آموزشراهنما و آموزش جامع

راهنما و آموزش جامع بازی Hearts Of Iron IV | قسمت 1

این راهنما برای مبتدیان تهیه شده است و مکانیک های اصلی بازی را شرح خواهد داد.

به راهنمای بازی Hearts Of Iron IV خوش آمدید. تمام نوشته های این متن، ترجمه اختصاصی همراه با تغییرات وبسایت استراتژیک کلاب است. هرگونه کپی برداری از متن زیر، ممنوع است و ما راضی نیستیم. (حتی با ذکر منبع)
همچنین لازم به ذکر است این آموزش بر اساس ورژن 1.3 نوشته شده است.

تمرکز اصلی این راهنما بر روی هسته گیم پلی بازی و رابط کاربری آن است. همچنین درباره محاسبات بازی و نحوه دسته بندی نیروها نیز توضیحاتی داده می شود. با ما همراه باشید.
بخش های این آموزش:

  1. شروع بازی
  2. رابط کاربری
  3. کنترل نیروی زمینی
  4. کنترل نیروی دریایی
  5. کنترل نیروی هوایی
  6. تجهیزات
  7. اسلحه های ویژه
  8. تسخیر و پیروزی در جنگ
  9. نکاتی برای شروع بازی
  10. سوالات متداول

1. شروع بازی

بخش Single Player  در این بخش شما می توانید بازی را به صورت یک نفره و آفلاین تجربه کنید. جهان توسط هوش مصنوعی (al) کنترل خواهد شد. منوی بخش Single Player به شما 3 انتخاب می دهد، ورود به بخش آموزشی، ایجاد یک بازی جدید و یا بارگذاری سیو قدیمی.
بخش آموزشی (Tutorial) اطلاعات مفیدی پیرامون بازی به شما می دهد. البته اگر انگلیسی شما خوب باشد. این آموزشات هنگام بازی کردن معمولی نیز به شما گوشزد می شوند.
بخش Multiplayer – اگر بازی شما اورجینال باشد، می توانید در این بخش با دیگر بازیکنان واقعی به بازی مشغول شوید. حداکثر پلیر مجاز 32 نفر است. هاست قادر است تا بازی جدیدی شروع کند و یا از آخرین ذخیره سازی بازی را شروع کند.
بخش Options – در این بخش شما می توانید صدا، ظاهر و جزئیات گیم پلی را تغییر دهید. تغییراتی مانند رزولیشن صفحه و گرافیک بازی در اینجا قرار دارند.
پلیر بعد از انتخاب گزینه مورد نظر خود، باید سناریو و کشور مورد بازی خود را انتخاب کند.

انتخاب سناریو

بازی دارای 2 سناریو است. سال 1936 و سال 1939. هر سناریو چالش های متفاوتی را به شما ارائه می دهد. بنابراین انتخاب هر سناریو تاثیر مستقیم و بزرگی بر گیم پلی و تجربه شما از بازی دارد.
جهان در سال 1936
این سناریو در تاریخ 1 ژانویه سال 1936 آغاز می شود. این دوره مربوط به مقدمه سازی جنگ جهانی دوم و آغاز درگیری هاست. شما در این سناریو، وقت مناسبی برای برنامه ریزی و جمع آوری یک اقتصاد مفید دارید. همچنین در این سناریو وقت کافی در اختیار دارید تا بر روی تمرکز های (focus) تکنولوژی، ارتش و دیپلماسی مانور بدهید.
جهان در سال 1939
این سناریو در تاریخ 14 اوت سال 1939 آغاز می شود. Flag of German Reich آلمان نازی قدرت خود را بر روی اروپا متمرکز کرده و در حال آماده سازی برای آغاز حمله به Flag of Poland لهستان است. جهان این سناریو به واقعیت جنگ جهانی دوم شباهت بیشتری دارد. در این سناریو، تمرکز بر روی تجهیزات، ساختمان ها و پیشرفت نیروهای زمینی، هوایی و دریایی است.

انتخاب یک کشور

هر سناریویی که انتخاب کنید، با یک صفحه مواجه می شوید که در آن باید کشور خود را انتخاب کنید. در این منو، 8 کشور قدرت اصلی (major power) به اسامی Flag of France فرانسهFlag of United States ایالت متحده آمریکاFlag of United Kingdom انگلستانFlag of German Reich المان نازیFlag of Italy ایتالیاFlag of Japan ژاپنFlag of Soviet Union شوروی و Flag of Poland لهستان لیست شده اند و قابل انتخاب هستند. البته بازی فقط محدود به این کشور ها نیست. شما در جهانی که به شما نشان داده می شود، می توانید هرکشوری که می خواهید را انتخاب کنید. هرچند کشورهایی مانند Flag of Bhutan بوتان قابل بازی نیست. پیشنهاد ما به شما این است که هرکشوری که بیشتر از آن اطلاعات دارید را انتخاب کنید.

تنظیمات بازی

در گوشه سمت راست نقشه، تنظیمات شروع بازی را مشاهده می کنید. در اینجا بازیکن می تواند حالت آهنین (ironman) و تمرکز تاریخی (historical focus) را انتخاب و خاموش و روشن کند. همچنین با استفاده از بخش تنظیمات درجه سختی، بازیکنان می توانند سختی بازی را از خیلی آسان تا خیلی سخت تغییر دهند و همچنین قدرت یک ملیت را افزایش دهند (این گزینه فقط قدرت نظامی و اقتصادی این کشورها را قدرتمند تر می کند و تاثیری بر هوش آنها ندارد) پس از انتخاب تنظیمات دلخواه، بر روی گزینه شروع (Play) کلیک کنید تا بازی شروع شود.
تنظیمات درجه سختی عمومی (General)
این تنظیمات سختی فقط بر روی بازیکن (Player) تاثیر می گذارند و هیچ تاثیری بر روی هوش مصنوعی (Al) ندارند.
درجه سختی Recruit:

  • میزان تولید کارخانه ها: افزایش به مقدار 20.0 درصد
  • افزایش قدرت سیاسی (Political power): افزایش به مقدار 25.0 درصد
  • زمان انجام تحقیقات (Research): کاهش به مقدار 10.0 درصد

درجه سختی Regular: هیچ تاثیری بر بازیکن نمی گذارد.
درجه سختی Veteran:

  • میزان تولید کارخانه ها: کاهش به مقدار 20.0 درصد
  • افزایش قدرت سیاسی (Political power): کاهش به مقدار 25.0 درصد
  • زمان انجام تحقیقات (Research): افزایش به مقدار 10.0 درصد

تنظیمات درجه سختی سفارشی (Custom)
این تنظیمات سفارشی، از طریق آیکن چرخ دنده (Gear Icon) موجود در بخش انتخاب درجه سختی قابل دسترسی است. در این بخش شما نام کشور ها را مشاهده می کنید. بازیکنان در این قسمت قادر هستند امتیازات و قدرت های کشورهای بازی را تغییر دهند. (برخلاف قسمت General که این امکان را در اختیار بازیکنان نمی گذارد) بازیکنان در این قسمت می توانند به کشور ها از طریق اسلایدر (Slider) درصد های 25، 50، 75 و یا 100 را بر روی ویژگی های آن کشور ها لحاظ کنند.
در زیر لیست کامل اصلاح کننده های عادی را مشاهده می کنید:

