دانشنامه Europa Universalis IV تاسیس شد! این دانش نامه قدرت گرفته از دانشنامه انگلیسی بازی است و تمام قسمتهای بازی را پوشش میدهد. ترجمه صفحات دانش نامه توسط کاربران انجام میشود و به مرور تکمیل خواهد شد. در صورت تمایل به همکاری به صفحه همکاری با ما مراجعه کنید.
به راهنمای بازی Europa Universalis IV خوش آمدید. تمام نوشتههای این متن، ترجمه اختصاصی همراه با تغییرات وبسایت استراتژیک کلاب است. هرگونه کپی برداری از متن زیر، ممنوع است و ما راضی نیستیم. (حتی با ذکر منبع)
همچنین لازم به ذکر است این آموزش بر اساس ورژن 1.28.3 نوشته شده است.
قسمتهای بعدی در صورت استقبال منتشر خواهند شد!
تمرکز اصلی این راهنما بر روی هسته گیم پلی بازی و رابط کاربری آن است. همچنین درباره محاسبات بازی و نحوه دسته بندی نیروها نیز توضیحاتی داده میشود. با ما همراه باشید.
بخشهای این آموزش:
- شروع بازی
- رابط کاربری، آشنایی با ویژگیهای اولیه
- رابط کاربری، مدیریت سیاسی و اقتصادی کشور
- ساخت و ساز سرباز و ساختمانهای مختلف و تغییر فرهنگ
- معرفی Ageهای بازی و ویژگیهای مثبت آنان
- دستورات سیاسی مختلف در رابطه با دیگر کشورها
- آموزش کشف خاکهای جدید و استعمار کردن
- کنترل نیروی زمینی
- تسخیر و پیروزی در جنگ
- سوالات متداول
1. شروع بازی
بخش Multiplayer – اگر بازی شما اورجینال باشد ( یا کرک آنلاین داشته باشید )، میتوانید در این بخش با دیگر بازیکنان واقعی به بازی مشغول شوید.هاست قادر است تا بازی جدیدی شروع کند و یا از آخرین ذخیره سازی، بازی را شروع کند.
بخش Options – در این بخش شما میتوانید صدا، ظاهر و جزئیات گیم پلی را تغییر دهید. تغییراتی مانند رزولیشن صفحه و گرافیک بازی در اینجا قرار دارند.
بخش Single Player – در این بخش شما میتوانید بازی را به صورت یک نفره و آفلاین تجربه کنید. جهان توسط هوش مصنوعی (Al) کنترل خواهد شد. منوی بخش Single Player به این شکل خواهد بود:
رنگ قرمز سناریوهای موجود بازی هست که از سال 1444 آغاز و تا 1790 ادامه دارد، ما در این آموزش میخواهیم از سال 1444 شروع کنیم تا از همان ابتدا خودتان کشورتان رو رونق ببخشید و آن را قدرتمند کنید.
رنگ زرد هم کشورهای پیشنهادی هست که 3 تای اول برای افراد مبتدی پیشنهاد میشود. ( تا زمانی که بازی را به خوبی یاد نگرفته اید اقدام به بازی کردن با کشورهای دیگر نکنید )
رنگ سبز ویژگیهای کشور انتخاب شده است، شاه هر کشور در یک زمینه خاصی از قدرت بیشتری برخورددار است.
به طور کلی سه نوع قدرت پادشاهی وجود دارد:
Administrative Power و کاربرد آن:
- برای تحقیق کردن ایدهها و تکنولوژیهای اداری کشور
- برای سرعت بخشیدن به ثبات ( stability )
- برای کاهش دادن تورم
- برای ساخت هسته (cores) در استانهای تازه تسخیر شده و همچنین برای Core کردن سرزمینهای جدید ( مستعمرههای شما
- برای حفظ سیاستهای اداری
- برای تقویت بخشیدن به مالیات یک استان
- برای تحقیق کردن ایدهها و تکنولوژیهای دیپلماتیک کشور
- برای ایجاد تقاضاهای ناعادلانه در یک معاهده صلح
- برای تسخیر، استعمار و قرار دادن دو پادشاهی در یک امپراتوری متحد
- برای استخدام کردن فرماندهان دریایی
- برای کاهش دادن به نارضایتی جنگی
- برای حفظ روابط دیپلماتیک بیش از حد با دیگر کشورها
- برای حفظ سیاستهای دیپلماتیک فعلی
- برای تقویت بخشیدن به تولیدات یک استان
- برای تحقیق کردن ایدهها و تکنولوژیهای نظامیکشور
- برای استخدام کردن فرماندهان زمینی
- برای حفظ استخدام کردن فرماندهای زمینی و دریایی بیش از حد اندازه ( مجاز )
- برای انجام اقدامات نظامیمختلف:
- برخورد سخت با شورشیان ( harsh treatment )
- حمله به بومیان در یک مستعمره یا استان غیرنظامی
- برای حمله به قلعه
- شلیک توپخانه
- تقویت دولت (افزایش مشروعیت، سنت جمهوریخواهی، اتحاد وحدت یا وابستگی، بستگی به نوع دولت دارد)
- بالابردن سرعت حرکت ارتش
- برای حفظ سیاستهای نظامیفعلی
- برای تقویت بخشیدن به تیروی انسانی یک استان
برای یادگیری حتما حتما اسپانیا بردارید، به هیچ عنوان برای یادگیری ایران یا هیچ کشور دیگه ای رو برندارید!
