‌برند. نسخه سوم این مجموعه هم در سال 2023 عرضه شد.

Stronghold 2


اگر AOE 2 را تجربه کردید و دنبال نبردهای بیشتر در دوران قرون وسطی هستید، Stronghold 2 بهترین گزینه برای شماست. کسانی که به ساخت پایگاه در سری AOE علاقه‌مند هستند می‌توانند از تجربۀ این اثر نهایت لذت را ببرند. گیمرها به عنوان یک لرد بزرگ آزادی زیادی در ساخت قلعۀ خود دارند. البته باید توجه داشته باشید که محافظت از این سازه‌ها از هرچیزی مهم‌تر است. گیمرها باید قدم‌های اولیه برای ساخت یک تمدن را بردارند و سپس به ساخت بخش‌های دفاعی و آموزش نیروهای نظامی بپردازند. تمام این بخش‌ها از گیم‌پلی بازی به سری AOE شباهت دارد.

Medieval 2: Total War


مبارزات قرون وسطی تنها به بازی‌های RTS محدود نمی‌شود. بازی‌های گرند استراتژی زیادی هستند که با محبوبیت زیاد، توانستند لحظات خوبی از این ژانر برای هواداران رقم بزنند. با اینکه Medieval 2: Total War برای تجربه در این مقطع کمی قدیمی‌ست، اما همچنان ارزش تجربه را داراست و بیشتر به طرفداران فرانچایز Age of Empires پیشنهاد می‌شود.
بازی Medieval 2 یکی از بهترین نسخه‌های فرانچایز Total War هم هست. به جای ساخت و ساز و تقویت نیروها به صورت لحظه‌ای، در Medieval 2 گیمرها امپراتوری خودشان را در نقشۀ کمپین بازی به شکل نوبتی می‌سازند. مبارزات در سری Total War از عمق بیشتری برخوردار است و می‌تواند توانایی‌های هر گیمری را بسنجد. همچنین مادهای زیادی برای Medieval 2: Total War وجود دارد که ارزش تجربۀ این بازی را افزایش می‌‌دهد.

The Lord of the Rings: The Battle for Middle-earth 2


نسخۀ دوم TLOTR: The Battle for Middle-Earth یک ترکیب بهشتی از جهان‌های ساخته شده توسط جان تالکین (John R.R. Tolkien) و گیم‌پلی AOE است. برای کسب پیروزی در بازی باید سازه‌های تولیدکنندۀ منابع و تجهیزات نظامی را در کنار ساختمان‌های دفاعی برپا کنید. بازی از مکانیک‌های مشابه با AOE استفاده می‌کند که مطمئنا برای هواداران آشنا خواهد بود. نادیده گرفتن این بازی ویدیویی می‌تواند اشتباه بزرگی برای گیمرها باشد.

Star Wars: Galactic Battlegrounds


در شرایطی مشابه با Age of Mythology، بازی Star Wars: Galactic Battlegrounds هم به عنوان یک اسپین‌آف برای AOE عمل می‌کند. SW: Galactic Battlegrounds از نظر هویت شباهت‌های زیادی به AOE 2 دارد که به هیچ عنوان نکتۀ بدی نیست. گیمر در این بازی می‌تواند در نقش امپراتوری، ائتلاف شورشی (Rebel Alliance)، فدراسیون تجارت (Trade Federation)، نژاد گانگن‌ها (Gungan) یا ووکی‌ها (Wookiee) ظاهر شود. همچنین بسته گسترش‌دهندۀ The Clone Campaigns به شما امکان کنترل نیروهای جمهوری (Republic) و کنفدراسیون (Confederacy) را می‌دهد. برای کسانی که دوست دارند جنگاوری سری AOE را در یک ستینگ تخیلی ببینند، Galactic Battlegrounds یک بازی خوب است که در جهان Star Wars به وقوع می‌پیوندد.

Crusader Kings 3


اگر آزادی عمل و عمقی که توسط AOE ارائه می‌شود برایتان جذاب است، حتما باید یکی از جدیدترین بازی‌های شرکت پارادوکس (Paradox) را تجربه کنید. درمورد Crusader Kings 3 صحبت می‌کنیم که در دنیای قرون وسطی دنبال می‌شود. سطح جزئیات در گیم‌پلی CK3 احتمالا برای تمام طرفداران AOE جذاب خواهد بود. حس موفقیت ناشی از رهبری یک تمدن به سمت افتخار در CK3 کمتر از لذت کسب پیروزی در AOE نیست. کسانی که به تاریخ علاقه دارند بیشتر از هر کسی از تجربۀ این اثر لذت خواهند برد.

Anno 1800


Anno 1800 یک انتخاب خوب و معقول برای دوست‌داران AOE و وقایع تاریخی‌ست. اگر از روند ساخت و ساز 0 و 100 که در AOE وجود دارد لذت می‌برید، این بازی می‌تواند به خوبی شما را سرگرم کند. بازی در قرن 19 میلادی روایت شده و به گیمرها این اجازه را می‌دهد تا یک نقشۀ خالی را به شهری پر رونق تبدیل کنند. همچون سایر بازی‌های بزرگ شهرسازی، باید نکات مختلف از جمله فعال بودن کارخانه‌ها، جلب رضایت شهروندان، ایجاد مسیرهای تجاری و… را تحت نظر بگیرید. Anno 1800 با سطح خوبی از جزئیات و مکانیک‌های سندباکس گیم‌پلی می‌تواند رقم‌زننده تجربۀ خیلی خوبی برای شما باشد.

