نقد و بررسی

نقد و بررسی Stronghold: Warlords

ساخت قلعه، گیم پلی سرگرم کننده، اما آیا این کافی است؟

سرانجام جدیدترین عنوان استودیو Firefly Studios تحت نام Stronghold: Warlords منتشر شد و متاسفانه آنطور که انتظار میرفت موفق عمل نکرد و همچنان آن مسیر ناموفق سال 2011 را در پیش گرفته است. این استودیو خالق سری بازی‌های قلعه می‌باشد که در ایران تحت نام جنگ‌های صلیبی شناخته می‌شود، جنگ‌های صلیبی یکی از بازی‌های بسیار نوستالژی و خوش ساخت این استودیو است که با گذشت سال‌های بسیار از انتشار همچنان در ایران و در سراسر جهان طرفدار دارد.

آخرین اثر خوش ساخت دیگر آنها بازی Stronghold Legends بود که متاسفانه بعد از آن استودیو Firefly Studios رویکرد متفاوتی در پیش گرفت، رویکردی که این سری را وارد یک مسیر اشتباه کرد، مسیری که همچنان ادامه دارد.

نقد و بررسی Stronghold: Warlords

آسیا یا اروپا؟

بازی Stronghold: Warlords بر خلاف دیگر سری‌های قلعه که در اروپا دنبال می‌شدند، تصمیم گرفت که وارد یک فضای جدید یعنی شرق آسیا شود، بازی دارای ماموریت‌های داستانی جالب و سرگرم‌کننده است که مرحله به مرحله طی می‌شود و هر مرحله شما را با چالش‌های جدید رو‌به‌رو می‌کند، محیط بازی بسیار خیره کننده است و در این زمینه بسیار موفق عمل کرده اند اما با این حال محیط بازی به گونه‌ای است که اگر از علاقه مندان به فضای فئودالی شرق آسیا نباشید، می‌توانم بگویم که مانند من از این بازی و فضای آن لذت نخواهید برد، هر چند که بسیار فضای زیبا و خیره کننده‌ای باشد.

گرافیک و ساختمان‌ها

بازی دارای ساختمان‌های زیادی است که اگر مستقیم وارد بخش Skrimish بازی شوید ممکن است که کمی‌سردرگم شوید، در بخش آموزشی و داستانی بازی مرحله به مرحله راجع به ساختمان‌های جدید و اهمیت آنها توضیح داده شده که تا حدودی پاسخ تمام سوالات شما را می‌دهد. با این حال متاسفانه بازی در این قسمت هم ضعیف عمل کرده، بر خلاف Stronghold Crusader که شراب سازی، کلیسا و شیرینی پزی وجود داشت، در Stronghold: Warlords از نظر غذایی همه چیز به مزارع کشت برنج محدود شده و در کل دیگه اون پیچیدگی مدیریت اقتصاد وجود نداره.

موتور گرافیکی بازی کاملا مشابه نسخه پیشین خود یعنی Stronghold Crusader II است و تنها تفاوت موجود را می‌توان پیشرفت گرافیکی نامحسوس و نبود باگ عنوان کرد. محدودیت ساخت نیرو تا 200 عدد و آرایش نامعلوم سربازان همچنان در این عنوان وجود دارد. موسیقی متن نسبتا جالبی دارد اما صداپیشگی‌ها بسیار بد است، به طوری که انگار لهجه‌ها اجباری و جعلی هستند و آن احساسی که باید را به هیچ عنوان منتقل نمی‌کنند.

نقد و بررسی Stronghold: Warlordsسیستم به اصطلاح جدیدی تحت عنوان Warlords به بازی اضافه شده که به شما این اجازه را می‌دهد که جنگ سالاران اطراف خود را تحت فرمان خود در بیاورید، در نسخه‌های پیشین در بعضی نقشه‌های بازی روستا‌هایی وجود داشت که در صورت تصرف، یک محموله به خصوص مانند موادغذایی یا چوب را به طور منظم و خودکار برای شما ارسال می‌کرد.

اما تفاوت این سیستم در Warlords چیست؟

در Stronghold: Warlords این سیستم کمی‌فرق کرده و بخشی از اصل بازی شده، در بازی امتیازی وجود داره که با استفاده از آن می‌توانید از جنگ سالار خود با استفاده از قدرت یا دیپلماسی، درخواست پول، نیرو و مواد غذایی کنید، همچنین می‌توانید جنگ سالار خود را ارتقا دهید که این باعث افزایش تعداد موادی می‌شود که قرار است به شما تحویل دهد، برای درخواست هر کدام از آنها شما نیاز به امتیاز کافی دارید که در طول بازی به طور خودکار این امتیاز به شما داده می‌شود، برای افزایش امتیاز دریافتی، ساختمان‌های جدیدی به بازی مانند ساختمان سفارت اضافه شده که با ساخت آن می‌توانید امتیاز خود را افزایش دهید.

