
به راهنمای بازی Hearts Of Iron IV خوش آمدید. تمام نوشتههای این متن، ترجمه اختصاصی همراه با تغییرات وبسایت استراتژیک کلاب است. هرگونه کپی برداری از متن زیر، ممنوع است و ما راضی نیستیم. (حتی با ذکر منبع)
همچنین لازم به ذکر است این آموزش بر اساس ورژن 1.3 نوشته شده است.
تمرکز اصلی این راهنما بر روی هسته گیم پلی بازی و رابط کاربری آن است. همچنین درباره محاسبات بازی و نحوه دسته بندی نیروها نیز توضیحاتی داده میشود. با ما همراه باشید.
بخشهای این آموزش:
- شروع بازی
- رابط کاربری
- کنترل نیروی زمینی
- کنترل نیروی دریایی
- کنترل نیروی هوایی
- تجهیزات
- اسلحههای ویژه
- تسخیر و پیروزی در جنگ
- نکاتی برای شروع بازی
- سوالات متداول
1. شروع بازی
بخش Single Player – در این بخش شما میتوانید بازی را به صورت یک نفره و آفلاین تجربه کنید. جهان توسط هوش مصنوعی (al) کنترل خواهد شد. منوی بخش Single Player به شما 3 انتخاب میدهد، ورود به بخش آموزشی، ایجاد یک بازی جدید و یا بارگذاری سیو قدیمی.
بخش آموزشی (Tutorial) اطلاعات مفیدی پیرامون بازی به شما میدهد. البته اگر انگلیسی شما خوب باشد. این آموزشات هنگام بازی کردن معمولی نیز به شما گوشزد میشوند.
بخش Multiplayer – اگر بازی شما اورجینال باشد، میتوانید در این بخش با دیگر بازیکنان واقعی به بازی مشغول شوید. حداکثر پلیر مجاز 32 نفر است.هاست قادر است تا بازی جدیدی شروع کند و یا از آخرین ذخیره سازی بازی را شروع کند.
بخش Options – در این بخش شما میتوانید صدا، ظاهر و جزئیات گیم پلی را تغییر دهید. تغییراتی مانند رزولیشن صفحه و گرافیک بازی در اینجا قرار دارند.
پلیر بعد از انتخاب گزینه مورد نظر خود، باید سناریو و کشور مورد بازی خود را انتخاب کند.
انتخاب سناریو
بازی دارای 2 سناریو است. سال 1936 و سال 1939. هر سناریو چالشهای متفاوتی را به شما ارائه میدهد. بنابراین انتخاب هر سناریو تاثیر مستقیم و بزرگی بر گیم پلی و تجربه شما از بازی دارد.
جهان در سال 1936
این سناریو در تاریخ 1 ژانویه سال 1936 آغاز میشود. این دوره مربوط به مقدمه سازی جنگ جهانی دوم و آغاز درگیریهاست. شما در این سناریو، وقت مناسبی برای برنامه ریزی و جمع آوری یک اقتصاد مفید دارید. همچنین در این سناریو وقت کافی در اختیار دارید تا بر روی تمرکزهای (focus) تکنولوژی، ارتش و دیپلماسی مانور بدهید.
جهان در سال 1939
این سناریو در تاریخ 14 اوت سال 1939 آغاز میشود. آلمان نازی قدرت خود را بر روی اروپا متمرکز کرده و در حال آماده سازی برای آغاز حمله به
لهستان است. جهان این سناریو به واقعیت جنگ جهانی دوم شباهت بیشتری دارد. در این سناریو، تمرکز بر روی تجهیزات، ساختمانها و پیشرفت نیروهای زمینی، هوایی و دریایی است.
انتخاب یک کشور
هر سناریویی که انتخاب کنید، با یک صفحه مواجه میشوید که در آن باید کشور خود را انتخاب کنید. در این منو، 8 کشور قدرت اصلی (major power) به اسامی فرانسه,
ایالت متحده آمریکا,
انگلستان,
المان نازی,
ایتالیا,
ژاپن,
شوروی و
لهستان لیست شده اند و قابل انتخاب هستند. البته بازی فقط محدود به این کشورها نیست. شما در جهانی که به شما نشان داده میشود، میتوانید هرکشوری که میخواهید را انتخاب کنید. هرچند کشورهایی مانند
بوتان قابل بازی نیست. پیشنهاد ما به شما این است که هرکشوری که بیشتر از آن اطلاعات دارید را انتخاب کنید.
تنظیمات بازی
در گوشه سمت راست نقشه، تنظیمات شروع بازی را مشاهده میکنید. در اینجا بازیکن میتواند حالت آهنین (ironman) و تمرکز تاریخی (historical focus) را انتخاب و خاموش و روشن کند. همچنین با استفاده از بخش تنظیمات درجه سختی، بازیکنان میتوانند سختی بازی را از خیلی آسان تا خیلی سخت تغییر دهند و همچنین قدرت یک ملیت را افزایش دهند (این گزینه فقط قدرت نظامیو اقتصادی این کشورها را قدرتمند تر میکند و تاثیری بر هوش آنها ندارد) پس از انتخاب تنظیمات دلخواه، بر روی گزینه شروع (Play) کلیک کنید تا بازی شروع شود.
تنظیمات درجه سختی عمومی(General)
این تنظیمات سختی فقط بر روی بازیکن (Player) تاثیر میگذارند و هیچ تاثیری بر روی هوش مصنوعی (Al) ندارند.
درجه سختی Recruit:
- میزان تولید کارخانهها: افزایش به مقدار 20.0 درصد
- افزایش قدرت سیاسی (Political power): افزایش به مقدار 25.0 درصد
- زمان انجام تحقیقات (Research): کاهش به مقدار 10.0 درصد
درجه سختی Regular: هیچ تاثیری بر بازیکن نمیگذارد.
درجه سختی Veteran:
- میزان تولید کارخانهها: کاهش به مقدار 20.0 درصد
- افزایش قدرت سیاسی (Political power): کاهش به مقدار 25.0 درصد
- زمان انجام تحقیقات (Research): افزایش به مقدار 10.0 درصد
تنظیمات درجه سختی سفارشی (Custom)
این تنظیمات سفارشی، از طریق آیکن چرخ دنده (Gear Icon) موجود در بخش انتخاب درجه سختی قابل دسترسی است. در این بخش شما نام کشورها را مشاهده میکنید. بازیکنان در این قسمت قادر هستند امتیازات و قدرتهای کشورهای بازی را تغییر دهند. (برخلاف قسمت General که این امکان را در اختیار بازیکنان نمیگذارد) بازیکنان در این قسمت میتوانند به کشورها از طریق اسلایدر (Slider) درصدهای 25، 50، 75 و یا 100 را بر روی ویژگیهای آن کشورها لحاظ کنند.
