مقاله

تمامی فکشن‌های ایرانی قابل بازی در سری توتال وار

با سری توتال وار و مادهای آن، در تاریخ سفر کنید

در بین ما گیمران ایرانی به خصوص استراتژیک‌باز که علاقه‌ی بسیاری به تاریخ کشور خود داریم، قطعا نام سری توتال وار برای ما ناشناخته یا پوشیده نیست. بازی‌های توتال وار یکی از معدود عناوین استراتژی هستند که بر تاریخ تمرکز ویژه‌ای دارند و عناوینی در باز‌ه‌های تاریخی گوناگون عرضه کرده‌اند. ما مسلما به عنوان یک ایرانی، همیشه در بازی‌های تاریخی به این دقت می‌کنیم که در این برهه از تاریخ، چه حکومتی بر ایران حکم می‌رانده است. در بین بازی‌های تاریخی سری توتال وار مانند Attila و Rome 2، دو فکشن ساسانیان و اشکانیان حضور دارند که این مسلما به دلیل حضور پررنگشان در آن برهه از تاریخ است، اما در سایر عناوین تاریخی توتال وار مانند Empire اگرچه که امپراتوری صفوی وجود دارد، اما بازی صرفا متمرکز بر اروپا است و خاورمیانه را در نظر نگرفته است.

به لطف مادسازها، دیگر نیاز نیست محدود به فکشن‌های از پیش تعریف شده‌ی بازی‌ها بمانیم و می‌توانیم ایران را در آن برهه از تاریخ نیز تجربه کنیم. در این مقاله از استراتژیک کلاب، می‌خواهیم به فهرستی از حکومت‌های ایرانی قابل بازی در سری توتال وار و مادهای آن بپردازیم. این فهرست بر اساس بررسی‌های شخصی و منابع خارجی جمع‌آوری شده است. همچنین لازم به ذکر است که در این مقاله به حکومت‌هایی که اصلیت ایرانی نداشتند، اما بر سرزمین ایران حکمرانی می‌کردند نیز پرداخته خواهد شد. پیش از معرفی هر یک از مادها، ابتدا اجازه دهید فهرست کامل را در زیر این پاراگراف قرار دهیم:

همان‌طور که گفته شد، این فهرست با کمک تحقیق شخصی و منابع خارجی جمع‌آوری شده است و شامل حکومت‌های غیرایرانی که بر ایران حکمرانی می‌کردند نیز می‌شود. اگر مادی با دوره خاص یا جدیدی وجود دارد که در این فهرست نیست، در بخش نظرات نام ماد و حکومت آن را با ما در میان بگذارید تا ما با بررسی آن ماد، آن را به فهرست اضافه کنیم. اکنون اجازه دهید شرح مختصری بر هر کدام از مادها و دوره‌های تاریخی آن‌ها داشته باشیم.

شرحی بر مادهای ذکر شده برای Total War: Rome II

بخش اعظمی از تاریخ ایران را مادهای انتشار یافته برای Total War: Rome 2 پوشش داده‌اند که ما در این مقاله نام هر یک از آن‌ها را قرار داده‌ایم. پیش از ظهور هخامنشیان، پادشاهی ایلام (Kingdom of Elam) بود، تمدنی باستانی در منطقه‌ای که بخش بزرگی از جنوب غربی فلات ایران را در پایان هزاره‌ی سوم قبل از میلاد در بر می‌گرفت. در ماد Age of Bronze، این پادشاهی باستانی قرار دارد و اگرچه در کمپین این ماد در حال حاضر وجود ندارد، اما در بخش Battle بازی وجود دارد و بازیکنان می‌توانند آن را انتخاب و به مبارزه بپردازند.

پس از آن باید به سراغ ماد Cyrus the Great برویم، مادی که وفادار به نامش عمل کرده و بر زندگی کوروش بزرگ و ظهور و سقوط آن تمرکز کرده است. در این ماد دو امپراتوری مادها (Median Empire) و هخامنشیان (Achaemenid Empire) قابل بازی است که همان‌طور که گفته شد بر ظهور کوروش بزرگ در بحبوحه آشوب حاکم بر ایران و تاخت‌وتازهای آشوری‌ها در شرق تمرکز دارد. این ماد اگرچه با ورژن‌های جدیدتر بازی Rome 2 هماهنگ نیست، اما یکی از بهترین مادها در خصوص ایران است که شما را به سال 553 قبل از میلاد بازمی‌گرداند و شما را در نقش کوروش بزرگ قرار می‌دهد که به دنبال ایجاد یک امپراتوری و شکست دشمنانش است.

