مسلما الهام گرفتن از بازیها ساخت عنوانی بر اساس آنها، چیز عجیبی در صنعت بازیهای ویدیویی نیست. تقریبا در تمام سبکها، ما شاهد الهامگیریهای مشابه و حتی کپیبرداریهای مستقیم هستیم. با این حال، سوال این است که آیا چنین روش غیرخلاقانهای موفق است؟ آیا بازیکنان به دنبال ایدههای تکراری هستند؟ در این نقد و بررسی از استراتژیک کلاب، قرار است به معرفی و بررسی بازی Viscera بپردازیم، یک عنوان سبک تاپداون شووتر (Top-Down Shooter) که نه تنها قرار است گیمپلی و ویژگیهای آن را زیر ذرهبین قرار دهیم، بلکه قرار است پاسخی هم به سوالی که در ابتدا مطرح کردیم نیز بدهیم. با ما همراه باشید.
شکار اهریمن و جانور تا بینهایت!
چند سال پیش، زمانی که همچنان همه سیدی خریداری میکردند و اینترنت مثل امروز نبود، در مجموعه بازیهای کم حجم عنوانی بود به اسم Crimsonland، این بازی شاید نوستالژی خیلی از گیمرهای دهه 80 باشد. دلیل اسم بردن من از این بازی، این است که بازی Viscera کپی کاملا مستقیم و آشکارا از Crimsonland است. این کپی کردن به گونهای است که حتی صفحه منو بازی هم شبیه Crimsonland است. عملا میتوانم بگویم که سازنده Viscera اصلا خجالت نکشیده و هر ویژگی که Crimsonland داشته را کپی کرده است.
البته سازنده بازی Viscera آنقدر هم نابلد نبوده و مشکلاتی که بازی Crimsonland به عنوان یک عنوان قدیمی با آن دست و پنجه نرم میکرده است را رفع کرده است. پیش از بررسی آنها، باید بگویم که بازی Crimsonland و بازی Viscera که از آن کپی مستقیم کرده، فقط در مورد کشتن هیولاها تا زمانی است که دیگر آنقدر زیاد شدهاند که دیگر شما چارهای جز مردن ندارید. هر دو بازی هیچ خط داستانی ندارند، خبری از دیالوگ نیست و فقط چند نقشه، سلاح و اچیومنت است. بازی Crimsonland به دلیل محیط نوستالژی و خاصی که داشت، حتی الان هم قدیمی نشده است، ولی وضعیت برای بازی Viscera متفاوتتر است، این بازی در دهه 2000 منتشر نشده، بلکه در قرن 21 منتشر شده که انتظارات از یک بازی خیلی بیشتر است.
گیمپلی بازی در عین سادگی، هیجانانگیز و چالشی است
این بازی شاید الهام مستقیمی از یک عنوان دیگر باشد، اما سازنده در هویت بخشیدن به بازی خود و بهتر کردن آن، تلاش خوبی کرده است. در بازی Viscera، چهار نقشه در حال حاضر وجود دارد که برای رسیدن به هر کدام، باید سعی کنید نیازهایی که بازی از شما میخواهد را برآورده کنید تا به مرحله بعد بروید. بازی هیچ خط داستانی ندارد، اما برای باز کردن نقشهها، شما را به چالش میکشد تا یکسری کارها را انجام دهید. بازی از نظر گیمپلی به این صورت است که شما باید تا جایی که میتوانید، هیولاهایی که به طرفتان میآیند را بکشید. هر ثانیه تعداد آنها بیشتر و تنوعشان هم بالاتر میرود. بازی یکسری ایمپلنتها دارد که با بالا رفتن لول کاراکتر شما در هنگام نبرد، امکان انتخاب آن را دارید. ایملپنتها بسیار مهم هستند و انتخاب عاقلانه و به موقع هر کدام، شانس شما برای بقای بلندمدت را بالا میبرند.
این بازی همچنین از طیف وسیعی از سلاحها بهرهمند است و سازنده هر نوع اسلحه را از نظر کارآمد و قدرت لولبندی کرده که به نظرم تصمیم بسیار هوشمندانهای بوده است. جانوران و هیولاهایی که با آنها درگیر هستید چندان هویت خاصی ندارند، اما سازنده به خوبی بر روی میزان خطرناک بودن هر کدام کار کرده است. از یکی از نکات منفی بازی، میتوان به این اشاره کرد که هر چه بیشتر زنده بمانید، محیط اطراف آنقدر شلوغ میشود که دیگر واقعا نمیتوانید بفهمید خودتان کجا هستید، چه برسد آنکه به کجا شلیک میکنید. البته همین مورد است که بازی را چالشبرانگیز کرده.