در زیر لیست کامل اصلاح کنندههای عادی را مشاهده میکنید:
- سرعت حمل و نقل: +50%
- سرعت (Planning) برنامه ریزی: +50%
- مصرف (Supply) تجهیزات: –50%
- بازیابی (Division) دیویژن: +30%
- تاثیر نیروی کمکی: +4%
- حمله ارتش در خاک خودی: +30%
- دفاع ارتش در خاک خودی: +30%
- میزان تولید کارخانهها:+30%
- نرخ رشد کارخانهها: +50%
- قدرت سیاسی: +50%
- زمان انجام تحقیقات: –20%
- تجربه (Experience) کسب شده توسط نیروی هوایی: +50%
- تجربه (Experience) کسب شده توسط نیروی زمینی: +50%
- تجربه (Experience) کسب شده توسط نیروی دریایی: +50%
- تجربه (Experience) کسب شده توسط دیویژن: +20%
- تجربه (Experience) کسب شده توسط کشتی و ناو: +20%
2. رابط کاربری
رابط کاربری بازی HOI IV برای بازیکنان قدیمیسری بازیهای شرکت Paradox آشنا است. سمت چپ برای مدیریت مسائل بزرگ و حیاتی کشور استفاده میشود. آلارمها و اخطارها در وسط صفحه نمایان میشوند تا به بازیکن مسائل مهم و مشکلات را گوشزد کنند. در وسط همچنین میزان تجربههایی که نیروهای زمینی، دریایی و هوایی شما بدست آورده اند قابل مشاهده است. سمت راست نیز میزان شدت جنگ در جهان، اطلاعات نیروهای شما، و زمان بندی و تایم بازی نشان داده میشود.
وحدت ملی (National Unity)
یکی از مهم ترین معیارهای مورد نیاز شما در جنگ. وقتی با یک کشور در حال جنگ هستید، اگر از وحدت ملی پایینی برخوردار باشد زودتر از کشوری با وحدت ملی بالا تسلیم میشود. وحدت ملی در ابتدای هر سناریو برای هر کشور متفاوت است و ممکن است اتفاقاتی بر روی آن تاثیر بگذارند. (مانند فرانسه که در ابتدای سناریو دارای وحدت ملی خیلی پایینی است) اما بازیکنان میتوانند با تمرکزهای ملی (national focus) و انتخاب افرادی برای اداره کشور که در بین مردم وجهه خوبی دارند وحدت ملی را افزایش دهند. وحدت ملی همچنین بر روی کودتاها نیز تاثیر میگذارد و ممکن است در موفقیت و یا شکست آنها اثرگذار باشد. هرچقدر وحدت ملی کمتر باشد، شورشهای بیشتری در کشور رخ خواهد داد.
قدرت سیاسی (Political Power)
مقدار نمایش داده شده میزان قدرت سیاسی است که رهبر کشور در اختیار دارد. این قدرت سیاسی، برای انجام و تکمیل تمرکزهای ملی (National Focus)، استخدام سرباز، استخدام مشاوران نظامی، علمیو سیاسی، تغییر قوانین تجارت و اجرای برخی اقدامات دیپلماسی استفاده میشود. هر کشور، 2 قدرت سیاسی در روز دریافت میکند. این مقدار ممکن است با فعالیتهای بازیکن، استخدام افراد سیاسی و دیگر ویژگیها افزایش پیدا کند.
نیروی انسانی (Manpower)
تعداد نیروی انسانی موجود برای ساخت نیروهای جدید و یا جایگزین نیروهای از دست رفته در اینجا نمایش داده میشود. این تعداد ممکن است بر اثر تعداد کارخانههای موجود، تمرکز تعیین شده توسط دولت بر روی استخدام سرباز، تعداد نیروهای در حال ساخت و تلفات جنگ بیشتر و یا کمتر شود. نیروی انسانی را میتوان با تغییر قوانین جذب سرباز در کشور (conscription laws) و یا با فتح و تسخیر دیگر کشورها افزایش داد.
کارخانهها (Factories)
تعداد تمام کارخانههای ساخته شده در کشور اینجا نمایش داده میشود. از جمله کارخانههای نظامی، انبارهای دریایی و کارخانههای غیرنظامی. در آینده درباره نقش هرکدام از این کارخانهها صحبت خواهیم کرد.
تجربه کسب شده توسط نیروی زمینی،
نیروی دریایی و
نیروی هوایی
هر مقدار که نیرویی درگیر جنگ باشد، تجربه کسب میکند. تجربههای نیروی زمینی میتواند برای ساخت ویرایش طراحی دیویژنها (Division Design) استفاده شود. تجربههای نیروی دریایی و هوایی بر روی خود نیروها تاثیر دارد و به آنها پاداشهایی مانند سرعت بیشتر، دقت شلیک بیشتر و … میدهد.
کاروان (Convoys)
تعداد کاروانهای حمل و نقل دریایی شما در اینجا نمایش داده میشود. هر تجارت نیازمند تعدادی کاروان است. همچنین انتقال نیروهای زمینی به سرزمینهای دیگر از راه دریا، نیازمند کاروان است. تعداد کاروانها را میتوان از طریق منوی تولید نیرو (Unit Production Menu) افزایش داد.
هنگامیکه سلاح هسته ای توسط بازیکن مورد تحقیق قرار میگیرد، یک آیکن و عدد دیگر در این منو نمایش داده میشود که مقدار سلاح هسته ای که کشور به آن دسترسی دارد را نشان میدهد.
حالتهای عمومی(Primary) نقشه
این بخشها در سمت راست پایین صفحه بازی، نمایش داده شده اند.
حالت نقشه زمینی (Land Map Mode) – شامل سه قسمت است که هرکدام جزئیات و اطلاعاتی را شامل میشوند.
ملتها توسط خطوط مرزهای زمینی از هم جدا شده اند. تعاملات سیاسی از طریق صفحه دیپلماسی انجام میگیرد.
هر کشور دارای ایالت (محدوده، تقسیم بندی، state) است. کارخانهها، زیرساختها، پیشرفتهای ساختمانی و کارخانههای شهری در ایالتها انجام میگیرند. هر ایالت ظرفیتی مشخص برای ساخت و ساز دارد و بیشتر از حد آن نمیتوان در آن ساخت و ساز کرد.
درون هر ایالت، استانهایی وجود دارد. استانها بر روی نیروهای زمینی تاثیر زیادی دارند و سازههای درون آنها به امداد رسانی و کمک رسانی به نیروها کمک میکند. مانند ساخت سازههای دفاعی و ساخت بندرهای کشتی سازی. استانها نام ندارند مگر اینکه به مقدار زیادی امتیاز پیروزی (Victory Point) برسند تا جزئیات بیشتری از آنها را در پایین صفحه مشاهده کنید.
حالت نقشه دریایی (Naval Map Mode) – مناطق دریایی که قابل کنترل و ارسال ناوگان دریایی هستند در این بخش دیده و نمایش داده میشوند. این حالت کاملا مستقل از حالت نقشه زمینی است. مناطق دریایی هرکدام نامیدارند.
حالت نقشه هوایی (Air Map Mode) – این حالت همچنین حالتهای دریایی و زمینی را پوشش میدهد. پایگاههای هوایی به عنوان مناطق استراتژیک در این حالت نمایش داده میشوند و بازیکنان در این حالت میتوانند ماموریتهای ناوگان هوایی خود را مشخص کنند. مناطق استراتژیک هرکدام نامیدارند.