  • سرعت حمل و نقل: +50%
  • سرعت (Planning) برنامه ریزی: +50%
  • مصرف (Supply) تجهیزات: –50%
  • بازیابی (Division) دیویژن: +30%
  • تاثیر نیروی کمکی: +4%
  • حمله ارتش در خاک خودی: +30%
  • دفاع ارتش در خاک خودی: +30%
  • میزان تولید کارخانه ها:+30%
  • نرخ رشد کارخانه ها: +50%
  • قدرت سیاسی: +50%
  • زمان انجام تحقیقات: –20%
  • تجربه (Experience) کسب شده توسط نیروی هوایی: +50%
  • تجربه (Experience) کسب شده توسط نیروی زمینی: +50%
  • تجربه (Experience) کسب شده توسط نیروی دریایی: +50%
  • تجربه (Experience) کسب شده توسط دیویژن: +20%
  • تجربه (Experience) کسب شده توسط کشتی و ناو: +20%

2. رابط کاربری

رابط کاربری بازی HOI IV برای بازیکنان قدیمی سری بازی های شرکت Paradox آشنا است. سمت چپ برای مدیریت مسائل بزرگ و حیاتی کشور استفاده می شود. آلارم ها و اخطار ها در وسط صفحه نمایان می شوند تا به بازیکن مسائل مهم و مشکلات را گوشزد کنند. در وسط همچنین میزان تجربه هایی که نیروهای زمینی، دریایی و هوایی شما بدست آورده اند قابل مشاهده است. سمت راست نیز میزان شدت جنگ در جهان، اطلاعات نیروهای شما، و زمان بندی و تایم بازی نشان داده می شود.
National unity وحدت ملی (National Unity)
یکی از مهم ترین معیارهای مورد نیاز شما در جنگ. وقتی با یک کشور در حال جنگ هستید، اگر از وحدت ملی پایینی برخوردار باشد زودتر از کشوری با وحدت ملی بالا تسلیم می شود. وحدت ملی در ابتدای هر سناریو برای هر کشور متفاوت است و ممکن است اتفاقاتی بر روی آن تاثیر بگذارند. (مانند فرانسه که در ابتدای سناریو دارای وحدت ملی خیلی پایینی است) اما بازیکنان می توانند با تمرکز های ملی (national focus) و انتخاب افرادی برای اداره کشور که در بین مردم وجهه خوبی دارند وحدت ملی را افزایش دهند. وحدت ملی همچنین بر روی کودتا ها نیز تاثیر می گذارد و ممکن است در موفقیت و یا شکست آنها اثرگذار باشد. هرچقدر وحدت ملی کمتر باشد، شورش های بیشتری در کشور رخ خواهد داد.
Political power قدرت سیاسی (Political Power)
مقدار نمایش داده شده میزان قدرت سیاسی است که رهبر کشور در اختیار دارد. این قدرت سیاسی، برای انجام و تکمیل تمرکز های ملی (National Focus)، استخدام سرباز، استخدام مشاوران نظامی، علمی و سیاسی، تغییر قوانین تجارت و اجرای برخی اقدامات دیپلماسی استفاده می شود. هر کشور، 2 قدرت سیاسی در روز دریافت می کند. این مقدار ممکن است با فعالیت های بازیکن، استخدام افراد سیاسی و دیگر ویژگی ها افزایش پیدا کند.
Manpower نیروی انسانی (Manpower)
تعداد نیروی انسانی موجود برای ساخت نیروهای جدید و یا جایگزین نیروهای از دست رفته در اینجا نمایش داده می شود. این تعداد ممکن است بر اثر تعداد کارخانه های موجود، تمرکز تعیین شده توسط دولت بر روی استخدام سرباز، تعداد نیروهای در حال ساخت و تلفات جنگ بیشتر و یا کمتر شود. نیروی انسانی را می توان با تغییر قوانین جذب سرباز در کشور (conscription laws) و یا با فتح و تسخیر دیگر کشور ها افزایش داد.
Factories کارخانه ها (Factories)
تعداد تمام کارخانه های ساخته شده در کشور اینجا نمایش داده می شود. از جمله کارخانه های نظامی، انبارهای دریایی و کارخانه های غیرنظامی. در آینده درباره نقش هرکدام از این کارخانه ها صحبت خواهیم کرد.
تجربه کسب شده توسط Armyنیروی زمینی، Navyنیروی دریایی و Air experienceنیروی هوایی
هر مقدار که نیرویی درگیر جنگ باشد، تجربه کسب می کند. تجربه های نیروی زمینی می تواند برای ساخت ویرایش طراحی دیویژن ها (Division Design) استفاده شود. تجربه های نیروی دریایی و هوایی بر روی خود نیروها تاثیر دارد و به آنها پاداش هایی مانند سرعت بیشتر، دقت شلیک بیشتر و … می دهد.
Convoys کاروان (Convoys)
تعداد کاروان های حمل و نقل دریایی شما در اینجا نمایش داده می شود. هر تجارت نیازمند تعدادی کاروان است. همچنین انتقال نیروهای زمینی به سرزمین های دیگر از راه دریا، نیازمند کاروان است. تعداد کاروان ها را می توان از طریق منوی تولید نیرو (Unit Production Menu) افزایش داد.

هنگامی که سلاح هسته ای توسط بازیکن مورد تحقیق قرار می گیرد، یک آیکن و عدد دیگر در این منو نمایش داده می شود که مقدار سلاح هسته ای که کشور به آن دسترسی دارد را نشان می دهد.

حالت های عمومی (Primary) نقشه

این بخش ها در سمت راست پایین صفحه بازی، نمایش داده شده اند.
حالت نقشه زمینی (Land Map Mode)
– شامل سه قسمت است که هرکدام جزئیات و اطلاعاتی را شامل می شوند.
ملت ها توسط خطوط مرز های زمینی از هم جدا شده اند. تعاملات سیاسی از طریق صفحه دیپلماسی انجام می گیرد.
هر کشور دارای ایالت (محدوده، تقسیم بندی، state) است. کارخانه ها، زیرساخت ها، پیشرفت های ساختمانی و کارخانه های شهری در ایالت ها انجام می گیرند. هر ایالت ظرفیتی مشخص برای ساخت و ساز دارد و بیشتر از حد آن نمی توان در آن ساخت و ساز کرد.
درون هر ایالت، استان هایی وجود دارد. استان ها بر روی نیروهای زمینی تاثیر زیادی دارند و سازه های درون آنها به امداد رسانی و کمک رسانی به نیروها کمک می کند. مانند ساخت سازه های دفاعی و ساخت بندرهای کشتی سازی. استان ها نام ندارند مگر اینکه به مقدار زیادی امتیاز پیروزی (Victory Point) برسند تا جزئیات بیشتری از آنها را در پایین صفحه مشاهده کنید.
حالت نقشه دریایی (Naval Map Mode) – مناطق دریایی که قابل کنترل و ارسال ناوگان دریایی هستند در این بخش دیده و نمایش داده می شوند. این حالت کاملا مستقل از حالت نقشه زمینی است. مناطق دریایی هرکدام نامی دارند.
حالت نقشه هوایی (Air Map Mode) – این حالت همچنین حالت های دریایی و زمینی را پوشش می دهد. پایگاه های هوایی به عنوان مناطق استراتژیک در این حالت نمایش داده می شوند و بازیکنان در این حالت می توانند ماموریت های ناوگان هوایی خود را مشخص کنند. مناطق استراتژیک هرکدام نامی دارند.
حالت نقشه تجهیزات (Supply Map Mode) – در این حالت، سرزمین ها را بر اساس منابع و دخایر سوختی دسته بندی می شوند. در این حالت بازیکنان می توانند میزان تجهیزات مناطق را ببینند و بدانند که هر منطقه تا چه میزان نیروهای نظامی در این مناطق تجهیزات دریافت می کنند. این مناطق اسمی ندارند.
مناطق از غنی تا ضعیف، به رنگ های آبی، سبز، زرد و قرمز دسته بندی می شوند.