خوب اکنون با قدرتهای پادشاهی آشنا شدید، در تصویر شاه فعلی اسپانیا از یک پاور اداری، یک پاور سیاسی و دو پاورد نظامیبرخوردار است که اگر کمیدقت کنید متوجه خواهید شد که شاه فعلی اسپانیا چندان خوب نیست و باید دید که شاهان بعد از آن چگونه خواهند بود. پایین ویژگیهای شاه باز هم قدرتهای پادشاهی رو میبینیم که کنار هر کدام یک چرخدنده قرار گرفت است، این نشان میدهد که تکنولوژی فعلی کشور شما در هر سه عرصه سه است، در طول بازی هر چه این عرصهها پیشرفت کنند کشور شما قدرتمند تر و قوی تر از بقیه کشورها خواهد شد! برای مثال کشور شما تکنولوژی نظامی5 دارد اما کشور همسایه شما 4، اگر به او حمله کنید با سرباز اندک میتوانید او را شکست دهید چون که از نظر تکنولوژی نظامیبا شما اختلاف دارد و این به شما برتری بزرگی میدهد.
و اما در ادامه به ایدهها میرسیم.
این بخش که در انتخاب هر کشور برای شما میزند برای هر کشور متفاوت و خاص است، برای مثال این ایدههای مهم اسپانیا هستند، در بازی وقتی که موس را بر روی این ایدهها ببرید مشاهد میکنید که هر کدام یک ویژگی مثبت و مهم دارند. برای طی کردن و رسیدن به ایدهها در بازی باید با استفاده از قدرتهای پادشاهی ایده زد که در ادامه آموزش به آن خواهیم پرداخت و شما به درک بهتری از این بخش خواهید رسید.
پایین ایدهها هم شامل سه بخش است که به ترتیب از چپ به راست عدد 30 تعداد استانهای تحت حکومت اسپانیا را به تصویر میکشد، عدد 270 هم توسعه کلی کشور و در نهایت عدد 5 لول قلعههای دفاعی شما را نشان میدهد.
در ادامه کشور اسپانیا ( Castile ) را انتخاب و بر روی Play کلیک کنید، در صفحه باز شده بر روی Play کلیک کنید و تیک IronMan را نزنید، چون دیگه نمیتونید بازی رو سیو کنید!
2. رابط کاربری
رابط کاربری بازی EU IV برای بازیکنان قدیمیسری بازیهای شرکت Paradox آشنا است. سمت چپ برای مدیریت مسائل بزرگ و حیاتی کشور استفاده میشود. آلارمها و اخطارها در همان سمت چپ و پایین بخش مدیریت نمایان میشوند تا به بازیکن مسائل مهم و مشکلات را گوشزد کنند. باز در همان سمت هم تعداد نیروی انسانی، درآمد، ثبات و غیره را به تصویر کشیده که یکی یکی به آنها خواهیم پرداخت. سمت راست نیز اطلاعات نیروها، تجار و روابط دیپلماتیک شما و زمان بندی و تایم بازی نشان داده میشود. ( به ترتیب از چپ به راست )
درآمد (Income)
جزو معیارهای اصلی بازی است و این بخش درآمد ماهانه شما را به تصویر میکشد، گار علامت مثبت آن به منفی و رنگ قرمز تغییر کند یعنی این که درآمد ماهانه کشور شما منفی و از خزانه پول کسر خواهد شد. از جمله کارهای مهمیکه میتوان انجام داد ساخت ارتش، ساخت ساختمانهای تولید، مالیات و نظامیو حل کردن یکسری چالشهای بازی با استفاده از پول.