حالت نقشه تجهیزات (Supply Map Mode) – در این حالت، سرزمینها را بر اساس منابع و دخایر سوختی دسته بندی میشوند. در این حالت بازیکنان میتوانند میزان تجهیزات مناطق را ببینند و بدانند که هر منطقه تا چه میزان نیروهای نظامیدر این مناطق تجهیزات دریافت میکنند. این مناطق اسمیندارند.
مناطق از غنی تا ضعیف، به رنگهای آبی، سبز، زرد و قرمز دسته بندی میشوند.
تنش جهانی (World Tension)
در سمت راست رابط کاربری، یک کره زمین با درصدی در زیر آن وجود دارد. این درصد نشان دهنده میزان تنش در جهان بازی است و نشان میدهد جهان به چه مقدار به جنگ جهانی نزدیک شده است. برخی از اقدامات دیپلماتیک و نظامی، مخصوصا برای کشورهای دموکراتیک و بی طرف، به درصد خاصی از تنش جهانی نیاز دارند. تنش جهانی با وقایعی مانند اعلان جنگ، تصرف کشورها، ارسال ارتش و سایر اقدامات دیپلماتیک افزایش مییابد.
اطلاعات ملی و توسعه کشوری (National information and development)
در سمت چپ رابط کاربری، پرچم کشور شما نمایان است. روی این پرچم کلیک کنید تا یک نمای کلی از کشور ملی شما باز شود. این صفحه شامل: تصویر رهبر کشور، نظام سیاسی (political system)، 4 دسته موجود در جامعه برای هر ایدئولوژی، ویژگیهای کشوری (National Spirits) و 3 ردیف برای تغییرات در کابینه حکومت با استفاده از قدرت سیاسی میباشد. در پایین این صفحه دکمه ای وجود دارد که به بازیکن برای مدیریت سرزمینهای اشغالی کمک میکند.

اگر هیچ تمرکز ملی (National Focus) فعال نباشد (در سمت راست چهره رهبر کشور این گزینه وجود دارد)، بازیکن میتواند یکی را فعال کند. به طور معمول هر تمرکز، 70 روز طول میکشد تا کامل شود و هزینه آن کم شدن 1 قدرت سیاسی در روز است.
گزینههای تمرکز ملی در قالب یک درخت به بازیکن نشان داده میشود که در ابتدا موضوعات کلی مشخص شده و سپس زیرشاخههای آن قابل مشاهده است. این تمرکزهای ملی مسیر کشور را میتوانند عوض کنند. مانند ایجاد جنگ داخلی در آلمان. تقریبا این تمرکزها بر روی تمامیمسائل تاثیر دارند. از ارتش و دیویژنها گرفته تا کارخانجات، تولیدات و یا حتی انتخاب جناح کشور. البته برخی از این گزینهها محدود هستند، به عنوان مثال آلمان نازی نمیتواند هم با چین و هم با ژاپن دوست باشد و اگر از طریق تمرکز، یکی را انتخاب کنید، دیگری غیرفعال میشود.

در سه قسمت انتهایی این صفحه، شما میتوانید قدرت سیاسی خود را خرج کنید و افرادی را برای کارهای قوانین و حکومت (Laws and Government)، تحقیق و تولید (Research and Production) و کارکنان نظامی(Military Staff) استخدام کنید. اکثر مشاوران و تغییرات حداقل 150 قدرت سیاسی و مشاوران حرفه ای، تا 250 و یا حتی 300 قدرت سیاسی هزینه دارند.
قوانین و حکومت (Laws and Government)
– قوانین خدمت (Conscription law): بر تعداد نیروی انسانی (Manpower) موجود در کشور تاثیر میگذارد.
– قوانین تجارت (Trade Law): بر روی سرعت تحقیق، سرعت ساخت کارخانجات و تعداد منابع موجود برای معامله را تاثیر میگذارد.
– قوانین اقتصاد (Economy law): بر روی میزان تولیدات کارخانجات، هزینه نیروی انسانی و تولیدات ارتش تاثیر میگذارد.
همچنین 3 فضا برای مشاوران وجود دارد که هرکدام ویژگی خاصی دارند.

تحقیق و تولید (Research and Production)
یک طراح تانک، طراح کشتی و ناو، طراح هواپیما و طراح مواد (material) در این قسمت میتواند اضافه شود. هریک از این افراد پاداشها و ویژگیهایی را به کشور اضافه میکنند. همچنین تاثیراتی بر توانایی جنگی میگذارند.
همچنین یک مشاور کارخانه و یک نظریه پرداز نیز از این قسمت قابل استخدام هستند تا قسمتهای مخصوص به خود را بهبود ببخشند.
کارکنان نظامی(Military Staff)
رئیس ستاد نیروی زمینی، رئیس ستاد نیروی دریایی و رئیس ستاد نیروی هوایی در این قسمت میتواند اضافه شود. هریک از این افراد برای بهبود تحقیقات و پیشرفت و رشد مهارتهای نظامیاستفاده میشوند. همچنین بازیکن میتواند 3 عضو دیگر ارشد نظامیرا در این بخش استخدام کند.
پژوهش (Research)
دکمه خاکستری رنگی که با علامت () مشخص شده است، بخش پژوهش را باز میکند. در ابتدا 3 و یا 4 مکان (Slot) خالی برای تحقیقات وجود دارند. بازیکنان میتوانند با استفاده از تمرکز ملی تعداد را تا 5 افزایش دهند.

یازده دسته برای تحقیق وجود دارد. هرکشوری با توجه به سناریو انتخاب شده و تاریخ آن کشور، تعدادی از این تکنولوژیها را از ابتدا در اختیار دارند.
تمامیدرختهای تکنولوژی، به جز دکترین (doctrines) در طول یک جدول زمانی مشخص شده اند و بازیکنان نمیتوانند پژوهشهای سال 1945 را در سال 1939 انجام دهند. هرچه پژوهشها پیشرفته تر باشند، مدت زمان تکمیل آنها افزایش پیدا میکند. بازیکنان با استفاده از تمرکز ملی میتوانند زمان انجام این تحقیقات را کوتاه تر کنند.

در زیر این 11 دسته را از چپ به راست، بررسی خواهیم کرد:
پیاده نظام (Infantry): بازیکنان در این قسمت میتوانند تجهیزات و دیگر نوع سربازان را تحقیق کنند. همچنین در این بخش بازیکنان میتوانند پیاده نظام مکانیزه (mechanized infantry)، چتربازان (paratroopers)، تفنگداران دریایی (marines) و نیروهای کوهستانی (mountain troops) را تحقیق کنند تا به ارتش اضافه شوند.
پشتیبانی (Support): تحقیقات این دسته به دیویژنها کمک میکند. مانند نیروهای مهندسی، پزشکی، مکانیکی و غیره.
زرهی (Armor): انواع مختلف تانکها در سه دسته سبک (Light)، متوسط (Medium) و سنگین (Heavy) در این بخش قابل تحقیق هستند.