تنش جهانی (World Tension)

در سمت راست رابط کاربری، یک کره زمین با درصدی در زیر آن وجود دارد. این درصد نشان دهنده میزان تنش در جهان بازی است و نشان می دهد جهان به چه مقدار به جنگ جهانی نزدیک شده است. برخی از اقدامات دیپلماتیک و نظامی، مخصوصا برای کشورهای دموکراتیک و بی طرف، به درصد خاصی از تنش جهانی نیاز دارند. تنش جهانی با وقایعی مانند اعلان جنگ، تصرف کشورها، ارسال ارتش و سایر اقدامات دیپلماتیک افزایش می یابد.

اطلاعات ملی و توسعه کشوری (National information and development)

در سمت چپ رابط کاربری، پرچم کشور شما نمایان است. روی این پرچم کلیک کنید تا یک نمای کلی از کشور ملی شما باز شود. این صفحه شامل: تصویر رهبر کشور، نظام سیاسی (political system)، 4 دسته موجود در جامعه برای هر ایدئولوژی، ویژگی های کشوری (National Spirits) و 3 ردیف برای تغییرات در کابینه حکومت با استفاده از قدرت سیاسی می باشد. در پایین این صفحه دکمه ای وجود دارد که به بازیکن برای مدیریت سرزمین های اشغالی کمک می کند.

صفحه Political کشور ایتالیا
صفحه Political کشور ایتالیا

اگر هیچ تمرکز ملی (National Focus) فعال نباشد (در سمت راست چهره رهبر کشور این گزینه وجود دارد)، بازیکن می تواند یکی را فعال کند. به طور معمول هر تمرکز، 70 روز طول می کشد تا کامل شود و هزینه آن کم شدن 1 قدرت سیاسی در روز است.
گزینه های تمرکز ملی در قالب یک درخت به بازیکن نشان داده می شود که در ابتدا موضوعات کلی مشخص شده و سپس زیرشاخه های آن قابل مشاهده است. این تمرکز های ملی مسیر کشور را می توانند عوض کنند. مانند ایجاد جنگ داخلی در آلمان. تقریبا این تمرکزها بر روی تمامی مسائل تاثیر دارند. از ارتش و دیویژن ها گرفته تا کارخانجات، تولیدات و یا حتی انتخاب جناح کشور. البته برخی از این گزینه ها محدود هستند، به عنوان مثال آلمان نازی نمی تواند هم با چین و هم با ژاپن دوست باشد و اگر از طریق تمرکز، یکی را انتخاب کنید، دیگری غیرفعال می شود.

درخت تمرکز ملی (National focus) کشور ایتالیا (برای بزرگنمایی کلیک کنید.)
درخت تمرکز ملی (National focus) کشور ایتالیا (برای بزرگنمایی کلیک کنید.)

در سه قسمت انتهایی این صفحه، شما می توانید قدرت سیاسی خود را خرج کنید و افرادی را برای کارهای قوانین و حکومت (Laws and Government)، تحقیق و تولید (Research and Production) و کارکنان نظامی (Military Staff) استخدام کنید. اکثر مشاوران و تغییرات حداقل 150 قدرت سیاسی و مشاوران حرفه ای، تا 250 و یا حتی 300 قدرت سیاسی هزینه دارند.
قوانین و حکومت (Laws and Government)
– قوانین خدمت (Conscription law): بر تعداد نیروی انسانی (Manpower) موجود در کشور تاثیر می گذارد.
– قوانین تجارت (Trade Law): بر روی سرعت تحقیق، سرعت ساخت کارخانجات و تعداد منابع موجود برای معامله را تاثیر می گذارد.
– قوانین اقتصاد (Economy law): بر روی میزان تولیدات کارخانجات، هزینه نیروی انسانی و تولیدات ارتش تاثیر می گذارد.
همچنین 3 فضا برای مشاوران وجود دارد که هرکدام ویژگی خاصی دارند.

صفحه مشاوران اقتصادی
صفحه مشاوران اقتصادی

تحقیق و تولید (Research and Production)
یک طراح تانک، طراح کشتی و ناو، طراح هواپیما و طراح مواد (material) در این قسمت می تواند اضافه شود. هریک از این افراد پاداش ها و ویژگی هایی را به کشور اضافه می کنند. همچنین تاثیراتی بر توانایی جنگی می گذارند.
همچنین یک مشاور کارخانه و یک نظریه پرداز نیز از این قسمت قابل استخدام هستند تا قسمت های مخصوص به خود را بهبود ببخشند.
کارکنان نظامی (Military Staff)
رئیس ستاد نیروی زمینی، رئیس ستاد نیروی دریایی و رئیس ستاد نیروی هوایی در این قسمت می تواند اضافه شود. هریک از این افراد برای بهبود تحقیقات و پیشرفت و رشد مهارت های نظامی استفاده می شوند. همچنین بازیکن می تواند 3 عضو دیگر ارشد نظامی را در این بخش استخدام کند.

پژوهش (Research)

دکمه خاکستری رنگی که با علامت () مشخص شده است، بخش پژوهش را باز می کند. در ابتدا 3 و یا 4 مکان (Slot) خالی برای تحقیقات وجود دارند. بازیکنان می توانند با استفاده از تمرکز ملی تعداد را تا 5 افزایش دهند.

صفحه تحقیق و پژوهش

یازده دسته برای تحقیق وجود دارد. هرکشوری با توجه به سناریو انتخاب شده و تاریخ آن کشور، تعدادی از این تکنولوژی ها را از ابتدا در اختیار دارند.
تمامی درخت های تکنولوژی، به جز دکترین (doctrines) در طول یک جدول زمانی مشخص شده اند و بازیکنان نمی توانند پژوهش های سال 1945 را در سال 1939 انجام دهند. هرچه پژوهش ها پیشرفته تر باشند، مدت زمان تکمیل آنها افزایش پیدا می کند. بازیکنان با استفاده از تمرکز ملی می توانند زمان انجام این تحقیقات را کوتاه تر کنند.

