وب و اینترنت

وب سرور چیست؛ ۴ ویژگی کاربردی آن

وب سرور چیست. وب سرور رایانه ای است که وب سایت‌ها را ذخیره می‌کند و آنها را به کاربرانی که آنها را درخواست می‌کنند ارائه می‌دهد. سرورها بخش مهمی‌از وب هستند و همه چیز از ارائه صفحات تا اجرای برنامه های سمت سرور را مدیریت می‌کنند. در این مقاله به شما خواهیم گفت وب سرور چیست، چه کارهایی انجام می‌دهد و در ادامه با ویژگی‌های آن آشنا خواهیم شد.

وب سرور (Web Server) چیست؟

در اصل در خرید سرور مجازی یا اختصاصی، وب سرور رایانه ای است که وب سایت‌ها را ذخیره می‌کند و آنها را در دسترس کاربران در سراسر جهان قرار می‌دهد. وقتی آدرس وب‌سایتی را تایپ می‌کنید – مانند «www.google.com» –  رایانه شما درخواستی را به یک وب سرور ارسال می‌کند و سپس محتوای وب‌سایت را باز می‌فرستد. سپس مرورگر شما محتوای ارسال شده توسط سرور اختصاصی یا مجازی را نمایش می‌دهد.

بدون سرورهای وب، ما نمی‌توانیم به اینترنت آنطور که می‌شناسیم دسترسی داشته باشیم. البته مقداری بیشتر از این هم وجود دارد. بیایید نگاهی دقیق تر به نحوه عملکرد وب سرورها بیندازیم.

وقتی URL را در مرورگر وب خود تایپ می‌کنید، مرورگر با سرور تماس می‌گیرد و صفحه را درخواست می‌کند. سپس سرور صفحه را به مرورگر برمی‌گرداند که آن را روی صفحه نمایش شما نمایش می‌دهد. برای اینکه این فرآیند کار کند، وب سرورها باید دو جزء کلیدی داشته باشند:

راهی برای ذخیره صفحات وب (معمولاً به صورت فایل): راهی برای تحویل آن صفحات ذخیره شده به مرورگرها در صورت درخواست (معمولاً از طریق یک پروتکل شبکه مانند پروتکل انتقال ابرمتن یا TCP/IP))

اکثر وب سرورها همچنین دارای ویژگی‌ها و عملکردهای اضافی هستند، مانند توانایی اجرای اسکریپت های سمت سرور (مانند PHP یا Ruby on Rails) و پشتیبانی از برنامه های سمت سرور (مانند پایگاه داده). با این حال، در هسته خود، همه سرورهای وب در صورت درخواست، صفحات را به مرورگرها ارائه می‌دهند.

انواع مختلفی از وب سرورها وجود دارد که هر کدام مجموعه ای از ویژگی‌ها و قابلیت های خاص خود را دارند. برخی از محبوب ترین نرم افزارهای وب سرور عبارتند از Apache، NGINX، Microsoft IIS و Google Web Server.

هنگام انتخاب یک وب سرور برای پروژه خود، مهم است که نیازهای خود را در نظر بگیرید و چه ویژگی هایی برای شما مهم است. به عنوان مثال، اگر قصد دارید اسکریپت‌ها یا برنامه های سمت سرور Windows Server

را اجرا کنید، به وب سروری نیاز دارید که از این فناوری‌ها پشتیبانی کند.

اکنون بیایید نگاهی دقیق‌تر به نحوه کار آنها بیندازیم.

همانطور که قبلاً اشاره کردیم، وقتی URL را در مرورگر خود تایپ می‌کنید، مرورگر با سرور تماس می‌گیرد و صفحه را درخواست می‌کند. سپس سرور صفحه را به مرورگر برمی‌گرداند که آن را روی صفحه نمایش شما نمایش می‌دهد.

برای درک نحوه عملکرد وب سرورها، مفید است که آنها را به عنوان دو جزء مجزا در نظر بگیرید: نرم افزار وب سرور (مانند Apache یا NGINX) و رایانه ای که نرم افزار روی آن اجرا می‌شود.

نرم افزار وب سرور همان چیزی است که در واقع درخواست های مرورگرها را رسیدگی می‌کند و صفحات را به آنها باز می‌گرداند. خود کامپیوتر فقط مکانی را برای اجرای نرم افزار فراهم می‌کند.

اکثر نرم افزارهای وب سرور برای اجرا بر روی سیستم های مبتنی بر یونیکس یا لینوکس طراحی شده اند، اگرچه برخی از گزینه‌ها برای ویندوز نیز وجود دارد. هنگامی‌که نرم افزار وب سرور بر روی رایانه نصب می‌شود، می‌تواند شروع به رسیدگی به درخواست های مرورگرها کند.

