نقد و بررسی

نقد و بررسی بازی V Rising

بازگشت خون آشام‌ها

سال‌ها در تاریکی و تشنگی، در اعماق زندان‌های پر از گرد و غبار خفه بودیم و طعم حقارت را می‌چشیدیم؛ اما حالا زمان قیام ما رسیده. نوبت شکار خون‌آشام‌هاست. من، نیما، با بررسی بازی V Rising در سایت استراتژیک‌کلاب، شما را به خواندن این نقد دعوت می‌کنم.

ساخت کاراکتر در بازی V Rising

در ابتدای بازی، با ساخت و انتخاب کاراکتر روبه‌رو هستیم و بعد پا به مرحله‌ی آموزشی می‌گذاریم و با قابلیت‌ها (Ability) و قابلیت‌های ساخت‌وساز (Crafting) و اصول ابتدایی مبارزه آشنا می‌شویم.

طراحی بازی (Game Design)

بازی اساساً پیرو خط داستانی خاصی نیست و سبک MMO-RPG دارد؛ بازیکن خودش باید در یک تجربه‌ی جهان‌باز، داستان خود را شکل بدهد. در اوایل بازی، شما به‌خوبی می‌توانید از قابلیت‌های خود استفاده کنید. نکته‌ی چشم‌گیر و جالب‌توجه، طراحی خوب و چنددکمه‌ایِ قابلیت‌های بازیکن است. کسانی که با سبک‌های MOBA آشنایی داشته باشند، می‌توانند در این بازی پیشرفت بهتری داشته باشند و با گذر زمان، مهارت‌شان بیشتر می‌شود.

هنگام ساخت جهان خود، می‌توانید تنظیماتی مثل مدت زمان روز و شب، درجه‌ی سختی بازی و تنظیمات دیگر را مشخص کنید که روی تمام بازیکن‌هایی که در جهان شما بازی می‌کنند، تأثیر می‌گذارد. همچنین می‌توانید به‌جای ساخت یک جهان جدید، یک سرور شخصی بسازید و با دوستانتان بازی کنید یا وارد سرورهای موجود در بازی شوید. نقشه‌ی جهان بازی همیشه ثابت است و تغییر نمی‌کند.

بازی از قابلیت تکرارپذیری (Replayability) پایینی رنج می‌برد و باعث می‌شود بازیکن کاراکتر و دنیای خود را رها نکند و مجبور به Grind کردن (درگیر ارتقاهای مصرفی و وقت‌گیر) شود. برای پیشرفت در بازی، باید باس آن فاز را شکست دهید تا بتوانید به دستورالعمل‌ها (Recipe) و آیتم‌های جدید در فازهای بعدی دست پیدا کنید. هر فاز، از یک یا چند باس تشکیل شده که برای شکست دادن آن‌ها باید لباس، زره و آیتم‌های خود را تا حد ممکن ارتقا داده باشید. (مثلاً کشتن اولین باس و نوشیدن خون او برای دریافت اولین قابلیت.)

تجربه‌ی آنلاین و Co-Op

یکی از قوی‌ترین بخش‌های V Rising، تجربه‌ی آنلاین و Co-op آن است. بازی به شما اجازه می‌دهد تا همراه با دوستان‌تان یک قصر خون‌آشامی بسازید، منابع جمع‌آوری کنید و باس‌های مختلف را با همکاری یکدیگر شکست دهید. تجربه‌ی بازی به‌صورت تیمی، به‌ویژه در مبارزات باس‌فایت و حمله به قلعه‌ی سایر بازیکنان، عمق و هیجان خاصی به گیم‌پلی می‌بخشد.

اگرچه بازی را می‌توان به‌صورت کاملاً تک‌نفره (Solo) هم تجربه کرد، اما بسیاری از مکانیک‌های آن به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که در حالت چندنفره بسیار لذت‌بخش‌تر می‌شوند؛ از جمع‌آوری سریع‌تر منابع گرفته تا تقسیم وظایف مانند ساخت‌وساز، دفاع از قلعه و شکار باس‌ها. سرورهای رسمی و خصوصی بازی نیز این امکان را فراهم می‌کنند که با قوانین دلخواه خود بازی کنید؛ از سرورهای PvE ساده گرفته تا PvPهای دشوار و رقابتی.

البته، برخی مشکلات نیز در تجربه‌ی آنلاین دیده می‌شود. برای مثال، اگر با بازیکنان ناهماهنگ یا ناشناس وارد یک سرور شوید، ممکن است روند بازی کند شود یا حتی قلعه‌تان مورد حمله قرار بگیرد. همچنین، نبود یک سیستم Matchmaking قدرتمند باعث می‌شود پیدا کردن گروه مناسب همیشه آسان نباشد.

سیستم ارتقا و ساخت‌وساز (Craft & Upgrade)

سازندگان بازی در این بخش به‌زیبایی توانسته‌اند هنر خود را نشان دهند. سیستم ساخت‌وساز بازی بسیار خوب و دقیق پیاده‌سازی شده و نسبت به بازی‌های مشابه، تجربه‌ی بهتری ارائه می‌دهد. از نظر من، نمره‌ی کامل را در این بخش دریافت می‌کند. سیستم ارتقا نیز به شکل مشابه و با استفاده از میزکارها (Workbench) درون بازی انجام می‌شود.

طراحی و گرافیک

طراحی هنری بازی واقعاً عالی است. از معماری سبک گوتیک (Gothic) بهترین استفاده شده و کاراکترسازی و طراحی هیولاها به اتمسفر تاریک بازی جان تازه‌ای بخشیده‌اند.

نقاط ضعف و قوت

طراحی گرافیکی شاهکار
سرگرم‌کننده بودن، به‌ویژه با دوستان
قابلیت تنظیم سختی بازی با توجه به شرایط

تکراری و خسته‌کننده شدن در صورت شروع دوباره
گیم‌پلی طولانی
ناهماهنگ بودن فازهای مختلف از نظر بالانس

4.1 9 رای ها
امتیازدهی به مقاله
باخبرم کن
باخبر شدن از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
نمایش تمام دیدگاه ها