صفحه تحقیقات پیاده نظام

در زیر این 11 دسته را از چپ به راست، بررسی خواهیم کرد:
پیاده نظام (Infantry)
: بازیکنان در این قسمت می توانند تجهیزات و دیگر نوع سربازان را تحقیق کنند. همچنین در این بخش بازیکنان می توانند پیاده نظام مکانیزه (mechanized infantry)، چتربازان (paratroopers)، تفنگداران دریایی (marines) و نیروهای کوهستانی (mountain troops) را تحقیق کنند تا به ارتش اضافه شوند.
پشتیبانی (Support): تحقیقات این دسته به دیویژن ها کمک می کند. مانند نیروهای مهندسی، پزشکی، مکانیکی و غیره.
زرهی (Armor): انواع مختلف تانک ها در سه دسته سبک (Light)، متوسط (Medium) و سنگین (Heavy) در این بخش قابل تحقیق هستند.
توپخانه (Artillery): انواع توپخانه دور برد، توپ ضد تانک و ضد هوایی در این بخش قابل تحقیق هستند.
دکترین نیروی زمینی (Land Doctrine): اکثر قدرت های جهان، با یک دکترین از پیش تعیین شده شروع می کنند. مسیر های دکترین اختصاصی است و نمی توان همه مسیر ها را با هم فعال کرد. هر دکترین که فعال شود، استراتژی و امتیازات زیادی را به ارتش زمینی بازیکن اضافه می کند.

صفحه دکترین نیروی زمینی
صفحه دکترین نیروی زمینی

نیروی دریایی (Naval): انواع کشتی های پیشرفته، ناوهای عظیم، زیردریایی ها و کشتی های کاروانی در این بخش قابل تحقیق هستند.
دکترین نیروی دریایی (Naval Doctrine): اکثر قدرت های جهان، با یک دکترین از پیش تعیین شده شروع می کنند. تمامی مسیر های دکترین اختصاصی است و نمی توان همه مسیر ها را با هم فعال کرد. هر دکترین که فعال شود، استراتژی و امتیازات زیادی را به ارتش دریایی بازیکن اضافه می کند.
نیروی هواپیما (Aircraft): انواع مختلف جنگنده، هواپیماهای هجومی، بمب افکن ها و انواع هواپیماهای باربری در این بخش قابل تحقیق هستند.
دکترین نیروی هوایی (Air doctrine): اکثر قدرت های جهان، با یک دکترین از پیش تعیین شده شروع می کنند. تمامی مسیر های دکترین اختصاصی است و نمی توان همه مسیر ها را با هم فعال کرد. هر دکترین که فعال شود، استراتژی و امتیازات زیادی را به ارتش هوایی بازیکن اضافه می کند.
مهندسی (Engineering): انواع رادار ها، کامپیوتر ها و همچنین فن آوری هسته ای و موشک ها در این بخش قابل تحقیق هستند.
صنعت (Industry): بهبود بهره وری کارخانه ها، توانایی استخراج بیشتر و بهره وری بیشتر از منابع کشور در این بخش قابل تحقیق هستند.

سیاست (Diplomacy)

دکمه خاکستری رنگی که با علامت () مشخص شده است، بخش سیاست را باز می کند. این بخش شامل صفحه ای است که تمامی کشور ها را لیست کرده است و با کلیک بر روی آنها، گزینه های بیشتری از روابط سیاسی برای بازیکنان نمایش داده می شود.
در گوشه سمت راست بالای صفحه هر کشور، میزان عددی مثبت و یا منفی روابط بین کشور بازیکن و کشور مورد نظر دیده می شود. در پایین تصویر رهبر کشور نیز روابط آن کشور با دیگر کشور ها مشاهده می شود. مانند روابط دیپلماسی، اقتصادی و غیره.
در سمت راست این صفحه نیز گزینه های دیپلماسی دیده می شود. هرچند انجام بعضی گزینه ها نیازمند شرایطی هستند. مانند گزینه اعلان جنگ که نیازمند مقداری تنش جهانی است. برای مشاهده شرایط هر گزینه، علامت موس خود را بر روی آنها ببرید تا توضیحات به شما ارائه شود.

تجارت (Trade)

دکمه خاکستری رنگی که با علامت () مشخص شده است، بخش تجارت را باز می کند. بازیکن در این بخش تعدادی زبانه (Tab) و ستون از منابع موجود، منابع مورد نیاز و شرکای تجاری مشاهده می کند.
در بازی 6 منبع اصلی وجود دارد: روغن، پلاستیک، آلومینیوم، فولاد، کروم و تنگستن. (oil, rubber, aluminum, steel, chromium and tungsten) این مواد برای ساخت تانک، کشتی جنگی، هواپیما و دیگر وسایل استفاده می شود. ایجاد هر خط تولید نظامی نیازمند تعداد مشخصی از این مواد است. اگر چه می توان این وسایل را بدون مواد معدنی ساخت، ولی تولید بسیار کندتر و ناکارآمد خواهد شد و برعکس، هرچه منابع بیشتری استفاده شود، تولید سریع تر خواهد شد.
منابع در بازی به صورت نامساوی پخش شده اند و تقریبا، تمامی بازیکن ها و کشورها نیازمند تجارت هستند.

صفحه تجارت
صفحه تجارت

برای تجارت یک محصول، بر روی نام کشور مورد نظر کلیک کرده و اسلاید (Slide) را هرچقدر که نیاز بود تغییر دهید. تعداد مبادله شده بر اساس عدد 8 است. هر تجارت، بدون توجه به اینکه با آن کشور ارتباط زمینی دارید یا خیر، نیازمند حداقل 2 کشتی کاروانی و 1 کشتی کاروانی اضافه برای هر 4 واحد منابع اضافی است.
همچنین به ازای هر 8 واحد منابع، یک کارخانه غیرنظامی نیز مصرف (مبادله) می شود و تعداد کارخانه های غیرنظامی کشوری که با آن مبادله می شود افزایش می یابد. بنابراین، بازیکنان با صادرات صنایع کارخانه های غیرنظامی خود را تقویت خواهید کرد، زیرا از دیگر کشور ها برای شما نیروی کار ارسال می شود، اما با واردات، نیروی کار خود را تضعیف می کنید. هرچند، کشور برای به حرکت انداختن ماشین جنگی خود، به واردات نیاز دارد.

ساخت و ساز (Construction)

دکمه خاکستری رنگی که با علامت () مشخص شده است، بخش ساخت و ساز را باز می کند. این بخش همان جایی است که وظایف به ساختمان های غیرنظامی داده می شود، مانند ساخت زیرساخت ها، کارخانه های جدید، ساختمان های دفاعی و غیره.
Civilian factory.png کارخانه های غیرنظامی (Civilian Factories) به پیشرفت ایالت ها (State) کمک می کنند. میزان گنجایش ساخت و ساز ها به اندازه و وسعت کشور و ایالت ها بستگی دارد. همچنین این کارخانه ها برای تامین کالاهای مصرفی جمعیت کشور (قانون اقتصاد) و همچنین در تجارت ها کاربردی هستند. تعداد کارخانه های غیرنظامی را می توان با ساخت تعداد بیشتری افزایش داد. اما مراقب باشید، زیرا همانطور که در اول این پاراگراف اشاره کردیم، هر کشور تنها می تواند تعداد مشخصی پروژه ساختمانی را پشتیبانی کند. همچنین حداکثر 15 کارخانه غیرنظامی همزمان می توانند مشغول به کار شوند و بقیه ساخت و سازها در صف قرار می گیرند.

صفحه ساخت و ساز
صفحه ساخت و ساز

سه نوع سازه را می توان با کارخانه های غیرنظامی ساخت؛
سازه های ایالتی (State Structures)
این سازه ها، بدون استفاده از مکانی (Slot) از ایالت ساخته می شوند و به ایالت ویژگی هایی را اضافه می کنند؛ هرچند محدودیت ساخت دارند.