توپخانه (Artillery): انواع توپخانه دور برد، توپ ضد تانک و ضد هوایی در این بخش قابل تحقیق هستند.
دکترین نیروی زمینی (Land Doctrine): اکثر قدرتهای جهان، با یک دکترین از پیش تعیین شده شروع میکنند. مسیرهای دکترین اختصاصی است و نمیتوان همه مسیرها را با هم فعال کرد. هر دکترین که فعال شود، استراتژی و امتیازات زیادی را به ارتش زمینی بازیکن اضافه میکند.

نیروی دریایی (Naval): انواع کشتیهای پیشرفته، ناوهای عظیم، زیردریاییها و کشتیهای کاروانی در این بخش قابل تحقیق هستند.
دکترین نیروی دریایی (Naval Doctrine): اکثر قدرتهای جهان، با یک دکترین از پیش تعیین شده شروع میکنند. تمامیمسیرهای دکترین اختصاصی است و نمیتوان همه مسیرها را با هم فعال کرد. هر دکترین که فعال شود، استراتژی و امتیازات زیادی را به ارتش دریایی بازیکن اضافه میکند.
نیروی هواپیما (Aircraft): انواع مختلف جنگنده، هواپیماهای هجومی، بمب افکنها و انواع هواپیماهای باربری در این بخش قابل تحقیق هستند.
دکترین نیروی هوایی (Air doctrine): اکثر قدرتهای جهان، با یک دکترین از پیش تعیین شده شروع میکنند. تمامیمسیرهای دکترین اختصاصی است و نمیتوان همه مسیرها را با هم فعال کرد. هر دکترین که فعال شود، استراتژی و امتیازات زیادی را به ارتش هوایی بازیکن اضافه میکند.
مهندسی (Engineering): انواع رادارها، کامپیوترها و همچنین فن آوری هسته ای و موشکها در این بخش قابل تحقیق هستند.
صنعت (Industry): بهبود بهره وری کارخانهها، توانایی استخراج بیشتر و بهره وری بیشتر از منابع کشور در این بخش قابل تحقیق هستند.
سیاست (Diplomacy)
دکمه خاکستری رنگی که با علامت () مشخص شده است، بخش سیاست را باز میکند. این بخش شامل صفحه ای است که تمامیکشورها را لیست کرده است و با کلیک بر روی آنها، گزینههای بیشتری از روابط سیاسی برای بازیکنان نمایش داده میشود.
در گوشه سمت راست بالای صفحه هر کشور، میزان عددی مثبت و یا منفی روابط بین کشور بازیکن و کشور مورد نظر دیده میشود. در پایین تصویر رهبر کشور نیز روابط آن کشور با دیگر کشورها مشاهده میشود. مانند روابط دیپلماسی، اقتصادی و غیره.
در سمت راست این صفحه نیز گزینههای دیپلماسی دیده میشود. هرچند انجام بعضی گزینهها نیازمند شرایطی هستند. مانند گزینه اعلان جنگ که نیازمند مقداری تنش جهانی است. برای مشاهده شرایط هر گزینه، علامت موس خود را بر روی آنها ببرید تا توضیحات به شما ارائه شود.
تجارت (Trade)
دکمه خاکستری رنگی که با علامت () مشخص شده است، بخش تجارت را باز میکند. بازیکن در این بخش تعدادی زبانه (Tab) و ستون از منابع موجود، منابع مورد نیاز و شرکای تجاری مشاهده میکند.
در بازی 6 منبع اصلی وجود دارد: روغن، پلاستیک، آلومینیوم، فولاد، کروم و تنگستن. (oil, rubber, aluminum, steel, chromium and tungsten) این مواد برای ساخت تانک، کشتی جنگی، هواپیما و دیگر وسایل استفاده میشود. ایجاد هر خط تولید نظامینیازمند تعداد مشخصی از این مواد است. اگر چه میتوان این وسایل را بدون مواد معدنی ساخت، ولی تولید بسیار کندتر و ناکارآمد خواهد شد و برعکس، هرچه منابع بیشتری استفاده شود، تولید سریع تر خواهد شد.
منابع در بازی به صورت نامساوی پخش شده اند و تقریبا، تمامیبازیکنها و کشورها نیازمند تجارت هستند.

برای تجارت یک محصول، بر روی نام کشور مورد نظر کلیک کرده و اسلاید (Slide) را هرچقدر که نیاز بود تغییر دهید. تعداد مبادله شده بر اساس عدد 8 است. هر تجارت، بدون توجه به اینکه با آن کشور ارتباط زمینی دارید یا خیر، نیازمند حداقل 2 کشتی کاروانی و 1 کشتی کاروانی اضافه برای هر 4 واحد منابع اضافی است.
همچنین به ازای هر 8 واحد منابع، یک کارخانه غیرنظامینیز مصرف (مبادله) میشود و تعداد کارخانههای غیرنظامیکشوری که با آن مبادله میشود افزایش مییابد. بنابراین، بازیکنان با صادرات صنایع کارخانههای غیرنظامیخود را تقویت خواهید کرد، زیرا از دیگر کشورها برای شما نیروی کار ارسال میشود، اما با واردات، نیروی کار خود را تضعیف میکنید. هرچند، کشور برای به حرکت انداختن ماشین جنگی خود، به واردات نیاز دارد.
ساخت و ساز (Construction)
دکمه خاکستری رنگی که با علامت () مشخص شده است، بخش ساخت و ساز را باز میکند. این بخش همان جایی است که وظایف به ساختمانهای غیرنظامیداده میشود، مانند ساخت زیرساختها، کارخانههای جدید، ساختمانهای دفاعی و غیره.
کارخانههای غیرنظامی(Civilian Factories) به پیشرفت ایالتها (State) کمک میکنند. میزان گنجایش ساخت و سازها به اندازه و وسعت کشور و ایالتها بستگی دارد. همچنین این کارخانهها برای تامین کالاهای مصرفی جمعیت کشور (قانون اقتصاد) و همچنین در تجارتها کاربردی هستند. تعداد کارخانههای غیرنظامیرا میتوان با ساخت تعداد بیشتری افزایش داد. اما مراقب باشید، زیرا همانطور که در اول این پاراگراف اشاره کردیم، هر کشور تنها میتواند تعداد مشخصی پروژه ساختمانی را پشتیبانی کند. همچنین حداکثر 15 کارخانه غیرنظامیهمزمان میتوانند مشغول به کار شوند و بقیه ساخت و سازها در صف قرار میگیرند.

سه نوع سازه را میتوان با کارخانههای غیرنظامیساخت؛
سازههای ایالتی (State Structures)
این سازهها، بدون استفاده از مکانی (Slot) از ایالت ساخته میشوند و به ایالت ویژگیهایی را اضافه میکنند؛ هرچند محدودیت ساخت دارند.
زیرساخت (Infrastructure): این زیرساختها برای رساندن تجهیزات و سوخت به نیروها استفاده میشود، همچنین حرکت نیروها در ایالتهایی که زیرساختهای قوی ای دارند سریعتر است.
