نقد و بررسی

نقد و بررسی بازی Hollywood Animal

فتح هالیوود به هر قیمت

نقد و بررسی ویدیویی بازی Hollywood Animal

(برای تماشا در یوتیوب روی این لینک کلیک کنید.)


این‌بار در استراتژیک ‌کلاب به سراغ نقد یکی از متفاوت ‌ترین آثار مدیریت ‌محور سال‌های اخیر رفته ‌ایم. بازی Hollywood Animal ساخته‌ ی استودیوی Weappy؛ همان سازندگانی که قبل تر با عناوینی چون This Is the Police و Rebel Cops نشان داده بودند در خلق تجربه‌های استراتژیک و همراه با چاشنی مدیریت، تبحر خاصی دارند.

بازی Hollywood Animal هنوز در مرحله‌ی Early Access قرار دارد؛ بنابراین برخی کمبودها و ضعف‌های فنی و طراحی در آن طبیعی به‌ نظر می‌رسد. با این حال، چیزی که امروز در اختیار داریم، به‌طور شگفت‌انگیزی خوش‌ساخت، پرجزئیات و از نظر فضاسازی زیباست ولی بی ایراد نیست.

سفر به عصر طلایی هالیوود

بازی شما را به دهه‌ی ۲۰ و ۳۰ میلادی می‌برد. دورانی که صنعت سینما آمریکا در هالیوود تازه داشت قد می‌کشید و رقابت استودیوها در اوج بود. شما مدیریت یک استودیوی ورشکسته را بر عهده می‌گیرید و باید از صفر شروع کنید؛ با امکانات محدود، تیم ضعیف، منابع مالی اندک و بازاری که هیچ رحمی به تازه ‌واردها ندارد.

بخش بزرگی از جذابیت اثر، احساس مدیریت واقعی یک استودیوی فیلم‌سازی است. از جذب نویسنده و کارگردان و بازیگر گرفته تا چانه‌زنی‌های نفس‌گیر بر سر قراردادها، همه چیز این حس را ایجاد می‌کند که واقعاً در قلب صنعت سینمای کلاسیک قرار دارید. فضای رقابتی بازی چنان خوب پرداخت شده که گاهی احساس می‌کنید یک اشتباه، می‌تواند شما را برای همیشه از گود خارج کند.

مدیریتی فراتر از ساخت فیلم

بازی Hollywood Animal تنها یک بازی “تایکون” ساده نیست. شما باید تمام اجزای استودیو را مدیریت کنید: از تهیه‌کننده تا بازیگر، از نویسنده تا دستیار پشت صحنه؛ و این مدیریت گاهی بسیار چالش‌برانگیز می‌شود. بازی مملو از رویدادها، برخوردها و اتفاقاتی است که شما را مجبور به تصمیم‌گیری‌های سخت می‌کند که نه از جنس اکشن، بلکه از جنس اخلاقی است. گاهی با رشوه دادن کار پیش می‌رود، گاهی با حذف فیزیکی رقبا، و گاهی با روابط پشت پرده با پلیس، شهرداری یا حتی مافیا.

استودیو Weappy به این معروف است که شما را وادار کند دست‌تان را به تصمیم های کثیف آلوده کنید؛ و این بازی نیز از این قاعده مستثنی نیست. همین موضوع، هیجان و تنش اثر را چند برابر کرده و تجربه‌ای متفاوت نسبت به عناوین مدیریتی معمول ارائه می‌دهد.

در کنار این تاریکی‌ها، باید مراقب تیم خود نیز باشید. افراد استودیو حساس‌اند، و بی‌توجهی به نیازها یا فشار بیش از حد ممکن است عواقبی بدی در پی داشته باشد یا مانع از کارکرد درست چرخه تولید فیلم در استودیو های شما باشد. بنابراین تعادل در رفتار با کارکنان، از ضروری ‌ترین عناصر موفقیت است.