  • Infrastructure زیرساخت (Infrastructure): این زیرساخت ها برای رساندن تجهیزات و سوخت به نیروها استفاده می شود، همچنین حرکت نیروها در ایالت هایی که زیرساخت های قوی ای دارند سریعتر است.
  • Air base فرودگاه (Air base): این پایگاه های نظامی، نقطه شروع عملیات های هوایی بازیکن خواهد بود. هرچقدر این فرودگاه ها بزرگتر باشند، هواپیماهای بیشتری را می توانند نگهداری کنند.
  • Anti-air ضدهوایی (Anti-air): با ساخت این پایگاه ها، بازیکن می تواند از ایالت در برابر حملات هوایی دشمن محافظت کند. این ضد هوایی ها مخصوصا در ایالت های صنعتی کارایی خواهند داشت و بر حملات هوایی دشمن تاثیر می گذارند.
  • Radar station ایستگاه راداری (Radar station): کمک به شناسایی نیروی هوایی دشمن و جلوگیری از حملات هوایی غافلگیرانه دشمن.

سازه های به اشتراک گذاشته شده (Shared Structures)
تعداد ساخت این سازه ها در ایالت ها محدود است و به مقدار مکان های خالی ایالت بستگی دارد. تعداد مکان ها را می توان با تحقیق در زمینه صنعتی افزایش داد. همچنین برخی از تمرکز های ملی این مکان ها را افزایش می دهند.

  • Military factory کارخانه نظامی (Military factory): برای تولید سلاح، تجهیزات و وسایل نقلیه استفاده می شود.
  • Civilian factory کارخانه غیرنظامی (Civilian factory): برای تولید و بهبود ظرفیت تولیدات نظامی و صنعتی استفاده می شود.
  • Synthetic refinery پالایشگاه (Synthetic refinery): تولید روغن مصنوعی و لاستیک، این پالایشگاه مخصوصا برای کشورهایی که کمبود این مواد را دارند مفید است.
  • Naval dockyard کارخانه کشتی سازی (Naval dockyard): برای تولید کشتی ها و ناو ها استفاده می شود. فقط در مناطق ساحلی امکان ساخت آن وجود دارد.
  • Rocket site سایت موشک (Rocket site): مکان هایی که برای انجام حملات موشکی از آن استفاده می شود.
  • Nuclear reactor راکتور هسته ای (Nuclear reactor): تولید سلاح هسته ای.

سازه های استانی (Province buildings)
این سازه ها کوچکترین سازه های بازی HOI IV هستند و در استان ها می توانند ساخته شوند.

  • Naval base پایگاه نیروی دریایی (Naval base): افزایش محدودیت مقدار تجارت و بهبود سرعت تعمیر کشتی ها.
  • Land fort سازه دفاعی زمینی (Land fort): ایجاد سد دفاعی در منطقه ساخته شده. مقاومت نیروهای خودی در این مناطق بالا می رود و توان دشمن تضعیف می شود.
  • Coastal fort سازه دفاعی دریایی (Coastal fort): ایجاد سد دفاعی در منطقه ساخته شده. مقاومت نیروهای خودی در این مناطق بالا می رود و توان دشمن تضعیف می شود.

تولید (Production)

دکمه خاکستری رنگی که با علامت () مشخص شده است، بخش تولید را باز می کند. این بخش همان جایی است که بازیکنان می توانند کارخانه های نظامی را به ساخت وسایل نقلیه ارتش، هواپیما ها، تانک ها و کشتی های طراحی شده مشغول کنند.
هرچه کارخانه بیشتری بر روی یک آیتم خاص متمرکز شود، سرعت تولید آن آیتم بیشتر می شود. وسایل تولید شده، در صورت نیاز مستقیم به ارتش بازیکن اضافه می شود در غیر این صورت انبار می شوند. هواپیماهای ساخته شده را می توان در فرودگاه های مختلف عملیاتی کرد. همچنین کشتی ها و ناو های ساخته شده به صورت خودکار به بندری که بالاترین سطح را دارد اضافه می شوند. البته بازیکنان می توانند مشخص کنند این نیروها در چه منطقه زمینی و دریایی بعد از تولید منتقل شوند. (این ویژگی برای شوروی بسیار مفید است)
کارخانه های نظامی به منابع نیاز دارند و در صورت نبود منابع، تولید کند و یا متوقف خواهد شد. همچنین ویژگی های مخصوص کارخانه ها که در پژوهش – صنعت در دسترس هستند می توانند بر سرعت تولید کارخانه های نظامی تاثیر بگذارند.

استخدام و اعزام (Recruit And Deploy)

دکمه خاکستری رنگی که با علامت () مشخص شده است، بخش استخدام و اعزام را باز می کند. در منوی باز شده، بازیکن تصمیم می گیرد که چه نوع دیویژنی استخدام شوند. بعضی از دیویژن ها نیازمند یکسری پیش نیاز هستند، با بردن موس بر روی آنها می توانید این پیش نیاز ها را مشاهده کنید. (مانند یگان های مکانیزه که نیازمند کامیون و وسایل نقلیه زرهی هستند)

صفحه استخدام و اعزام
صفحه استخدام و اعزام

بازیکنان با یکسری دیویژن از پیش طراحی شده بازی را شروع می کنند. اما بازیکنان در ادامه و بعد از کسب تجربه نیروی زمینی (army experience)، می توانند قالب و طرح دیویژن ها را ایجاد کنند و یا تغییر دهند.
بازی تمرکز ساخت را به صورت برابر تنظیم کرده است. ولی اگر بازیکنان بخواهند تانک بیشتری تولید کنند، می توانند تمرکز را بر روی ساخت و اعزام نیروهای زرهی تنظیم کنند و اولویت استخدام را بر روی این نیروها قرار دهند.

تدارکات (Logistics)

دکمه خاکستری رنگی که با علامت (Logistics button.png) مشخص شده است، بخش تدارکات را باز می کند. بازیکنان در این منو، می توانند خلاصه ای از کلیات تجهیزات ذخیره شده، کمبودهای مورد نیاز و همچنین منابعی که هرکدام از خطوط تولید در حال مصرف هستند را مشاهده کنند.