نقد و بررسی Stronghold: Warlords

ساخت قلعه مثل همیشه جذاب است

از نظر گیم پلی بازی کم و بیش همچنان آن حس ساخت قلعه و محاصره قلعه دشمنان را به شما می‌دهد و همچنین هوش مصنوعی بازی پیشرفت‌های قابل توجه ای داشته و چالش‌های خیلی بیشتری برای شما ایجاد می‌کند. با ورود جدی سیستم جنگ‌ سالار به بازی محور نبردها متنوع تر شده که این یک نکته خوب در گیم پلی بازی است، نیروهای متنوعی در بازی وجود دارد اما با این حال نیروهای بازی به گونه‌ای است که ماننده نسخه‌های قدیمی‌نمی‌توان از تاکتیک‌های متنوعی استفاده کرد و برخی هم بسیار غیر‌ واقعی هستند. بخش آنلاین بازی مانند همیشه است، اگر سرعت نداشته باشید چیزی غیز از شکست در انتظارتان نخواهد بود.

نقد و بررسی Stronghold: Warlordsبازی Stronghold: Warlords دارای بخش داستانی خوبی است و برای افرادی که به دنبال تجربه یک بازی RTS جدید هستند می‌تواند یک تجربه بسیار جالب و سرگرم کننده باشد اما برای طرفداران قدیمی‌سری قلعه، این بازی بسیار ناامید کننده خواهد بود. گرافیک نسبتا اصلاح شده، گیم پلی یکسان با نسخه پیشین، صداگذاری ناخوشایند، سیستم مدیریت بسیار ساده شده و موارد دیگر همه باعث شده که این اثر صرفا به یک اثر پول ساز و عدم احترام به طرفداران قدیمی‌قلمداد شود.

نقاط ضعف و قوت

طراحی محیط بسیار عالی
سیستم جدید Warlords
پیشرفت چشمگیر هوش مصنوعی

مدیریت ساده شده
صداگذاری بسیار ضعیف
طراحی ضعیف و غیر واقعی برخی واحد‌ها

نمرات

گیم پلی - 6
گرافیک - 7.5
کمپین - 7
موسیقی - 6

6.6

نمره کل

بازی Stronghold: Warlords دارای بخش داستانی خوبی است و برای افرادی که به دنبال تجربه یک بازی RTS جدید هستند می‌تواند یک تجربه بسیار جالب و سرگرم کننده باشد اما برای طرفداران قدیمی سری قلعه، این بازی بسیار ناامید کننده خواهد بود. گرافیک نسبتا اصلاح شده، گیم پلی یکسان با نسخه پیشین، صداگذاری ناخوشایند، سیستم مدیریت بسیار ساده شده و موارد دیگر همه باعث شده که این اثر صرفا به یک اثر پول ساز و عدم احترام به طرفداران قدیمی قلمداد شود.

برچسب ها
باخبرم کن
باخبر شدن از
2 دیدگاه
Inline Feedbacks
نمایش تمام دیدگاه ها

اما بنظرم خیلی بازی خوبی بود و از کلیشه فاصله گرفته. چند نکته مهم : ۱.ساختمان آکادمی نقش مزدورخانه جنگ های صلیبی رو داره اما نه مثل سری قلعه که وجود نداشته باشه و نه مثل سری صلیبی که زیادی قوی باشه یه نقش کاربردی و متعادل داره. ۲.اولین نیروی زن (Ninja)و کلام چینی سری(لهجه و یا زبان بازی) هست که صداش قابل قبوله ۳.به کل سیستم معبد و ترس رو تغییر دادن ۴.محیط شرقی بازی دلیل وجود <باروت> در بازی هست که اون رو بسیار عالی کرده ۵.فرم جنگی جبعه و افکت پرچم ها و پیروزی واحد ها کاملا”… ادامه »

آخرین ویرایش 6 ماه پیش توسط Pouria

از همون اول که تریلرش اومد معلوم بود اصلا چیز باحالی نیست. نمیدونم چرا انقدر جدی گرفتیدش