گرافیک بازی عالی و چشمنواز است، اما بلای جان آن شده!
گرافیک بازی واقعا خوب است، فیزیک کاراکترها، افکت تیراندازیها، انفجارها، ریخته شدن خونها و در کل هر چه که از نظر گرافیکی و ظاهری انتظار دارید، در این بازی به خوبی روی آن کار شده است. بر خلاف عنوانی مثل Crimsonland، نقشهها در بازی Viscera پرجزئیات هستند، ولی اینجا است که مشکل شروع میشود. افکتهای گرافیکی برخی اوقات دید شما را کور میکنند و زیاد در چشم هستند. علاوه بر این، جزئیات زیاد نقشه با شلوغ شدن بیشتر محیط، منجر به لگ بازی میشود. لگ در این بازی میتواند تجربه این عنوان را برای شما تلخ کند. گرافیک بازی از نظر ظاهری بسیار عالی و خوش ساخت است، اما باید روی بهینهسازی آن نیز بیشتر کار شود.
فارغ از گرافیک بازی، UI بازی Viscera چندان عالی نیست، البته شاید خیلی مورد مهمی نباشد، اما انتظار میرفت که سازنده وقت بیشتری بر روی طراحی UI میگذاشت. در حال حاضر همانطور که در تصاویر میبینید، UI محیط بازی طوری است که انگار سازنده صرفا علاقهای به وقت گذاشتن در این بخش نداشته و یکچیزی سرهم کرده است. همچنین بهتر میبود که سازنده، افکتهای افنجار و تیراندازی را به حالتی نرمتر و نه بسیار شلوغ در بازی توسعه میداد.
موسیقیمتن بازی و باگهای آن
موسیقیمتن بازی بسیار معمولی است و چیز خاصی در مورد آن وجود ندارد، بیشتر حکم یک صدای پسزمینه را دارد. در زمینه باگ، از یکی از باگهای بد بازی که به آن برخورد کردم، فریز ناگهانی در هنگام نبرد بود که درست نمیشد و راهی جز استفاده از تسک منیجر برای بستنش وجود نداشت. این باگ را بالای چهار بار در بازی گرفتم که به دلیل تکرار زیاد آن، نمیتوان از این باگ چشمپوشی کرد. باگهای ریز دیگر هم در بازی وجود دارد که خللی در تجربه شما ایجاد نمیکنند، اما بهتر است که در آپدیتهای بعدی اصلاح شوند.
جمعبندی
شعار بازی Viscera این است: نه خبری از کرفتینگ است و نه دیالوگهای ملالآور، فقط آشوب است و بکش بکش! و من باید بگویم که این بازی، واقعا به این شعار عمل کرده است و دقیقا همان چیزی را که وعده داده ارائه میدهد. با این حال، بازی از چند عیب گرافیکی، باگ مخرب و کم بودن محتوا رنج میبرد. ایده بازی یک ایده جدید نیست و یک کپی مستقیم از بازی Crimsonland به حساب میآید، میشود گفت هر چیزی که در Crimsonland وجود دارد، در Viscera نیز وجود دارد. بازی Viscera خوب است، اما باید سعی کند در آینده به نحوی خودش را از رقبا متمایزتر کند.
نقاط ضعف و قوت
گیمپلی چالشبرانگیز و سرگرمکننده
تنوع خوب سلاحها و جانوران
گرافیک مناسب و چشمنواز
وجود تنها چهار نقشه و کمبود محتوا
وجود باگهای مخرب و ریز بسیار
افکتهای گرافیکی بازی جای کار بیشتری داشتند
قسمت UI بازی ضعیف است
کپی مستقیم از بازی دیگر با تغییر اندک
#keymailer #VISCERA_AL
نمرات
گیم پلی - 7.5
گرافیک - 7
کمپین - 6
موسیقی - 5.5
6.5
نمره کل
شعار بازی Viscera این است: نه خبری از کرفتینگ است و نه دیالوگهای ملالآور، فقط آشوب است و بکش بکش! و من باید بگویم که این بازی، واقعا به این شعار عمل کرده است و دقیقا همان چیزی را که وعده داده ارائه میدهد. با این حال، بازی از چند عیب گرافیکی، باگ مخرب و کم بودن محتوا رنج میبرد. ایده بازی یک ایده جدید نیست و یک کپی مستقیم از بازی Crimsonland به حساب میآید، میشود گفت هر چیزی که در Crimsonland وجود دارد، در Viscera نیز وجود دارد. بازی Viscera خوب است، اما باید سعی کند در آینده به نحوی خودش را از رقبا متمایزتر کند.