3. کنترل نیروی زمینی

بازیکنان با کلیک چپ روی نیروها آنها را انتخاب و با کلیک راست، به آنها دستورات جا به جایی را می دهند. همچنین با نگه داشتن کلیک چپ و کشیدن آن بر روی چند نیرو، می توان تمامی آنها را با هم فرمان داد. همچنین برای ارسال نیرو به سرزمین های دوست و خودی که در آن سوی دریا هستند، باید نیروها ابتدا در یک شهر که بندر دارد بروند، و سپس از آنجا دستور حرکت به سوی بندر خشکی مقابل داده شود. برای مشاهده جزییات دیویژن ها و نیروهای نظامی، از طریق رابط کاربری که در اولین بخش توضیح داده شد اقدام کنید و یا از کلید میانبر “O” استفاده کنید.
سربازان اگر تحت فرماندهی قرار گیرند امتیازاتی (bonus) به آنها داده می شود که در نبردها اثرگذار هستند. (این امتیازات بر اساس فرمانده که برای دیویژن مشخص شده است به آنها داده می شود)
ایجاد گروه های فرماندهی / ارتش
بازیکن می تواند با انتخاب چندین گروه سرباز و سپس با کلیک بر روی علامت مثبت سبز رنگ در پایین صفحه، ارتش بسازد و آنها را دسته بندی کند. پس از ساخت، بر روی نمایه فرمانده (portrait) خاکستری رنگ که خالی است کلیک کنید، در اینجا بازیکنان می توانند فرمانده ارتش خود را انتخاب کنند. در لیست باز شده دو نوع فرمانده وجود دارد، جنرال ها (Generals) که می توانند تا 24 نیرو را تحت تاثیر ویژگی (bonus) های خود قرار دهند و فیلد مارشال ها (Field Marshals) که محدودیتی در نیرو برای فرماندهی ندارند. فرماندهان ممکن است دارای ویژگی هایی باشند که در شرایط خاصی از نبرد به آنها و سربازان تحت کنترل پاداش بدهند. اگر جنرالی به درجه فیلد مارشالی برسد، تمام ویژگی های خود (به جز Old Guard) را از دست می دهد. زیرا فیلد مارشال ها ویژگی های متفاوتی نسبت به جنرال ها دارند.
تجربه و دادن دستورات
کشورها با شرکت در نبرد ها و جنگ ها، تجربه بدست می آورند. اما جدا از تجربه ای که برای ساخت دیویژن ها استفاده می شود، خود سرباز ها نیز تجربه کسب می کنند و مهارت دفاعی و هجومی خود را ارتقا می دهند. علاوه بر تجربه کسب شده در میدان نبرد، بازیکنان می توانند ارتش های خود را تمرین دهند. (exercise) دکمه تمرینات، در صفحه هر ارتش و در قسمت بالا سمت راست وجود دارد. دقت داشته باشید تمرینات مصرف تجهیزات ارتش را بالا می برد. پس اگر بازیکنان انبار مهمات و تجهیزات خالی دارند، بهتر است از این گزینه صرف نظر کنند.
بازیکنان با تجربه بدست آمده از میدان نبرد، می توانند فرمانده های خود را ارتقا دهند و یا دیویژن های جدید طراحی و ویرایش کنند.

صفحه طراحی دیویژن
صفحه طراحی دیویژن

یک گروه ارتش مانند دیگر گروه ها، به راحتی و توسط راست کلیک می تواند کنترل و هدایت شود. هرچند اگر آنها دارای نقشه جنگی (battle plans) باشند بهتر می جنگند. نقشه های جنگی، خطوطی هستند که در مرزها کشیده شده اند و می شود از این خطوط برا عملیات های دفاعی و هجومی استفاده کرد.
هنگامی که بازیکن ارتشی را انتخاب می کند، گزینه های هدایتی بسیاری را در زیر صفحه مشاهده می کنند. هرکدام از این گزینه ها توضیحات مختصری به بازیکن ارائه می کنند تا کارایی خود را توضیح دهند. در اینجا، ما بر روی مهم ترین آنها تمرکز داریم.
Naval Invasion تهاجم دریایی (Naval invasion): از این گزینه برای حمله دریایی به دشمنان استفاده می شود. (هرچند می توانید از این گزینه برای جا به جایی نیروها در سرزمین های دوست نیز از راه دریایی استفاده کنید. ولی راه بندر به بندری که در بالا توضیح دادیم کارآمد تر است)
وقتی بازیکن دکمه تهاجم دریایی را انتخاب می کند، باید در ابتدا با چپ کلیک، بندر خودی که عملیات از آنجا آغاز می شود را انتخاب کند. سپس با راست کلیک، منطقه ای که قرار است به آنجا حمله انجام شود را انتخاب کند. بازیکنان باید به این نکته توجه داشته باشند که قبل از انجام این تهاجم، دریایی که قرار است از آنجا انتقال انجام شود در دست نیروی دریایی تهاجمی بازیکن باشد و کنترل آب ها را داشته باشند..
تمامی نقشه ها برای اجرایی شدن زمان می گیرند. پس از رد شدن هفته ها و ماه ها، وقتی نقشه آماده شد، بازیکان با کلیک بر روی فلش سبز رنگ (که از خاکستری تغییر رنگ داده است) ارتش انتخاب شده برای عملیات، عملیات را فعال و شروع می کنند.
تهاجم زمینی (Land operations): برای ایجاد یک برنامه تهاجمی زمینی، ابتدا باید یک جبهه و خط دفاعی (Defence Front) تعریف شود – این خطوط جایی است که عملیات ها از اینجا شروع می شود. با کلیک بر روی دکمه Defensive Front و کشیدن خط در مرز، می توان این خطوط را ساخت. سپس بازیکن باید ارتش را به این جبهه اختصاص دهد. (توسط راست کلیک بر روی خط) سپس برای ایجاد نقشه حمله، بر روی دکمه Offensive Front (یک خط با یک فلش) می توان برنامه ریزی حمله را انجام داد.

نمونه یک خط دفاعی کشیده شده
نمونه یک خط دفاعی کشیده شده

گروه های ارتش خود را در خطوط دفاعی که برای آنها تعریف شده سازماندهی می کنند. سپس پس از گذشت مدتی وقتی که نیروها آماده بودند، بر روی فلش سبز رنگ بالای نمایه فرمانده کلیک کنید تا برنامه حمله اجرا شود.
بازیکنان می توانند با استخدام مشاورین زمان مورد نیاز برای اجرایی شدن عملیات را کاهش دهند و یا پاداش هایی را برای نیروهای هجومی خود دریافت کنند.


4. کنترل نیروی دریایی

کشتی های ساخته شده به طور خودکار به ناوگان موجود در بنادر بازیکن اضافه می شوند. اگر بازیکن بخواهد که کشتی ها به ناوگانی اضافه نشوند و خودشان وارد دسته دیگری شوند، به راحتی با کشیدن و رها (Drag & Drop) کردن کشتی در لیست ناوگان می توانند اینکار را انجام دهند.
شیوه استخدام فرماندهان برای ناوگان ها مانند کنترل نیروی زمینی است. با این تفاوت که فرمانده ها محدودیتی در تعداد نیروهای تحت کنترل ندارند.

نمونه صفحه کنترل نیروی دریایی
نمونه صفحه کنترل نیروی دریایی

هنگامی که یک ناوگان انتخاب می شود، در بالای صفحه ناوگان، تعدادی دکمه وجود دارند که مربوط به ماموریت های این ناوگان است. به عنوان مثال بازیکنان از این قسمت می توانید زیردریایی های خود را مامور کنند تا کشتی های تدارکات دشمن را از بین ببرند. بازیکنان با برگرداندن ناوگان به بندر ماموریت آنها را لغو می کنند و قادر هستند تا دوباره ماموریت جدیدی به آنها بدهند.
برای انتقال نیروها و تجهیزات نیز از این قسمت باید اقدام شود. ولی اگر کنترل دریاها در دست دشمن بود، یک ناوگان نظامی نیز مورد نیاز است تا کار اسکورت و نگهبانی را انجام دهد.


