نقد و بررسی

نقد و بررسی بازی Manor Lords

بازی‌ که پتانسیل تبدیل شدن به کامل‌ترین عنوان استراتژیک قرون وسطی را دارد

یکی از بازی‌های استراتژیک به شدت مورد انتظار که سرانجام پس از سال‌ها توسعه، ماه گذشته نسخه دسترسی زودهنگام آن منتشر شد، بازی Manor Lords است که انتشار این عنوان نه تنها در میان طرفداران بازی‌های استراتژیک در دیگر نقاط جهان، بلکه در ایران نیز حسابی سر و صدا کرد و با استقبال گسترده گیمرها مواجه شد. این عنوان علیرغم اینکه در دسترسی زودهنگام قرار دارد و نسخه کامل آن همچنان در توسعه است، محتوای کافی برای سرگرم کردن شما و آشنا کردنتان با محیط بازی دارد.

در این مقاله از استراتژیک کلاب، می‌خواهیم به نقد و بررسی بازی Manor Lords بپردازیم و به محتوای فعلی آن در نسخه دسترسی زودهنگام، اشکالاتی که دارد و اینکه چگونه می‌تواند بهتر شود، بپردازیم. توجه کنید که این نقد بر اساس نسخه دسترسی زودهنگام این بازی که توسط توسعه‌دهندگان برای ما ارسال شده است، انجام می‌شود. این بدان معنی است که این نقد و بررسی ممکن است در آینده با انتشار نسخه کامل بازی و حل مواردی که اکنون مشکل هستند، دستخوش تغییراتی شود. شما می‌توانید این بازی را با آخرین آپدیت‌ها از وب‌سایت ما دانلود کنید. همچنان اگر در تجربه بازی نیاز به آموزش فارسی دارید، می‌‎توانید از این راهنما استفاده کنید.

لرد، مردم بی‌خانمانند!

همان‌طور که می‌بینید، بازی در قسمت اعلانات کارهایی که باید انجام بدهید را می‌گوید و ساختمان‌های بازی نیز توضیحات مفیدی دارند.

برای شروع، شما باید دهکده خود را شخصی‌سازی کنید که این شامل انتخاب بنر، اسم، چهره لرد و موارد دیگر می‌شود. پس از آن، شما وارد بازی می‌شوید و دهکده شما به طور تصادفی در یک نقطه‌ای از نقشه بازی که در نسخه دسترسی زود‌هنگام صرفا بخشی از آن در دسترس است، قرار می‌گیرید. روند بازی و مدیریت دهکده در خود بازی به شما آموزش داده می‌شود، البته یکی از نکات مثبت خوب بازی این است که همه چیز به طور مختصر و واضح توضیح داده شده و اگر روی سطح آسان (Easy) بازی را تجربه کنید، دچار مشکل نمی‌شوید.

برای مثال، در زیر توضیحات هر ساختمان زده می‌شود که این ساختمان برای چه کاری است و چه منابعی برای شما تولید می‌کند. یا برای مثال خود بازی به شما در قسمت اعلانات می‌گوید که منابع شما در داخل انبار قرار ندارند و از شما می‌خواهد که یک انبار بسازید. تمام این موارد به آسانی قابل درک هستند و شما خیلی زود می‌توانید مکانیسم شهر‌سازی و مدیریت دهکده بازی را درک کنید. البته لازم به ذکر است که شما حتما باید درک قابل قبولی از زبان انلگیسی داشته باشید. در کل روند شهرسازی بازی بسیار جذاب و به راحتی قابل یادگیری است.

در حالت کنونی بازی، محتوا آن‌قدری نیست که بتوانید از ویژگی شهرسازی بازی لذت ببرید. می‌توان با اطمینان گفت که شما پس از چند ساعت تجربه بازی، از ان خسته خواهید شد و می‌بینید که قسمت شهرسازی بازی دیگر واقعا جذابیت چندانی برای شما ندارد. دید سوم شخص و بازدید از شهر البته کمی تا جذابیت بخشیدن به این مسئله کمک کرده است، اما خب مهم نیست که چقدر در شهر گشت و گذار کنید یا چقدر دهکده خود را وسعت ببخشید و ارتقا دهید، از جایی به بعد، این مسئله برای شما تکراری می‌شود.