هنگامی‌که یک مرورگر با سرور تماس می‌گیرد، این کار را با استفاده از یک پروتکل شبکه مانند پروتکل انتقال ابرمتن (یا HTTP که روی TCP/IP اجرا می‌شود) انجام می‌دهد. سپس سرور درخواست را پردازش می‌کند و صفحه را دوباره با استفاده از TCP/IP به مرورگر می‌فرستد.

کل فرآیند خیلی سریع اتفاق می‌افتد، معمولاً فقط در چند میلی ثانیه. با این حال، اگر سرور مشغول است یا ترافیک زیادی وجود دارد، ممکن است زمان بیشتری طول بکشد تا صفحه بارگذاری شود.

ویژگی های آن

جدا از پشتیبانی از پروتکل های HTTP برای پردازش درخواست‌ها و پاسخ های دریافتی، اکثر وب سرورها ویژگی های استاندارد زیر را ارائه می‌دهند:

1- ثبت فایل

ثبت فایل

فایل‌های گزارش رویدادها یا فعالیت‌هایی را که سرورهای وب انجام می‌دهند، مانند درخواست‌ها، امنیت و گزارش‌های خطا، مستند می‌کنند. هر بار که یک وب سرور درخواست جدیدی دریافت می‌کند، یک خط متن به گزارش اضافه می‌شود. ساخت وب سایت های FTP آسان است، زیرا به انتقال فایل های بزرگ از یک سایت به سایت دیگر کمک می‌کند.

همچنین امکان راه اندازی آسان پیکربندی وب سایت و امنیت دایرکتوری نیز میباشد . علاوه بر آن امکان تنظیم آسان پیکربندی صفحات خطای سفارشی نیز هست، به این معنی که به مشاهده پیام های خطای کاربر پسند در وب سایت شما کمک می‌کند، زمانی که وب سایت شما با مشکلاتی مانند خطای 404 مواجه می‌شود، در صورت عدم ارائه صفحات وب نمایش داده می‌شود.

2- احراز هویت

احراز هویت

هنگام خرید سرور بسیاری از سرورها این ویژگی را قبل از اجازه دسترسی جزئی یا کامل به منابع وب سایت ارائه می‌دهند. ویژگی‌های احراز هویت اغلب شامل درخواست‌های مجوز می‌شوند – زمانی که نام کاربری و رمز عبور مورد نیاز است. همچنین در وب سرور امکان برنامه نویسی وب سمت سرور فعال است، بنابراین به کاربر اجازه می‌دهد تا وب سایت های پویا ایجاد کند. تعداد کمی‌از زبان های برنامه نویسی سمت سرور عبارتند از PHP، ASP، Ruby، Perl، Python و غیره.

3- محدود کردن پهنای باند

پهنای باند یک وب سرور مقدار داده ای است که می‌تواند در هر زمان معین انتقال یا پردازش کند. محدود کردن پهنای باند سرعت پاسخ‌ها را کنترل می‌کند تا اطمینان حاصل شود که شبکه بیش از حد اشباع نشده است و می‌تواند فایل‌ها را به آرامی‌تحویل دهد.

وب سرورها به کنترل پهنای باند برای تنظیم ترافیک شبکه کمک می‌کند، بنابراین به همین دلیل می‌تواند از کاهش زمان در هنگام جریان ترافیک وب با حجم بالا جلوگیری کند.

4- فضای ذخیره سازی

این به مقدار فضای دیسک موجود برای ذخیره فایل‌ها اشاره دارد که تعیین می‌کند آیا یک وب سرور می‌تواند یک وب سایت را میزبانی کند یا خیر.

همچنین امکان راه اندازی آسان پیکربندی وب سایت و امنیت دایرکتوری نیز میباشد. ایجاد دایرکتوری های مجازی آسان است و به نقشه برداری آنها همراه با دایرکتوری های فیزیکی کمک می‌کند.

نتیجه گیری

وب سرور رایانه ای است که فایل های وب سایت را ذخیره، پردازش و تحویل می‌دهد. این شامل یک بخش سخت افزار و یک نرم افزار است که هر کدام نقش مشخصی در پردازش فایل‌ها ایفا می‌کنند.

علاوه بر این، انواع مختلف وب سرورها می‌توانند محتوای پویا یا محتوای ثابت را به مرورگر ارائه دهند. عملکرد اصلی آنها میزبانی وب سایت ها، پردازش درخواست های HTTP و ارائه محتوای وب به کاربران است. بنابراین، برای دسترسی به وب سایت خود به صورت آنلاین، به سرور یا میزبانی وب خود نیاز دارید.

جهت اطلاعات بیشتر میتوانید با کارشناسان و متخصصین وب رمز تماس حاصل نمایید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
باخبرم کن
باخبر شدن از

4 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
نمایش تمام دیدگاه ها