نیروی انسانی (ManPower)
از مهمترین معیارها برای شروع جنگ است، اگر نیروی انسانی شما در هنگام جنگ صفر باشد و ارتش شما در جنگ شکست بخورد جمع آوری دوباره آن ارتش سخت و بسیار طولانی خواهد بود که قطعا این باعث شکست شما خواهد بود، پس قبل از شروع هر جنگ از تعداد بالا نیروی انسانی خود مطمئن شوید، چرا که در صورت شکست نیروها، راه بازگشتی نخواهد بود!
نیروی دریایی (Sailors)(حکم Manpower اما برای کشتی سازی)
به سختی و پیچیدگی نیروی انسانی نیست، شما تنها برای ساخت کشتی به آن نیاز خواهید داشت. البته اگر کشوری مثله انگلستان یا حتی اسپانیا باشید قطعا کشتی سازی برای شما بسیار مهم خواهد بود!
Stability یک مقیاسی برای پی بردن به صلح درونی کشور است. کشورهای بی ثبات بیشتر دچار شورش، آشفتگی و فساد میشوند و این درحالیست که کشورهای با ثبات از بالارفتن محبوبت در کشور خود لذت میبرند. همانطور که در بخش قبل گفتیم برای بالابردن ثبات در کشور از Administrative Power استفاده میکنند که باعث میشود کشور بیش از بیش رونق بگیرد، حداکثر افزایش ثبات در کشور 3 است.
فساد (Corruption)
فساد مقیاسی برای پی بردن به فساد اداری کشور در همه ی بخشها است. فساد زیاد به طور گسترده از اختلاس و از دست دادن اقتدار رهبر رنج میبرد، در حالی که یک کشور بدون فساد آزاد است تا بتواند رشد کند. بر خلاف تورم، فساد به طور مستقیم بر هزینههای مالی کشور تأثیر نمیگذارد، بلکه بر سایر بخشهای کشور تأثیر میگذارد (هرچند ممکن است به دلیل افزایش سطح استقلال و آزادی خواهی در استانها به طور غیر مستقیم باعث کاهش درآمد شما شود).
اعتبار (Prestige)
Prestige نشان دهنده شکوه، افتخار و وضعیت یک ملت است. کشورهای دارای اعتبار بالا از پاداشهای آن لذت میبرند و کشورهای دارای اعتبار پایین از مجازات رنج میبرند. این بخش بسیار مهم است چرا که بر تمام بخشهای کشور شما تاثیر میگذارد، از قدرت و آرایش نظامیگرفته تا تجارت و تقویت سطح روابط! به این بخش بسیار توجه کنید.
مشروعیت (Legitimacy)
مشروعیت مقیاسی بر این است که پادشاهی حاکم حاضر چقدر مشروعیت دارد تا بر این کشور حکومت کند. این اندازه بین 0 تا 100 است.
پروژکتور قدرت (Power Projection)
Projection Power یکجور مکانیک پاداش دهی به کشورهایی است که در برابر کشورهای رقیب خود اعمال تهاجمیدارند. در اصل کشورها را تشویق میکند که به خصومت طولانی با کشورهای رقیب خود ادامه دهند و در برابر آن پاداشی دریافت کنند. اعمال تهاجمیشامل تجریم، اعلام جنگ، گرفتن چند استان، کمک رساندن به دشمنان رقیب و فرستادن تجهیزات. مقدار آن از 0 تا +100 است.
در ادامهتعداد تجار،
تعداد استعمارگرها،
تعداد دیپلماتها و در آخر
تعداد مبلغها.
رنگ سبز نشان دهنده تاریخ بازی.
رنگ بنفش برای استوپ کردن بازی و کم و زیاد کردن سرعت آن.
رنگ قرمز امتیاز هر ماه شما را نشان میدهد که ناشی از:
رنک Administrative Power شما در میان کشورهای دیگر که اسپانیا رتبه 6 را دارد و هر ماه بابت آن +0.10 دریافت میکند.
رنک Diplomatic Power شما در میان کشورها و رنک
Military Power شما در میان کشورها
رنگ زرد نشان دهنده رتبه کلی شما در بازی است که اکنون اسپانیا رتبه 14 ام است.