بازی‌ بیشتر یک عنوان شهرسازی است تا مبارزاتی

دید سوم شخص بازی که می‌توانید در آن در دهکده خود قدم بزنید، البته جز قدم زدن هم در حال حاضر کار دیگری در حالت سوم شخص نمی‌توان کرد

بسیاری در زمانی که این عنوان معرفی شده و در دست توسعه بود، خیال می‌کردند که با یک بازی شبیه به توتال وار طرف هستند، اما این بازی در نهایت نه تنها شبیه توتال وار نیست، بلکه شبیه به سری قلعه هم نیست. این مورد یک نکته منفی به حساب نمی‌آید، برعکس، نشان می‌دهد که با یک عنوان خاص در نوع خود طرف هستیم، اما بازیکن بهتر است بدانید که بیشتر جنگ و مبارزه، قرار است درگیر مدیریت دهکده و ساخت ساختمان باشد. البته زود است قضاوت کنیم و بگوییم که بخش مبارزاتی بازی در آینده با انتشار نسخه کامل این عنوان، بهبود پیدا نمی‌کند، اما در حال حاضر، بخش مبارازتی بازی واقعا چیزی برای ارائه ندارد. تنوع پایین دشمنان و سربازان در نسخه کنونی بازی به میزان قابل توجهی احساس می‌شود.

بخش مدیریت منابع و شهرسازی بازی واقعا جذاب است و اگر از طرفداران این نوع بازی‌ها باشید، قطعا لذت خیلی بیشتری از Manor Lords می‌برید. مکانیسم‌هایی که در بازی به کار رفته ساده‌اند، اما در عین سادگی حسابی شما را به چالش می‌کشند و اعتیادآورند. جمع‌آوری چوب و منابع برای زمستان، ساخت مزرعه، ساخت خانه و افزایش جمعیت، تجارت با دیگران و کلی موارد دیگر همه به این بخش بازی جذابیت بخشیده‌اند.

مکانیسم دیپلماسی بازی و تنوع فکشن‌ها

بخش مبارزاتی بازی واقعا جذاب است و به نظرم با توسعه بیشتر بازی، کاستی‌های جزئی آن برطرف می‌شود.

بازی در نسخه حال حاضر، آنقدر که تصور می‌کنید وسیع نیست و صرفا شما را در یک نقشه نصف نیمه با یک یا دو همسایه تنها می‌گذرد. دیپلماسی بازی آن‌طوری که انتظار می‌رود قوی نیست و عملا می‌شود گفت در حال حاضر اصلا چیزی به اسم دیپلماسی وجود ندارد. سناریو بازی به این شکل است که شما باید همسایه‌های خود را تصرف کنید و به تنها لرد تبدیل شوید. وقتی چنین سناریویی داریم، مشخص است که دیپلماسی در این بازی اصلا معنا ندارد که خب برای چنین عنوانی، نبود دیپلماسی یک کمبود بزرگ است.

همچنین در Manor Lords اصلا چیزی به اسم تنوع فکشن نداریم و صرفا در اطراف شما لردهایی مشابه با خود شما هستند. البته این مسئله با خود دورانی که بازی در آن دنبال می‌شود همخوانی دارد، اما بهتر می‌شد اگر توسعه‌دهنده به نحوی به این مسئله تنوع می‌بخشید و بین دشمنان و ما تفاوتی ایجاد می‌کرد. شاید در آینده با توسعه بیشتر بازی، این تفاوت با بالا بردن تنوع سربازان اعمال شود.