در ماد Alexander the Great، شما در نقش اسکندر قرار دارید، کسی که طی تنها 7 سال تمام امپراتوری پهناور هخامنشی را فتح کرد. اسکندر در سن 20 سالگی به سلطنت رسید و 2 سال بعد به ایران حمله کرد. او هرگز در هیچ نبردی شکست نخورد، بزرگ‌ترین امپراتوری زمان خود را فتح کرد و آغازگر عصر هلنیستی بود. این ماد شما را به بهار 334 قبل از میلاد در زمان آغاز فتوحات اسکندر مقدونی می‌برد. شما در این ماد می‌توانید به عنوان مقدونیه، امپراتوری هخامنشی و دیگر کشورهای یونانی بازی کنید.

در پایان شرح مادهای Rome 2، باید به دو ماد The Viking Age و 1100AD بپردازیم. در ماد The Viking Age، شما به دوران اوج و ظهور وایکینگ‌ها می‌روید، زمانی که آن‌ها در اوج قدرت خود قرار داشتند و انگلستان را به آشوب کشانده‌ بودند. در این ماد اگرچه تمرکز بر دوران وایکینگ‌ها است، اما در کمپین بازی شما می‌توانید در نقش خلافت عباسی قرار بگیرید، دورانی که ایران همچنان زیر سلطه‌ی اعراب بود. پس از آن ماد 1100AD را داریم که شما را به دوران قرون‌وسطی بازمی‌گرداند و در کمپین بزرگش این امکان را به شما می‌‌دهد که امپراتوری سلجوقی را که در آن سال‌ها بر ایران حکم می‌رانده است را انتخاب و کشورگشایی کنید.

شرحی بر مادهای ذکر شده برای Total War: Attila

بازی توتال وار آتیلا یکی از بازی‌های محبوب و پرطرفدار در میان ایرانیان در سری توتال وار است که عمده دلیل آن به دلیل حضور ساسانیان به صورت یک کشور از پیش تعریف شده و قابل بازی در آتیلا است. با این حال، در کنار خود بازی مادهای بسیاری نیز برای آن عرضه شده است که در میان این مادها برخی مادهایی هستند که بازی را به طور کامل تغییر داده‌اند و آن را وارد بازه زمانی تازه‌ای کرده‌اند. یکی از این مادها که همچنان در دوره ساسانیان دنبال می‌شود، ماد Herakleios است. این ماد در روزهای پیش از حمله اعراب به ایران دنبال می‌شود، زمانی که ساسانیان و بیزانس از جنگ‌های بی‌شمار با یکدیگر رو به ضعف رفته بودند و خلافت راشدین که در بیابان‌ها قدرتی واحد دست‌وپا کرده بود، فرصت را غنیمت شمرد و تاخت‌وتاز را آغاز کرد.

پس از آن باید به سراغ ماد 634 Fire & Sword mod برویم، مادی که در سال 634 میلادی دنبال می‌شود، زمانی که مردم از آخرین روزهای صلح لذت می‌برند، جنگ بین رومی‌ها و پارسیان دیگر وجود ندارد و خلافت راشدین اکنون بر این حکمرانی می‌کند. خلافت راشدین را می‌توانید به عنوان یک فکشن قابل بازی در این ماد انتخاب کنید. پس از آن ماد The Last Persian را داریم که در زمان خلافت اموی بر ایران دنبال می‌شود و داستان شاهزاده پیروز سوم فرزند یزدگرد سوم را دنبال می‌کند که به دنبال آزادسازی ایران است. پس از مادهای ذکر شده، ماد Medieval Kingdoms 1212AD را داریم که در سال 1212 پس از میلاد دنبال می‌شود و خوارزمشاهیان، غوریان و ایلخانان به عنوان فکشن‌های قابل بازی در این ماد وجود دارند.