رنگ قرمز مربوط به بخش تجارت است، یکی از مهمترین بخشها برای انتخاب مکان مناسب تجاری همین بخش هست، در اصل شما باید بر اساس این بخش به تجارت بپردازید.
در نگاه اول شاید بسیار پیچید برسد اما اصلا پیچیدگی خاصی ندارد و اتفاقا کار با آن بسیار ساده است. شما باید مبنای اصلی تجارت خود بر اساس Transfer trade power تنظیم کنید، حالا چرا این؟ چرا Collect from trade نه؟ دلیلش رو در تصویر پایین میگوییم.
برای مثال در این تصویر بر روی قطب تجارت تونس کلیک کرده ایم، وقتی که بر روی Transfer trade power کلیک کردیم سریعا به نوشته پایین آن دقت کنید، Sevilla قطب اصلی تجارت شماست و کشورهای بسیار از طریق آن با شما تجارت میکند، همانطور که میبینید در تصویر حدود 0.30 سکه به Seviila که قطب تجارت شماست منتقل میشود. حالا این از چه نظر مهمه و چرا باید حتما انجام بشه؟ چونکه قدرت به سمت قطب شما منتقل میشه و در نتیجه قدرت تجارت داخلی و جهانی تقویت میشود و در آینده میتوانید پول خوبی از تجارت به دست آورید، در اصل کار با تجارت به این شکل است.
در اینجا هم قطب تجاری Genoa هست که در صورتی که تاجر اضافی داشتید و دیگه قطبی نبود که با اون ترنسفر کنید میتونید از قطب Genoa کالکت کنید.
رنگ سبز در جدول نشان دهنده مذهبهای حاکم در هر سرزمین است، حالا اهمیت این بخش در کجاست؟ خوب دقت کنید، کاتولیکها با رنگ زرد و مسلمونها با رنگ سبز نشون داده شدن، در اسپانیا یک کشور مسلمان هست که دین و فرهنگ مردم آن کامل مسلمان هست، حالا فرض کنید اسپانیا که یک کشور کاتولیک هست به این کشور حمله کند و آن را به تسخیر خود درآورد، اسپانیا بعد از آنکه آنجا را کامل بگیرد تا مدتها درگیر عوض کردن دین و فرهنگ آن منطقه خواهد بود و باید تا مدتها شورشهای آن منطقه را سرکوب کند.
امپراتوری روم مقدس (HRE) یک ساختار سیاسی منحصر به فرد در بازی است که از چندین کشور مختلف در منطقه ژرمن و شمال شبه جزیره ایتالیا در اروپا تشکیل شده است. اعضای این سیستم “دولتهای کوچک پادشاهی” که سرور آنها “ولیعهد” هستند. از این ولیعهد هفت نفر از آنها جانشین مقام امپراتوری هستند، که بر اساس آن پادشاه امپراتوری روم مقدس بعد از خلع شاه فعلی یکی از آنها خواهد بود. امپراتور روم مقدس دارای اختیارات فراوانی است و مسئولیت زیادی در حفظ و حفاظت از وضعیت جغرافیایی، مذهبی و فرهنگی امپریالیستی دارد. در بسته الحاقی جدید تا هشت کشور امپریالیستی میتوانند امپراتور شوند.
نهاد پاپیون مرکز دینی ایمان کاتولیک و اقتدار اخلاقی همه ملل کاتولیک است. این مرکز در Papal States واقع شده است، اما جدا از کشور است و در صورت نابودی Papal States و عدم وجود آن میتواند در مکانی دیگر بازسازی شود و در اصل ربطی به کشور ندارد، با این حال کشوری که آن را به طور کامل تسخیر میکند یک اوینت برای آن ظاهر میشود که در آن از اون درخواست میشود که روم را به پاپل برگرداند و پاپل را به عنوان یک کشور جداگانه آزاد کند. کاردینالها اکنون به صورت تصادفی ظاهر و یا از طریق رویداد در استانهایی با حداقل توسعه 10 ظاهر میشود. هر کشوری میتواند حداکثر 7 کاردینال داشته باشد. یک ملت که رهبر هولی سی و پاپ میشود، پاداش دریافت میکند و قدرت سیاسی آن کشور نیز افزایش مییابد، البته از مهمترین ویژگی آن دستور جهاد دادن علیه کشورهای مسلمان است
قسمت 1&2 به پایان رسید! قسمت جدید به زودی…