فرودگاه (Air base): این پایگاههای نظامی، نقطه شروع عملیاتهای هوایی بازیکن خواهد بود. هرچقدر این فرودگاهها بزرگتر باشند، هواپیماهای بیشتری را میتوانند نگهداری کنند.
ضدهوایی (Anti-air): با ساخت این پایگاهها، بازیکن میتواند از ایالت در برابر حملات هوایی دشمن محافظت کند. این ضد هواییها مخصوصا در ایالتهای صنعتی کارایی خواهند داشت و بر حملات هوایی دشمن تاثیر میگذارند.
ایستگاه راداری (Radar station): کمک به شناسایی نیروی هوایی دشمن و جلوگیری از حملات هوایی غافلگیرانه دشمن.
سازههای به اشتراک گذاشته شده (Shared Structures)
تعداد ساخت این سازهها در ایالتها محدود است و به مقدار مکانهای خالی ایالت بستگی دارد. تعداد مکانها را میتوان با تحقیق در زمینه صنعتی افزایش داد. همچنین برخی از تمرکزهای ملی این مکانها را افزایش میدهند.
کارخانه نظامی(Military factory): برای تولید سلاح، تجهیزات و وسایل نقلیه استفاده میشود.
کارخانه غیرنظامی(Civilian factory): برای تولید و بهبود ظرفیت تولیدات نظامیو صنعتی استفاده میشود.
پالایشگاه (Synthetic refinery): تولید روغن مصنوعی و لاستیک، این پالایشگاه مخصوصا برای کشورهایی که کمبود این مواد را دارند مفید است.
کارخانه کشتی سازی (Naval dockyard): برای تولید کشتیها و ناوها استفاده میشود. فقط در مناطق ساحلی امکان ساخت آن وجود دارد.
سایت موشک (Rocket site): مکانهایی که برای انجام حملات موشکی از آن استفاده میشود.
راکتور هسته ای (Nuclear reactor): تولید سلاح هسته ای.
سازههای استانی (Province buildings)
این سازهها کوچکترین سازههای بازی HOI IV هستند و در استانها میتوانند ساخته شوند.
پایگاه نیروی دریایی (Naval base): افزایش محدودیت مقدار تجارت و بهبود سرعت تعمیر کشتیها.
سازه دفاعی زمینی (Land fort): ایجاد سد دفاعی در منطقه ساخته شده. مقاومت نیروهای خودی در این مناطق بالا میرود و توان دشمن تضعیف میشود.
سازه دفاعی دریایی (Coastal fort): ایجاد سد دفاعی در منطقه ساخته شده. مقاومت نیروهای خودی در این مناطق بالا میرود و توان دشمن تضعیف میشود.
تولید (Production)
دکمه خاکستری رنگی که با علامت () مشخص شده است، بخش تولید را باز میکند. این بخش همان جایی است که بازیکنان میتوانند کارخانههای نظامیرا به ساخت وسایل نقلیه ارتش، هواپیماها، تانکها و کشتیهای طراحی شده مشغول کنند.
هرچه کارخانه بیشتری بر روی یک آیتم خاص متمرکز شود، سرعت تولید آن آیتم بیشتر میشود. وسایل تولید شده، در صورت نیاز مستقیم به ارتش بازیکن اضافه میشود در غیر این صورت انبار میشوند. هواپیماهای ساخته شده را میتوان در فرودگاههای مختلف عملیاتی کرد. همچنین کشتیها و ناوهای ساخته شده به صورت خودکار به بندری که بالاترین سطح را دارد اضافه میشوند. البته بازیکنان میتوانند مشخص کنند این نیروها در چه منطقه زمینی و دریایی بعد از تولید منتقل شوند. (این ویژگی برای شوروی بسیار مفید است)
کارخانههای نظامیبه منابع نیاز دارند و در صورت نبود منابع، تولید کند و یا متوقف خواهد شد. همچنین ویژگیهای مخصوص کارخانهها که در پژوهش – صنعت در دسترس هستند میتوانند بر سرعت تولید کارخانههای نظامیتاثیر بگذارند.
استخدام و اعزام (Recruit And Deploy)
دکمه خاکستری رنگی که با علامت () مشخص شده است، بخش استخدام و اعزام را باز میکند. در منوی باز شده، بازیکن تصمیم میگیرد که چه نوع دیویژنی استخدام شوند. بعضی از دیویژنها نیازمند یکسری پیش نیاز هستند، با بردن موس بر روی آنها میتوانید این پیش نیازها را مشاهده کنید. (مانند یگانهای مکانیزه که نیازمند کامیون و وسایل نقلیه زرهی هستند)

بازیکنان با یکسری دیویژن از پیش طراحی شده بازی را شروع میکنند. اما بازیکنان در ادامه و بعد از کسب تجربه نیروی زمینی (army experience)، میتوانند قالب و طرح دیویژنها را ایجاد کنند و یا تغییر دهند.
بازی تمرکز ساخت را به صورت برابر تنظیم کرده است. ولی اگر بازیکنان بخواهند تانک بیشتری تولید کنند، میتوانند تمرکز را بر روی ساخت و اعزام نیروهای زرهی تنظیم کنند و اولویت استخدام را بر روی این نیروها قرار دهند.
تدارکات (Logistics)
دکمه خاکستری رنگی که با علامت () مشخص شده است، بخش تدارکات را باز میکند. بازیکنان در این منو، میتوانند خلاصه ای از کلیات تجهیزات ذخیره شده، کمبودهای مورد نیاز و همچنین منابعی که هرکدام از خطوط تولید در حال مصرف هستند را مشاهده کنند.
3. کنترل نیروی زمینی
بازیکنان با کلیک چپ روی نیروها آنها را انتخاب و با کلیک راست، به آنها دستورات جا به جایی را میدهند. همچنین با نگه داشتن کلیک چپ و کشیدن آن بر روی چند نیرو، میتوان تمامیآنها را با هم فرمان داد. همچنین برای ارسال نیرو به سرزمینهای دوست و خودی که در آن سوی دریا هستند، باید نیروها ابتدا در یک شهر که بندر دارد بروند، و سپس از آنجا دستور حرکت به سوی بندر خشکی مقابل داده شود. برای مشاهده جزییات دیویژنها و نیروهای نظامی، از طریق رابط کاربری که در اولین بخش توضیح داده شد اقدام کنید و یا از کلید میانبر “O” استفاده کنید.
سربازان اگر تحت فرماندهی قرار گیرند امتیازاتی (bonus) به آنها داده میشود که در نبردها اثرگذار هستند. (این امتیازات بر اساس فرمانده که برای دیویژن مشخص شده است به آنها داده میشود)
ایجاد گروههای فرماندهی / ارتش
بازیکن میتواند با انتخاب چندین گروه سرباز و سپس با کلیک بر روی علامت مثبت سبز رنگ در پایین صفحه، ارتش بسازد و آنها را دسته بندی کند. پس از ساخت، بر روی نمایه فرمانده (portrait) خاکستری رنگ که خالی است کلیک کنید، در اینجا بازیکنان میتوانند فرمانده ارتش خود را انتخاب کنند. در لیست باز شده دو نوع فرمانده وجود دارد، جنرالها (Generals) که میتوانند تا 24 نیرو را تحت تاثیر ویژگی (bonus)های خود قرار دهند و فیلد مارشالها (Field Marshals) که محدودیتی در نیرو برای فرماندهی ندارند. فرماندهان ممکن است دارای ویژگیهایی باشند که در شرایط خاصی از نبرد به آنها و سربازان تحت کنترل پاداش بدهند. اگر جنرالی به درجه فیلد مارشالی برسد، تمام ویژگیهای خود (به جز Old Guard) را از دست میدهد. زیرا فیلد مارشالها ویژگیهای متفاوتی نسبت به جنرالها دارند.