موسیقی، گرافیک بازی و باگ‌ها

بازی یک عنوان چهارفصل است و در زمستان‌ چالش‌هایی برای شما ایجاد می‌کند که جذاب است

بازی در هر کجا با کمبود محتوا مواجه شده باشد، در بخش موسیقی و گرافیک اصلا هیچ مشکلی ندارد و این دو بخش به زیبایی تمام توسعه یافته‌اند. موسیقی و صداگذاری بازی واقعا خوب است و می‌توانید با گوش دادن به موسیقی آن و صداهای یک دهکده قرون وسطایی، ساعت‌ها از تجربه بازی لذت ببرید. گرافیک بازی نیز واقعا چشم‌نواز و واقع‌گرایانه است و می‌توانم با اطمینان بگویم که در این دو بخش شما هیچ مشکلی پیدا نمی‌کنید.

بازی در آپدیت‌های اخیری که داده، بسیار بهبود پیدا کرده است و باگ‌هایی که در روز اول انتشار نسخه دسترسی هنگام دیده شد، در حال حاضر دیده نمی‌شوند. می‌توان گفت که سازنده واقعا حساسیت خوبی به خرج داده و در عرضه این بازی با کمترین باگ‌ها، عالی عمل کرده است. من در طول چند ساعت تجربه این بازی، با هیچ باگی که توجه‌م را جلب کند یا روند بازی را برایم مختل کند، مواجه نشدم.

سخن نهایی

بازی Manor Lods واقعا یک عنوان خوش ساخت است که بخش شهرسازی و مدیریت منابع آن اگرچه همچنان با کمبود محتوا مواجه است و ممکن است تکراری شود، اما واقعا عالی طراحی شده و مشخص است که این بازی از بهترین‌های سبک شهرسازی و مدیریت منابع الهام گرفته است. مبارازت بازی اگرچه با مشکل کمبود محتوا و تنوع سرباز مواجه است، اما باز هم جنگ با دیگر لردهای اطراف با نیروهای خود منظره جذابی دارد. موسیقی متن و گرافیک بازی نیز بی‌نقص است و گوش و چشم شما را نوازش می‌کنند. در کل می‌توان گفت که بازی مشکل خاصی جز کمبود محتوا ندارد که این مسئله قطعا با گذر زمان و انتشار نسخه کامل بازی برطرف خواهد شد.

نقاط ضعف و قوت

ویژگی‌های شهرسازی و مدیریت منابع خوب
گرافیک، صداگذاری و موسیقی متن بی‌نقص
دید سوم شخص
وجود سناریوهای مختلف و تنوع بخشیدن به گیم‌پلی
وجود بخش مبارزاتی قابل قبول

نبود ویژگی‌های چون دیپلماسی
کمبود دشمنان و تنوع سربازان
گیم‌پلی ممکن است پس از مدتی تکراری شود

نمرات

گیم پلی - 8.5
گرافیک - 9
ویژگی‌ها - 8
موسیقی - 8.5

8.5

نمره کل

بازی Manor Lods واقعا یک عنوان خوش ساخت است که بخش شهرسازی و مدیریت منابع آن اگرچه همچنان با کمبود محتوا مواجه است و ممکن است تکراری شود، اما واقعا عالی طراحی شده و مشخص است که این بازی از بهترین‌های سبک شهرسازی و مدیریت منابع الهام گرفته است. مبارازت بازی اگرچه با مشکل کمبود محتوا و تنوع سرباز مواجه است، اما باز هم جنگ با دیگر لردهای اطراف با نیروهای خود منظره جذابی دارد. موسیقی متن و گرافیک بازی نیز بی‌نقص است و گوش و چشم شما را نوازش می‌کنند. در کل می‌توان گفت که بازی مشکل خاصی جز کمبود محتوا ندارد که این مسئله قطعا با گذر زمان و انتشار نسخه کامل بازی برطرف خواهد شد.

3.7 3 رای ها
امتیازدهی به مقاله
باخبرم کن
باخبر شدن از

1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
نمایش تمام دیدگاه ها