شرحی بر مادهای ذکر شده برای Total War: Medieval II

بازی توتال وار مدیوال 2 اگرچه عنوانی قدیمی است و در مقایسه با سایر بازی‌های توتال وار از گرافیک مطلوبی برخوردار نیست، اما همچنان به لطف گیم‌پلی فوق‌العاده، خاص بودن و مادهای بسیار توسط بازیکنان بسیاری در سراسر جهان بازی می‌شود و همچنان به عنوان یکی از بهترین توتال وارها در این سری باقی‌مانده است. خود بازی بدون ماد، امپراتوری تیموری را دارد که البته به صورت پیش‌فرض یک فکشن قابل بازی نیست و شما باید آن را به نحوی برای انتخاب آزاد کنید. فارغ از خود بازی، مادهایی وجود دارند که دوره‌های تاریخی دیگر را مانند مادهای سایر بازی‌های توتال وار پوشش می‌دهند که در این مقاله، می‌خواهیم به دو ماد Broken Crescent mod، Stainless Steel و Steam & Steel که سه امپراتوری خوارزمی، سلجوق و قاجار را پوشش می‌دهند، بپردازیم.

ماد Broken Crescent یک ماد محبوب با محوریت خاورمیانه است که کمپین آن در سال 1174 آغاز می‌شود و در سال 1300 پایان می‌یابد. وسعت نقشه کمپین این ماد از آناتولی شروع و در هندوستان به پایان می‌رسد. این ماد به شما این امکان را می‌دهد تا بیش از 18 جناح جدید را کنترل کنید. 300 حالت مبارزه هنری و حرفه‌ای در این مد گنجانده شده که این ماد را پیش از پیش جذاب‌تر کرده‌اند. این ماد در سال‌های آخر فرمانروایی سلجوقیان بر ایران دنبال می‌شود، پیش از آنکه خوارزمشاهیان بیایند و این امپراتوری را سرنگون کنند. لازم به ذکر است که در این ماد غزنویان نیز حضور دارند و به نبردهای میان آن‌ها و سلجوقیان نیز پرداخته شده است.

پس از آن باید به سراغ ماد Stainless Steel برویم، این ماد همچنان پس از سال‌ها یکی از بهترین مادهای منتشر شده برای توتال وار مدیوال محسوب می‌شود که همواره جذابیتش را حفظ کرده است. این ماد در دوران اوج جنگ‌های صلیبی دنبال می‌شود و تمام کشورهای دنیا از جمله خوارزمشاهیان در آن دوره را دارد. می‌توان با اطمینان تمام گفت که در میان مادهای منتشر شده برای توتال وار مدیوال 2، هیچ مادی به اندازه Stainless Steel کامل و جذاب نیست. در نهایت، ماد Steam & Steel را داریم که یکی از مادهای در حال توسعه و جذاب برای بازی مدیوال 2 است که در عصر ویکتوریا دنبال می‌شود و امپراتوری قاجار را نیز به عنوان یک فکشن قابل بازی دارد.

شرحی بر مادهای ذکر شده برای Total War: Empire و Napoleon

دو بازی تونال وار امپایر و ناپلئون آن‌طور که تصور می‌شود مادهای جامع با تغییرات کامل ندارند و بیشتر مادهای آن‌ها حول محور رفع ایرادات بازی و بهتر کردن آن است. با این حال، تعداد مادهای اندکی نیز هستند که بازی را وارد تاریخ‌های دیگر می‌کنند و فکشن‌های بسیاری را قابل بازی می‌کنند. یکی از این مادها، ماد Imperial Destroyer است که دو سال شروع متفاوت دارد که در سال آغازین 1700 آن امپراتوری صفوی به عنوان یک فکشن قابل بازی در دسترس است و در سال شروع 1783، دو امپراتوری زندیه و درانی در دسترس هستند که بازیکن می‌تواند به انتخاب خود یکی از این دو فکشن را انتخاب کند.

پس از آن توتال وار ناپلئون را داریم که یک ماد بسیار محبوب و جامع به نام Napoleonic Total War 3 دارد که علاوه بر بهبود گیم‌پلی، گرافیک، مکانیسم‌ها و در واقع تمامی ویژگی‌های بازی، امپراتوری قاجار را به عنوان یک فکشن قابل انتخاب تنها در بخش کاستوم بتل بازی اضافه کرده است. همان‌طور که گفته شد، قاجار در این ماد فقط در بخش کاتسوم بتل در دسترس است و در کمپین بازی قابل انتخاب نیست.

امیدوارم این فهرست جامع برای شما مفید بوده باشد. اگر مادی وجود دارد که بخشی از تاریخ ایران را پوشش داده است و در این مقاله وجود ندارد، آن را با یک توضیحات مختصر در بخش نظرات همین مقاله با ما در میان بگذارید، ما در سریع‌ترین زمان ممکن آن را به این مقاله اضافه می‌کنیم.

5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
باخبرم کن
باخبر شدن از

3 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
نمایش تمام دیدگاه ها