تجربه و دادن دستورات
کشورها با شرکت در نبردها و جنگها، تجربه بدست میآورند. اما جدا از تجربه ای که برای ساخت دیویژنها استفاده میشود، خود سربازها نیز تجربه کسب میکنند و مهارت دفاعی و هجومیخود را ارتقا میدهند. علاوه بر تجربه کسب شده در میدان نبرد، بازیکنان میتوانند ارتشهای خود را تمرین دهند. (exercise) دکمه تمرینات، در صفحه هر ارتش و در قسمت بالا سمت راست وجود دارد. دقت داشته باشید تمرینات مصرف تجهیزات ارتش را بالا میبرد. پس اگر بازیکنان انبار مهمات و تجهیزات خالی دارند، بهتر است از این گزینه صرف نظر کنند.
بازیکنان با تجربه بدست آمده از میدان نبرد، میتوانند فرماندههای خود را ارتقا دهند و یا دیویژنهای جدید طراحی و ویرایش کنند.

یک گروه ارتش مانند دیگر گروهها، به راحتی و توسط راست کلیک میتواند کنترل و هدایت شود. هرچند اگر آنها دارای نقشه جنگی (battle plans) باشند بهتر میجنگند. نقشههای جنگی، خطوطی هستند که در مرزها کشیده شده اند و میشود از این خطوط برا عملیاتهای دفاعی و هجومیاستفاده کرد.
هنگامیکه بازیکن ارتشی را انتخاب میکند، گزینههای هدایتی بسیاری را در زیر صفحه مشاهده میکنند. هرکدام از این گزینهها توضیحات مختصری به بازیکن ارائه میکنند تا کارایی خود را توضیح دهند. در اینجا، ما بر روی مهم ترین آنها تمرکز داریم.
تهاجم دریایی (Naval invasion): از این گزینه برای حمله دریایی به دشمنان استفاده میشود. (هرچند میتوانید از این گزینه برای جا به جایی نیروها در سرزمینهای دوست نیز از راه دریایی استفاده کنید. ولی راه بندر به بندری که در بالا توضیح دادیم کارآمد تر است)
وقتی بازیکن دکمه تهاجم دریایی را انتخاب میکند، باید در ابتدا با چپ کلیک، بندر خودی که عملیات از آنجا آغاز میشود را انتخاب کند. سپس با راست کلیک، منطقه ای که قرار است به آنجا حمله انجام شود را انتخاب کند. بازیکنان باید به این نکته توجه داشته باشند که قبل از انجام این تهاجم، دریایی که قرار است از آنجا انتقال انجام شود در دست نیروی دریایی تهاجمیبازیکن باشد و کنترل آبها را داشته باشند..
تمامینقشهها برای اجرایی شدن زمان میگیرند. پس از رد شدن هفتهها و ماهها، وقتی نقشه آماده شد، بازیکان با کلیک بر روی فلش سبز رنگ (که از خاکستری تغییر رنگ داده است) ارتش انتخاب شده برای عملیات، عملیات را فعال و شروع میکنند.
تهاجم زمینی (Land operations): برای ایجاد یک برنامه تهاجمیزمینی، ابتدا باید یک جبهه و خط دفاعی (Defence Front) تعریف شود – این خطوط جایی است که عملیاتها از اینجا شروع میشود. با کلیک بر روی دکمه Defensive Front و کشیدن خط در مرز، میتوان این خطوط را ساخت. سپس بازیکن باید ارتش را به این جبهه اختصاص دهد. (توسط راست کلیک بر روی خط) سپس برای ایجاد نقشه حمله، بر روی دکمه Offensive Front (یک خط با یک فلش) میتوان برنامه ریزی حمله را انجام داد.

گروههای ارتش خود را در خطوط دفاعی که برای آنها تعریف شده سازماندهی میکنند. سپس پس از گذشت مدتی وقتی که نیروها آماده بودند، بر روی فلش سبز رنگ بالای نمایه فرمانده کلیک کنید تا برنامه حمله اجرا شود.
بازیکنان میتوانند با استخدام مشاورین زمان مورد نیاز برای اجرایی شدن عملیات را کاهش دهند و یا پاداشهایی را برای نیروهای هجومیخود دریافت کنند.
4. کنترل نیروی دریایی
کشتیهای ساخته شده به طور خودکار به ناوگان موجود در بنادر بازیکن اضافه میشوند. اگر بازیکن بخواهد که کشتیها به ناوگانی اضافه نشوند و خودشان وارد دسته دیگری شوند، به راحتی با کشیدن و رها (Drag & Drop) کردن کشتی در لیست ناوگان میتوانند اینکار را انجام دهند.
شیوه استخدام فرماندهان برای ناوگانها مانند کنترل نیروی زمینی است. با این تفاوت که فرماندهها محدودیتی در تعداد نیروهای تحت کنترل ندارند.

هنگامیکه یک ناوگان انتخاب میشود، در بالای صفحه ناوگان، تعدادی دکمه وجود دارند که مربوط به ماموریتهای این ناوگان است. به عنوان مثال بازیکنان از این قسمت میتوانید زیردریاییهای خود را مامور کنند تا کشتیهای تدارکات دشمن را از بین ببرند. بازیکنان با برگرداندن ناوگان به بندر ماموریت آنها را لغو میکنند و قادر هستند تا دوباره ماموریت جدیدی به آنها بدهند.
برای انتقال نیروها و تجهیزات نیز از این قسمت باید اقدام شود. ولی اگر کنترل دریاها در دست دشمن بود، یک ناوگان نظامینیز مورد نیاز است تا کار اسکورت و نگهبانی را انجام دهد.
5. کنترل نیروی هوایی
برخلاف واحدهای دیگر، هواپیماهای ساخته شده به انبار منتقل میشوند. بازیکنان میتوانند از طریق کلیک بر روی یک فرودگاه، و کلیک بر روی دکمه ای که در بالا قرار دارد (که یک علامت + نیز دارد) هواپیماها را به آن فرودگاه منتقل کنند. هرچه فرودگاه بزرگتر باشد تعداد بیشتری هواپیما میتواند در آن قرار گیرد.