هسته‌ی گیم‌پلی: زنجیره‌ی بی‌رحمانه‌ی تولید فیلم

در هسته‌ی گیم‌ پلی، بازی بر مدیریت مالی در تولید فیلم ها و ریسک‌پذیری شما در انتخاب سیاست کلی استودیو فیلم سازیتان استوار است. بقای شما وابسته به فروش فیلم‌هاست و کوچک‌ترین اشتباه می‌تواند تعادل اقتصادی مجموعه را بر هم بزند. یک فیلم بد، گاهی نیازمند دو فیلم عالی برای جبران ضررهایش است.این بخش، بازی را به یک چرخه‌ی پرریسک اما هیجان‌انگیز تبدیل می‌کند.

بازی آزادی عمل زیادی به شما می‌دهد: می‌توانید با تولید انبوه فیلم‌های کم‌هزینه و کم‌کیفیت، سودی تدریجی اما پایدار کسب کنید، یا با ریسک‌های بزرگ، فیلم‌های گران و بلندپروازانه بسازید و در یک شب پول پارو کنید. فرآیند ساخت فیلم از ایده‌پردازی تا نویسندگی، تولید، کارگردانی، تدوین و نهایتاً عرضه به بازار به‌خودی‌خود آن‌قدر جذاب طراحی شده که یکی از لذت‌ بخش‌ترین بخش‌های بازی به حساب می‌آید.

تحقیقات بیش از حد طولانی و کند

حال که از نقاط قوت گفتیم، باید به سراغ مشکلاتی برویم که بعضاً تجربه‌ ی بازی را تحت تأثیر قرار می‌دهند. برای رقابت جدی، نیاز به تحقیقات و توسعه دارید؛ اما زمان انجام این تحقیقات آن‌قدر طولانی است که با ریتم سریع گیم ‌پلی سازگار نیست. حتی با پرداخت رشوه یا استفاده از نفوذ، میزان کاهش زمان بسیار ناچیز است و برخی تحقیقات چندین سال طول می‌کشند.

در نتیجه بازی شما را به سمت انجام چند تحقیق ضروری و تکراری سوق می‌دهد و فرصت ریسک‌پذیری و تجربه‌های متنوع در ریسرچ تری بازی را محدود می‌کند.

رابط کاربری پیچیده و گاهی غیرشفاف

یکی از نقاط ضعف دیگر، ضعف بازی در ایجاد ارتباط مؤثر با بازیکن است. برخی مکانیک‌ها بیش از حد پنهان یا توضیح‌ نداده باقی می‌مانند و تصمیم‌گیری را دشوار می‌کنند. مثلاً در بخش بازاریابی، انتخاب آژانس تبلیغاتی مناسب کاملاً وابسته به حدس، تجربه شخصی و توجه دقیق به جزئیات است و بازی راهنمای کافی ارائه نمی‌دهد.

این که بازی باید پلیر را مجبور کند تا در سیستم ها و مکانیک های بازی کاوش کند چیز بدی نیست اما کاری که در این بازی انجام شده صرفا لقمه دور سر چرخاندن است و هیچ چالشی جز آزار دهندگی در ارتباط با پلیر ایجاد نمی‌کند و تمامی بخش تشخیص این که فیلم مورد نظر شما چه نوع تبلیغاتی نیاز دارد به معنای واقعی بیهوده سخت است.

جمع‌بندی

بازی شاید ایرادات بنیادینی داشته باشد که در لذت بخش بودن تجربه تاثیر منفی می‌گذارند اما با توجه به لاین که هنوز عرضه کامل آن صورت نگرفته می‌توان امید داشت که این ایرادات قبل از عرضه اصلی برطرف شوند یا حداقل بازی محتوای طولانی تری داشته باشد. پتانسیل فعلی بازی بشدت چشم گیر است و تجربه آن به همه شما پیشنهاد می‌شود.

نمرات

گیم پلی - 8
گرافیک - 8
کمپین - 8.5
موسیقی - 8

8.1

نمره کل

بازی شاید ایرادات بنیادینی داشته باشد که در لذت بخش بودن تجربه تاثیر منفی می‌گذارند اما با توجه به لاین که هنوز عرضه کامل آن صورت نگرفته می‌توان امید داشت که این ایرادات قبل از عرضه اصلی برطرف شوند یا حداقل بازی محتوای طولانی تری داشته باشد. پتانسیل فعلی بازی بشدت چشم گیر است و تجربه آن به همه شما پیشنهاد می‌شود.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
باخبرم کن
باخبر شدن از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
نمایش تمام دیدگاه ها