Cossacks: European Wars


وقتی بحث درمورد تاریخ است نمی‌توان از بازی کلاسیک Cossacks: European Wars گذشت. بازی از خیلی جهات به سری AOE شباهت دارد. در این بازی باید منابع مختلفی را جمع‌آوری کرده و از آن‌ها در راستای ساخت و ساز و پروروش نیرو استفاده کنید. یکی دیگر از ویژگی‌های مهم بازی Cossacks: European Wars به تصویر کشیدن نبردهای بزرگ و حماسی‌ست، به طوری که شاید مبارزات AOE در مقایسه با این بازی ضعیف به نظر برسد. جنگ‌ها در بازی نفس‌گیر هستند و باتوجه به اینکه گیمر امکان کنترل تعداد زیادی از نیروها را دارد، در قلب اتفاقات قرار گرفته و تجربه‌ای سرگرم‌کننده خواهد داشت.

Steel Division 2


بازی Steel Division 2 یک عنوان RTS دیگر است که در جنگ جهانی دوم دنبال می‌شود. باتوجه به مقیاس نبردها، طرفداران AOE از دیدن نبردهای بازی لذت می‌برند. برخلاف نسخۀ اول Company of Heroes و SD که داستان جبهۀ غربی را روایت می‌کردند، SD2 در جبهۀ شرقی دنبال شده و عملیات باگراتیون را نشان می‌دهد. می‌توانید در این بازی برنامه‌های خود را به صورت نوبتی پیاده کرده و نبردها را در لحظه انجام دهید. در بازی شاهد تجهیزاتی نظیر تانک‌ها، توپخانه‌ها، هوانوردها و… هستیم که در اختیار هر دو جبهۀ متفقین و نیروهای محور قرار دارد. همچنین برای این بازی DLCهایی وجود دارد که محتوای این عنوان را افزایش می‌دهد.

Zero A.D

بازیکنانی که از واقع‌گرایی تاریخی لذت می‌برند قطعا باید نگاهی به عنوان Zero A.D داشته باشند. جالب است که بدانید این بازی ویدیویی در ابتدا یک ماد Full Conversion برای بازی Age of Empires 2 بود که بعدها گسترش پیدا کرد و به عنوان یک بازی مستقل انتشار یافت. بازی Zero A.D هنوز توسط استودیوی Wildfire Games در دست توسعه‌ست و به صورت رایگان و Open-source در اختیار علاقه‌مندان قرار دارد. گیم‌پلی لحظه‌ای بازی الهاماتی از سری AOE داشته است. بازی از 500 سال قبل از میلاد روایت شده و به گیمر این امکان را می‌دهد تا یکی از چندین تمدن باستانی را انتخاب کند. هدف اصلی شما رشد اقتصادی و نظامی در بازی است.

Command and Conquer: Red Alert 3


اگر سری بازی‌های AOE زیادی خشک به نظر می‌رسند، سری Command and Conquer اینجاست تا تجربه‌ای سرگرم‌کننده‌تر را ارائه دهد. در این میان اما بازی Command and Conquer: Red Alert 3 یک انتخاب عالی برای گیمرهاست. به جای دنبال کردن لحظات تاریخی یا مشغول شدن در دنیایی فانتزی، بازی روی یک ستینگ کاملا تخیلی بنا شده است. فرمول آشنای جمع‌آوری منابع، ساخت پایگاه و مبارزه که در سری AOE شاهدش بودیم در این عنوان هم یافت می‌شود. تمام واحدها، تکنولوژی‌ها و ساختمان‌ها حس و حالی آینده‌نگرانه دارند. صداپیشگی به یاد ماندنی بازیگرانی از جمله تیم کوری (Tim Curry)، جاناتان پرایس (Johnathan Pryce) و جرج تاکی (George Takei) از نقاط قوت جذاب بازی است که به سختی می‌توان فراموش کرد.

Shadow Tactics: Blades of the Shogun


برخلاف مبارزه در میدان‌های بزرگ جنگ که تقریبا در تمام بازی‌های این فهرست دیده می‌شود، بازی Shadow Tactics: BOTS اثری با مقیاس کوچک‌تر است. درکنار هواداران AOE، طرفداران سری Commandos هم از تجربه این اثر بیشترین لذت را خواهند برد. روایت بازی در ژاپن فئودال انجام می‌شود و گیمر باید رهبری گروه کوچکی از ماموران را برعهده گرفته و ماموریت‌هایی از جمله ترور و جمع‌آوری اطلاعات انجام دهد. هر عضو از گروه شما توانایی‌های مخصوصی دارد که حین انجام یک ماموریت به کار شما می‌آید. اگر از حضور در نبردهای بزرگ و مدیریت نیروها خسته شدید، بازی Shadow Tactics: Blades of the Shogun می‌تواند یک اثر سرگرم‌کننده و جذاب باشد.

Northgard


بازی Northgard یک اثر RTS دیگر برای علاقه‌مندان به AOE می‌باشد که نباید نادیده‌ش گرفت. به عنوان رهبر یکی از چند قبیلۀ وایکینگ‌ها وارد بازی شده و به ساخت و ساز مشغول شوید. گیمرها در این بازی باید شهری بسازند که مقابل حیوانات وحشی و دشمنان نامیرا ایستادگی کند. پیروزی در بازی راه‌های مختلفی دارد و شما می‌توانید با تجارت، فتح زمین‌ها و حتی شهرت خود، در نبردها برنده شوید. گیمرهایی که از ویژگی‌های آنلاین AOE لذت می‌بردند هم این امکان را دارند تا توانایی خود را به صورت آنلاین و یا در برابر هوش مصنوعی محک بزنند. Northgard تجربه‌ای سبک و سرگرم‌کننده را به شما ارائه می‌کند و مطمئنا ارزش یک بار امتحان کردن را دارد.

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
باخبرم کن
باخبر شدن از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
نمایش تمام دیدگاه ها