مانند نیروی دریایی، نیروی هوایی نیز به صورت منطقه ای عمل میکند و بازیکن باید به آنها ماموریت بدهد. هواپیماهای شکارچی (Fighters) برای کنترل هوایی و نابودی ناوگان هوایی دشمن استفاده میشود، بمب افکنهای استراتژیک (strategic bombers) میتوانند کارخانهها و زیرساختهای دشمن را هدف قرار دهند و بمب افکنهای تاکتیکی (tactical bombers) میتوانند برای نیروهای زمینی پوشش درست کنند و نیروهای دشمن را بمباران کنند. بازیکنان برای اجرای یک حمله هوایی، باید از صفحه نیروی هوایی، بر روی یک فرودگاه کلیک کرده و با راست کلیک، منطقه عملیاتی آنها را مشخص کنند. سپس با کلیک بر روی منطقه، میتوانند دستورات لازم را به این ناوگان هوایی بدهند.

نقشههای جنگی نیروهوایی محدودیت فاصله هستند و هواپیماها براساس تکنولوژیهای کشور و مدل آنها، تا مقدار مشخصی محدوده میتوانند به ماموریت اعزام شوند. (هواپیماهای بمب افکن استراتژیک بیشترین برد را دارند)
6. تجهیزات
ارتش در میدان جنگ نیازمند تجهیزات است. یک ارتش بدون تجهیزات هیچ اقدام هجومیای انجام دهد. حتی ممکن است ارتش بازیکن بعد از اتمام تجهیزات حتی از انجام ساده ترین حرکات مانند جا به جایی سرباز بزنند. تجهیزات براساس مناطق ارضی (territorial basis؛ این مناطق کمیاز ایالتها – State – بزرگتر هستند) بین نیروها تقسیم میشود. هر منطقه ارضی قادر به پوشش تعداد محدودی نیرو است. میزان پشتیبانی به زیرساختهای (infrastructure) موجود در ایالتها بستگی دارد. یک منطقه، به راحتی میتواند تا 10 واحد را پشتیبانی کند، اما اگر زیرساختهای منطقه آسیب دیده و یا نابود شده باشند، ارتش موجود در منطقه فقط برای نیروهای حیاتی خود میتواند تجهیزات به مقدار محدود دریافت کند.

میزان تجهیزات و سوخت هر منطقه، به مناطق مجاور خود نیز مرتبط است. مناطقی که منطقه پایتخت وصل باشند از تجهیزات بیشتری برخوردارند. برای همین است که بازیکنان باید بین مناطق جنگی و مناطق تحت کنترل خود ارتباط برقرار کنند تا تجهیزات به مقدار و سرعت بیشتری به خط مقدم منتقل شود.
اگر ارتباط زمینی برقرار نباشد، تجهیزات از طریق راه دریا منتقل میشود. هرچه بنادر بزرگتر باشند میتوانند تجهیزات بیشتری را ارسال کنند. هرچند این امر به کشتیهای کاروانی بیشتری نیاز دارد. برای اثرگذاری بیشتر بهتر است تا بازیکنان کنترل آبهای نزدیک بنادر را در دست داشته باشند.
بازیکنان میتوانند وضعیت تجهیزات را با کلیک بر روی دکمه حالت نقشه تجهیزات (Supply Map Mode) ببینند.
7. اسلحههای ویژه
اگر راکتورهای هسته ای (nuclear reactors) تحقیق و ساخته شود، بزودی بازیکن به سلاح هسته ای دست پیدا میکند. برای هدف قراردادن یک کشور با بمب اتمی، نیاز است تا برتری هوایی با کشور بازیکن باشد. سپس با انتخاب ایالت مورد نظر و دکمه حمله هسته ای، میتوان آن ایالت را با بمب اتمیمورد حمله قرار داد. هر بمب اتمیتقریبا تمامیساختمانها و کارخانهها، زیرساختها و نیروهای ایالت را نابود میکند.
راکتهای موشکی دارای برد هستند و با استفاده از آنها میتوان مناطقی که در برد این موشکها هستند را هدف قرار داد. در حال حاضر امکان ساخت موشک اتمیو حمله اتمیتوسط موشکها وجود ندارد.
8. تسخیر و پیروزی در جنگ
هنگامیکه یک کشور، به نقطه شکست خود (براساس سطح وحدت ملی – national unity) برسد، تصرف میشود. تمام نیروهای کشور در سرزمینهای خود و اشغال شده، از بین میروند و سرزمینهای آن به کشور متجاوز میرسد. البته آنها به عنوان یک دولت در تبعید به فعالیت خود ادامه میدهند و مستعمرات را حفظ و کنترل میکنند. مانند هلند که پس از تصرف، شرق هند را تحت کنترل خود نگه میدارد. همچنین پارتیزانها در مناطق اشغالی به فعالیت مشغول میشوند و به امید آزادی، میجنگند.
اگه بیشتر از دو کشور درگیر جنگ باشند (نبرد جناحی، مانند نبرد متفقین و متحدین) با شکست کشورهای بزرگ (major country) یک جناح، بقیه کشورها نیز تسلیم میشوند. کشورهای بزرگ از طریق صفحه دیپلماسی قابل مشاهده هستند.
وقتی صلح اتفاق بیوفتد، صفحه ای از کنفرانس صلح جهانی باز میشود که توسط قدرت پیروزی (victorious powers) بازیکنان میتوانند در این صفحه اقداماتی انجام دهند.
به عنوان مثال، فرض بگیریم نبرد میان متفقین و متحدین، آمریکا تحت رهبری انگلستان در جنگ شرکت کرده است و در این جنگ، آمریکا به عنوان اثرگذار ترین کشور مشخص شده باشد. آمریکا بیشترین شانس را دارد تا با آلمان مذاکره صلح کند و در این مذاکره، از قدرت پیروزی برای رسیدن به اهداف خود استفاده کند.
همانطور که گفتیم مطالبات جنگی، مذاکرات و پیشنهاد برخی درخواستها هزینه دارند و این هزینه از طریق قدرت پیروزی تامین میشود.
9. نکاتی برای شروع بازی
هنگامیکه شما در حال یادگیری بازی و فراگیری گیم پلی هستید، باید به یک سری نکات نیز توجه داشته باشید تا در فتح جهان موفق شوید:
- در ابتدای بازی، تعدادی خط تولید تجهیزات در دسترس هستند. یکی از مهم ترین تجهیزات، وسایل پیاده نظام (infantry equipment) است. پس تا زمانی که کارخانههای نظامیبیشتری بسازید، به ساخت این وسایل توجه بیشتری نشان دهید و اکثر کارخانههای نظامیخود را برای تولید این محصول استفاده کنید.
- حواستان باشد که حتما تمرکز ملی (National focuses) خود را فعال کنید. به عنوان مثال آلمان نیاز دارد تا چکسلواکی و اتریش را سریعتر تصرف کند، پس نیازمند این است که تمرکز ملی مورد نیاز این قضیه را انجام داده باشد. ایالت متحده نیز نیاز دارد تا رکود بزرگ اقتصادی خود را از بین ببرد. فرانسه نیز نیاز به ثبات سیاسی دارد. هر کشوری به یک سری تمرکزها نیاز دارد، پس بهتر است هر چه زودتر بازیکنان به فکر انجام آنها باشند. البته توجه کنید نیازی نیست همیشه یک تمرکز را انجام دهید. منظورم این است که نیاز نیست حتما همیشه بعد اتمام یک تمرکز، دومیرا پشت سر آن سریعا فعال کنید. بعضی اوقات بهتر است کمیصبر کنید تا لحظه مناسب برسد.