5. کنترل نیروی هوایی

برخلاف واحد های دیگر، هواپیماهای ساخته شده به انبار منتقل می شوند. بازیکنان می توانند از طریق کلیک بر روی یک فرودگاه، و کلیک بر روی دکمه ای که در بالا قرار دارد (که یک علامت + نیز دارد) هواپیماها را به آن فرودگاه منتقل کنند. هرچه فرودگاه بزرگتر باشد تعداد بیشتری هواپیما می تواند در آن قرار گیرد.
مانند نیروی دریایی، نیروی هوایی نیز به صورت منطقه ای عمل می کند و بازیکن باید به آنها ماموریت بدهد. هواپیماهای شکارچی (Fighters) برای کنترل هوایی و نابودی ناوگان هوایی دشمن استفاده می شود، بمب افکن های استراتژیک (strategic bombers) می توانند کارخانه ها و زیرساخت های دشمن را هدف قرار دهند و بمب افکن های تاکتیکی (tactical bombers) می توانند برای نیروهای زمینی پوشش درست کنند و نیروهای دشمن را بمباران کنند. بازیکنان برای اجرای یک حمله هوایی، باید از صفحه نیروی هوایی، بر روی یک فرودگاه کلیک کرده و با راست کلیک، منطقه عملیاتی آنها را مشخص کنند. سپس با کلیک بر روی منطقه، می توانند دستورات لازم را به این ناوگان هوایی بدهند.

صفحه کنترل نیروی هوایی
صفحه کنترل نیروی هوایی

نقشه های جنگی نیروهوایی محدودیت فاصله هستند و هواپیماها براساس تکنولوژی های کشور و مدل آنها، تا مقدار مشخصی محدوده می توانند به ماموریت اعزام شوند. (هواپیماهای بمب افکن استراتژیک بیشترین برد را دارند)


6. تجهیزات

ارتش در میدان جنگ نیازمند تجهیزات است. یک ارتش بدون تجهیزات هیچ اقدام هجومی ای انجام دهد. حتی ممکن است ارتش بازیکن بعد از اتمام تجهیزات حتی از انجام ساده ترین حرکات مانند جا به جایی سرباز بزنند. تجهیزات براساس مناطق ارضی (territorial basis؛ این مناطق کمی از ایالت ها – State – بزرگتر هستند) بین نیروها تقسیم می شود. هر منطقه ارضی قادر به پوشش تعداد محدودی نیرو است. میزان پشتیبانی به زیرساخت های (infrastructure) موجود در ایالت ها بستگی دارد. یک منطقه، به راحتی می تواند تا 10 واحد را پشتیبانی کند، اما اگر زیرساخت های منطقه آسیب دیده و یا نابود شده باشند، ارتش موجود در منطقه فقط برای نیروهای حیاتی خود می تواند تجهیزات به مقدار محدود دریافت کند.

صفحه تجهیزات
صفحه تجهیزات

میزان تجهیزات و سوخت هر منطقه، به مناطق مجاور خود نیز مرتبط است. مناطقی که منطقه پایتخت وصل باشند از تجهیزات بیشتری برخوردارند. برای همین است که بازیکنان باید بین مناطق جنگی و مناطق تحت کنترل خود ارتباط برقرار کنند تا تجهیزات به مقدار و سرعت بیشتری به خط مقدم منتقل شود.
اگر ارتباط زمینی برقرار نباشد، تجهیزات از طریق راه دریا منتقل می شود. هرچه بنادر بزرگتر باشند می توانند تجهیزات بیشتری را ارسال کنند. هرچند این امر به کشتی های کاروانی بیشتری نیاز دارد. برای اثرگذاری بیشتر بهتر است تا بازیکنان کنترل آب های نزدیک بنادر را در دست داشته باشند.
بازیکنان می توانند وضعیت تجهیزات را با کلیک بر روی دکمه حالت نقشه تجهیزات (Supply Map Mode) ببینند.


7. اسلحه های ویژه

اگر راکتورهای هسته ای (nuclear reactors) تحقیق و ساخته شود، بزودی بازیکن به سلاح هسته ای دست پیدا می کند. برای هدف قراردادن یک کشور با بمب اتمی، نیاز است تا برتری هوایی با کشور بازیکن باشد. سپس با انتخاب ایالت مورد نظر و دکمه حمله هسته ای، می توان آن ایالت را با بمب اتمی مورد حمله قرار داد. هر بمب اتمی تقریبا تمامی ساختمان ها و کارخانه ها، زیرساخت ها و نیروهای ایالت را نابود می کند.
راکت های موشکی دارای برد هستند و با استفاده از آنها می توان مناطقی که در برد این موشک ها هستند را هدف قرار داد. در حال حاضر امکان ساخت موشک اتمی و حمله اتمی توسط موشک ها وجود ندارد.


8. تسخیر و پیروزی در جنگ

هنگامی که یک کشور، به نقطه شکست خود (براساس سطح وحدت ملی – national unity) برسد، تصرف می شود. تمام نیروهای کشور در سرزمین های خود و اشغال شده، از بین می روند و سرزمین های آن به کشور متجاوز می رسد. البته آنها به عنوان یک دولت در تبعید به فعالیت خود ادامه می دهند و مستعمرات را حفظ و کنترل می کنند. مانند هلند که پس از تصرف، شرق هند را تحت کنترل خود نگه می دارد. همچنین پارتیزان ها در مناطق اشغالی به فعالیت مشغول می شوند و به امید آزادی، می جنگند.
اگه بیشتر از دو کشور درگیر جنگ باشند (نبرد جناحی، مانند نبرد متفقین و متحدین) با شکست کشورهای بزرگ (major country) یک جناح، بقیه کشورها نیز تسلیم می شوند. کشورهای بزرگ از طریق صفحه دیپلماسی قابل مشاهده هستند.
وقتی صلح اتفاق بیوفتد، صفحه ای از کنفرانس صلح جهانی باز می شود که توسط قدرت پیروزی (victorious powers) بازیکنان می توانند در این صفحه اقداماتی انجام دهند.
به عنوان مثال، فرض بگیریم نبرد میان متفقین و متحدین، آمریکا تحت رهبری انگلستان در جنگ شرکت کرده است و در این جنگ، آمریکا به عنوان اثرگذار ترین کشور مشخص شده باشد. آمریکا بیشترین شانس را دارد تا با آلمان مذاکره صلح کند و در این مذاکره، از قدرت پیروزی برای رسیدن به اهداف خود استفاده کند.
همانطور که گفتیم مطالبات جنگی، مذاکرات و پیشنهاد برخی درخواست ها هزینه دارند و این هزینه از طریق قدرت پیروزی تامین می شود.