- تمامیکشورها میتوانند از طریق صفحه تمرکز ملی، یک مکان (Slot) اضافی برای تحقیقات خود باز کنند. هرچه زودتر این مکان باز شود، شما قادر هستید تا سریعتر ارتش بهتر و پیشرفته تر خود را آماده کنید.
- هنگام تحقیقات، سعی نکنید خیلی در زمان جلو بروید زیرا مجازات میشوید و زمان بیشتری برای این تحقیق صرف میشود. به طور خلاصه، وقتی در سال 1940 قرار دارید، تکنولوژیهای 1941 را تحقیق نکنید.
- نقشههای جنگی (War Plan) مهم هستند. این نقشهها برای هر سه نیروی زمینی، دریایی و هوایی وجود دارد. به عنوان مثال، اگر تمرکز نقشههای جنگی نیروی دریایی خود را بر زیردریاییها و قابلیتهای آنها گذاشته اید، عاقلانه این است که ساخت نیروی دریایی و تکنولوژیهای خود را نیز بر روی زیردریاییها برنامه ریزی کنید.
- وقتی در صلح هستید، نیروهای خود را تمرین (exercise) دهید تا به درجه regular برسند و تجربه کسب کنند. توجه داشته باشید تمرینات مصرف تجهیزات را بالا میبرد.
- بهتر است در زمان جنگ، تمرکز خود را بر روی ارتقای تجهیزات واحدهای زرهی، پیاده، هوایی و دریایی بگذارید. با اینحال با توجه به شرایط این شما هستید که تصمیم میگیرید: ارتقای تجهیزات در حال حاضر و بالابردن کارایی نیروهای قدیمیو یا صبر کردن چندین ماه تا روی کار آمدن نیروهای تازه و جدید.
- کشورهای دموکراسی هرچه سریعتر باید ایده اقتصادی (economic idea) کارخانههای غیرنظامیخود را تغییر دهند، در غیر این صورت تولیدات به بخش مردمیو غیرنظامیاختصاص مییابد.
- فراموش نکنید پس از رسیدن به هدف یک ارتش، آن ارتش را استراحت دهید. چندین روز عدم فعالیت کافی است تا ارتش تقویت شود و نیروی کمکی دریافت کند.
10. سوالات متداول
چگونه تجهیزات تولید کنم؟
ابتدا با کلیک بر روی صفحه تولیدات (Production) شروع کنید. تمامی تجهیزات توسط خطوط تولیدی تهیه میشود. برای اضافه کردن خط تولیدی جدید، بر روی یکی از دکمههای پایین صفحه تولیدات کلیک کنید و در صفحه تازه باز شده، بر روی تجهیزات مورد نظر خود کلیک کنید تا به خط تولید اضافه شود. هنگامیکه تجهیزات در لیست ظاهر شد، میتوانید
کارخانههای نظامیو یا
کارخانه کشتی سازی را به ساخت آن تجهیزات اختصاص دهید.
در ابتدا میتوان 15 کارخانه را به یک تجهیزات اختصاص داد ولی در ادامه میتوانید با استفاده از دکمه + و یا دکمههای 5X و 10X تعداد کارخانهها را افزایش داد.
چگونه نیرو بسازم؟
واحدهای زمینی در قسمت نقشه ارتش (Army Planner) ساخته میشوند. ساخت هر دیویژن نیازمند تجهیزات است. هنگامیکه دیویژن تمامیتجهیزات را دریافت کرد و تمرینات آن تمام شد، در محلی که مشخص شده است ظاهر میشود.
نیروهای هوایی از قسمت صفحه تولیدات ساخته میشوند و به انبار منتقل میشوند. این نیروها نیز نیازمند یک سری مواد اولیه و اختصاص کارخانه برای ساخت هستند.
نیروی دریایی نیز مانند نیروی هوایی از قسمت صفحه تولیدات ساخته و مستقیم به بنادر ارسال میشوند.
چگونه تکنولوژیهای جدید را تحقیق کنم؟
در صفحه تحقیقات (Research screen) مکانهای تحقیقات را میبینید که در دسترس هستند. چندین تکنولوژی را میتوان همزمان مورد تحقیق قرار دارد زیرا هر مکان میتواند یک تکنولوژی را تحقیق کند. از طریق تمرکز ملی میتوان مکانها را اضافه کرد. هر کشور حداکثر 5 مکان تحقیق میتواند داشته باشد – به جز آمریکا که 6 عدد میتواند داشته باشد.
برای تحقیق یک تکنولوژی، بر روی مکان تحقیقات در دسترس بزنید تا درخت تکنولوژی باز شود. از صفحه باز شده میتوانید تکنولوژی مورد نظر خود را برای تحقیق انتخاب کنید.
تمرکز ملی چیست و چه فایده ای دارد؟
تمرکز ملی راه پیشرفت بازی با اجازه دادن به کشور برای تعیین اهداف خود و پیشبرد برنامه کاری سیاسی و استراتژیک آن است. هر تمرکز ملی دارای یک سری ویژگیها و توضیحات مهم است. پس قبل از انجام آنها، از طریق نگه داشتن نشانگر موس بر روی هر کدام، درباره آنها بخوانید. برخی از این تمرکزات نیازمند یک سری پیش نیازها میباشند.
دسته بندی این تمرکزها بسیار وسیع است. شما باید ابتدا استراتژی خود را بچینید و فکر کنید، مثلا میخواهید فاشیست شوید؟ میخواهید کارخانههای بیشتری به ایالتهای خود اضافه کنید؟ میخواهید جنگ را سریعتر راه بندازید؟ برای هرکدام باید یک خط جداگانه از تمرکز ملی را دنبال کنید. پس بهتر است قبل از انجام تمرکزها، برنامه خود را چیده باشید.
چگونه ساختمانها را بسازم؟
برای ساخت ساختمانها، از صفحه ساخت و ساز (Construction screen) استفاده کنید. برخی از ساختمانها در استانها ساخته میشوند و برخی در ایالتها. (توضیحات بیشتر در بخش 2. رابط کاربری) ساختمانها توسط کارخانههای غیرنظامیساخته میشوند.
قدرت سیاسی در کجا استفاده میشود؟
برای فعال کردن ایدههای جدید، تغییر
قوانین کشور یا اقدامات دیپلماتیک خاص قدرت سیاسی مصرف میشود. همچنین میتواند برای تعیین و استخدام مشاوران استفاده شود.
Visitor Rating: 5 Stars
بابت آموزش جامع ممنون
کسی اگر نسخه اوریجینال بازی رو داره استیم ادد کنه بازی کنیم : SIderZ
سلام دانیال عزیز
بچه های هرتز بازمون برات اینوایت فرستادن جوابی نگرفتن
خیلی منتظرش بودم که یکی آموزش بازیرو بزاره و بالاخره این پروزه رو استارت کردین:)ممنون