9. نکاتی برای شروع بازی

هنگامی که شما در حال یادگیری بازی و فراگیری گیم پلی هستید، باید به یک سری نکات نیز توجه داشته باشید تا در فتح جهان موفق شوید:

  • در ابتدای بازی، تعدادی خط تولید تجهیزات در دسترس هستند. یکی از مهم ترین تجهیزات، وسایل پیاده نظام (infantry equipment) است. پس تا زمانی که کارخانه های نظامی بیشتری بسازید، به ساخت این وسایل توجه بیشتری نشان دهید و اکثر کارخانه های نظامی خود را برای تولید این محصول استفاده کنید.
  • حواستان باشد که حتما تمرکز ملی (National focuses) خود را فعال کنید. به عنوان مثال آلمان نیاز دارد تا چکسلواکی و اتریش را سریعتر تصرف کند، پس نیازمند این است که تمرکز ملی مورد نیاز این قضیه را انجام داده باشد. ایالت متحده نیز نیاز دارد تا رکود بزرگ اقتصادی خود را از بین ببرد. فرانسه نیز نیاز به ثبات سیاسی دارد. هر کشوری به یک سری تمرکز ها نیاز دارد، پس بهتر است هر چه زودتر بازیکنان به فکر انجام آنها باشند. البته توجه کنید نیازی نیست همیشه یک تمرکز را انجام دهید. منظورم این است که نیاز نیست حتما همیشه بعد اتمام یک تمرکز، دومی را پشت سر آن سریعا فعال کنید. بعضی اوقات بهتر است کمی صبر کنید تا لحظه مناسب برسد.
  • تمامی کشور ها می توانند از طریق صفحه تمرکز ملی، یک مکان (Slot) اضافی برای تحقیقات خود باز کنند. هرچه زودتر این مکان باز شود، شما قادر هستید تا سریعتر ارتش بهتر و پیشرفته تر خود را آماده کنید.
  • هنگام تحقیقات، سعی نکنید خیلی در زمان جلو بروید زیرا مجازات می شوید و زمان بیشتری برای این تحقیق صرف می شود. به طور خلاصه، وقتی در سال 1940 قرار دارید، تکنولوژی های 1941 را تحقیق نکنید.
  • نقشه های جنگی (War Plan) مهم هستند. این نقشه ها برای هر سه نیروی زمینی، دریایی و هوایی وجود دارد. به عنوان مثال، اگر تمرکز نقشه های جنگی نیروی دریایی خود را بر زیردریایی ها و قابلیت های آنها گذاشته اید، عاقلانه این است که ساخت نیروی دریایی و تکنولوژی های خود را نیز بر روی زیردریایی ها برنامه ریزی کنید.
  • وقتی در صلح هستید، نیروهای خود را تمرین (exercise) دهید تا به درجه regular برسند و تجربه کسب کنند. توجه داشته باشید تمرینات مصرف تجهیزات را بالا می برد.
  • بهتر است در زمان جنگ، تمرکز خود را بر روی ارتقای تجهیزات واحد های زرهی، پیاده، هوایی و دریایی بگذارید. با اینحال با توجه به شرایط این شما هستید که تصمیم میگیرید: ارتقای تجهیزات در حال حاضر و بالابردن کارایی نیروهای قدیمی و یا صبر کردن چندین ماه تا روی کار آمدن نیروهای تازه و جدید.
  • کشور های دموکراسی هرچه سریعتر باید ایده اقتصادی (economic idea) کارخانه های غیرنظامی خود را تغییر دهند، در غیر این صورت تولیدات به بخش مردمی و غیرنظامی اختصاص می یابد.
  • فراموش نکنید پس از رسیدن به هدف یک ارتش، آن ارتش را استراحت دهید. چندین روز عدم فعالیت کافی است تا ارتش تقویت شود و نیروی کمکی دریافت کند.

10. سوالات متداول

چگونه تجهیزات تولید کنم؟
ابتدا با کلیک بر روی صفحه تولیدات (Production) شروع کنید. تمامی Equipment.png تجهیزات توسط خطوط تولیدی تهیه می شود. برای اضافه کردن خط تولیدی جدید، بر روی یکی از دکمه های پایین صفحه تولیدات کلیک کنید و در صفحه تازه باز شده، بر روی تجهیزات مورد نظر خود کلیک کنید تا به خط تولید اضافه شود. هنگامی که تجهیزات در لیست ظاهر شد، می توانید Military factories کارخانه های نظامی و یا Naval dockyards کارخانه کشتی سازی را به ساخت آن تجهیزات اختصاص دهید.
در ابتدا می توان 15 کارخانه را به یک تجهیزات اختصاص داد ولی در ادامه می توانید با استفاده از دکمه + و یا دکمه های 5X و 10X تعداد کارخانه ها را افزایش داد.
چگونه نیرو بسازم؟
واحد های زمینی در قسمت نقشه ارتش (Army Planner) ساخته می شوند. ساخت هر دیویژن نیازمند Equipment.png تجهیزات است. هنگامی که دیویژن تمامی تجهیزات را دریافت کرد و تمرینات آن تمام شد، در محلی که مشخص شده است ظاهر می شود.
نیروهای هوایی از قسمت صفحه تولیدات ساخته می شوند و به انبار منتقل می شوند. این نیروها نیز نیازمند یک سری مواد اولیه و اختصاص کارخانه برای ساخت هستند.
نیروی دریایی نیز مانند نیروی هوایی از قسمت صفحه تولیدات ساخته و مستقیم به بنادر ارسال می شوند.
چگونه تکنولوژی های جدید را تحقیق کنم؟
در صفحه تحقیقات (Research screen) مکان های تحقیقات را می بینید که در دسترس هستند. چندین تکنولوژی را می توان همزمان مورد تحقیق قرار دارد زیرا هر مکان می تواند یک Technology.png تکنولوژی را تحقیق کند. از طریق تمرکز ملی می توان مکان ها را اضافه کرد. هر کشور حداکثر 5 مکان تحقیق می تواند داشته باشد – به جز آمریکا که 6 عدد می تواند داشته باشد.
برای تحقیق یک Technology.png تکنولوژی، بر روی مکان تحقیقات در دسترس بزنید تا درخت تکنولوژی باز شود. از صفحه باز شده می توانید تکنولوژی مورد نظر خود را برای تحقیق انتخاب کنید.
تمرکز ملی چیست و چه فایده ای دارد؟
تمرکز ملی راه پیشرفت بازی با اجازه دادن به کشور برای تعیین اهداف خود و پیشبرد برنامه کاری سیاسی و استراتژیک آن است. هر تمرکز ملی دارای یک سری ویژگی ها و توضیحات مهم است. پس قبل از انجام آنها، از طریق نگه داشتن نشانگر موس بر روی هر کدام، درباره آنها بخوانید. برخی از این تمرکزات نیازمند یک سری پیش نیاز ها می باشند.
دسته بندی این تمرکز ها بسیار وسیع است. شما باید ابتدا استراتژی خود را بچینید و فکر کنید، مثلا می خواهید فاشیست شوید؟ می خواهید کارخانه های بیشتری به ایالت های خود اضافه کنید؟ می خواهید جنگ را سریعتر راه بندازید؟ برای هرکدام باید یک خط جداگانه از تمرکز ملی را دنبال کنید. پس بهتر است قبل از انجام تمرکزها، برنامه خود را چیده باشید.
چگونه ساختمان ها را بسازم؟
برای ساخت ساختمان ها، از صفحه ساخت و ساز (Construction screen) استفاده کنید. برخی از ساختمان ها در استان ها ساخته می شوند و برخی در ایالت ها. (توضیحات بیشتر در بخش 2. رابط کاربری) ساختمان ها توسط Civilian factories کارخانه های غیرنظامی ساخته می شوند.
Political power.png قدرت سیاسی در کجا استفاده می شود؟
برای فعال کردن Ideas small.png ایده های جدید، تغییر Ideas small.png قوانین کشور یا اقدامات دیپلماتیک خاص قدرت سیاسی مصرف می شود. همچنین می تواند برای تعیین و استخدام مشاوران استفاده شود.

4.4 21 رای ها
امتیازدهی به مقاله
3 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
نمایش تمام دیدگاه ها